Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Lee GarmesHudba:
Franz WaxmanHrají:
Gregory Peck, Ann Todd, Charles Laughton, Charles Coburn, Ethel Barrymore, Louis Jourdan, Alida Valli, Leo G. Carroll, John Williams, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(1)
Úspešný londýnsky právnik Gregory Peck sa ujíma obhajoby krásnej ženy, ktorá je obvinená z otrávenia svojho manžela, národného vojnového hrdinu. Jej nevina však nie je jednoznačná a ako sa do nej postupne zamilováva, začína hazardovať ako so svojím manželstvom, tak i s karérou. (POMO)
Recenze (57)
Tolik odlišný, jiný Hitch to zas není -spousta scén nese, jeho typický rukopis- režie na jedničku. Se scénáře už tolik nadšený nejsem; nejen že je vrah jasný poměrně záhy i to propadnutí Peckovi postavy, paní Paradinové, příliš věrohodně nepůsobí (!) taková femme fatale, to zas není ..příběh ´jen´, bez většího vzrušení, směruje k nevyhnutelnému konci, přesto, nadprůměrné dílko ()
70% ? Červená zóna? Až tak? U mě tedy ne. 3.5 a ani o mikron víc. Film je sice celou dobu své nenudící (důkaz, že mistr umí, i když zrovna nevtáhne do děje) stopáže, celistvý/konzistentní atd. ale opět se mi potvrdilo, že jak jde o čb film kde část zabírá soudní proces viz. I confess, ale tam byla aspoň krásná/magnetická Baxterová, tady není nikdo) není to nějak ono, či co. Selznickův scénář jest docela ok (až na ten melodramatický závěr, který to do jisté míry zpětně celé kazí a který se mi opravdu až hnusil, včetně toho zamilování se obhájce do své klientky, které působí naprosto absurdně a nevěrohodně) obsazení nemůžu nic vytknouti (byť zde v podstatě všechny ženské postavy včetně hlavní, nejsou kdovíjak výrazné, což je pro mě a u Hitche zvláště, velmi překvapivé) a vidíte...není to ani z poloviny tak vtahující, jako Shadow of a Doubt. Chybí mi zde TO, co dělá Hitchcocka Hitchcockem ve smyslu, ani nedýchám. Na 2.str., pokud by všichni rež. měli své průměrné filmy takovéto, to by byl vskutku, abych byl správně kýčovitý... Překrásný Nový Svět. ;-) P. s. Nejvýstižnější komentář a ve srovnání s mým mu na to stačila holá věta:) EdaS. ()
Ano je to tak, každý má svého oblíbeného Alfréda H., a je to třeba. Každý cítí v tom či onom filmu něco ze sebe. V šedesátých letech bylo k vidění jen Psycho a Ptáci; teď je od mistra napětí možno shlédnout cokoli. Uvedené filmy tehdy představovaly něco nového, teď je možno si probrat celé jeho filmové dílo a pečlivě ho zvážit. Případ Paradinové je v pomysleném žebříčku čsfd na konci třetí desítky; nicméně se jedná o velice subtilní a propracovaný příběh, kterému napětí rozhodně nechybí. Pokud se ptáte: horror? Tak ano! Pro mě jeden z jeho pěti nejlepších. Dodatek z 15. 5. 2017: Neodmítl jsem pozvání České televize a na film se po tří letech znovu podíval. Více jsem si všímal řežijního vedení a také proplétání obou základních příběhů - manželů Keanových vzhledem k paní Paradinové (kdysi slavná a obdivovaná Alida Valli - v kině ve Žďáře nad Sázavou měli na chodbě její velký portrét) a Andre Latoura a zavražděného slepého plukovníka rovněž vzhledem k paní Paradinové. Už při prvním shlédnutí mě druhý příběh zaujal mnohem víc, a nyní se to jen potvrdilo. Příběh zkušené a neodolatelné ženy, která svým (zdánlivě logickým) činem narazila do závory přátelského vztahu dvou mužů, a naprosto jej nemůže pochopit, protože to není z jejího světa, má téměř starozákonní platnost. ()
WELL, NICE PEOPLE DON'T GO MURDERING OTHER NICE PEOPLE!! Jako čekal jsem parádní soudní drama a co jsem dostal? Sympaťák Gregory se tu chová jako kůň s klapkami na očích a schazuje tím svou hlavní roli. Tím pádem zde pro mě není kladná role, což mi samo sebou ve filmech vadí. Pan Hitchcock některé své filmy takto režíroval, což mě mrzí protože já prostě potřebuji ve filmu toho správňáka. Škoda, škoda. ()
Tak trochu iná súdna dráma a možno to je aj problém, prečo ju mnohí nedokážu v rámci Hitchovej tvorby plne akceptovať ako ďalšie vydarené dielo v režisérovej mozaike. Prvá polovica sa ešte na súde neodohráva, napriek tomu rytmické striedanie viacerých prostredí udržuje divácky záujem. Myslím, že problémom pre väčšinu bude práve samotný súd, kedy vlastne ani neviete, komu máte držať palce a začnete uvažovať nad tým, či je vám Tonyho správanie sympatické. Táto ambivalentnosť jeho postavy, respektíve jeho posadnutosť prípadom a ženou, nedovoľuje s ním plne empatizovať. Pre mňa je práve vďaka takýmto odlišnostiam oproti iným klasickým súdnym drámam Prípad Paradineová ďalší takmer geniálny film v režisérovej filmografii. ()
Galerie (38)
Photo © Selznick Releasing Organization
Zajímavosti (9)
- Scéna, v níž je Maddalena uvězněna v cele, vychází ze vzpomínek Alfreda Hitchcocka na dětství. Tehdy ho otec na několik minut nechal zavřít do vězení, aby ho postrašil. (ČSFD)
- Herec Claude Rains odmítl roli soudce. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
- Případ Paradineová byl poslední film, který Hitchcock natočil v rámci sedmileté smlouvy se Selznickem, navzdory tomu, že Selznick ho nechtěl nechat odejít. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
Reklama