poster

Atomová katedrála

Drama

Československo, 1984, 104 min

  • honajz
    ***

    Více než o stavbě jaderné elektrárny je film o vztazích - jestli ze samotné stavby uvidíme celkem osm minut, je to podle mě hodně. Jde o vztahy v rodině, na pracovišti, ale i mezi stavbyvedoucím a vedením v Praze, kde hlavní úředník slibuje hory a doly, ale nakonec vinu za překročení limitů nebo přesun pracovních sil hodí na stavbyvedoucího. Kamera se snaží být akční - točí se z ruky, chvilku z podhledu, chvilku z nemožných úhlů, což přestane za chvíli bavit. Hudba Karla Mareše podle Mahlerových skladeb tahá za uši. Přesto film není blbý, má svůj vnitřní příběh, odvážně kritizuje v době, kdy do sametové revoluce stále zbývá dost let.(2.4.2013)

  • kingik
    *

    Od Atomové katedrály jsem čekal něco jiného než jsem dostal. Především jsem nechtěl film politicky angažovaný a tenhle je až běda, ačkoliv prostředí filmu je v českém filmu mimořádně neokoukané. Do jaderné elektrárny totiž filmový tvůrci zavítali ojediněle, a proto si mohli odpustit silné politické podtexty vázané na tehdejší socialismus. Z filmu se tím vytratilo snad všechno, co má s filmem společného, protože to bylo, jako když se vrátíte v čase a octnete se na nějaké stranické schůzi funkcionářů. Z úst slibného hereckého obsazení padají opravdové perly, ale na nějakou zajímavou zápletku nebo rozvíjení charakterů postav se nedbalo. Slavné to nebylo ani s režií, která to všechno splácala nezáživnou až téměř dokumentární formou, bez jakékoliv šance zaujmout. Je obrovská škoda, že neokoukané prostředí jaderné elektrárny v Dukovanech dostalo takový nefér filmový úder, ze kterého se není možné hned tak vzpamatovat. Kdyby byli tvůrci soudní a neudělali jen z toho vzorově idealisticko-komunistický film, mohlo z toho být zajímavé drama s kvalitním hereckým obsazením. Jenže soudruhům se ten atomový reaktor nějak zadřel. Kde však udělali chybu, vědí jen oni sami. Odskákal to tenhle zpackaný film. 20%(19.7.2012)

  • DoneyGal
    ***

    Na úvod svého komentáře bych rád řekl, že se stydím a to poměrně dost, za všechny uživatele, kteří tento film ocenili 17 % a tím ho umístili na pozici 131. nejhoršího filmu. Z mého hlediska je to pouze důkaz o tom, jak generace současných 30ti letých lidí (neboť předpokládám, že takový je zhruba věkový průměr hodnotících) je zcela morálně vykolejena, jak zcela ztratila soudnost a ve svých duševních schránkách naprosto pohřbila základní životní hodnoty, které nám naši předkové v dobré víře předali, abychom je následně díky "sametovému" porevolučnímu vývoji úspěšně zlikvidovali. V databázi ČSFD jsou desítky a stovky naprosto zbytečně natočených filmů, kde jedinou "hodnotou" jsou vyteklé hektolitry krve a vystřílené tuny nábojnic, ovšem těmto filmům nikdo 17 % nedá, ty jsou totiž "cool", "trendy", "in" a nevím jaké ještě další "moderní" výrazy dnešní nastupující generace používá. Zde bych vyzdvihl komentáře kolegů Dobytka a WANDRWALLa, kteří velmi pregnantně vystihli aspekty tohoto filmu. Já osobně vysoce hodnotím především výkon Jiřího Krampola, který zde vytvořil jednoznačně životní roli, z dalších herců zaujali Teplý, Vlasák a Zounar. Naopak zcela propadl "básník" Pavel kříž, který bohužel hraje celý život jedinou postavu a to Štěpána Šafránka. Režiséru Balíkovi se minimálně povedlo věrně zachytit atmosféru velké stavby a jak již bylo řečeno, postavám filmu jsem bez problémů uvěřil jejich každodenní peripetie, které na této stavbě prožívali. Na závěr malou glosu: dnešní generace mladých lidí je skutečně obdivuhodná tím, jak vysoce kriticky se staví k době socialismu. Vše by bylo v pořádku až do doby, kdy takový člověk velmi rád přijme možnost pronájmu bytu v panelovém domě, postaveném právě za socialismu. Opravdu se divím tomu, že raději nevyndá z kapsy 3 miliony korun a nekoupí si nový moderní byt. Nebo že by ty 3 miliony zrovna náhodou neměl po ruce?(15.4.2012)

  • noriaki
    **

    Rakušákům by se tenhle film mohl pouštět jako takový industrial horor, aby na vlastní oči viděli, jak ledabyle se u nás staví jaderné elektrárny. Flink, drobné podvody, vlastní zájmy a nekompetentnost shora i zdola je zcela běžná, každý si hrabe na svém písečku. Uvědomělost se na sklonku socialismu už nenosí. Celkově to dává docela kritický film o stavu společnosti. Vyznění podporuje i šíře děje. Scénář se neomezil jen na samotnou stavbu, ale občas nahlédne i do zázemí oberinženýra Hlaváče, a divák má možnost posoudit i jeho rodinu. Každý ze členů hraje jednu karikaturu, nejzajímavější je hipík Kříž, jež píše poezii, žije pro umění a estetiku, ale jeho osud je zcela banální. Jak charakteristika vypadá dobře na papíře, v reálu to tak slavné není. Spousta nudných výplňkových scén a mizerné dialogy srazily hodnocení o dvě hvězdičky dolů.(23.8.2013)

  • Maras.L
    **

    J. Balík určitě patří mezi tu řemeslně zručnější část československé normalizační vlny. Jeho filmy v sobě mají na rozdíl od většiny ostatních notnou dávku uměleckosti a kvalitního zpracování. Balík zkrátka uměl točit filmy. U Atomové katedrály se mu však tak nedařilo a to hlavně díky nepříliš atraktivnímu prostředí, do kterého je film zasazen, a taky díky nepovedeným dialogům. Ty film hodně shazují dolů a na dnešního diváka působí vyloženě směšně. Na druhou stranu, kvalitní zpracování filmu zůstalo, zvlášť působivá je kamera nebo inscenace závěrečné scény.(18.5.2007)

  • - Cena: Státní cena Klementa Gottwalda 1985 (Jaroslav Balík). [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)

  • - Film bol natáčaný v Dukovanoch. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace