Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)

(více)

Recenze (384)

CinemaView.sk (Juraj Kovalčík)

"Sociálno-kritický rozmer by vynikol viac, keby sa Štěpán Altrichter sústredil menej na zábavu a popkultúru. V soundtracku nabitom rockovými pesničkami občas zanikajú myšlienky. Vandamov parťák Psycho, ktorý sa v predlohe nevyskytuje, predstavuje až príliš prvoplánový terč vtipov, stereotypné…" více

ČervenýKoberec.cz (Anja Verem)

"Národní třída zkrátka ničím příliš neohromí. Jedině kvalitní herecké výkony zachraňují tuto jinak vulgární podívanou, která spíš odpudí. Štěpán Altrichter a Jaroslav Rudiš se snažili o hlubokomyslnou pointu, ale ta se ztratila ve změti sprostých nadávek, opileckých pokřiků a mouder z úst vypravěče …" více

Filmpress.sk (Nina Hradiská)

"Rudišova novela pripomína skôr poéziu ako prózu, a to tak formálne, ako aj výrazovo a obsahovo. Takmer celá je napísaná v monologickej forme, až na samostatnú kapitolu Jízvy, ktorá je zobrazením vytúženého večera Vandama s Luckou, stráveného v jeho byte. Žiaľ, nevydarilo sa ani ich fyzické, ani…" více

Filmspot.cz (Jan Varga)

"Celkově je však Národní třída spíš diagnóza určitého lidského typu než film. Působí dojmem, jako by chtěla promlouvat hlasem těch, kteří nejsou spokojeni s nastavením současného společenského systému a s životem v něm a upínají se proto k minulosti. Činí tak ale prostřednictvím nebezpečného a…" více

MovieScreen.cz (Adam Fiala)

"Tak jako to s Vandamovým mytickým úderem na Národní třídě nebylo tak idealistické, tak se odkrývají i další paradoxy na začátku suverénní osobnosti Vandama a vyprávění košatí jeho charakter plný rozporů (už jen jeho cvičení, které je plné amatérismu). Ve vztahu k jeho minulosti se vyjevuje, co…" více

MovieZone.cz (Mojmír Sedláček)

"To vše vystihují kulisy pražského Jižního Města, jehož paneláková sídliště řadu společenských trendů napříč posledními dekádami vystihují. Totéž platí i pro tvrďáckého Vandama, v současném světě již trochu dinosaura, ostře kontrastujícího třeba se svým úspěšným bratrem-podnikatelem, který se na…" více

Rozhlas.cz (Kristina Roháčková)

"Někomu bude vadit, že se Národní třída nepouští do hlubšího sociálního komentáře, což z Vandamovy charakterizace nabízí. Jiní ale možná, podobně jako já, budou spokojeni s tím, co Altrichter s Rudišem dokázali z té prakticky nenatočitelné monologické novely přenést do filmové mluvy. Malý příběh…" více

TotalFilm.cz (Dagmar Šimková)

"Možná je škoda, že tvůrci filmové adaptace Národní třídy měli potřebu děj trochu ředit. Snímek by se jinak v paměti diváků udržel asi o něco déle. Oproti knize došlo k několika funkčním změnám. Ale převést ji na filmová plátna dalo evidentně docela fušku za cenu několika výrazných ústupků. I tak se…" více

Související novinky

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

06.03.2020

Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu.… (více)

Reklama

Reklama