Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Už při samém začátku je z filmu cítit atmosféra 80. let, která byla pro akční filmy živnou půdou a není tak divu, že většina klenotů tohoto žánru vznikla právě v této době. Zloděj je snímek zajímavý, který ukazuje příběh profesionálního zloděje, jenž se ocitne ve stisku zkorumpovaných policistů a podsvětí, což vůbec není ku prospěchu jeho vztahu se ženou z bistra. Akční scény jsou poměrně krvavé a syrové, což dodává na působivosti, jež je podmíněna také typickou osmdesátkovou hudbou. Výsledný dojem však 3* nepřevyšuje. ()
ZLODĚJ patří do skupiny filmů, které Michael Mann umí zaručeně nejlíp - existenciálně laděné kriminálky. Příběh o rebelovi mezi chmatáky, kterého svírá policie na jedné a mafie na druhé straně sice není zvlášť originální, ale Mannova protřelá a atmosférická režie z něj udělala poměrně klasickou záležitost. ()
Neobvyklý „heist movie“, který staví hlavně na brilantně napsaných dialozích a charismatu Jamese Caana. Dlouhé dialogy nenudí, mnohdy jsou dokonce napínavější než ústřední zlodějská scéna. Ta je jakýmsi katalyzátorem této nahořklé story o unaveném kovbojovi, který chce sfouknout poslední fušku, zapomenout na minulost a začít žít normální život. A nechce čekat. Finální, peckinpahovsky brutální zúčtování nejlépe demonstruje mačistické zaměření filmu. Ženské postavy, vlastně jediná ženská postava je odstavena na vedlejší kolej coby jeden z mnoha elementů vedoucích k Frankově vnitřní spokojenosti. Jak naznačuje „přesvědčovací“ rozhovor v bistru (kde Mannovi hrdinové často projednávají zásadní záležitosti, viz třeba Nelítostný souboj), možná jde o element důležitější než hromada peněz a naprostá neexistence závazků. 80% Zajímavé komentáře: mm13, DonPedro ()
Na Zloděje jsem se těšil a o to víc jsem trochu zklamán. Náznak typického Mannovy režie tu je, temná atmosféra, podmanivá hudba, jen mi tu chyběl charakter postav a dějové napětí a James Belushi dostal dle mého názoru poněkud málo prostoru. Nijak zvlášť zajímavé dialogy a některé pasáže nudné, navíc Jamesu Caanovi jsem tu 'provotřídní profesionalitu' nevěřil. Neil McCauley je mnohem profesionálnější lupič :-). Thief považuji za Mannův režijní přešlap. ()
To jsou věci. Já tenhle prima krimi thriller viděl poprvé až teď v roce 2018. Nevím jak je to možné, ale na druhou stranu mohu více ocenit práci filmařů na počátku 80 let. I když jsou dneska jiné možnosti, tento film je zajímavý, napínavý a postavený na super hereckém představení. Aby člověka film bavil, nemusí se nutně používat nejmodernější technika, bez které se už dnešní thriller nenatočí. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (23)
- Hudobník Guy Manuel de Homem-Christo navrhol logo kultového hudobného dua Daft Punk (ktorého je členom), práve podľa plagátu tohto filmu. (Hamaradža)
- Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo v Chicagu a Los Angeles počas marca 1980. (Real Tom Hardy)
- Po filme Krstný otec (1972) sa jedná o najobľúbenejší film Jamesa Caana. Na monológovú scénu z reštaurácie je zo svojej celej kariéry najviac hrdý. (Real Tom Hardy)
Reklama