Režie:
Štěpán AltrichterKamera:
Cristian PirjolHrají:
Hynek Čermák, Kateřina Janečková, Jan Cina, Václav Neužil ml., Jiří Langmajer, Jiří Šoch, Bára Vozková, Leoš Juráček, Martin Sobotka, Lubor Šplíchal (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)
(více)Videa (2)
Recenze (387)
"Kam jdeš? Lucko, ty vole, dyť já tě mám rád tyvole!" A takhle je to tady se vším. Plus za přesné herce (Kateřina Janečková si už zasloužila více prostoru než v nekonečných seriálech), mínus za scénář generující nudný a divný děj. Z trailerů jsem se těšila, zpětně jsem ráda, že jsem ušetřila za vstupenku do kina. ()
"Dobré ráno, čuráci!" Hynek Čermák předvedl bravurní výkon. Postava Vandama byla prostě krásným zosobněním typického extrémistického Čecha, co vysedává v hospě, všemu rozumí nejlépe a všechno přece vyřeší tím, že dá někomu přes držku. Snaha sbalit ženskou větou "Tak co?" je stejně vtipná, jako když ji konečně sbalí, ona se rozhodně, že mu dá, on tam pět sekund něco šolichá a pak se na ni hotový svalí. Slovní spojení "protože to říkám" je jen dokonalou třešničkou na tom, jak vlastně takoví "primitivové" přemýšlí. "Já nejsem žádnej nácek, já mám lidi rád. Mně nevaděj úkáčka, když nedělaj bordel. Mně nevaděj bezdomáči, vole, ciginy, smažky, socky, rusáci, pšonci, pingpongáči, vole, když nedělaj bordel. Mně nevaděj žádný lidi na světě, když nedělaj bordel. Když dělaj bordel, tak s tím prostě malý problém mám." Aneb nejsem rasista, ale... :D "Ty vole mluv česky, tady jsi v Čechách. Já kdybych byl v cizině, tak taky mluvím cizincky." Ten film je vlastně nabitý ukázkovou satirou... "Já nevím, kam tady ženský choděj na kafe. Do kauflandu, ne?" Je nabitý ukázkovým mačochismem, ukázkovými ožraly, ukázkovými hovady, ukázkovými trouby. Zde ale z humorné satirické stránky nakonec vzdejde smutný pocit, nejen nahlížením do postavy Vandama střípky z jeho dětství a minulosti, ale i myšlenkou, že takoví lidé opravdu chodí mezi námi. Přesně ti lidé, co šíří všechny fake news, prosazují domobranu proti každému, kdo není bílý. Ti lidé, co tvrdí, že testováním na covid vám vláda strká do mozku čipy a parazity a nevím co ještě.. Takže vlastně je to veselá satira, ale smutná realita. ()
A to jsem na to chtěl do kina. Ještě že jsem tak neučinil. Celej film čumim na nasranýho plešouna, co shání prachy na nějakou putyku a neumí nic jinýho než chlastat pivo a nadávat, stejně jako většina českých fotrů, co čumí na fotbal v hospodě a jediný co umí řikat je vole/tyvole = drsní chlapci z ulice s pořádným pupkem TYVOLE. ()
Hodně lidí trpí filmovou čechofobii nebo slovakofobii, hodně lidí trpí pragofobii (někdy vydávanou za boj proti pragocentrismu), hodně Pražanů trpí averzí vůči zbytku republiky (venkovu) Jižnímu Městu (k němuž mám citové pouto). Já netrpím ničím z toho. Pro mimopražské jsem Pražák a pro Pražany jsem buran z venkova a naplava. Hynek Čermák hraje excelentně drsného samorosta, což na platně kin a obrazovkách televizorů neukazuje poprvé. Pokud někdo cvičí, pracuje rukama a má zálibu ve vojenských dějinách, tak to neznamená, že je nacek. Svým způsobem bohužel či bohudík máme z Vandama mnozí, ať je to vulgarita, snaha o galantnost k ženám, solidárnost, agresivita, tendence k řešení problémů násilím, zásadovost či přímost jednaní. Možná ten konec mohl být o něco lépe zpracovaný. ()
Rudiš má podle mě na filmové adaptace svých knih zatím smůlu, všechny považuji za nepříliš povedené, byť každý ten film má něco do sebe, Národní třídu nevyjímaje. A zrovna tuto knihu považuji vyloženě za nezfilmovatelnou, byl jsem proto zvědavý, co bude ve scénáři navíc, aby z toho už šel udělat celovečerní film - po této stránce mi to bohužel nepřišlo moc zajímavé, vše co je tam oproti předloze navíc, nestojí moc za řeč, naopak se překvapivě z knihy spousta věcí vypustila (třeba jak přišel Mrazák - který je v tomto filmu samozřejmě trapnou kopií Waltera Sobchaka z Big Lebowskiho - ke své přezdívce). Nakonec mě tam nejvíc bavil samotný Čermák, kterého jsem nikdy moc nemusel, ale zde je prostě výborný a postavu Vandama ztvárnil naprosto dokonale (rovněž Langmajer - navzdory malému prostoru své role - zde herecky exceluje - on je prostě bůh). Hodně se mi líbil taky soundtrack, který nemá chybu (byť mi občas vadilo, že hudba hraje tak nahlas, že kvůli ní moc nejsou slyšet dialogy). Celkově jsem z toho filmu měl pocit, že Altrichter s Rudišem se museli hledat tak dlouho, až se našli - to jejich germanofilství (které se projevuje třeba i na zmíněném soundtracku) mi je hodně sympatické, a osobně jsem se u toho filmu hodně nasmál, ty Vandamovy repliky jsou prostě strašně vtipné (i když mi přišlo, že jsem se v poloprázdném kině smál asi sám), a celkově mi to vlastně dost sedlo, byť si pořád myslím, že jako adaptace to moc dobré není, a jako film to mohlo být mnohem lepší, kdyby to vyprávělo nějaký silnější příběh nebo kdyby to mělo víc propracované postavy (třeba jako seriál Most, který se jistě bude s Národní třídou často srovnávat, třeba už jen kvůli té Severce, kterou ale měl Rudiš jako první - Národní třída vyšla v r. 2013) - svým způsobem je těžko říct, o čem ten film vlastně je, jestli se vysmívá novodobým náckům à la Slušní lidé (vytetovaný latinský citát "Silent leges inter arma" na Vandamových zádech má špatný slovosled), jestli pojednává o životě "white trash" po česku, nebo jestli je prostě jenom komediálním dramatem o jednom rváčovi, který může reprezentovat kdekoho, ale taky nemusí. Schmitke mě kdysi oslovil výrazně víc - zde si myslím, že Altrichter šlápl spíše vedle, bohužel. Těšil jsem se na to hodně dlouho a trailer vypadal více než slibně. Btw. ten voiceover - otravný symptom většiny filmových adaptací literatury - je zde podle mě dokladem tvůrčí bezradnosti ohledně otázky, jak natočit film podle knihy, jejíž značná část je napsaná v du-formě - že to prostě necháme herce odříkat na pozadí mimo obraz... filmařsky nejjednodušší cestička, která rezignuje na nějakou větší invenci. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (19)
- „Je absolutně výborný herec a sympaťák, napřed jsem se však jeho obsazení bránil. Vadila mi jeho známost. Zkoušeli jsme tedy asi rok jiné herce. Nakonec jsme měli co dělat, aby nám ten nevychovaný egoista až moc nepřirostl k srdci. Zahrál to tak bravurně, že vám ani sám neřeknu, jestli je tento jeho Vandam sympaťák, nebo nebezpečný rváč – možná je obojí, ale to ať asi divák posoudí sám,“ řekl o Hynku Čermákovi režisér filmu Štěpán Altrichter. (SONY_)
- Auto, které Vandam (Hynek Čermák) vezme Romanovi (Jiří Langmajer) a následně prodá, je Audi Q7 typ 4M z roku 2015. (SONY_)
- Scéna se sídlištním honem na divočáka je přiznaným odkazem na českou klasiku Slavnosti sněženek (1983). Divočák, který si zde zahrál, je zcela ochočený a jmenuje se Bublina. Natáčení scény ale bylo složitější, jelikož je Bublina hodně mazlivá a vrhala se hercům napříč. (DJDVD)
Reklama