Režie:
Tereza NvotováKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Vladimír Mečiar, Tereza Nvotová, Milan Žitný, Fedor Flašík, Fedor Gál, Ladislav Snopko, Petr Pithart, Michael Kocáb, Tom Nicholson, Martin M. Šimečka (více)Obsahy(1)
Dokumentární snímek Mečiar, který v produkci HBO Europe a společností PubRes a Negativ natočila režisérka Tereza Nvotová (Ježíš je normální!), sleduje bývalého slovenského politika Vladimíra Mečiara a jeho dopad na slovenskou společnost včetně osobního života autorky. Té byl v době Sametové revoluce jeden rok. Po pádu komunistického režimu se do konkurzu na ministra vnitra přihlásil do té doby nikomu neznámý právník z maloměsta – Vladimír Mečiar. Ten se po výhře dostává až na politický vrchol, odtud vládne zemi bez skrupulí a za pomoci v demokratickém zřízení těžko pochopitelných praktik. Na pozadí rozdělování Československa si Tereza se svými kamarády hraje na politiky s Mečiarem v hlavní roli. Snímek Mečiar nepojednává jen o jedné etapě slovenských dějin. Popisuje univerzální a v současnosti velmi aktuální téma, podobný archetyp politika se objevuje po celém světě. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Zkouším si vybavit, u jakého hororu mě v poslední době mrazilo více než během dokumentu o Mečiarovi, a nemůžu si vůbec na žádný vzpomenout. Sledování navíc bylo bohužel o to intenzivnější, že si teď něčím velice podobným prochází i Česká republika. Jako takový slovenský dovětek k aktuálnímu politickému dění na našem území je dnes tudíž tento snímek neocenitelný. Berte. ()
Tereza Nvotová nám predstavila takú malú exkurziu do politického života Vladimíra Mečiara. Udalosti dávkovala chronologicky, keď začala udalosťami zo sklárskeho podniku v Nemšovej kde pracoval ako podnikový právnik a svoje bádanie ukončila v roku 1998, kedy síce jeho hnutie vyhralo, ale nevedelo zostaviť vládu. Pravdou je, že dokument neprináša nič nového. Nvotová však umne zakomponovala do hektických politických udalostí názory obyvateľov, predovšetkým Mečiarových prívržencov. Vtedajšia silná polarizácia voličov mala oponenta v rodine Nvotových, ich pohľady a postrehy boli v protiváhe s Mečiarovými voličmi osviežujúce a hoci bola Nvotová ešte dieťa, jej politický názor sa jednoznačne formoval. Samotné scény s Mečiarom v Elektre boli zaujímavé, hoci málovravné, ale svedčili o nevyrovnaní sa Mečiara so skutočnosťami. Dokument je užitočnou spomienkou na charizmatického "otca národa", pripomína kam až dokáže zájsť manipulácia občanov a politické intrigy a núti diváka oživiť svoju historickú pamať. ()
Z tohoto dokumentu lze narozdíl od celovečeráku “Únos” pochopit, kdo je kdo v případu únosu mladého Kováče do Německa a jaké k tomu mohly vést pohnutky- srozumitelně je tady vylíčen vývoj problematického vztahu slovenského prezidenta s tehdejším premiérem. Mečiar dostává za uši, pořád je to ale opatrné. Dokud po někom zase neskočí, tak si mohou být dokumentaristé jistí, že nedělají svou práci úplně dobře. Tenhle chlap má ve skříni spousty kostlivců, v dalším podobném filmu by je měl autor vypustit ven a pořádně je roztancovat. ()
Musim dat ctvrtou hvezdicku, protoze dokument obsahuje spoustu dobovych zaberu, ktere daji vzpomenout na me mladi a ja si zive vybavuji spoustu udalosti, ac uz se z vetsiny jedna o samostatne Slovensko. Meciar milovany a zatracovany, maloktery politik byl tak rozporuplny jako on a urcite si zaslouzil obsahlejsi dokument, ktery by vubec nebyl spatny, pokud by se Tereza Nvotova odprostila od sveho vnimani one doby a nezminovala ani sve rodice, protoze me ve filmu o Meciarovi skutecne nezajima, kdy ho stary Nvota volil ci nevolil. ()
Nezvládnutý pohľad na osobnosť Mečiara nahrádzajú insitné dobové pohľady na spoločnosť 90´rokov. Po pravde pohľad na mečiarovskú éru okom prominentnej dcérušky ("už sme sa mohli z Trnavy presťahovať do Bratislavy") s jej osobnými postrehmi pôsobí ako študentský film. Samotný Mečiar hovorí v "aktuálnom" čase len krátko, alebo opeká klobásu. Myslím, že by pri vhodnejších otázkach povedal viac, alebo aj povedal a nie je to v dokumente? ()
Galerie (32)
Zajímavosti (3)
- Nvotová dokument nejprve natočila jako středometrážní bakalářský film na FAMU a v roce 2013 jej s velkým ohlasem uvedla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Tvar postupně rozšířila do podoby celovečerního snímku, ze 100 hodin natočeného materiálu a 250 hodin archivních záznamů ani tak všechno použít nemohla. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama