Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Básník Štěpán Šafránek je přijat na medicínu a stává se studentem prvního ročníku. Do školního roku ale nevykročí zrovna nejšťastněji, protože se nepříliš dobře uvede u docenta anatomie Sejkory, a navíc dostane svatební oznámení od Borůvky, která se vdává za snaživého úředníka Emila Nádeníčka. Jeho novými spolužáky a spolubydlícími na koleji jsou sebevědomý Honza Antoš z Kolína, který se může pochlubit fotografickou pamětí, bodrý Moravák Venoš, jenž má bohaté zásoby proviantu i bohatě vyšívaný kroj, a černoch Numira Cassou Thomb, jemuž spolubydlící začnou říkat stručně Mireček. Přestože mají všichni učení nad hlavu, jediný Štěpán ne a ne najít správnou metodu, jak vše zvládnout. A tak Štěpán studuje, pracuje, občas básní a také se zamiluje do studentky zdravotní školy, které začne říkat Jeskyňka. Jako strašák nad ním visí blížící se zkouška z anatomie a nepřátelský docent Sejkora. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (351)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(3x) Místo snahy chtít se trocha vzdělat... Po prvním filmu z volné série Básníků, dost podprůměrným a ještě zavánějícím tónem socialistické estrády, velmi příjemné překvapení! Tady nejen že mě více oslovilo prostředí (nejspíš asi proto, že taky už pár let studuju na vysoké škole, byť zcela jiný obor), ale bavila mě tu i hlavní dvojka básniků s velmi zajímavou společností. Jeden kolega na internátu folklorista, druhý černoch,... no o co já možná přišel tím, že jsem na žádném intráku nikdy nebydlel (bohužel nebo bohudík?). Celkově ale musím říct, že tento vtipný, ale současně dost realisitcký pohled na studium začínajících vysokoškoláků je zde podán hodně nadčasově. Od malého zhroucení při prvním kroku a naválu prvních povinností, přes různé trampoty a drobné maléry až po nečekané vítězství ze zkoušek. To mladý člověk nejednou sám objeví, jaké schopnosti se v něm ukrývají a že dosáhl to, před tím se řada studentů v průběhu prvních týdnů vzdala. Zdeněk Svěrák se svým "Leffingelovym psacím stolem" vnáší do filmu nejen místa s poetikou Divadly Járy Cimrmana, ale současně s Leošem Suchařípou i milou absurdní karikaturu na vysokoškolské přednášky. Je mnoho důvodů, proč tento film oceňuje, ať už skrz téma nebo jeho podání s originálním humorem (včetně líbívých hitů v podání DJ-a Oskara Gottlieba na čele s kultovním hitem Žhavil Béďa, žhavil drát). (85%) ()

Mefistofelle 

všechny recenze uživatele

Tenhle díl pentalogie mám nejradši a to nejen proto, že studuju to co studuju. Tolik nesmrtelných hlášek žádný jiný díl Básníků nemá. Prostředí lékařské fakulty i vyobrazení života na koleji je věrohodné (a ano, chodí to naprosto stejně i teď jako to bylo v době kdy se film natáčel), protože v té době Kleinův syn zrovna také studoval medicínu a tak měl režisér spoustu podnětů takříkajíc z první ruky. Jo a velmi mě potěšila Svěrákova přítomnost v roli vyučujícího nejkurióznějšího předmětu, jaký jsem kdy viděla:). ()

Reklama

petaspur 

všechny recenze uživatele

Vysokoškolák Štěpán Šafránek veršuje pro zdravotní sestřičku Jeskyňku, při studiu využívá alternativní metody udržení pozornosti asistenta Masaříka, občas při praktickém cvičení přeřízne nějaký nepotřebný orgán, což je celkem zábavné, ale dvě věci mu nemohu odpustit: 1. Ignoruje zásadní výuku docenta Zajíce o rozmístění učebnic na pracovním stole, 2. Nedokáže rozpoznat údernou nosnost verše:"Žhavil Béďa žhavil drát, až byl žhavej akorát". ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Nějakou chvíli poté, co jsem vychválil a opětihvězdičkoval Kleinovo Vážení přátelé ano, jsem si s nepotěšením uvědomil, že zrovna tak jako Básníci je to celé složeno z více či méně samoúčelných mikrovtípků, že příliš mnoho věcí se stane a rozhovorů proběhne jen proto, aby mohla zaznít pointová hláška, buď laskavý humor nebo laskavé moudro, obvykle obojí. No a teď zjišťuju, že to má i stejného scénáristu. A Holubi to samý. A vždycky je to nějaký sympatický přemýšlivý chlapík s nadhledem, který, jak pěkně vystihla NinadeL k jednomu dílu Básníků, "drží krok, ale ne hubu" (což lze však i obrátit). Ovšem Vážení přátelé ano má přece jen nějakou ideu, je to ten úplně zkorodovaný socialismus (pěkně spojen s hrdinovou krizí středního věku). Básníci mají jen jakési pseudotéma jakože strasti a slasti študáckého života. Což je málo. Výše uvedené je jedním ze dvou důvodů, proč tyto jinak celkem cool komedie nemohu považovat za hodnotný film. Tím druhým důvodem je fakt, že Štěpán Šafránek je ta úplně nejpodbízivější postava českého kina. (Už to spojení lékař-básník je hodně nejapné, byť bohužel nikoli nereálné.) K hodnocení prvních čtyř dílů (další jsem neviděl) si zástupně vybírám druhý, protože ten jsem kdysi viděl na véháesce tolikrát, že si většinu scén pamatuju do dneška. V tomto díle mimo jiné v zahleděnosti do jednotlivých žertovných scének tvůrcům ani nevadí, že Štěpán Šafránek je básník, který kvůli hmotnému prospěchu neváhá balit směšnou, hloupou a nehezkou dcerušku nějakého tuneláře. Kultem samozřejmě zůstávají Bronsteinovy výzkumy uspořádání psacího stolu a jejich řešení na katedře duševní hygieny. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Druhý díl BÁSNÍKŮ je dnes komediálním historickým filmem o skutečné podobě vysokoškolského studia pozdního komunismu. Hravost a nadhled, které ho provázejí, nezmizely, dospělost a vážnost, kterým se při nejlepší vůli nemohl vyhnout, nepřevládají. Výhody, nabízené tehdejším režimem, musejí na jedné straně dnešním studentům připadat jako sen, na straně druhé však dnes musí stejně zákonitě šokovat úzkost obzorů, příznačných pro předlistopadovou dobu. Příběh o dospívání, který mi ve své komediální podobě připadá jako varianta obdobně komponované a postupně vznikající Truffautovy pentalogie, si pohrává s variantností budoucího života: tou slušnou a nezištnou a tou rvavě konzumistickou. Bezradnost, kterou vyzařuje, není v žádném případě autorským selháním; naopak skvěle postihuje skutečný ráz doby karikatur rezavějících ideálů. Nenápadnost kvality je nápadným rysem poctivého Kleinova i Pecháčkova umění. Tuto formu nenápadnosti jim lze jen upřímně závidět. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (17)

  • Když Honza Antoš (Karel Roden) demonstruje svoji fotografickou paměť tím, že se během 10 sekund naučí jméno Mirečkova (Joseph Dielle) dědečka, ve skutečnosti Honza odvypráví většinu parodicky dlouhého jména pokrmu z Aristofanovy komedie „Ženský sněm“. (Rattus Rattus)
  • Režisér Dušan Klein objavil Adrianu Tarábkovú, druhú Štepánkovu (Pavel Kříž) lásku s prezývkou "Jaskynka", v časopise Dievča, kde vyhrala súťaž o tvár mesiaca. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama