poster

A co všechny ty ženy

  • Švédsko

    För att inte tala om alla dessa kvinnor

  • Slovensko

    A čo všetky tie ženy

  • USA

    All These Women

  • USA

    Now About These Women

Komedie

Švédsko, 1964, 80 min

  • eraserhead666
    ****

    Bergmana ještě nemám zcela v malíčku, mnohé jeho dílo mě ještě čeká, ale tohle jsem od něj vůbec nečekal. Mnohoznačně vyznívající satira u které jsem se hodně smál a uznale se usmíval. Lehce kafkovská zápletka o umělci, kolem nějž se všechno točí, ale vůbec se neobjeví, záměrně přehnané groteskní vsuvky, které přesně plní svůj účel, svým způsobem šílené postavy (nejvíce mě bavil impresário, Isolda a nádherná Adelaide). Na divadelní verzi bych milerád zavítal.(21.6.2012)

  • 3497299
    *****

    Do teď jsem myslel, že Bergmana „znám“. Nezralá parafráze Felliniho? – pche! Tohle má s Felliniho stylem společného asi tolik, co raný Woody Allen s Emirem Kusturicou. Bergmanovo „divadlo“ asi nikde jinde nebylo tak vtipné a hravé, jako tady (pokud bylo, upozorněte mne prosím, rád bych to viděl). Bergman natočil mezi introspektivním obrazovým perfekcionismem v Mlčení a introspektivním obrazovým perfekcionismem v Personě extravertní avantgardní krásně vypointovanou a přesvědčivě vtipnou divadelní hříčku. Ještě bych rád dodal, že herecký rozptyl Jarla Kulleho rozhodně zaslouží uznání.(9.3.2009)

  • vypravěč
    ***

    S lehkou nadsázkou, jako ironický epilog k shlédnutému agonu si znamenám slova Jana Nerudy: „Když vidí kritika vznešenou opravdovou snahu uměleckou, když vidí, jak individualita umělcova sama sebe obětuje, aby uměním znovuzrozena předstoupila před nás co smyslný zjev krásných ideálů – tu slaví kritika svůj svátek. Ostří jejího nože je otupeno, ocel mění se na slonovou kost, která jen mírně uhlazuje, cokoliv se jí ještě nevyrovnáno býti vidí. Poctivě se snažící umělec a poctivá kritika jsou vždy přáteli, takovému umělci nemůže kritika nikdy býti příkra; třeba by vytýkala, činí to beze vší trpkosti, přesvědčena, že slovo její nedojde pohození.“(22.4.2015)

  • mortak
    ****

    Pro můzy je každý umělec, kterého obletují, stejný, a přesto jiný. Dávají se mu ale jen do té doby, než podlehne kritikům, kteří se mu snaží vnutit svoje pojetí umění, ukrást mu jeho můzy a na oplátku mu slibují nesmrtelnost. Pak si najdou nového. Vulgární kritikův projev (zpěv, chlípnost, přehnaná gesta) a jeho nemotornost kontrastuje s harmonií mistrovy hudby. Vůbec mě celý film, od herecké stylizace, přes postoj ke kritikům, až k barevnému ladění, připomněl Petra Lebla a jeho inscenace v Divadle Na Zábradlí. Jen mě vadí nevyhraněnost můz, které vyjadřují jak historické divadelní typy, tak i skutečné herečky. Je těžké je nějak rozklíčovat.(28.5.2009)

  • troufalka
    *****

    Komedie od Bergmana není pro mne překvapením, líbily se mi už Úsměvy letní noci. Kromě velkých dramat uměl Bergman natočit komedi, ovšem tak, jak byl zvyklý pracovat - precizně, s promyšlenými vycezilovanými záběry, z herců dostal všechno co chtěl. Irgmanům humor je jiný, není tak lehce hravý, jak jsme zvyklí u jiných autorů, ale je svůj ,využívá techniky němé grotesky i situační komiky. Ve snímku je přesně odráží jeho vztah k ženám, tak trochu k nim vzhlíží, trochu se jich obává, s laskavou jemností si z nich utahuje.(4.2.2016)

  • - Bergman vzpomínal na premiéru tohoto snímku jako na „přesvědčivé a zcela zasloužené fiasko“. (Rattlehead)