poster

Metropolis

  • Německo

    Metropolis

  • slovenský

    Metropolis

Sci-Fi / Drama

Německo, 1927, 153 min (SE: 119 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kinej
    *****

    Co se týče vizuální stránky, je film pastvou pro oči. Lang pro film vytvořil úžasné scenérie. Pohledy na město jsou překrásné a kapitolou pro sebe jsou i úžasné speciální efekty. Zajímavě navržená je například i postava robo-člověka, nezapomenutelná je sekvence popisující legendu o Babylonské věži, či tanec robo-člověka. Co bych vytknul je přílišná délka některých scén. Dialog dvou postav se vždy neuvěřitelně vleče, přičemž herci jen mávají rukama a nahazují všemožné grimasy. Myslím si, že režisér mohl trošku více „zastříhat“ a použít pár filmových zkratek. O nic bychom ochuzeni nebyli.(2.7.2007)

  • poz3n
    *****

    Neuvěřitelné dílo. Opravdu, na dobu svého vzniku nevěřím vlastním očím. Chvílemi mi až vylézaly oči z důlků a nemohl jsem uvěřit tomu, čeho byl Fritz Lang ve 20tých letech schopen. Opravdu vizuálně skvostné. Zároveň i s výborným příběhem a moc hezkým a tak nějak pateticky nepatetickým koncem. Klobouk dolů. 9/10 EDIT: Podruhé viděno 12.5.2017 DEPO Plzeň ve 153 min verzi za epes rádes hudebního doprovodu kapely Forma. Prostředníkem mezi mozkem a rukama musí být srdce(2.1.2014)

  • berg.12
    *****

    Viděl jsem jak starší neúplnou tak i novější verzi filmu. Tu pátou hvězdičku si film vysloužil především ve spojení s původní hudbou Gottfrieda Huppertze (přičemž kladu důraz na ono spojení). Hudbou vycházející z velké symfonické a operní leitmotivické tradice, která není ve kombinaci s němým filmem (a filmem obecně) nijak běžná. I bez obrazu by totiž svou zvukomalbou a motivy velkoleposti, lásky, zla, přátelství, revoluce či jednotlivých postav mohla fungovat jako jakási symfonická báseň. Pominu-li ono obrazové vizionářství, dostanu totiž typický nabubřele naivní příběh z pera They von Harbou, který v sociálním akcentu předčí nejedna obyčejná Chaplinova groteska. Nedávný nález prakticky všech chybějících částí filmu zacelil určitou fragmentárnost motivů a postav a posunul film více k dramatu a melodramatu, podobně, jako je tomu u pozdější Langovy "Ženy na Měsíci".(24.3.2007)

  • Kulmon
    *****

    Hodnotím dvouapůlhodinovou verzi. Jedno z nejkrásnějších scifi, co kdy bylo natočeno. Představa světa za sto let je neskutečně lákavá a dá se říci, že v něčem i pravdivá. Základním kamenem filmu je však dělnictvo, a tady podezřívám Langa, že trochu čerpal z Ejzenštejna, ale vůbec mi to nevadí. Film doprovází nádherná hudba Gottfrieda Huppertze. Jeden ze tří nejlepších němých filmů vůbec.(8.5.2009)

  • Ajantis
    *****

    Na hřbetech zvěcněných dělníků, pracujících hluboko pod zemí, je vybudována Metropolis, nejnádhernější město, které kdy Země nosila, s Novou Babylonskou věží jako dominantou dokládající pokrok lidské civilizace a krásu, již dokáže vytvořit. Kromě povrchové krásy impozantního města Lang nabízí bohatou obrazovou symboliku, promyšlenou do nejmenších detailů (dokonce i uspořádání intertitles), jejímž vrcholem je scéna usmiřování Boha – stroje s tváří příšery, zde zosobňujícího dravou kapitalistickou mašinérií, požírající těla dělníků – a pohled na dělníka, kterak se ze všech sil snaží obsluhovat stroj, jehož tempu musí nutně stačit. První hodina je fascinující a pouze jsem ohromeně zíral na Langovu řeč obrazů, jen lituji, že pak ustoupila o poznání doslovnějšímu výrazivu; strhující tempo si však udrží téměř až do konce. Metropolis není světem budoucnosti, ale (pouze?) soudobé současnosti s jejími nejaktuálnějšími problémy, kterou Lang kriticky reflektuje. Idealisticky odmítá násilnou revoluci a návrat k předsoučasnému; naopak chce navázat na to pozitivní, co doba nabízí. "Prostředníkem mezi mozkem a rukama musí být srdce", vyzývá k vzájemné spolupráci. ///// Součástí Masters of Cinema edice je mmj. vynikající 44 minutový dokument Der Fall Metropolis, vřele doporučuji. (Viděna restaurovaná verze z roku 2009.)(7.6.2007)

  • - V roce 1927 ještě nebyly žádné počítače, a tak muselo být město Metropolis vytvořeno jako miniatura. Herci byli natáčeni jako odraz ze zrcadla, díky čemuž byli do města zakomponováni zmenšení. Tuto techniku vynalezl Eugen Shufftan a používala se pak celou první polovinu 20. století. (Dr Lizal)

  • - Metropolis bol jedným z najobľúbenejších filmov Adolfa Hitlera. No keď sa tento najvplyvnejší fanúšik filmu režiséra Fritza Langa dostal k moci, režisér si pre istotu zbalil kufre a emigroval do USA, ktoré ponúkali v tej dobe asi najbezpečnejšiu perspektívu. (BadoXXII)

  • - Známý spisovatel sci-fi H.G. Wells ve článku pro New York Times prohlásil, že Fritz Lang natočil „ten nejpitomější film“, jaký kdy viděl. (KlárkaS)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace