poster

matka!

  • USA

    Mother!

  • USA

    Day 6

    (pracovní název)
  • Slovensko

    matka!

Drama / Horor / Mysteriózní / Podobenství / Psychologický

USA, 2017, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Eawy
    ***

    Matka! určite nepatrí úplne do všetkých kín, pravdepodobne nebude mať komerčný úspech, ale ako vecička do festivalových kinosál je dokonalá. Aronofskeho filmy vždy vyžadujú určitú dávku diskusie, pretože majú schopnosť zanechávať v rozdielnych ľuďoch rozdielne pocity. Tento pomerne znepokojivý snímok, opäť prináša zaujímavé pocity bláznovstva, či stiesnenosti. Privítala by som, aby bol film o niečo kratší a posledná niekoľko minutová bláznivá stopáž nefunguje tak ako by mala. Režisér povyberal niekoľko hostorických skutočností a poprevracal ich, čo by nebolo na škodu, lenže ich bolo príliš veľa a divák nemá šancu všetky vnímať. Film má zaujímavú kameru, občas však pôsobí "stratene". Ozvučenie filmu je na môj vkus príliš hlasné, počujete úplne všetky jemné zvuky. Pôsobia rušivo, a nijakým spôsobom nepomáhajú vytvárať atmosféru. Herci však hrali všetci výborne, úplne očarujúca je Michelle Pfeiffer. Keď som čítala informácie, že podľa niektorých je film príbehom o vzťahu stvoriteľa a matky zeme, ale niektorí ľudia to tak nevnímajú, čakala som, že tá symbolika bude iba naznačená v malých detailoch. Príbeh je však presýtený jasnými informáciami, preto som mierne zmätená. Pre mňa, takých 65%(19.10.2017)

  • misterz
    **

    Je mi to hrozne ľúto. Toto je prvý film od D. Aronofského, ktorý ma nepríjemne prekvapil. Podľa ohlasov som bol síce trocha na túto možnosť pripravený, no i tak to je pomerne dosť veľký citový otras. Tak povrchné, tak do seba zahľadené a naivne nátlakové až sa mi chce z toho plakať. To si ako vážne myslel, že keď uchopí túto tému formou pár neustále sa opakujúcich výňatkov z biblie, ktoré na záver dovedie až do doslovnej roviny, aby to pochopil aj ten posledný blbeček, tak objaví Ameriku? Nie! Jediné čo dosiahol je to, že inteligentnejšieho diváka snímok urazí, a tých ostatných prvá polovica unudí a tá druhá na nich zapôsobí ako šoková terapia, ktorá ich aspoň na chvíľu prebudí z letargie. Vážne neviem čo si o tom celom myslieť, aj keď nepopieram, že v prvej polovici sa celkom solídne nebudovala atmosféra a to na základe tých pár incidentov a dusnoty, ktorú dokázali vyvolať neželaní hostia. Ale už nič viac pozitívne na tom nie je. Zabudnúť a dúfať, že to bol iba ojedinelý prípad, ktorým si chcel inak tento skvelý režisér z niekoho vystreliť. Snáď to v jeho prípade nebude trend do budúcnosti. Podpriemer. 40/100(13.12.2017)

  • T2
    **

    Rozpočet $30miliónovTržby USA $17,800,004Tržby Celosvetovo $44,516,999 Tržby za predaj Blu-ray v USA Tržby za predaj DVD v USA ║ Depkové zrodenie od Aronofského, brrrr. Ten sa teda vie do toho riadne oprieť. /40%/(6.2.2018)

  • Matty
    *****

    Proklatě černá komedie mravů, která se zvrhne v surreálný apokalyptický horor. Aronofského film zprvu jen v náznacích, posléze stále explicitněji dává najevo, že nesledujeme realistický příběh. Hypotéza, že půjde o variaci na Hnus (1965) nebo Rosemary má děťátko (1968), čili o domácí horor o paranoidní hrdince, je udržitelná zhruba první hodinu. Poté film morální, logické i jakékoliv jiné normy platné v našem aktuálním světě definitivně opouští. Jednání postav již nelze vysvětlit podle žádného psychologického parametru, mezi událostmi neexistují racionálně zdůvodnitelné vztahy, zákony fyziky přestávají platit. Z podtextu se stává hlavní text a jiná než alegorická interpretace na rozdíl od výše zmíněných filmů Romana Polanského, u nichž jsme až do konce drženi v nejistotě, zda nesledujeme jen zosobněné fragmenty hrdinčiny narušené mysli, není možná. Při snaze o čtení více ukotvené v realitě by se struktura filmu zhroutila.Matka! ovšem své vyprávění nezakládá na neurčitosti a nezodpovězených otázkách. Diváky se nesnaží podněcovat k domýšlení toho, co zůstalo nevyřčeno. Aronofsky nám naopak, jak má ve zvyku, své „velké“ myšlenky bez uzardění vmete do tváře. Sledování filmu není nekomfortní, protože bychom tápali, jaké sdělení nese, ale protože víme (a vidíme) víc, než chceme. Někdy je potřeba atakovat všechny smysly. Díky našemu fyzickému přimknutí k hlavní hrdince (kamera prakticky neopouští její hledisko) s ní soucítíme, prožíváme její fyzické utrpení a chápeme jak její rostoucí frustraci, tak závěrečný akt vzdoru. S podobně agresivním vizuálním stylem, pro který bývá řazen mezi největší pozéry současné americké kinematografie, pracuje Aronofsky ve většině svých filmů, ale v matce! pro jeho uplatnění našel zřejmě poprvé adekvátní materiál. Volbu „příběhu všech příběhů“ jako podkladu pro vyprávění můžeme vnímat jako projev nedostatku soudnosti, ale též coby zdvižený prostředníček směrem ke kritikům, kteří Aronofskému dříve vyčítali snahu vlastní mnohým midcultovým umělcům – pojednat v banální zkratce o problémech celého univerza. Matka! se vrací rovnou k počátku života na zemi a zároveň svou banalitu dává ostentativně na odiv. Nehraje si na vznešené umění, nad nímž bychom měli dlouze kontemplovat. Jde o nepokrytou snahu jakýmikoliv dostupnými vyjadřovacími prostředky, trochu v duchu "divadla krutosti", upozornit na krizi, ve které se lidstvo vinou nespravedlivých společenských poměrů i vlastního sobectví, nezájmu, pokrytectví, přezíravosti a samolibosti octlo. Je to zoufalý, ale ve své bezelstnosti zároveň neobyčejně autentický výkřik, ne vlídná prosba. Možná vás pohorší, možná se mu vysmějete, možná vám z něj bude špatně, ale pokud vás nenechá lhostejnými, splnil svůj účel. 90% Zajímavé komentáře: Arbiter, ScarPoul, JitkaCardova, salalala Triple H, Avathar, hlošík, Cyberboy(12.2.2018)

  • xxmartinxx
    **

    Byl bych na Darrena pyšný, kdyby mu bylo 12 let a tohle byl za víkend spíchnutý úkol z literárního kroužku na téma "nacpi bibli do baráku". Klidně bych mu za to koupil i balík Bonpari. Ale jako seriózní alegorie mi to přijde až směšné svou banální mechaničností, kdy jsem po upřímném zaujetí v prvních minutách pochopil, že následovat bude prostě scéna za scénou toho nejjednoduššího a nejvíc doslovného převádění biblických motivů do nastaveného formátu. A to až k "explozivnímu finále", které bylo jasné cca od páté minuty. Vůbec ona doslovnost, která je jediným hmotným prvkem matky!, mě zcela minula. Fakt se nerozsypu při požívání těla páně, zvlášť když ho očekávám asi dvacet minut, protože najít nějaké nečekané východisko u Darrena nehrozí. Úplně nejvíc nesnáším právě to, když na začátku scény vím, jak skončí, jak bude vypadat a co jí bude následovat. matka! je stejně hloupá jako nabubřelá a já od ní dávám ruce pryč. Z filmu jsem si odnesl jen to, že bůh je retardovaný, protože zjevně opakuje stejné a velmi snadno řešitelné chyby znova a znova. Ze současných zábavných hříček narušujících archaickými motivy a postupy očekávání upřednostňuju rozhodně Zabití posvátného jelena, které s antikou pracuje živě a nápaditě - oproti tomuhle statickému šumu jde o poklad. PS: Feministické čtení mi přijde poměrně nepatřičné - a uplatnitelné možná na Michelle Pfeiffer, ale rozhodně ne na Jennifer Lawrence. Teda jasně že to je, ale přijde mi to hodně násilné a proti přirozenosti toho filmu. Pokud by měla Lawrence symbolizovat ženu nebo ženství, nedává smysl už vůbec nic jiného v tom filmu.(13.10.2017)

  • - Aronofsky priznal, že pri tvorbe mother! hrali veľkú úlohu aj hnev a frustrácia, ktorú dlho pociťoval ohľadom ľudí a ich správania či toho, kam sa náš svet rúti: "Chceli sme urobiť šialený film a ukázať vám ho. Z toho dôvodu, že som v sebe mal mnoho smútku a mnoho zúfalstva a chcel som tieto emócie zobraziť. Takže som chcel zakričať a toto bol môj krik. No, a niektorí ľudia ho proste nechcú počúvať." (leila22)

  • - Film je alegorií k první knize Bible - „Genesis“. (Veraccek)

  • - Trailer měl premiéru před filmem Dunkerk (2017). (Struhy)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace