poster

matka!

  • USA

    Mother!

  • USA

    Day 6

    (pracovní název)
  • Slovensko

    matka!

Drama / Horor / Mysteriózní / Podobenství / Psychologický

USA, 2017, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • erased
    *****

    Asi dobrý nebo co. Není to úplně Fontána, naproti očekáváním to není ani trochu Requiem, ale naštěstí to taky není úplně Noe. Dokážu taky ocenit, že mě matka nechala od začátku tonout v nemožných interpretacích naprosto nesmyslných situací aby mě nakonec dostala jen(?) dalším KONZISTENTNÍM rozhřešením ve smyslu 42. Bardem jako vždy excelentně nepřirozený a gradace nepopsatelná. Jen si nejsem jistý druhým plánem, jestli v tom teda ta výpoveď vážně umělce je. Hlavně to však snad poprvé působí jako totální vyplnění všech představ autora a z přepáleného Noeoho tak zůstalo jen(?) konečně parádně zpracované hlavní téma matky! PS: Rozříznutí verdiktu na RT sedí jako prdel na hrnec: "There's no denying that mother! is the thought-provoking product of a singularly ambitious artistic vision, though it may be too unwieldy for mainstream tastes."(18.10.2017)

  • Arbiter
    ****

    (spoilery) Přepjaté. Někdy až k parodii. Nejsem si úplně jistý, že by mě Gaia měla tak rozčilovat do krajnosti dovedenou poddajností a pasivitou. Opravdu si její antropomorfní já nepředstavuju jako lehce pomatenou submisivní domácí paničku s posedlostí po domácích pracích. ___ Aronofsky se zas a znova vrací ke svým oblíbeným tématům. Abstrahuje rodinný mikropříběh přes obecný konflikt ideologií pozemského světa, až na úroveň alegorie k biblickým (a antickým) motivům (to poslední říká erased a má samozřejmě pravdu). Tísnivě strnulý, nereálný a mimoběžný vztah dvou lidí, kdy jeden je závislý na lásce druhého, druhých, k sobě a k tvorbě, zatímco ten druhý na svém obdivu k tvůrci a touze pro něj se obětovat a vytvořit "ráj na zemi," byl sám o sobě nejzajímavější. Bez dalších exkurzí k vysvětlování všehomíra bych se pohodlně obešel. ___ Mám pocit, že právě tou nejintimnější rovinou si Aronofsky trochu ublognul o svých pocitech z autorské tvorby – zejména z práce na Noemovi, respektive z následného (ne)přijetí ze strany veřejností. ___ Nic ve snímku neproběhlo náhodou, problém vnímám spíš v tom, jak moc vtíravě vše volalo po uznání svých symbolických hodnot. ___ S čím ale Aronofsky pracuje skvěle, je zvuk a čas. Postup tvůrčím procesem / vztahem / matérií / světem / cestou k poznání a k završení kruhu (což bude Aronofskyho oblíbený geometrický tvar), to vše mělo trpělivý spád a já si fakt užíval nejistotu a podivnost dění na plátně, ve které mě režisér udržoval po většinu snímku. V závěru dochází k poměrně brutálnímu a explicitnímu násilí na postavách, které tohoto jsou zpravidla ve světě filmu ušetřeny, a i to přispívá k uspokojivý katarzi. Tenhle film je stejně tak odpad, jako prvotřídní dílo. Nevím prostě. EDIT: Na druhé projekci jsem byl v multiplexu. Špatná volba. Lidé se s postupem snímku stále častěji smáli a teatrálně (tak, aby byli patřičně slyšet) zvažovali opustit sál. Tvrdím, že v tomto konkrétním případě k takovému přijetí ze strany diváků nedošlo pro příliš banální fúzi fragmentů řecké mytologie a Starého zákona. Snímek se pro tyto otrávené až znechucené diváky postupně a stále více stával naprosto nesrozumitelný. Nebyli to totiž Verbalové, který analogie ve snímku pravděpodobně pochopí, ale dá tomu odpad, protože mu to i tak bude připadat jako naprostá sračka. ___ Někde za půlkou hracího času dochází ke zlomu, kdy začíná být důležitá alespoň základní znalosti odkazovaných textů, jinak se Matka! stává silně nečitelnou, příliš absurdní. Snímek ve svém náhle frenetickém tempu asi pro mnohé přestává fungovat sám o sobě, nevystačí si - zejména protože se zdají absolutně nesrozumitelné skoky v dějí, motivace postav a mimoběžnost vzájemné interakce. Jako zajímavé také vnímám, že se přímé citace Hésiodose / Bible a kdo ví, čeho ještě, vyjmuté zpod ochrany vážených textů, stávají mnohem snáze terčem posměchu.(18.10.2017)

  • corpsy
    ****

    Aronofsky nikdy nebol tradičný filmár. V obraz svoj pretavil žánre, ako napr. biblický epos ( NOE ), deziluzívny - rozumej psycho - thriller ( ČIERNA LABUŤ ), alebo ´´junkieyard´´ opus ( REQUIEM ZA SEN ). Čo to zablúdil aj do fantasy? ( FONTÁNA ) a do sociálne ladenej drámy ( WRESTLER ). Kam zapasovať MATKU!, len aby som nespoileroval, je nesmierne ťažké. Už len to, že sa v niektorých komentároch a recenziách ( a dokonca tagoch ) spomína horor, je dosť...ono vlastne celý film je sledovanie na ihlách. Každý motív, každá scéna, vás prinúti urobiť si vlastný ( predčasný ) záver, len aby vám tá nasledujúca všetko zrútila, ako mávnutím čarovného prútika. A poviem to rovno, stále neviem či som to všetko v závere pochopil, ako to bolo zamýšľané. A ktovie, či to vedia aj sami tvorcovia. A práve to, mi robí pri sledovaní takýchto filmov radosť.(24.10.2017)

  • kingik
    ****

    taťka! Příjemná, celkem pohledná stařena, kterou hyzdí jen tukový hrb, knírek a několik tukových boulí na čele a pár bradavic na nose, volá k večeři zadumaného Darrena Aronofskyho: "Máš tady večeři, taťko!" "Ať ti to nevystydne." Darren vychází z přítmí pracovny evidentně rozladěný: "matko!, kolikrát jsem ti už říkal, abys mně neříkala taťko!, zvlášť když máme tolik hostů!" matka! se podiví, pokrčí rameny a udiveně prohlásí: "Vždyť žádné hosty nemáme." Darren na to: "Aha, už magořím, jak to vypadá u konkurence?" "Co Refn, má něco novýho?" matka! jen odvětí: "Má Neon Demon, je to už ale rok staré." Darren nasupeně: "matko!, máš mně hlásit novinky, ne co je natočený před rokem, kurva už. Co Trier?!" matka! klidným hlasem: "Nic nemá, netočí." Darren zlostně uhodí: "Jak nemá, jak netočí, vždyť zrovna včera jsem viděl od něj geniální podobenství s lesní zvěří v mechu, byla tam taková ta zrzavá potvora, do hajzlu zelenýho, já si nevzpomenu, krucifix (začne se křižovat), jak se to zvíře jmenuje!!!" matka! napovídá: "Jelen, ne?" Darren ječí zlostně: "Neeeee, jelen to nebyl, ty blbá krávo, Lada k tomu dělal ilustrace, já si za živýho boha (potřísní se svěcenou vodou) nevzpomenu, jak se to zvíře jmenuje!!!" matka! klidně: "Zajíc?" Darren vybuchne: "Ne, ty dementní filcko, mám výpadek, vozilo to Budulínka na ocase!!!!" matka! mlčí, jen chystá maso na talíř. Darren běhá po kuchyni, a náhle zařve: Co Jarmusch?!" Co ten má novýho?!!!!" matka! klidně: "Má horor, ale už starší." Darren rudý vzteky: "Jak starší, teprve včera jsem koukal na tu genialitu o těch stvořeních, co sají krev, akorát si nevzpomenu, jak se jim říká." matka! chystá příbory, se sklopenou hlavou napovídá: "Skřeti?" Darren šílí: "Neeeeeeeeeeeee, to snad není možný, bojí se to česneku, nejsou vidět v zrcadlech, mají nápadný řezáky, bože můj (kleká a modlí se), mám výpadek paměti, končím, jdu se najíst, co máme dobrého?" matka! s úsměvem: "Jen ochutnej, je to lahůdka." Darren uhryzne kus libového masa, pochválí tu dobrotu, poté loudí po matce! to tajemství kuchyně. matka! prohlásí: "Je to novorozeně." Hlavně na to nechoďte s tím, že jdete na horor. Je to (biblické) podobenství, plné symbolů, které nedá velkou práci odhalit, co značí. A je to mimořádně zvláštní film. Aronofsky, co jiného čekat, než maximální jinakost a kontroverzi. Myšlenka zajímavá, herci skvostní, vizuálně propracované, roztomile úchylné. Žel, vše je vážně míněné, bez nadhledu, a v některých fázích je to tak přebujelé, až je to i nechtěně k smíchu. 8/10(20.10.2017)

  • Marigold
    *

    Jsou prý režiséři, u nichž se vyplatí sledovat i jejich nepovedené filmy. V tom má Aronofsky kliku, protože jeho poslední povedený film byl Wrestler. Matka! (jak to tak říct a neurazit) je třeskutě banální storka, kterou vměstnáte do pár učebnicových klišé. Darren jí dokázal oplácat baculatými a nabubřelými vaginálně-biblickými symboly, čímž dodal všem těm béčkovým replikám zdání bezmála kosmické platnosti. A protože první polovina je neškodná a vůbec nikam nevede - navíc stále opakuje jednu a tu samou figuru - připravil si na závěr delirický průlet dějinami násilí a kurzem religiozity pro začátečníky. Tenhle režisér se zjevně cítí jako virtuózní Poeta, ale ve skutečnosti je to jenom upatlaný štukatér a údržbář. A jeho rajský altán se mu rozkládá pod rukama. Jennifer Lawrence tentokrát neirituje. Je naprosto odevzdaná do rukou loutkáře, který sám moc netuší, proč se mu všechny ty nitky pletou a kam vlastně vedou. Óda na úděl ženy, matky, rodičky? Kdepak, taková malá Fontána pre samohanu. Weh.(20.10.2017)

  • - Filmový štáb si pronajal k ubytování třetí patro luxusní dvanáctipatrové budovy na Sherbrooke Street West. Měsíční nájem se pohyboval kolem 30000 dolarů. Ostatní vlastníci bytů se snažili přes soud dostat filmový štáb (včetně Jennifer Lawrence) pryč z budovy. Argumentovali tím, že krátkodobý komerční pronájem bytů porušuje stanovy, jelikož se jedná o dobu méně než 12 měsíců. Navíc si stěžovali i na fakt, že Jennifer Lawrance má sebou rozsáhlý doprovod, který zahrnuje ochranku, sekretářku, osobního asistenta a řidiče. (Struhy)

  • - Jennifer Lawrence prišla s nápadom, aby jej postava chodila po dome bosá. Vyjadruje tým empatiu k domu. (dwdb)

  • - Natáčelo se v Montrealu (Québec, Kanada) od června do srpna 2016. (Struhy)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace