Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Životopisný film líčí autorské a intelektuální začátky Karla Marxe a jeho spolupracovníka a přítele Friedricha Engelse. Snímek začíná v roce 1844, kdy Karl Marx žije se svou ženou Jenny v pařížském exilu. Právě zde se setkává s Friedrichem Engelsem, s nímž se spřátelí a postupně spolu začnou také psát teoretické texty. Ty se stanou významnou součástí dalšího uvažování o socialismu, společenských nerovnostech a možnostech revoluce... Režisér snímku Raoul Peck je bývalým haitským ministrem kultury. Na svém filmařském kontě má nominaci na Oscara, a to za dokument I Am Not Your Negro o afroamerickém spisovateli a aktivistovi Jamesi Baldwinovi. Politické tematice se Peck věnuje ve své tvorbě i nadále. V rozhovorech k filmu Mladý Karl Marx zmiňuje, že si Marxovu osobnost vybral také proto, že právě on přiblížil nástroje, pomocí nichž lze popsat a následně analyzovat některé společenské jevy. Film se zaměřuje především na vztah mezi Marxem a Engelsem a zároveň ukazuje zrod některých textů, na nichž se dvojice podílela. (Česká televize)

(více)

Recenze (44)

Mlle 

všechny recenze uživatele

„Nebuďte jako Luther. Sotva zničil katolické dogma, založil druhé, stejně tak netolerantní.“ Málo alkoholu, špíny a děvek, nedostatek násilí a další šrámy na realističnosti biografického materiálu. Film sám však není biografií, spíš nereálnou utopií, podobně jako komunismus sám. Jedno ale zachycuje věrně: zrození fejku a narcismu zneužitím bídy již zneužívaných. Hledání vlastní slávy chozením po zádech mas, za které se tito rádobyfilozofové údajně bijí. Zatímco Manifestem tehdy boj dvou zel (kapitalismus a komunismus) začal, film jím naštěstí končí. Kdo se chce podívat na lepší analýzu bídy dělnického století, nechť shlédne The Mill nebo i North&South, kde se mezi řádky lze dozvědět mnohem víc, a to rovněž v prudce romantickém, nedokumentárním podání. ()

korok 

všechny recenze uživatele

"To čemu vy říkáte zisk, já říkám vykořisťování". "Myslíte si, že všichni lidé jsou bratři? Myslíte si, že buržoové a dělníci jsou bratři? Ne, nejsou. Oni jsou nepřátelé." Film o raných životních osudech Karla Marxe a jeho přítele Bedřicha Engelse, o sepsání Manifestu a vzniku Komunistické strany. Film lehce nadprůměrný. Myslím, že nic nepropagoval, provolávaná hesla a projevy podal tak jak byly. Střízlivě zhodnotil situaci tehdejšího dělnictva, která nebyla opravdu růžová. Nelze se proto divit vzniku této ideologie. Vždycky jsem si ale říkal, kdyby oba pánové vstali a probudili se v současnosti a podívali se zpětně na 20. století, tak jestli by řekli, že ano takhle to všechno mělo proběhnout, vše negativní bylo nutné a škoda že se to počátkem devadesátých let vše zhroutilo. Anebo, že by uznali (alespoň částečně), že takhle to proběhnout nemělo, takto jsme to neplánovali. Vzhledem k jejich stati v komunistickém manifestu, kde vyzývají a píšou o krvavém zničení buržoazie, by zřejmě odpověděli to první. Nám současníkům, kteří s Marxismem nesouhlasíme (a je nás většina), se nám na to dívá dobře, jelikož dnes už víme, že tento experiment ztroskotal a je pryč (snad nenávratně). Kapitalismus je zlo. Ale je to to nejmenší zlo, jaké byla společnost schopná vymyslet. Komunismus je neporovnatelně větší zlo, o tom žádná. V závěru filmu, při počátečních titulcích, probíhají v pozadí záběry, zobrazující problémy kapitalismu i negativa komunismu. Jakoby tím tvůrci, chtěli říct, že nic není dokonalé a vyjádřit svou nezaujatost. ()

Rockerman odpad!

všechny recenze uživatele

K zhlédnutí mně vyprovokoval neuvěřitelný komentář "jhr" a jiných. Nechtělo se mi věřit, že to myslí vážně! Socialismus, komunismus či jak ten experiment na lidech nazvat nikdy a nikde nefungoval a fungovat nemůže. Neobstojí názor, že Marx a Engels to mysleli dobře jen byli špatně pochopeni. Začalo to utopistickou myšlenkou a skončilo to vždy vězením, gulagy, bídou a vraždami. Vřele doporučuji přečíst si světový bestseller "Deset největších omylů odpůrců kapitalismu" od Rainera Zitelmanna. Samotný film o zakladatelích jedné z nejzrůdnějších ideologií, jaké člověk vymyslel je plný žvástů, jakých jsme si před rokem 1989 užili až až! ()

quixote 

všechny recenze uživatele

Zajímavý film, který se sice neobešel bez podbízivých vějiček (Marx v nedbalkách), ale jinak to mělo atmosféru a poutavý scénář. Vyloženě mi vadil jen neumělý překlad, v němž se objevilo několik slov a frází, které v polovině 19. století nemají absolutně co dělat. Za to ale tvůrci filmu nemůžou. Rozhodně film, který stojí za vidění. ()

tatopulos 

všechny recenze uživatele

Vynikající film, v současnosti, kdy se vyznává tržní fetišismus. Snímek působí jako levicové zjevení (nebo strašidlo komunismu ?) Vracíme se totiž do Marxovy doby- ekonomika neslouží lidem, ale především těm horním, peníze jsou až na prvním místě. Ekonomika tady není pro lidi, ale lidi pro ekonomiku. Člověk bez peněz a moci neznamená nic a zbývá mu jen negativní individualismus. A moudrý Duch Engelsova otce (čekajícího na své krvavé peníze) nás provází dál "Jako továrník musím zaměstnávat děti, abych uspěl na trhu. " Marxova odpověď : "Bojíte se toho, kdybyste nezaměstnával děti, tak byste musel pracovat, pane továrníku ?" ()

majky19 

všechny recenze uživatele

Poměrně zdařilý autobiografický snímek, pojednávající o stěžejních okamžicích v životě Karla Marxe, autora Komunistického manifestu a jeho blízkého spolupracovníka Friedricha Engelsa. ()

LeChouan 

všechny recenze uživatele

„Vše co existuje si zasluhuje zahynout.“ (Goethe. Faust; oblíbený Marxův citát) Je třeba složit díky za filmy tohoto typu. Třebaže s některými z nich, s jejich podáním dějinných událostí, osobnostních charakteristik, nesouhlasíte, lze je označit za ony pověstné perly v hromadě odpadků, a to právě proto, že je s nimi možné polemizovat nebo souznít, v rozdíl od většiny filmové produkce, americké zejména, s níž debatovat nelze (konečně ta nemá jiného účelu než myšlení umrtvit). Zde máme snímek nabízející poněkud barvotiskový portrét počátků „kariéry“ a manželství falešného proroka Karla Marxe v podání Raoula Pecka, mj. tvůrce dokumentu o tyranii málo opigmentovaných lidí (což je legrace vzhledem k Marxovu zhnusení z „negrů“). Jediné, co se barvotiskoviskosti vymyká, je vhled do továrních hal oné doby. Pracovní podmínky v mnoha fabrikách v prvé polovině 19. století vzbuzují smíšený pocit hrůzy a odporu k jejich nelidskosti (jak ukazují i jiné filmy, a pochopitelně literatura o tomto tématu). Snímek věnovaný Marxovi nás v pár záběrech zavede do britských textilek, do obydlí jejich zaměstnanců; v tomto směru bude tedy divák (i ten, který reprezentuje v relaci k pracovním a životním podmínkám dělnictva v 19. století pověstnou Tabula rasa) jaksi obeznámenější než samotný Marx, onen pán totiž nikdy žádnou továrnu, důl, ... jednoduše žádné průmyslové pracoviště, nenavštívil (na rozdíl od svého „přítele“ a vydržovatele Engelse). Marx své proletáře neznal, živý dělník ho nezajímal; vše měl vyčteno z knih, novinových článků, vládních statistik, vše pro něj byla teorie a jeho cílem byla opět teorie, pochopitelně teorie vědecká (teorie silně načichlá apokalyptickými, radikálními proklamacemi). Film samotný, jak ostatně jeho název napovídá, se primárně zabývá „mladým“ Marxem, jeho životem politickým i rodinným a právě v jejich zobrazení je ona výše zmíněná barvotiskovost. Rodinný život je idylické pokračování pohádek o tom, kterak si neurozený mládenec princeznu vzal, jen si vyslechneme povzdech, že manželčina rodina nechce mládence finančně podporovat (odmítání finanční podpory, to opravdu neměl Karel Marx rád); a zde vyprávění končí, ještě včas před manželčiným vystřízlivěním; život v chudobě, s v hygieně si nelibujícím, svárlivým příživníkem. Co se týče politického portrétu Karla Marxe - autor se velmi snaží navodit dojem, že Marx to myslel s lidstvem dobře, žel jeho myšlenky byly zkresleny a hanebně zneužity. Nicméně přece tu a tam probleskne holá pravda, totiž že násilí spojené s marxismem je obsaženo v samotném Marxově díle. Patrně i proto, že násilí a obdiv k násilí, byly neoddělitelnou součástí osobnosti Karla Marxe. Násilnický, netolerantní člověk, jehož jméno je právem spojeno s budováním a udržováním nelidských režimů. Tento rys jeho povahy je patrný i ve filmu, zejména v jeho pohrdavém, povýšeném, arogantním postoji k ostatním „revolucionářům“. Marx, kovaný teoretik, nejvíce pohrdal a nesnášel socialisty dělnického původu, mimo jiné i proto, že tito lidé, vzešlí z dělnického prostředí, netoužili po nových dogmatech, které by dělnictvo v roli ďáblova sluhy pomohlo realizovat v praxi, ale usilovali „pouze“ o postupné zlepšování pracovních a životních podmínek dělníků – a to i ve spolupráci s tzv. třídním nepřítelem. Děj končí s uveřejněním komunistického manifestu, vyhlášením tolik známého hesla o alianci proletariátu všech zemí a proklamací mezi-třídní nesnášenlivosti a nenávisti. Takže díky za film, oslavující teoretika nenávisti, který opravdu nutí k polemice. Jde o film oslavující rasistu (Marxovi, ač původem Židovi, byl vlastní antisemitismus, víra v teorie o podřadných rasách („negři“, Slované) a podřadných národech (Irové, Skotové, Baskové, Řekové, Češi, Srbové, Chorvaté, Rusové, … ) a satanistu (nenávist vůči Bohu a přijetí satana za patrona svého politického díla dosvědčuje Marxova poezie). Nelidskost komunismu nepřišla na svět až se Stalinem, jak to někteří soudobí marxisté rádi předkládají; už mnohem dříve na sebe vzala podobu vousaté tváře myslitele z Trevíru. Marxismus není žádnou cestou k světlým zítřkům, jen širokou cestu dolů, k zavržení. „Pekelné výpary vystupují k mému mozku, naplňují jej až k šílenství, až se mé srdce zcela mění. Vidíš ten meč? Sám kníže temnoty mně jej dal. To on mi určuje čas a dává mi znamení. A já stále směleji hraji tanec smrti.“ (Karel Marx. „Hráč“ (Spielmann)) () (méně) (více)

pafka 

všechny recenze uživatele

Takovy normalni pohled na dobu, ktera predchazela vzniku komunistickemu blabolu, teda manifestu. Bylo uz nekolik filmu, ktere ukazovaly osobnosti, ktere byly schopny lidem jejich myslenky otocit v ty svoje - zkratka je zmanipulovat. Nevim, jak to skutecne bylo, ale tenhle film zblbnuti lidi ukazal strasne malo. Neverili jste jim nic, argumenty v ustech velmi male. Je to tvurci? Je to historickymi fakty? Nevim, ale tvurci rozhodne na me moc nezapusobili. A to je vlastne dobre, protoze kdo by chtel vychvalovat a dostat pod kuzi Marxe a Engelse? Rozumny snad nikdo. ()

jungewolf odpad!

všechny recenze uživatele

Chudáček Karl Marx - nakonec "trpěl" v britském exilu ..... . Hlavně že se nechal živit svým pobratimem, továrníkem Fridrichem Engelsem. A když od něj momentálně nebyly prachy, tak jeho žena nosívala svoje šperky do zastavárny, aby měla peníze na jídlo pro jejich děti, protože soudruhu teoretikovi Marxovi šly obě ručičky doleva ..... . Není překvapivé, že film oslavující tvůrce ideologie odporné závisti a patologické nenávisti režíroval levicový ex-politik ..... . Prostě ODPAD !!!! ()

zigy 

všechny recenze uživatele

Super nápad, natočit film o Marxovi, aspoň se zde v Čechách, kde se mu většina lidí směje, nebo ho ignoruje, někdo třeba poučí a zjistí, že to byl velký myslitel a filosof. Co na tom, že jeho myšlenky byl později zneužity, za to nemůže. Celé 20. století ovlivnil tak, jako málokdo. A začalo to tak obyčejně - a právě o těch obyčejných začátcích vypráví tenhle film, možná až moc obyčejně a fádně. Dělníci to neměli lehké, dneska si žijem jako prasata v žitě. ()

rigby 

všechny recenze uživatele

Výborně a působivě natočený film o nezáživných věcech. Kupodivu se na to velmi dobře dívá a dvě hodiny utečou jako nic. Závěr možná trochu naivní a idealistický, ale v předtuše věcí příštích velmi velmi krutý. ()

robbez 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k otřesným pracovním a životním podmínkám továrních dělníků v 19. století se dá vznik komunistického hnutí celkem snadno pochopit. Dělníci byli skutečně svými zaměstnavateli vykořisťováni. To není žádná expresivní ideologická fráze, ale přesné označení skutečnosti. Dnes už ovšem Evropou místo strašidla komunismu obchází spíše strašidlo migrace. Sympatie tvůrců k Marxově osobě a myšlenkám se mi zdají až příliš zřetelné a pronikají i do celkového vyznění filmu. Ukazují se tu tedy i některé negativní stránky Marxovy osobnosti, především jeho egoismus a nesnášenlivost vůči odlišným názorům. Marx byl ovšem také velmi nepraktický a neuměl příliš hospodařit s penězi. Kdyby ho Engels finančně nepodporoval, pravděpodobně by Marxova rodina pošla hlady. ()

DrifterSoul 

všechny recenze uživatele

Výborně/řemeslně zpracovaný film. Ovšem o tom, jak fanatismus (i pouze ten teoretický v papírové podobě) může změnit dějiny. Kdyby jen oba (KM&FE) tušili, jak bude jejich dílo v následujícím století zneužito k "eliminaci" milionů slušných lidí, kteří se zkrátka neztotožnili s jejich filosofií "třídní nenávisti". ()

TOPmoovie 

všechny recenze uživatele

iba pre zaujemcov o historiu. aj ked nenavidim komunizmus, chapem preco to vzniklo a tento film ukazuje zarodok..poctivy, spravny, vizionarsky. ()

EasternJoe 

všechny recenze uživatele

Hodnotím především provedení, a proto mi schází 2,5 hvězdičky. Pominu-li fakt, že je to další střípek do mozaiky rehabilitace a propagace marxismu na Západě, film není nejhorší. Dává člověku vhled do mládí a prvních let působení Karla Marxe, obhájce dělnické třídy, který žil z nepřetržitých darů svého buržoazního mecenáše Fridricha Engelse. Herci patří k německému průměru, nepřetržité interiéry vrhají film do linie televizní inscenace a většině lidí nic neřekne Proudhon, dialektika materialismu (tedy těm, co museli absolvovat marxák ano), Bakunin a spol. Relativně obstojně natočený film naprosto zabijí poslední absurdní a patetické minuty. Odpad to určitě není a i jednou hvězdičkou bych trochu křivdil, tak dejme ty dvě. ()

Zix. 

všechny recenze uživatele

Film na zajímavý téma, od kterýho jsem očekával mnohem víc. Dost nudně udělaný a delší než je třeba, bohužel. ()

Elles 

všechny recenze uživatele

Jako životopisný film dobré. Avšak nějaký kritický komentář vůči ideologii, která měla na svědomí desítky miliónů životů, tam autoři dát mohli. To by však v západní Evropě nesměli být tím liberálně-levičáckým marasmem už prorostlý. ()

Moco 

všechny recenze uživatele

Pro marxisty je film asi něco jako modla, ale když se nad jeho životem zamyslím byl do značné míry pokrytecký. On sám nikdy nedokázal žít slušně a hnal se z konfliktu do konfliktu. Podobně potom jeho myšlenky vedly k vzestupu největších totalitních režimů světa. To se snažili filmový tvůrci ukázat reálnými záběry na konci snímku v titulcích - Marxovi fanoušci možná nepochopili, že se jedná o skutečné záběry jak lidé utíkají z komunistických zemí, jak tajná policie zatýká disidenty a jak se vyvražďují určené skupiny obyvatel. Jak je bulvárně známo Karel Marx měl nemanželské dítě se svojí služebnou, které nedával žádný plat, a vydržoval si jí pouze za jídlo a ubytování. Tak trochu nuzné podmínky pro člověka, kterého zaměstnával - a to kritizoval buržoazii za to, v jak nuzných podmínkách nutí žít zaměstnance jejich továren. Jasně byl to bojovník a ten nemá čas vydělávat, protože musí bojovat. Hodně ho finančně podporoval Engels, protože Marx byl značně konfliktní a dokázal se s málo kým shodnout a vydělat nějaké peníze. Jeho teorie jsou podobné jako on sám - konfliktní, neschopné kompromisu, spolupráce... z toho snímku mi také došlo, proč původně dobře míněná Engelsova snaha na začátku se na konci změnila v katastrofu. Engels se pod vlivem Marxe postupně radikalizoval. Myslím, že jejich teorie - násilím svrhnout vládnoucí třídu, potom přejít k socialismu vedoucímu k "ráji na zemi", tedy komunismu - byla úplný omyl. Pokud nepoužiji slovo naprostý podvod. Proč? Protože v praxi vedla k zabíjení a bojům. K moci se dostali nevzdělaní a nemorální lidé. Jen si vzpomeňme, co za lidi bylo v komunistické straně Československa. Ne nadarmo se slangově ne-li trochu lacině říkalo, že normálně se "hovno tlačí dolů", ale za komunismu se "hovno tlačí nahoru", což naznačovalo výběr lidí, kteří se dostávali k moci. Myšlenka na společnost, která je rájem na zemi díky tomu, že všechno patří všem je utopie. Za vlády všech komunistických režimů po celém světě vždy má moc v rukou jediná vládnoucí komunistická strana, která má zákonodárnou, soudní i výkonnou moc pod kontrolou. Dochází k širokému zneužívání moci, zinscenovaným soudním procesům, politickým vraždám a podobně (jak to vidíme i v dnešní Číně, na Kubě nebo v Severní Koreji). Takže ona nostalgie nad učením Karla Marxe určitě není na místě. Byl to kompletní podvod na lidstvo. Jo a ještě mě napadá, že Marxovy myšlenky jsou mimo realitu i v tom, že v praxi se nikdy nedají uskutečnit. Jak bychom mohli mít beztřídní společnost? Nikdo to nedokázal zrealizovat, protože to v životě prostě funguje jinak. Můžeme si vysnít cokoliv chceme, ale to ještě neznamená, že to v praxi bude fungovat. Ať už ve stavebnictví nebo zdravotnictví, všude musíme vycházet z toho, jestli ta stavba, kterou jsme navrhly bude držet pohromadě, jestli je možné ji vůbec postavit atd. Tím je řečeno: Může společnost fungovat jako beztřídní, tak že jsou na tom všichni stejně, že vládnou dělníci a tak dále. Normálně, když chceme něco postavit, potřebujeme architekty, výrobce stavebnin, dělníky a v různých odvětvích technology, šéfy, kteří to řídí atd. Není možné, aby nebyli ty funkce různě oceňované podle náročnosti práce a schopností člověka. Také Marx a Engels vůbec nemysleli na to, že existují dobří a zlí lidé. Podle nich se zabíjením a svržením vládnoucí třídy měli z lidí stát andělé, kteří budou žít v poklidu a míru a budou jeden druhému pomáhat, nebudou krást a podvádět, budou všechen majetek navzájem sdílet a zřeknou se osobního vlastnictví a tak dále. Všechny ty takzvané komunistické režimy vypadaly následovně - komunistická strana ovládá všechno a lidé na ní otročí. Ve skutečném světě je to tak, že pokud chcete udělat z člověka ctnostnější a vznešenější bytost, musíte se dát cestou dobra a snahy o komunikaci, soucit s ostatními, pomoc ostatním, vzděláváním se a tak dále. Není to tak, že svrhnete a pozabíjíte všechno, co si myslíte, že vám brání ve vybudování vysněného "ráje" a až všechny překážky odstraníte, bude to už život a svět bez nespravedlnosti a bez obtíží. Po cestě jste ale spáchali strašné zločiny, nestanete se potom zločincem, kterého budou ostatní stíhat? A tak to skutečně dopadlo. Při svrhávání vlád komunisté pozabíjeli hodně lidí a potom se báli, že jim za to bude chtít někdo také ublížit a tak pokračovali dál v odstraňování "nepřátel" a i když už měli v rukou absolutní moc, stále se obávali, stále lidi potlačovali a nervózně všechno kontrolovali, jestli se někde neděje nějaká "podvratná činnost", která by je připravila o moc a postavila před spravedlnost. To byla ta atmosféra. Nebyl to ráj, byla to napjatá totalita. Navíc cesta do ráje vede jinudy. Nutno také jasně připomenout, že Marx je ateista, nevěří v Boha a tedy ani v duchovní závazky a z nich vyplývající morální omezení. Podle něho je jen třeba bojovat mezi sebou, což hlásá spojení Darwinismu a Marxismu do teorií o "třídním boji" vycházejícím z názoru, že "přežije jen ten nejsilnější". Vzájemnými boji se má dosahovat pokroku, prosperity atd. Ale co si budeme povídat. Můžeme vzájemnými boji dosáhnout harmonie? Učení mudrců jakými byly Lao-c', Konfucius, Sokrates, Siddhartha nebo Ježíš vede člověka k vyšším mravním hodnotám. Dodržováním mravních hodnot se z člověka může stát lepší člověk, který je schopen a ochoten pomáhat ostatním. Takže cesta za lepšími zítřky podle mě rozhodně nevede skrze Marxův - Engelsův třídní boj, ale přes vzdělávání, duchovní a morální hodnoty, kdy se člověk skutečně změní k lepšímu a jeho dobrota vychází z něj samotného, nikoliv z nějakého systému. Pokud sebelepší systém budou řídit a obývat nemorální lidé, určitě se z toho morální a spravedlivá společnost jen tak nestane. To by byla hodně naivní představa. () (méně) (více)

augustin43 

všechny recenze uživatele

chtěl jsem tady napsat něco velmi fundovaného, ale role brouka Pytlíka se zdařile ujal Moco, takže jenom krátce. Odkojen agitkami jsem od filmu mnoho nečekal. Je těžké oprostit se od ideologie a pravolevého myšlení. To platí pro autory, stejně jako diváky. Mně osobně se zdá, že autorům se to podařilo a některým divákům také. Atmosféra doby je ztvárněna dobře, a ukazuje, že svět prostě na Marxe čekal. Jestliže se nezříkají násilí otrokáři, dříve nebo později se jej nezřeknou ani otroci. ()

Související novinky

DAS FILMFEST nabídne filmové hody

DAS FILMFEST nabídne filmové hody

16.10.2017

Bláznivá špiónská komedie, thriller o pomstě a spravedlnosti, ponurá dystopie nabízející neutěšený obraz naší budoucnosti, film o slavném spisovateli Stefanu Zweigovi nebo fascinující příběh dvou… (více)

Reklama

Reklama