Reklama

Reklama

Dokumentární snímek Mečiar, který v produkci HBO Europe a společností PubRes a Negativ natočila režisérka Tereza Nvotová (Ježíš je normální!), sleduje bývalého slovenského politika Vladimíra Mečiara a jeho dopad na slovenskou společnost včetně osobního života autorky. Té byl v době Sametové revoluce jeden rok. Po pádu komunistického režimu se do konkurzu na ministra vnitra přihlásil do té doby nikomu neznámý právník z maloměsta – Vladimír Mečiar. Ten se po výhře dostává až na politický vrchol, odtud vládne zemi bez skrupulí a za pomoci v demokratickém zřízení těžko pochopitelných praktik. Na pozadí rozdělování Československa si Tereza se svými kamarády hraje na politiky s Mečiarem v hlavní roli. Snímek Mečiar nepojednává jen o jedné etapě slovenských dějin. Popisuje univerzální a v současnosti velmi aktuální téma, podobný archetyp politika se objevuje po celém světě. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Recenze (143)

Matty 

všechny recenze uživatele

"Všetko je o emóciách." Osobně pojatý portrét slovenského Andreottiho, který ovšem své protivníky likvidoval s mnohem menší elegancí než protagonista filmu Paola Sorrentina. Nvotová se skrze Mečiarův mocenský vzestup a pád snaží lépe pochopit dobu a zemi, ve které vyrůstala. Někdejší dětské chápání světa na základě jednoduchých opozic typu dobro/zlo problematizuje jejich zasazením do kontextu, který kromě množství archivních záběrů zprostředkovávají mluvící hlavy několika mužů, kteří Mečiara znali nebo o něm psali. Hlavní slovo však patří samotné režisérce, jejíž lehce ironický komentář, nesnažící se vytvářet iluzi nestrannosti, nás provází celým příběhem. Dynamickou koláž starších i nově pořízených materiálů narušují pouze seriózní záběry Bratislavy z dronu (předpokládám), připomínající české a slovenské krimiseriály, které chtějí vypadat světově. V konspirační thriller se pak film definitivně láme, když dojde na únos Kováčova syna, jemuž je věnováno disproporčně mnoho prostoru. O Mečiarově vlivu na celou akci dnes asi málokdo pochybuje, ale bez důkazů, který by spojitost jednoznačně prokázaly, se pořád pohybujeme v oblasti spekulací. Nvotová navíc kauzu neukazuje z nového úhlu pohledu nebo v nových souvislostech a kromě zatloukajícího Mečiara ani nenabízí výpovědi lidí dosud odmítajících promluvit (jako Petra Nesvačilová v Zákonu Helena), které by rozsah, v jakém se záležitosti dokument věnuje, odůvodnily. Populistický politik a amatérský zpěvák (kdyby zvolil tuhle profesi, asi znechutí stejné množství lidí, ale napáchá méně škody), stavějící se do jedné linie s Jánošíkem, Tisem a Dubčekem, díky tomu z filmu vychází skoro jako obávaný šéf bratislavského podsvětí. Možná je ale v době znovu sílících nacionalistických nálad (skandování "Čechy Čechům!" mohlo být klidně natočeno dneska) zvýšená ostražitost vůči populistickým nacionalistům toužícím po neomezené moci na místě a Mečiarův portrét bychom neměli sledovat jako snahu vytěžit atraktivní, ale neaktuální téma, nýbrž coby varování před tím, k čemu opět směřujeme. Tentokrát i v Česku. 65% ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Na to, aby to opravdu někoho zasáhlo, je to bohužel extrémně elitářské a nedělá to nic jiného, než že štěpí voliče na intelektuály a vesnické (převážně seniorské) negramoty. Hrozná škoda. Mečiar je rozhodně politický fenomén, který se na Slovensku, jak ostatně dokument trefně podtrhuje, neustále vrací jako kolovrátek. Nvotová ale vůbec nezvládá jít do hloubky a snaha naroubovat na historickou retrospekci odporných politických činů svůj osobní pohled mladé angažované, leč přehnaně naivní voličky, brutálně selhává. Je hezké, že se mezi mladými voliči nechá poplácat po rameni anti-mečiarovského postoje. Ale k čemu to je dobré, když se nesnaží pochopit druhou stranu a odhalit opravdu stěžejní důvody, proč se Slovensko (a bohužel i Česko) nechá manipulovat vychcanými PR týmy a jejich populistickými tvářemi. Promarněná příležitost, byť díky historické exkurzi aspoň trochu přínosná. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„A čo s tým mal Mečiar?“ – „Všetko.“ Neviem, čo si o tom mám myslieť. Nie je to dobré, ani zlé. Nie je to povrchné, ale ani detailné. Je to také... nuž, nijaké? Mohol by som sa ľahko pridať na stranu tých, ktorí tvrdia, že 29-ročná režisérka na takú náročnú tému ešte nedozrela, na strane druhej nemám pocit, že by niečo vyložene odflákla, alebo že by bola meganaivná. Na strane tretej, nemožno tento film obviniť ani z toho, že by mal jasnú, ucelenú víziu. Tereza Nvotová len ukladá jeden záber vedľa druhého, jeden dialóg vedľa tretieho a vy si s tým celým neviete moc poradiť. 90. roky boli na Slovensku jeden veľký hnus. Humus. Odpad. Boli temné a boli doslova životu nebezpečné. Pre niektoré typy obyvateľstva. Na strane druhej, normálne rodiny, ako bola napríklad tá moja, si aj vtedy žili svoje bežné životy s tradičnými problémami. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $66,332▐ Rok 2017 a vlna kontroverzných tém z politiky alebo o mafiánoch pokračuje. Teraz tu máme dokument o najznámejšom Slovenskom politikovi, ktorý mal potenciál veľkej kontroverzie ale samozrejme zas nevyužil šancu ohúriť. Je to len taký prehľad udalostí, kde chýba lepšie opodstatnenie, hĺbka, zápal, či nádych, rozbor kontroverzie. Komentáre zúčastnených sú len povrchné, nič neponúknu, neobjasnia. Staré zábery z mítingov potešia, nechajú troška zaspomínať, nadšené babky po mítingoch sú podarené. /60%/ ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Zajímavá sonda do jednoho fenoménu, i když primárně pro zcela neobeznámené. Silně subjektivní (prvních asi dvacet minut jsem nechápal, proč se film jmenuje Mečiar a ne Nvotová), rozhodně ne komplexní ani vyčerpávající. Paradoxně to označuje za největší úspěch Slováků opuštění emocí a vzepření se Mečiarově populismu, ale jediné, co ten film reálně dělá, je opět jen buduje silnou antimečiarovskou emoci, která není fakticky ani argumentačně neprůstřelná a pomáhá si jednak silným zpřítomňováním režisérky, jednak "pravdami, co každý ví". Je to celkem ok, ale předně v důsledku silného námětu. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (1)

  • Nvotová dokument nejprve natočila jako středometrážní bakalářský film na FAMU a v roce 2013 jej s velkým ohlasem uvedla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Tvar postupně rozšířila do podoby celovečerního snímku, ze 100 hodin natočeného materiálu a 250 hodin archivních záznamů ani tak všechno použít nemohla. (Zdroj Letní filmová škola)

Reklama

Reklama