poster

Blíženec

  • USA

    Gemini Man

  • Slovensko

    Blíženec

  • Kanada

    Gemini Man

  • Velká Británie

    Gemini Man

  • Nový Zéland

    Gemini Man

  • Austrálie

    Gemini Man

Akční / Drama / Sci-Fi / Thriller

USA, 2019, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lamps
    ****

    Nevěřil jsem, že se Hollywood ještě vzchopí k takhle čistému akčnímu blockbusteru. Navzdory všem nevyhnutelným změnám v průběhu produkce je vidět, že se jedná o devadesátkový Bruckheimerovský námět v plné parádě - v centru stojí protagonista výjimečně zdatný v likvidaci padouchů, potenciální romantická linie je zcela potlačena a spiknutí vede až k nejvyšším příčkám, ale není zatíženo žádnými politickými ani sociálními kontexty. Vyprávění vytváří jednoduchou hyperrealitu, v níž existují jen inkriminované dvě strany konfliktu a nic jiného není důležité. Ang Lee pak čistým obrazem a digitálními úpravami tohle pojetí podtrhuje a opravdu pomáhá vytvořit alternativní svět, který jsem ale neměl nejmenší problém přijmout a nechat se jím alespoň na úrovni poctivého akčního zážitku pohltit. Samotná akce není statická a vynucená, nýbrž poměrně různorodá a posouvající děj, přičemž digitální look oči rozhodně nemučí a do zmíněného konceptu zapadá. A co víc, akce není zase tolik a sází se také na interakce postav, které jinak jednoduchou story usměrňují. Nejde o žádné revoluční žánrové blbnutí, na to je příběh pořád hodně standardní a v rozvíjení některých motivů nevynalézavý a zkratkovitý, ale staromilný nádech mi jinak imponoval a Lee mi po dlouhé době nabídl 3D komfort, v němž vidím perspektivní vizuální budoucnost (byť chápu, že mnoho diváků ten zmíněný hyperrealistický styl ihned nepřijme). Osobně jsem ještě čekal, že to bude ve stylu devadesátek značně vtipnější - ta serióznost mi k tomu místy úplně neseděla.(15.10.2019)

  • Bluntman
    ****

    Nechci vynášet hodnotové soudy, zda-li je BLÍŽENEC dobrý film. Rozhodně je ale v mnoha ohledech pozoruhodný. Je výlučný, protože nespadá ani do jednoho z mnoha trendů ve fikční sci-fi za posledních dvacet let: nereflektuje společensky závažné otázky (klonování je otázkou minulosti), není myšlenkovou hrou (klonování je zjevné, žádné další překvapení), neimituje jiná umělecká díla, nemá ani neobvyklou výstavbu vyprávění, nerozprostírá svůj příběh do více médií a platforem pro budování komplexního světa příběhu. V téhle vykořeněnosti dá vzpomenout na Smithův blockbuster JÁ, ROBOT, ve kterém na konec šlo hlavně o prezentování trikové technologie (zcela digitální postava)._____ Nejblíž má však k HULKovi od stejného režiséra (Ang Lee), protože i v něm to nejomšelejší možné vyprávění - mladší agent jdoucí proti starému hozenému přes palubu - a téma vztahu otců a synů je pouze záminkou k formálnímu experimentování. 3D HFR neškodí, že je podobně jako onen klon hyperrealistické, protože tohle není hobití trilogie, kde bychom se měli nořit do fantazijního prostředí. Práce s přirozeným svícením scén, delší dialogové i akční scény kladoucí důraz na hereckou expresivitu detailními záběry obličeje, hlavně v první polovině velká hloubka ostrosti se zaostřenými všemi plány - to (plus další nezmíněné) jsou všechno velmi nevšední postupy přinášející netradiční zážitek. Je BLÍŽENEC povedený? Nevím, má ale řadu zajímavých filmařských voleb, že za zhlédnutí v kině - ve verzi 2K, 3D, 60fps (na původních 120 u nás žádný sál není vybaven, ve Státech jenom necelé dvě desítky) - stojí.(11.10.2019)

  • Gemini
    ****

    Film s takovýmhle názvem jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít:D Ne, vážně, původně jsem ho chtěl ignorovat, ale zvěsti o technologickém pokroku mě nakonec přivedly přímo do kina - na 2D, možná ani ne 4K verzi;) A musím říct, že práce na digitálním omlazení Willa Smithe je - pokud jde o obličej - dosud nevídaná. Opravdu jsem měl ve většině záběrů problém poznat, jestli je to "fyzická" nebo "virtuální" podobizna. Co už moc nefunguje, je animace celých postav - tam se neudělal od Bladea II téměř žádný pokrok - a větší než detailní záběry. Nevím jestli je to těmi barvitými prostředími (místo to na mě působilo jako barevná paleta z Touissantu v Zaklínači III), ale většinou jsem neměl pocit, že se dívám na technologickou špičku, ale naopak na špatně naklíčované herce v různých kulisách. Příběhově je to skoro čistý útěkový McGuffin, prokládaný "hlubokými" promluvami o svědomí a jizvách na duši. Will Smith předvedl rozhodně nejeden pozoruhodnější výkon. Clive Owen na mě nefungoval, naštěstí alespoň Ramona Flowers, pardon, Mary Elizabeth Winstead, hýří půvabem a násilnickými sklony, jak si to žánr žádá:) Akční scény jsou slušně kinetické, z více zdrojů opěvovanou motorkovou naháněčku ale mám za víc než co jiného za festival CGI, a nijak odvařený jsem z ní nebyl. A pokud jde o hudbu, Lorne Balfe se rozhodl něco Inceptnout Transformerům na Ostrově, některá místa jsou totální kopírka. Ang Lee dokázal natočit velké věci, ale Gemini Man je reminiscencí devadesátkových akčních sci-fi, která by bez svojí technické stránky byla úplně jednoznačným béčkem (s áčkovým rozpočtem). Ale ty skoro dvě hodiny docela utekly, a i když se nebudu už dívat znovu, na 70% to bude stačit.(13.10.2019)

  • Vančura
    **

    Většina věcí špatně a už to tady napsali jiní. Obsazení dobré max. tak napůl - Will Smith a Clive Owen ok, ale Mary Elizabeth Winstead (která ani nic neukáže) a (děsivě hrozný) Benedict Won fakt ne-e. Turisticky nudné lokace, podobně jako zoufale nedramatický děj - obzvlášť k závěru (který je fakt zlý) už se tam neděje v podstatě nic zajímavého, všechno to jede podle vyjetých šablon, nápadně upomínajících devadesátky (je mi téměř stydno to zde psát, když už to zde zaznělo tolikrát). Soundtrack - vůbec si nepamatuji, jestli tam vlastně nějaká hudba hrála, a fakt mě to nebavilo, ke konci víc a víc. Ten námět není celkem špatný, ale šlo z něj podle mě dostat mnohem víc. Celkově mě Ang Lee a jeho filmy dost míjí.(10.10.2019)

  • seale
    ***

    Šplouch, šplouch. Angimu šplouchlo na maják. V koutku duše bych pochopila, že se pro jednou přiklonil k hrdlořezové kasové malomyslnosti, ale Ang toto nemá zapotřebí. Kasu mu s pevnou jistotou drží jeho nekulometová lidská témata, pro které ho chovám v úctě a oblibě. Proč tedy tento kousek? Zdá se to být zbytečným a nelogickým počinem.(10.10.2019)

  • - Během honičky Henryho (Will Smith) a jeho klonu v Kolumbii se objeví auto Škoda Fabia. Mladoboleslavská automobilka Škoda se normálně prodává na kolumbijském trhu. (Zodd)

  • - Film je natočen, stejně jako předchozí film Anga Leeho Ulička slávy (2016), ve 120 snímcích za sekundu. Ang Lee jí často, spolu i s dalšími „vizionářskými“ režiséry (např. James Cameron), označují jako budoucnost kinematografie. Film se pak promítal i ve 3D, a to i ve vybraných kinech v ČR. (Fredy)

  • - Mladší verze postavy Willa Smithe nebyla pouze omlazená oproti původní předloze (podobně jako S. L. Jackson v Captain Marvel, 2019), ale vytvořená komplětně digitálně. Smith tak hrál mladší postavu 2x. Jednou na place a podruhé s motion-capture oblekem k zachycení mimiky, pohybu a výrazu. [Zdroj: Filmkult.cz] (Kinofil)