Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHrají:
Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil ml., Marek Daniel, Tatiana Dyková, Petra Špalková, Alena Mihulová, Tadeáš Kalcovský, Luboš Veselý (více)Obsahy(1)
Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek Daniel, Václav Neužil), snach (Petra Špalková, Tatiana Vilhelmová) a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá love story, tradiční víkendové obědy v rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Haniným nečekaným spojencem se stává vnuk Ivánek, který si zamiloval nejen svérázného Broňu, ale i jeho slepici Adélu a otužileckou komunitu na břehu Vltavy. Příběh rozkrývající nelehké vztahy mezi třemi generacemi přináší naději, že život lze vzít do vlastních rukou v jakémkoli věku. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (499)
Sláma si libuje ve vztahových sociálních dramatech a nejinak je tomu i v tomto filmu. Nový a Kronerová tu podali parádní herecké výkony a zejména u Nového jsem rád, že na podzim jeho hereckého života dostal takovou pěknou roli. Sám příběh je celkem jednoduchý. Vdova využívána svými dvěma syny a jejich rodinami (však si je ale tak sama také vychovala) se náhodně zamiluje. Nový partner je pro rodinu šokem, protože najednou je tu někdo další, komu se matka věnuje a přizpůsobuje. Není to jen ale sám vetřelec v jejich rodném domě (často navíc se svou partou otužilců), je to zejména změna letitých návyků jejich matky, která s novým partnerem poznává, že žít se dá i jinak, než postupně chřadnout ve starém domě u nekonečného vaření společných rodinných obědů a večeří. Oba bratři s rodinami totiž na nich až sobecky lpí. Bróňa má však pozitivní vliv nejen na Hanu, ale i na jejího vnuka Ivánka, který je ve škole šikanován. Když už se zdá, že by Hana na sklonku života v náručí Bróni mohla najít onen pověstný klidný přístav, zjistí, že její partner z nějakého nepochopitelného důvodu tají svoji minulost a rozhodne se ono tajemství odhalit.... - Já pořádně nevím jaké z tohoto filmu mít pocity. Na jednu stranu zde všichni hráli parádně. Synové byli krapet co se týče rolí schematičtější, ale jak Neužil tak Daniel jsou vynikající a stejně tak Vilhelmová, které role vyšinutých manželek sice jdou výborně (hned mne napadla Teorie tygra), ale chtělo by už změnu! Neznat Slámovu tvorbu, asi bych v celém filmu hledal kalkul. Brnkání na art-festivalovou strunu, políčená železa na nějakého toho lva. Sláma má rád ulítlé lidi a ulítlé komunity a tento film z jeho tvorby nijak nevybočuje. Je natočen řemeslně zručně, scény z mrazivých vod Labe spolehlivě rozcvakají zuby i do larisy zachumlaného diváka, který si i tak dojde pro hrnek teplého čaje. Smekám před paní Krónerovou i Novým. Co bych vypustil jsou ony intimní momenty zamilovaného páru. Nic proti sexu před sedmdesátkou když je chuť, ale proč se na to koukat... ehm.. Já tu hřejivost a lásku z filmu cítil i bez explicitních scén, tak proč? Krom toho bych vytkl nulové napětí. Ačkoliv prakticky celá rodina Hany je dost šáhlá a o vypjaté momenty není nouze, na mne z toho celého padl jen jakýsi smutek... nevím jestli to byl záměr. vnitřně mi ale cosi říká, že na 4 hvězdy by to nemělo i kdyby ústřední pár svými tempy rozrážel slabý led na hladině... Tři vejce. * * * ()
Tak na tomhle dělal Sláma pět roků svého života? V porovnání s jeho předchozími filmy je sdělení Báby z ledu až příliš banální. Rozhodoval jsem se mezi 3 a 4*, ale v porovnání s jinou českou produkcí i tohle Slámovo dílko září jako oáza na poušti, plná osvěžující vody. Což je vlastně dost nelichotivá zpráva o stavu dnešní české kinematografie. Sláma je dneska, v době kdy i ten Hřebejk pomalu upadá, jedna z mála jistot a jeho práce s herci je pořád, pořád obdivuhodná. A pořád mě ty jeho scenáře se sociálním ostnem o lidech, jejichž život je mírně řečeno v prdeli, nebo je v prdeli u jejich nejbližších, moc baví a ještě se neokoukaly. ()
Bohdan Sláma je podľa mňa veľmi dobrý scenárista a režisér. Má skvelé nápady a sú dobre v jeho filmoch zapracované. Ukázalo sa mi to už v roku 2005, keď prišlo jeho Štěstí. A "Bába Z Ledu" je opäť veľmi Slámovský film. Má to ten istý feeling, kde sa príjemné skombinuje so smutným a vznike z toho taká zvláštna dramédia, ktorá však pôsobí veľmi uveriteľne. A vie si aj vybrať správnych hercov do týchto rolí. Zuzana Kronerová a Pavel Nový tu fungujú spolu bravúrne a len oni dvaja spolu sú zárukou toho, že si tento film človek užije. A mám pocit, že obaja tomu dávajú všetko, čo len môžu. A ich postavy skutočne na mňa pôsobia príjemne. Skvelý je podľa mňa aj malý chalan, ktorý hrá Ivana mladšieho. Chválim. Osobne mám pocit, že všetci herci podali dobré výkony. No jedno tu spomeniem a to je Tatiana Vilhelmová. Mám túto dámu veľmi rád, no osobne musím povedať, že jej postava ma tu absolútne iritovala. Viem, že to zahrala skvele a viem si takú osobu predstaviť, no mám pocit, že z toho mala plynúť komédia filmu. Mňa osobne v každej scénke svojimi reakciami len otravovala. A to ma úprimne mrzí. Plus občas tu padnú vety, kde som skutočne prevracal očami a mal pocit, že sa film otáča smerom, ktorým to moc nechcem. Ale inak nemám pocit, že by ma film v niečom iritoval. Som rád, že som ho videl a myslím si, že podobne ako "Štěstí" si ho musím niekedy pozrieť znovu. Možno ma to potom bude baviť viac. Každopádne než ešte ukončím komentár chválim ešte sliepku Adélu a rovnako ešte poviem, že komédia väčšinou v tomto filme funguje. V scénkach, kde som sa mal smiať, som sa skutočne väčšinou rehotal. Či už scénka s olejom alebo bielymi šatami. Myslím si, že ten film stojí za pozornosť. A určite sa k nemu ešte niekedy vrátim. Uvidíme, či potom nezmením svoje súčasné hodnotenie. Hodnotenie: B ()
Když pominu to, že se ta slepice jmenovala jako já, tak musím říct, že mě tenhle film opravdu zaujal (a nemyslím tím jen tu sexuální scénu). Na tu nefungující a rozvrácenou rodinu nebyl zrovna hezký pohled a hlavní postavy mi bylo líto. Přála jsem jí, aby se to zlepšilo, což mi tvůrci splnili a provázali to s netradičním motivem otužilectví. Nechybí ani kritika současných dětí a jejich užívání moderních technologií nebo rýpnutí si do upjatých a arogantních lidí. 7/10 ()
Mně je to poselství, které chce film předat, velmi sympatické - ono zamyšlení nad sebeúctou, sebepoznáním, vlastní svobodou a především sebeuvědoměním -, ale když ono je to tak těžce tezovitě, v podstatě prvoplánově a předvídatelně natočeno. Navíc mi vadilo, že zde máme spíše karikatury, než životné postavy, až absurdně dovedené do krajnosti (především postava Vilhelmové-Dykové, i když tu moderní hipsterskou blbku zahrála skvěle, pokud ji tedy musela hrát, toť otázka) a mužské postavy jsou všechny do jednoho slaboši, a to dokonce i ta, která zdá se už ví, co od života chce. Ten zvrat do slabocha na konci filmu to celé tak nějak posadil na zadek víc, než obě postavy bratrů, opět vyvedené v absurdně krajních polohách chudého lenocha a závisláka na nakupování starých knih a pracovitého boháče, který jde pro úspěch přes mrtvoly, jak je naznačeno u jednoho z obědů. Mimochodem, tuhle doslova úchylku českých tvůrců na scény u jídelního stolu dodnes nechápu (třeba Hřebejk je v tomhle zcela ulítlý), asi holt jiný kraj, jiný mrav. Vadily mi nezvládnuté herecké výkony u neherců, časem už mi slepice lezla na nervy (byť chápu tu metaforu k lidem, kteří jsou v depresi, dokud nenajdou sebe a místo, kde jsou šťastní), samotné seznámení s otužilci na začátku mi přišlo hodně nevěrohodně podané, nepotěšila mne sexuální scéna a olej, což se sem moc nehodilo, vadila mi další teze, že Ivánkovi stačí k odložení tabletu prostředí těch správných lidí (bez bio produktů, bez přehnané přecitlivělosti a sledování moderních trendů – i když cyklisté mi tu chyběli), přece jen to chtělo více rozvést (včetně scény, kde klukům ve škole nabančí, ta zde zoufale chybí), vadilo mi nedořečení mnoha motivů, i ten konec, ze kterého se Bohdan Sláma vylhal nejjednodušším možným způsobem (včetně postav manželek) a k němuž vlastně nevede rozumné vysvětlení, proč. Jak jsem už psal - samotná myšlenka, některé vtipné či úsměvné scény, to vše je fajn, navíc se to natáčelo U Sváry, kam chodím na pivo, takže tam to prostředí znám, ale celkově mi přišel ten film postavený na vodě. Ale jinak samozřejmě, klobouk dolů před herci a jejich plaváním ve studené vodě. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (22)
- Herca Pavla Nového si pre úlohu Broni vybrali producenti Oukropek a Strnad. Testom bola scéna vyznania lásky, akú vraj vyznal tak, ako by to žiadny chlap nedokázal. (classic)
- Zuzana Kronerová trénovala otužilectví půl roku před natáčením. (M.B)
- Režisér Bohdan Sláma netušil, že Pavel Nový je otužilec, který se chodí koupat do studené vody již 30 let. (M.B)
Reklama