Reklama

Reklama

Akční drama ze současnosti se odehrává v západním Texasu, kde je prakticky nemožné odlišit poctivého člověka od psance. Dva bratři - Toby (Chris Pine), rozvedený otec s čistým trestním rejstříkem, který chce svému synovi zajistit lepší život, a vznětlivý bývalý zločinec Tanner (Ben Foster) - se rozhodnou společně vyloupit celý řetězec poboček velké banky, která jim chce zabavit rodinné pozemky. Tyto loupeže jsou součástí zoufalého plánu, jak opět získat pevnou půdu pod nohama i budoucnost, jež jim byla ukradena silami, proti kterým jsou oba bratři bezmocní. Pomsta je zpočátku sladká, dokud se však sourozenci neocitnou v hledáčku neúprosného, obhroublého texaského šerifa (Jeff Bridges), který si chce před odchodem do výslužby připsat na konto ještě jeden triumfální úspěch. Zatímco do splnění plánu zbývá jediná loupež, schyluje se k velkému zúčtování, v němž se střetnou poctivý strážce zákona a dva bratři, kteří kromě rodiny nemají pro co žít. (HBO Europe)

(více)

Videa (27)

Trailer 1

Recenze (481)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

David Mackenzie - kterého si po dvojím opojeném shlédnutí Perfect Sense (moje zdejší recenze) beru stále zaujatěji do hledáčku - tady dosti odvážně (žel mnohdy přehlédnutě) využívá obého svého umění, jednak talentu pro mistrné audiovizuální budování atmosféry a pro autorsky svéráznou práci s žánry, a jednak svého sociálního cítění a pointování děje tímto směrem, a staví je tu do nelehko skloubitelného kontrapunktu - výsledek je nicméně funkční, a o to efektnější, když ho opravdu vstřebáme: asi jako známý obrázek kachny/králíka, když se konečně přimějeme vidět obojí zároveň a vnímat, jak a proč ona iluze vzniká - až na to, že tady obě roviny od chvíle, kdy jsou vnímané obě a ta jedna už nepřehlušuje tu druhou, navíc silně korespondují a podtrhují sdělení. ***** Tou první, zřetelnější rovinou je forma: do současné doby přetavený nefalšovaný jednoduchý western, pevný rámec chlapáctví zahnaného do pasti proti ctihodnému zákonu, čistý obraz, který tu mnozí, kteří vidí jen jej, napadají jako vyprázdněné klišé. Tady se vyloženě nabízí srovnání s plakátovou Dálniční hlídkou (2019) (moje recenze), filmem, který skutečně nenabízí nic víc než správně namíchané dávno známé přísady uspokojující první signální. Nicméně u Hell or High Water to chce se zastavit a trochu se zasnažit, neodmítnout film takhle lacino, aniž by si člověk dal tu práci zapojit do vnímání všechno to, co skrze formu jemně prosvítá a problematizuje, nač se vlastně díváme. ***** Klíčová je tu postava cynického strážce zákona, který se netěší do starého železa. Sledujeme ho zprvu jako chlapa přesvědčeného o tom, že ty dva bankovní lupiče musí dostat a že na jeho straně je právo i spravedlnost. Později ho sledujeme jako otřeseného chlapa přesvědčeného o tom, že musí pomstít smrt svého indiánského parťáka. Ale na konci filmu, po onom klíčovém, byť nenápadném rozhovoru na terase, máme-li pro to cit, jsme najednou svědky zásadní změny atmosféry a vidíme v něm překvapeného chlapa, v kterém se na stará kolena chtě nechtě láme a přetváří jeho celoživotní přesvědčení, když zjistí, že se oba bratři obětovali nezištně, a že problém není v tom, že by oni byli v jádru špatní, ale že špatná a nespravedlivá je celá ta nelidská mašinérie bank a úvěrů a moci kapitálu.... a že s jeho indiánským parťákem (ty jeho komentáře o změnách vlastnictví půdy) měli v tom zásadním pohledu na život a společnost společného mnohem víc než on sám, který se chtěl za něj na nich mstít..... a najednou je z něj cítit respekt, schlípnutí, mnohem zásadnější otřesení a také zlomenost... A úplně se tím také mění smysl oné vzájemně dohodnuté závěrečné výzvy k dalšímu setkání a možnému souboji - oba vědí, že už nemají pro co žít, a oba chápou, že vědomí, s nímž budou po tom všem od té chvíle muset dožívat, jim už ani jednomu nepřinese klid a ani jeden už s tím ani nebude moci nic udělat. A že tedy není výhrůžkou nepřítele, ale spíše laskavou, gentlemanskou nabídkou muže cti, když si slibují, že jeden z nich tomu druhému v případě šťastné ruky může přinést do duše mír. Vlastně se rozcházejí s tím, že doufají, že ten šťastnější by se mohl nechat se ctí a respektem tím druhým zastřelit, aby se zbavil břemene nelehkého, hořkého dožití. Což je ovšem přesně opačný závěr, než jaký viděli všichni ti diváci, kteří filmu vyčítají, že je klišovitý. Ač on je zatím mrazivě a dojemně originální. **** (Viděno během našich silvestrovsko-novoročních promítání s přáteli na B12, v rámci JitkaFestu 2022/20223) () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Lords of the Plains. Jeden z těch vzácných kousků, jehož podstatu vystihuje úryvek z McCarthyho novely No Country for Old Men: „Dybych se nevrátil, řekni mámě, že ji mám rád.“ - „Tvoje máma je mrtvá, Llewelyne.“ - „No tak jí to řeknu sám...“ Genius loci amerického jihozápadu je prostě unikátní. Vyprahlá krajina, vyprahlé duše a celkem jasná odpověď na otázku, proč Hillary brala jen stříbro. I když..., konkrétně v Texasu by vyhrál i těžební vrták, kdyby byl republikán.. ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Fantasticky zahraný stominutový otravný opruz o tom, jaký je Texas bezútěšný a na piču, plný existenčně živořících mongoloidů a neméně mentálně brilantních militantních kokotů s nalubrikovanými laufy útočných pušek. A jak už to v těch „obyčejných příbězích“ o „obyčejných lidech“ bývá, chvílemi u toho litujete, že nemáte gumovou páteř, abyste se při té snůšce bizarně kokotích keců a sáhodlouhých záběrech chuchvalců laskavce, mnohoznačně se prohánějících po depresivně prašných pláních, mohli aspoň kousat do prdele nudou. Typická osralovka s přiblblou pointou, která však má pár světlých momentů a jakous takous atmosféru, a již za doprovodu sugestivních plísní rachitického kompostéra Mikuláše Jeskyně dostrkalo famózní trio sympatická Borovice, slizký Hýčkal a huhňavé Mosty s odřenou mimikou ke známce 2,5094547265 za umělecký dojem. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Film o dvou povahově rozdílných bratrech, kteří drží pospolitost, i když jim hoří trenky, film o bankovních loupežích v pouštních zapadákovech, film o jednom zarputilém šerifovi, který jde po horké i vychladlé stopě, v neposlední řadě film o tom, jak přelstít policejní orgány. Předpoklad, že už jste nějaký takový film podobného ražení už někdy viděli, je celkem vysoký. A režisér David McKenzie nedělá příliš mnoho pro to, aby se film nějak zásadně lišil od desítek tuctových "pouštních" kriminálek, vhodných jako potrava pro (placené) tv stanice, (naše) kina by na ně nenalákala ani myši, které by se mnohem raději chtěly prokousat k něčemu originálnějšímu a méně scenáristicky i režijně provařenému. Ano, je potřeba zmínit unikátní hereckou trojici, která má party přesně rozdělené. Jeff Bridges je v roli texaského šerifa tím typem, kterého byste po bankovní loupeži v zádech mít nechtěli. Neústupný, metodický, chladný a nemilosrdný. Když mu odpravíte navíc parťáka, je dost pravděpodobné, že vás nenechá být ani když už bude v důchodu, a vy si za poctivě uloupené peníze budete užívat bezstarostný život plný děvek, chlastu a konzolových her. Chris Pine jen zabezpečil svoji ex manželku a "klacka", jinak moc náročný nebyl. Jestli bude nadále tak nenáročný ve výběru rolí, které mu nepřinesou vůbec nic, byla by škoda jej vidět ve filmech, v nichž bude jen ozdobou a lákadlem v titulcích. I Ben Foster, z celé dvojice ten kriminálem protřelejší, také určitě nijak touhle rolí svůj herecký rejstřík neobohatí. V celém filmu je akce sotva na dvacet minut. Plkání, nezáživných i málo uvěřitelných i pravděpodobných scén a situací je ve filmu přehršel. Hudba občas dávala najevo, že nás čeká temný, krví nasáklý příběh, ale nic z toho. Existenciální drama v old schoolovém balení sice diváka do pekla vyloženého nepodarku nepřivede, nicméně kdyby mě film včas upozornil, že hodlá semlít vše už někde jinde viděné, tak bych si jej hned tak nepustil. 4/10 ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Boli čierni alebo bieli?“ – „Myslíte ich duše, či kožu?“ – „Dušu z toho zatiaľ vynechajme.“ Naprieč celým filmom (z produkcie Petra Berga) sa nesie zaujímavá osudová a stratená atmosféra zmaru, letargie, nešťastia a zbytočnosti života (najviac asi v scéne s požiarmi?). Do značnej miery tomu pomáha i soundtrack plný country pesničiek. Bohužiaľ, inak je tento film dosť nezaujímavý. Vzťah bratov nie je úplne márna vec, ale je to dosť klišé. Bridges je nesympatický, protivný a rasistický kretén (tak mi napadá provokatívna myšlienka, aký odkaz tým chce Akadémia poslať, keď takúto postavu nominuje na Oscara...?). Mnohým scénam chýba náboj, iskra, intenzita. Postavy akoby boli vopred vzdané, zmierené a odovzdané, nevyhnutne smerujúce k drsnému koncu, o ktorom tušia, že bude riadne temný, no nemôžu konať inak, lebo je to v nich a proti sebe človek ísť nemôže. O samotný prípad lúpeží nejde. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (18)

  • Film je věnován památce rodičům režiséra, kteří zemřeli, když byl film natáčen. (Hal_Moore)

Související novinky

Ben Foster jako Jan Žižka

Ben Foster jako Jan Žižka

24.08.2018

Necelý měsíc před začátkem natáčení odtajnil producent a režisér Petr Jákl jméno herce, který ztvární hlavní roli v připravovaném historickém velkofilmu Jan Žižka. Je jím americký herec Ben Foster,… (více)

Nominace na Oscara

Nominace na Oscara

24.01.2017

Letošní nominace na Oscary totálně ovládl muzikálový La La Land. Jeho 14 zářezů dorovnává rekord Vše o Evě a Titanicu, zatímco si pomyslné stříbro a bronz rozdělila sci-fi Příchozí s dramatem… (více)

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2016

Výběr tří nejlepších filmů roku dle jednotlivých TOP uživatelů ČSFD.cz je každoročně oblíbeným čtením. Adepti měli za úkol vybrat tři pro ně nejlepší filmy, uvedené v roce 2016 do českých nebo… (více)

Kdo bude moderovat Oscary?

Kdo bude moderovat Oscary?

06.12.2016

Za pár měsíců nás jako každý rok čeká předávání Oscarů. Hollywoodská smetánka se tentokrát sejde 26. února, a teď konečně víme, kdo jí bude bavit. Role moderátora se poprvé ve své kariéře ujal Jimmy… (více)

Reklama

Reklama