poster

Henry: Portrét masového vraha

  • USA

    Henry: Portrait of a Serial Killer

  • Velká Británie

    Henry: Portrait of a Serial Killer

Drama / Thriller / Horor / Krimi / Životopisný

USA, 1986, 83 min

Režie:

John McNaughton

Producenti:

Steven A. Jones

Střih:

Elena Maganini

Kostýmy:

Patricia Hart
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • InJo
    ****

    Skutečně působivý netradiční psychologický thriller, jehož hlavní devizou je (právem) kontroverzní, velmi provokativní a děsivá samozřejmost a "lehkost" brutálního a většinou bezdůvodného a nesmyslného vraždění, k němuž zde dochází. Je to ten typ filmu, u nějž očekávání happyendu je znakem čiré lidské naivity, popřípadě značné filmové nezkušenosti. Pochopitelně to hodně stojí také na naprosto přesvědčivých hereckých výkonech, zejména ze strany mužských představitelů. Henry je nesmírně syrový, svérázný, odtažitý a v "dobrém" slova smyslu odpudivý kousek, na nějž možná i budete chtít zapomenout. O to větší je však pravděpodobnost, že se vám to jen tak nepovede... 80 %(16.10.2018)

  • castor
    ****

    Trvalo to, než se Michael Rooker se svou hranatou vizáží dostal i ke kladným postavám. Z dlouhé řady rolí agresivních násilníků vyčnívá právě stroj na zabíjení Henry. Většinou šlo o ženy, ovšem jakmile se do akce pustí i se svým spolubydlícím Otisem, o pohlaví už nejde. Výsledek není horor, ale mrazí z toho, že své kroky vnímá Henry jako běžnou realitu života. Když třeba pánové zatouží po barevné televizi, už jde svým způsobem o „zábavu”. A v tomhle ohledu je Otis větší primitiv a hlavně větší nebezpečí. Ovšem má jistý vývoj – nejprve je pouze flákač a ochlasta, pak si zabíjení začne užívat, zatímco Henry je prostě jen mašina. Samotné násilí je tu a tam zprostředkované jen coby zvukový záznam, zatímco divák sleduje výsledek řádění. Snímek má ducha sedmdesátých let, neexhibuje, nikam nespěchá, snaží se být naprosto všední. Atmosférické, nepříjemné, syrové.(15.8.2020)

  • POMO
    ****

    Tento film je ako kus surového mäsa, ležiaceho na zakrvavenom a zamastenom mäsiarskom stole. Ale to mäso je z kvalitného býka, biologicky zdravé a keby sa dobre upravilo, bol by z neho luxusný steak. Lenže John McNaughton je béčkar, steaky nepečie a podáva ich surové. Henry je nízkorozpočtový psychologický shocker, sústrediaci sa na dialógy za kuchynským stolom, okolo ktorého sedia traja životní stroskotanci: jedným je hlúpučká holka bez prístrešku, druhým už od pohladu odpudivý a mentálne vymletý redneck s pivom v ruke, a tretím introvertný týpek s pošahaným detstvom (debutujúci Michael Rooker), ktorý si spestruje život početnými vraždami, pri (ani po) ktorých necíti žiadne emócie ani výčitky svedomia. Nejakým zázrakom tento nie práve rodinný film funguje, upútava divákovu pozornosť, vzbudzuje v ňom zvedavosť a snahu pochopiť postavy, ich konanie. A z lacného béčkového režiséra robí kvalitného undergroundového režiséra. Ak vás z psychologického hladiska fascinuje surové násilie vo filmoch, a štve vás, že vo všetkých tých talianskych, španielskych a kadejakých iných nasty slasheroch je vám servírované v ultradementnej podobe, Henry bude filmom vašeho života. Celé Hanekeho Funny Games sú tu stlačené do jedinej niekoľkominútovej scény, kvôli ktorej mal film problémy s uvedením a certifikáciou prístupnosti. A nečudujem sa, je to fakt sila.(3.3.2009)

  • Djkoma
    ****

    Syrově civilní pohled na jednu profesní etapu sériového vraha. Musí často cestovat a měnit způsoby vraždění. Je chladný, brutální a minulostí poznamenaný člověk. Ovšem má překvapivě i zbytky "některých" morální hodnot, které se rozhodl udržovat. Bohužel jeho cesta k (sexuální) rozkoši a uspokojení nevede skrze jeho spodní prádlo, ale krev a smrt ostatních. Pro pochopení vám stačí velmi dobře natočených a zahraných (Michael Rooker vládne chladným pohledem) 83 minut pohledu do jeho světa, života a mysli. Nebudete potřebovat ani jeden voice-over, žádné vysvětlování, stačí poslouchat a vnímat. Ať videovražda nebo spojení obrazu mrtvol a zvuků z jejich umírání jsou brilantní okamžiky. Fotografie ze života jednoho špatného muže pospojované za sebou a dávající dojem filmového portrétu. Upřímného, skutečného a bolestivého. PS: Henry není jeden vrah, ale všichni vrahové, nejde tu o jméno, ale o princip... PPS: neposlouchejte řeči, jak je to drsné, protože to tak hrozně drsné není, ale pouze silné:)(26.2.2010)

  • Cappuccino
    **

    Partička dvoch recidivistov, ktorá sa náramne zabáva náhodným vraždením nevinných obetí. Takmer nulový príbeh, nulový strach. Pociťoval som skôr niečo medzi smiechom a akýsmi úzkostnými stavmi nechute voči "hlavným hrdinom". Neviem čo je na tomto snímku kultovného. Možno akurát to, že odštartoval sériu podobne ladených filmov, ale pre mňa nemástna neslaná záležitosť.(11.9.2013)

  • - Henry Lee Lucas (1936-2001) byl devátým dítětem alkoholické prostitutky z Virginie, otec byl mentálně postižený. V sedmi letech mu bratr omylem vypíchl oko, od té doby trpěl pocity méněcennosti. Ve třinácti letech měl svůj první sex s ovcí, kterou mu přivedl jeho vlastní otec. První vraždu spáchal v 15 letech. Ve 27 letech zavraždil svou matku. Spolu se svým "partnerem" Ottisem Toolem okusil i lidské maso svých obětí. Otis v tom poté pokračoval dále, zatímco Henrymu maso nechutnalo. Před trestem smrti (smrtící injekce) jej osvobodil tehdejší guvernér Texasu George Bush ml., který trest změnil na doživotí. (Noviik)

  • - Překlad názvu filmu do češtiny je velmi chybný. „Serial Killer“ je přeložen jako masový vrah. Rozdíl mezi sériovým vrahem a masovým vrahem je ten, že sériový vrah vraždí své oběti v sérii za sebou na různých místech v různý čas, kdežto masový vrah vraždí v mase, tedy všechny své oběti usmrtí na jednom místě v jeden čas. (Z hlediska definice je za masovou vraždu považováno, spáchání čtyř nebo více vražd během jedné akce a bez výrazného časového odstupu mezi vraždami, což Henry (Michael Rooker) za celý film nespáchá.) (Zek)

  • - Než Otis rozbije televizi, tak v ní běží film Becket z roku 1964. (DaViD´82)