Režie:
Marcin KoszałkaKamera:
Marcin KoszałkaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Filip Pławiak, Adam Woronowicz, Małgorzata Foremniak, Karolina Kominek, Julia Kijowska, Marek Kalita, Wojciech Zieliński, Nikodem Rozbicki, Robert Mika (více)Obsahy(1)
Karol, obyčejný mladý muž, se setkává s mnohem starším mužem, o kterém se domnívá, že by mohl být pověstným Červeným pavoukem, obávaným sériovým vrahem, který v šedesátých letech děsil obyvatele Krakova. Karol začne být mužem posedlý a pustí se do jeho sledování. Mezitím se setkává také s Dankou – o něco starší fotografkou, která pracuje pro místní noviny. Karol, pokoušený láskou a fascinovaný smrtí, bude muset brzy učinit nejzásadnější rozhodnutí svého života. (A-Company CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (33)
Pokus o noirovou detektivku, která není ničím a už vůbec ne psychologickým thrillerem. Zde se nikdy nedozvíme, proč to ten hluboce introvertní pitomec vzal celé na sebe. Zde se vůbec nedozvíme, proč to tamten úchylný debil vůbec dělal. Zde skoro vůbec nevidíme, jak to dělal. Takže nejlepší z celého filmu je trailer a kozy Karoliny Kominek, se kterou bych dělal úplně něco jiného, než ji rozmlátil hlavu kladívkem. ()
Podivný děj, podivné postavy a podivný konec. 1) Před sledováním jsem o ději neměl absolutně žádné informace. I během filmu jsem pořád nevěděl a neuměl odhadnout, co se z toho vyvrbí. Jsem na konci a stále netuším, o čem to vlastně bylo._____ 2) Svéráznému počinu 45letého spoluscenáristy, režiséra, kameramana a spolustřihače Marcina Koszałky zde, jak se zdá, nikdo nerozumí. Já také ne._____ 3) Snaha dobrat se podstaty věci jisté napětí vytvářela. Czerwony Pająk nabízí pěknou depresivní atmosféru tomu, kdo má podobné věci rád. Ani 26letý Filip Pławiak (Karel Kremer) není k zahození. Ale to zklamání na konci asi málokdo skousne._____ 4) Výstižný koment: Crocuta***. ()
Kdyby Koszałka zůstal u kamery, bylo by to asi mnohem lepší. Některé záběry jsou úchvatné, například dvakrát jiným způsobem použitý záběr z vrcholu lomu je naprosto fascinující. U samotného filmu mu však naprosto uniká důvod jeho natočení. Astenickým způsobem dokumentuje kousek života Karola. Komu se mstí, za co a proč, se nedozvíme. Odkud šel a kam, také ne. Film zdánlivě vyvolává spoustu otázek, ale vzhledem k tomu, že neposkytuje žádné indicie vedoucí k odpovědím, vše zaniká v nicotě a zbytečnosti. ()
Překvapivě poutavý noirový film s neokoukanými postavami a nečekaným příběhem. Tedy, příběhem... Jde jen o takové fáborky, které diváka nenechávají se úplně ztratit, ale že by nějak moc naváděly, to se říct nedá. O to víc prostoru dostává divákova fantazie, která ač tápající, rozhodně se nebude nudit. Ve výsledku potěší i dobře srozumitelná šišlavá polština a hry s kamerou s častými zajímavými kompozicemi se stropem atp. Jediné co mě tedy zklamalo byla hudba Petra Ostrouchova na kterou jsem se těšil, ale v podstatě jsem ji vůbec nezaznamenal. Možná že to znamená, že tam geniálně zapadla nebo jen zapadla. Nejsem si jist. ()
Ve své snaze o budování atmosféry zůstávají tvůrci na půli cesty - spíše než všudypřítomný strach je patrná všeobecná vzájemná odcizenost postav, kterou paradoxně (anebo naopak příznačně) narušuje jen souznění mezi dvěma ústředními psychopaty, jejichž pohnutky zůstávají po celou dobu nejasné. Snímek, jen velmi volně inspirovaný kauzou krakovského vraha Karola Kota, není úplně marný, po formální a herecké stránce je určitě zdařilý, ale působivosti Kieslowského "Dekalogu" (co se týče mravního marasmu a odlidštěnosti společenských vztahů) nebo "Já, Olga Hepnarová" (pokud jde o ponor do narušené psychologie patologických osobností) zdaleka nedosahuje. ()
Galerie (28)
Photo © Adam Golec
Reklama