Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (324)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

To je ako keby robili konkurz o najväčšieho antiherca. Bratislavská chamraď na čele s Fialovou a Šťankem je dlhodobo kultúrnym odpadom, ale že sa k tomu pridá Mádl hovoriaci ako bezzubý bezdomovec, to som ostal zaskočený. Fialová zahrala zase to svoje herectvo, to znamená „súlož“ a ukázala aj svoje nohy hrubšie už než hlava. Pavián a alkoholik zas len obťažoval svojich hlasom Káčera Donalda. Frejová potom nacvičovala len vzdychanie, čím sa tiež stala nominantkou na neherečku roka. Mádla komentovať ani nejde, stačí prvá replika a vidíte, že sa asi pomiatol. Problém je, že ten film aj mohol mať niečo do seba, ale takýmto štýlom to predsa nejde. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Petr Zelenka tematicky opět rozehrává univerzální a obecněji platný příběh, což je velmi sympatické, formálně se ale nemůžu zbavit pocitu, že jde zase jen o ,,český" film, ta formální provinciálnost ke globálně srozumitelnému tématu nesedí (záběry z dronů to opravdu nezachrání), což je škoda, ovšem téma je opravdu originální, střet jedince se systémem, který má v sobě obsaženy totalitní prvky, a Petr Zelenka to dokáže podat tak, že to není směšné, ale naopak jím vyprávěný příběh slouží k hlubšímu zamyšlení a reflexi nejen reality Česka, ale obecněji západní společnosti a jejího status quo. Zajímavé je, že Zelenka natočil čiré filmové politikum, jak to v americké kinematografii dělával třeba Alan Parker (konceptem to připomíná třeba Život Davida Galea), což v našich končinách není příliš obvyklé a odráží to ne úplně dobrý stav věcí veřejných, který právě v České republice panuje. Autor přivádí na scénu dva rozdílné lidské typy - levicového naivku a idealistu, jehož protiamerickost vede až k extremizaci, a pragmatického oportunistu posedlého penězi, což je zajímavá generační sonda do generace dnešních mileniálů, ale obecněji jde i o dva univerzálně platné typy lidí, jak je známe třeba i z dob komunistické totality - a osobně se stále táži, kdo byl vlastně tehdy horší a škodlivější - zda zapálený komunista, který uvěřil komunistickým ideálům a ideologii a aktivně tak pomáhal totalitě, nebo oportunista, který s totalitním systémem kolaboroval jen kvůli vlastnímu prospěchu a potřebě mít se dobře bez ohledu na to, komu sloužím, ať už je ,,pantáta, od kterého vedou dráty" rudý bolševický zločinec, nebo dnešní oligarcha, hlavně že to sype...Burešovy ,,koblihy" by mohly vyprávět...a třeba takový soudruh Telička se taky jistě poznal...a bohužel podobných typů jsou plné korporáty i politické strany... ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

"Modelář" potvrzuje Zelenkovu pozici solitéra v rámci české kinemtografie, kterého příznačně hrdinovi jeho nejnovějšího filmu budou někteří mít za exota, zatímco on nám právě čistotou a jednoznačností svých hodnot zpřítomňuje naše zapouzdřené vidění světa, což se týká jednak českého filmu i aktuální krize hodnot a pojmů nejen západní společnosti. "Modelář" je v jádru paradoxem, neboť představuje reflexi dneška z pohledu člověka, který do této doby nezapadá, což ale může o to lépe vyjádřit nesmysly a paradoxy doby. Podle různých ohlasů a reflexí filmu by se mohlo zdát, že Zelenka nedokáže s dnešními diváky správě komunikovat. To ale nikoli proto, že by nebyl schopný filmař, ale protože spoléhá na jisté hodnoty a jejich konkrétní významy. Jenže dnešní dobu naopak charakterizuje absolutní devalvace pojmů, kdy velká slova jako spravedlnost, legitimita, demokracie, ale i rozum, hrdost a čest už nelze vnímat osamoceně. Musíme si jejich význam vykládat podle toho, kdo a v jakém kontextu je říká, neboť podle toho mohou mít zcela odlišné vyznění i významy. Zelenka pak do tohoto světa nejednoznačnosti přichází s provokativním filmem, který je současně z hlediska názorů tvůrce jednoznačný a absolutní, ale při tom až nebezpečně otevřený pro diváky. Stejně jako intelektuálně ryzí ideje v jeho základu si i film mohou přivlastnit lidé z celého názorového spektra od konzervativců po radikály a vzít ho jako potvrzení svých názorů. "Modelář" coby vyprávění o jednotlivci vzdorujícím kompromisům společnosti tak působí jako kdyby "Klub rváčů" vůbec neobsahoval znejisťující elementy a pouze by spoléhal na to, že si ho diváci správně přeberou sami díky tomu, že ideje jsou přece neotřesitelné (ačkoli víme, že i "Klub rváčů" v jeho reálné podobě se paradoxně stal modlou incelů a radikálů, kteří prostě ignorují jeho závěrečnou třetinu). Právě v této dobré vůli (nebo z dnešního pohledu naivitě) se "Modelář" ukazuje jako výmluvné zrcadlo dnešní doby, byť problematické a zneužitelné. Zpřítomňuje nám totiž, jak strašně zmatečná je současnost pro někoho, kdo věří v původní hodnotu ideálů, které zneužil a zdevalvoval politický populismus, osobní prospěchářství i radikální fanatismus. Současně film nepatřičně trčí i v kontextu české kinematografie, která se babrá v sebezahleděnosti, provinčnosti a jen hladí po srsti. Zelenka divákům předkládá mainstreamový žánrový film, který je zasazený do aktuální doby a tu si bere jako ústřední téma, navíc přímo ve vyprávění tematizuje, že se přeci nemusíme zaobírat jen vlastní minulostí nebo bezstarostně zastřenou současností, ale můžeme aspirovat na něco víc. Že tento popis samotný představuje zjevení a nikoli normu ve filmovém průmyslu, který vyprodukuje více jak 60 celovečerních titulů ročně, je výmluvnou bilancí jejího stavu. Stejně jako svého času "Knoflíkáři", kteří také zaznamenávali étos své doby, konkrétně osudovost a existenciální úzkost tváří v tvář konci tisíciletí, také "Modelář" zůstane mementem doby, v níž vznikal, byť mementem paradoxním. () (méně) (více)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Jako dobrý, ale v rámci možností a kolegů, které pan Zelenka měl, jako vždy skvělá práce Saši Šurkaly plus velmi slušná hudba i dobří herci, mohl z kontroverzního tématu vykřesat daleko větší bombu. Film u mě postrádá jakékoli napětí, což by u podobného tématu a stupňující se situace celkem bodlo, naopak dokázal vytvořit několik zcela zbytečných postav, v nějaký detailnější pohled a vyobrazení psychologického rozboru hlavního hrdiny, jsem postupem času přestal i doufat. Zbytečně politicky vyhraněné, průhledné, v některých dialozích dokonce na hranici Majora Zemana a závěr chladný...ukvapený. Český obraz boje za čisté svědomí a lpění na mravním zákonu i lidství všech světovládců, se v mých očích nevyhýbá určité naivitě, což je u mého tvůrčího favorita minulosti i současnosti celkem škoda. [Kino - Citadela - Litvínov] ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Film o naivkovi, který veškerou svojí energii nasměroval k nápravě křivd na jiném konci světa. S filmem jsem měl dva problémy. Jednak ta naivita byla místy tak koncentrovaná, že byla až neuvěřitelná a pak jsem měl problém souznít s hrdinovým problémem. Osobně budu radši když pár nevinných skončí někde na Quantanámu v rámci boje s terorismem, než když pár vinných unikne a bude se potulovat Evropou případně řídit dopravní letadlo plné cestujících kdesi na New Yorkem. A opět o to více zde kontrastuje ta naivní nevinnost a víra v pravdu a právo Pavla skvěle zahraného Hádkem. Huhlající Mádl mně tak nebral. Některé scény byly úsměvné a nereálné. S dronem se díky rušení k některým objektům prostě nedostanete a to právě proto aby třeba velvyslanci na americké ambasádě někdo nesprejoval na břicho křížek nebo dokonce nepřinesl pod dronem výbušnou krabičku... I ten odjezd z místa činu byl srandovní. Film chtěl asi něco sdělit, pár myšlenek zaujalo, ale dává-li si člověk nějaký cíl, měl by si být vědom svých schopností a možností jej dosáhnout. V tomto ohledu byl záměr Pavla neskutečně naivní a říkám rovnou, mít na gauči nažhavenou všemu svolnou Verču Khek, tak se věnuji jí a ne imperialistickým vrahům z Wólstrýtu..... Jednoho až děsí, kolik reálných a podobných dobrotvořičů a napravovatelů světa mezi námi běhá. A taky to zcela jistě myslí upřímně. Podívejte na takovou Grétu nebo to co se teď děje v rámci BLM jen proto, že něčí pra pra děda měl na plantáži jako otroka nečího pra pra dědu. Na rozdíl od Pavla je ale jistě mnoho těch co v klíčový moment nevyměknou a pak to bude opravdu průser. Jinak kamera byla pěkná, moc se mi líbily vybrané lokace. Dávám tedy za 3 náhradní vrtulky. * * * ()

Galerie (33)

Zajímavosti (22)

  • Casting na tento film trval více naž 2 roky. (ČSFD)
  • Lenka (Kristýna Frejová) říká: „Není každý jako Ratner,  ten šel nejspíš rovnou do Nebe. Michael Ratner (13. června 1943 – 11. května 2016) byl americký právník. Po většinu své kariéry byl prezidentem Centra pro ústavní práva (CCR), neziskové organizace pro řešení lidských práv se sídlem v New Yorku, a předsedou Evropského centra pro ústavní a lidská práva (ECCHR) se sídlem v Berlíně. (sator)
  • Petr Zelenka napsal svoji psychologickou sondu do nezvyklého přátelství již koncem roku 2013, ale realizace tehdy ještě nebyla možná. Ručně ovládané létající stroje v dané době nedokázaly unést kameru s těžkou optikou. Sedm kilogramů bylo moc. Až nyní si mohl od Jana Dojčána ze společnosti Jamcopters zkonstruovat speciální dron s průměrem dva metry a s téměř trojnásobnou nosností. (bearmeedek)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Reklama

Reklama