Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    **

    Štěpán se potvrdil jako člověk, který umí skvěle točit. Práce s obrazem, zvukem, hudbou, to vše je skvělé. Stejně tak by mi nevadilo, že jeho filmový svět (stejně jako ve Schmitkem) okupují postavy na různé úrovni karikatury - to je podle mě adekvátní stylistická/vypravěčská volba. Ale přesto mám obrovský a nepřekonatelný problém. Hrdina je šarmantní neonácek a film ho v důsledku strašně romantizuje. Věřím tomu, že výsledným dojmem měla být minimálně ambivalence, ale když ten film začíná a končí jeho ublíženeckým monologem o tom, jak mu všichni ukřivdili, je přeplněný agresivními policajty a zlými developery, a Hynek Čermák jako jediný nikdy nepřestane být cool, tak se bojím, že většina diváků bude tou optikou příliš stržena. Stalo se to ostatně Klubu rváčů a podle všeho i Jokerovi - lidi mají tendenci chápat se cool znějících sloganů a vytrhávat je z kontextu díla, i když je ten kontext mnohem jasnější než zde. Měl jsem ten luxus se o tom se Štěpánem pobavit, takže vím, že to jeho záměr nebyl a že ten film romantizující vůči protagonistovi, jeho světu a jeho optice být nemá - ale to podle mě nakonec nebude moc platné. Když je potřeba, aby divákovi někdo řekl, jak to bylo míněno, protože film vysílá opačné signály, tak to je prostě problém. Fakt se bojím, že se tu omylem natočil film, který normalizuje něco, co by normalizováno být nemělo. A mrzí mě to tím víc, když jsou za tím očividně schopní lidi.(26.9.2019)

  • vyfuk
    ****

    Valej do tebe, že to je průměrný film. Je? Je to docela zvláštní otázka, protože pokud k sobě budeme upřímní, tak tento film jednoznačně není nijak extra speciální. Je to určitá poetika dejme tomu průměrného Čecháčka, který tak nějak vypraví svůj příběh z hrany společnosti a o tom jak žije v dnešním světě. Určitý manifest do dnešní doby. Zahlédl jsem zde nějaké komentáře toho typu, že s hlavní postavou nesympatizujeme. Jenže dá se to tak říct? Měli jsme s ní sympatizovat? Přeci jen, je to příběh o člověku, který je očividně xenofob i pro někoho jako lidi mimo Prahu a nejde pro ránu daleko. Ale je vtipné, že Hynek Čermák zde opět předvádí své vrcholové hraní, kdy vy i díky jemu jste ochotni s ním občas soucítit. Natolik, že když chcete, tak ve filmu i něco najdete. Najdete v něm onu poetiku tohoto "burana". Neměl nám film tak nějak ukázat, že i takovýto lidé, jsou furt jenom lidé. Asi zde trochu budu čůrat proti větru, ale rozhodně bych tento film nenazval jako nějak extra špatný. Altrichtovi je asi nějak souzeno točit nepochopitelné filmy, a Pirjolovi zase dělat jedny z nejlepších scenérií a obrazů v současném českém filmu. Je teda hlavní fakt, že já umím být dost explicitní člověk, ale to co se dělo ve scénáři zde už bylo hodně dost i na mne. "Slyšíš je? Už přicházejí! Mí válečníci!"(30.9.2019)

  • Renfield
    ****

    Občas mi z komentářů přijde, že se tady hodnotí dle sympatií, nebo přesněji nesympatií k Vandamovi. Já podobnými problémy naštěstí netrpím, takže hodnotím Národní třídu jako film! A názory na Vandama a politickou situaci, si nechám pro sebe. Schmitke je pro mě jeden z nejlepších českých filmů a i když bylo jasné, že Národní třída bude kráčet svoji jinou cestou, něco podobného tu přeci jen je. Závan přírody a mystična, hned za sídlištěm (les), nebo v jeho ulicích (kanec). Výborně natočené a z mého pohledu nejsilnější "vážné" scény. I když, z filmu mám pocit, že zdaleka není vážná jen jeho poslední část, on je přeci vážný celý. Má sice humor a není ho málo (rozhovor s Brňákem, téměř cokoliv v autě), jenže ten do příběhu a k postavám sedne, vážnost přetrvává. Možná proto nevnímám nijak negativně přechod k dramatu, bylo tu od začátku a vrcholí až nečekaně brutální a silnou scénou napadení... ale i tady je možné najít "humor". Následující dění bylo trošku podivné, možná kdyby vše končilo odvedením Vandama ze Severky, vyznělo by to lépe. Právě příběh mi totiž občas trošku neseděl, jako by tu toho bylo málo, přesto vlastně dost, je to k zamyšlení. Naopak obsazení snad nemohlo být lepší, Hynek Čermák je výborný, ale daleko za ním nezaostává prakticky nikdo z hlavních "hrdinů", ani Jiří Langmajer v menší roli. Schmitke byl potom důvod, proč jsem ani zde nepochyboval o trefné hudbě a výborné kameře a že tu je... v těch pravých chvílích dokonale syrová, v těch pravých chvílích dokonale mystická. 75%(2.10.2019)

  • frantababaf
    ****

    První polovinu to je takové nemastné, jediné nadprůměrné hlášky už divák zná z traileru a ty ostatní moc nehitují, o to víc překvapí polovina druhá, která postupně zvážní a odhalí ohromný potenciál za Rudišovým příběhem. Národní třída se překvapivě podobá letošnímu Jokerovi, oba filmy jsou totiž o vyvrhelích, kteří se uchylují k špatným rozhodnutím, protože jinak to ani neumí. Vandam by to ale na rozdíl od Arthura Flecka chtěl umět jinak a jeho chování není čistě narcistické. Na to, jestli režisérův postoj k postavě pochopí i méně bystrý člověk (jak píše xxmartinxx) bych se vybodl, protože to by pak člověk nesměl nikdy ze strachu z nepochopení používat sarkasmus, hyperbolu a podobné prostředky. Altrichterův nový kus tak řadím na úroveň Schmitkeho a doufám, že příště natočí nějakou úplnou pecku... vlohy na to má. 70%(8.10.2019)

  • filmfanouch
    ***

    Zase je tu nový film z českých lesů a hájů. Adaptace knihy kterou jsem nečetl, film režiséra Štěpána Altrichtera jehož předchozí film Schmitke jsem neviděl a Hynek Čermák v hlavní roli, člověk kterého beru jako jednoho z nejlepších českých herců současnosti. Tyhle tři faktory vytvořili film, který dle traileru sázel na celkem povedenou černou komedii, která by taky tak trochu zároveň chtěla komentovat fungování dnešní české společnosti. Trailery ale v tomhle traileru tak trochu mátli a je dost možné, že ne záměrně. Národní třída totiž vlastně zas tak ambiciozní totiž není a nějaký velký přesah byste v ní hledali taky velmi těžko. Nejpodivnější věcí je na filmu ve finále onen hlavní protagonista Vandam a u filmu je opravdu problém když si tvůrci nejsou jistí jak přesně chtějí hlavní postavu podat. Altrichter napsal i scénář společně s autorem předlohy Jaroslavem Rudišem a nejsem si jistej jak Vandamův charakter funguje v knize, vzhledem k tomu, že i adaptaci psal Rudiš sázím na to, že velmi podobně. A v knize dost možná bylo více prostoru a šancí jak takovou komplikovanou postavu jako Vandam propracovat aby fungovala, ve filmu to ale chybí. A pak je jen otázka jestli je je Vandam sečtělý člověk s dobrými úmysly a vysokou inteligencí nebo jen ožralá agresivní násoska, která tak trochu odmítá dospět a uznat si, že na některý věci už je tak trochu starej a měl by jít dál. Především Vandam často sám divákovi zdůrazňuje, že není ani rasista ani nacista a ani homofob, ve finále ale jeho vyjadřování spíše říká opak. A především od Vandama člověk nikdy neví co čekat a je klidně možný, že se s vámi chvilku bude bavit a pak vám z ničeho nic napálí.... Nebo opačně A stejně jak je charakter Vandama rozpolcený do jakýchsi dvou podivných polovin, je tak rozdělen i film ,který by zároveň chtěl být hrozně vtipná černá komedie a zároveň dramatem o hledání smyslu života. Když jsme zrovna v pasáži kdy chce film být komedie tak to většinou funguje a několik černých fórů je vyloženě zábavných. Jakmile ale film skloní k té dramatičtější stránce... NEFUNGUJE TO! Není to fuck off sociálnímu systému a ani kritika dnešní společnosti. Možná by to tím chtělo být ale není. A i přesto Národní třída vypadá parádně. Kamera mi sice vůbec nepřišla nějak hezká a i když se z traileru mohlo zdát, že ve filmu není zas tak barev a ve finále tam těch barev je víc, obraz mi prostě moc hezký nepřišel, i tak se ale občas někdo vytasil s hezkým/zajímavým záběrem. Lahoda je ale zvuk se kterým se fakt mistr zvukař vyhrál a někdo se snažil aby každé cinknutí/kopnutí/bouchání mělo svůj vlastní zvukový efekt. A navíc se i hezky poslouchala hudba. Zároveň se musí uznat, že i když Vandam není úplneě sympatický hrdina, tak ho Hynek Čermák hraje famózně a člověk mu chlápka co dělá 200 kliků denně a údajně dal během události Sametové revoluce jednou ránou dějiny do pohybu věří. Velmi dobře se i v menší roli předvedl Jiří Langmajer jako Vandamův brácha, který se konečně po dlouhé době dočkal role kde nehraje nějakého playboye/svůdníka a měl šanci zase předvést, že hrát umí. A Jan Cina taky jednou zase hraje něco co snad ještě předtím nehrál a i on ukazuje, že se v rámci českého filmu neztratí. Bohužel je tu pak i menší problém s tím, že je zápletka ve finále prázdná. Vandam má jasný cíl a snaží se k němu nějak dojít. Ve finále ale fakt nestojí za to vědět jak Vandam k svému cíli dojde. Spíše je poté ještě větší důvod se ptát jestli je Vandam sympaťák nebo totální debil. Úplně se v tomhle ohledu nedá vyloučit ani jedna varianta a tak je očividně na každém aby si vybral sám. Posledních 20 minut se ale vyvíjí nějak dle očekávání a překvapí až konec, který je vážně zvláštní a i když s tím tvůrci chtěli šokovat a očividně jím něco říct... Ne, nefunguje to. Ani geniální voiceover Hynka Čermáka (doporučuji audioknihu Sněhuláka od Jo Nesbøa kterou namluvil právě Čermák) a snaha dokázat, že ani konec komunizmu neznamená, že se v Čechách najednou začalo žít hej prostě nefunguje. A i když to celé mělo svůj důvod a někdo tím chtěl vážně něco říct, nefungovalo to. Spíše se naopak bojím, že se závěr zvrhl do něčeho nad čím se dá krátce pobavit a říct si jestli se ten film nesnaží vlastně říct něco s čím hodně lidí nebude souhlasit a bude film automaticky posílat dolu. Ale to by zase byla ve finále škoda. Národní třída fakt nemá silný příběh a i přesto, že je Čermák super prostě hraje postavu, kterou tvůrci zřejmě prostě nevykreslili tak jak chtěli. Zároveň se bude s tak trochu podivným poselstvím hodně lidem hnusit a jednoduše potěší fakt, že to fakt není silné drama. Je to ale alespoň sem tam vážně vtipná černá komedie se super castingem a především i když hraje Hynek Čermák tak trochu debila, hraje ho prostě skvěle. Jsem vlastně tak trochu zklamán, ve finále jsem se ale vlastně bavil a nejvíc mě stejně ve finále mrzí to, že Čermákův Vandam nepředvedl roznožku.....(27.9.2019)

  • - Jaroslav Rudiš, autor předlohy, se inspiroval k vytvoření Vandama skutečnou postavu, bratrem svého kamaráda, se kterým se setkal v pražské hospodě Severka. Skutečný „Vandam“ si následně ve filmu zahrál velmi malou roli, ale vzhledem k zachování anonymity autor neprozradil o jakou roli šlo. (DJDVD)

  • - Scéna se sídlištním honem na divočáka je přiznaným odkazem na českou klasiku Slavnosti sněženek (1983). Divočák, který si zde zahrál, je zcela ochočený a jmenuje se Bublina. Natáčení scény ale bylo složitější, jelikož je Bublina hodně mazlivá a vrhala se hercům napříč. (DJDVD)

  • - V knižní předloze má Vandam (Hynek Čermák) vidiny vlků, ve filmu se však objevuje divočák. Změna proběhla mezi psaním scénáře a přípravami natáčení, jelikož si Štěpán Altrichter všiml narůstající popularity symboliky s vlky v Německu a nechtěl tento motiv opakovat i ve svém filmu. (DJDVD)