Režie:
Brad SilberlingScénář:
Robert GordonKamera:
Emmanuel LubezkiHudba:
Thomas NewmanHrají:
Jim Carrey, Liam Aiken, Emily Browning, Kara Hoffman, Shelby Hoffman, Jude Law, Timothy Spall, Catherine O'Hara, Billy Connolly, Meryl Streep, Luis Guzmán (více)Obsahy(1)
Poté, co tři mladí sourozenci Baudelairovi následkem požáru jejich sídla osiří, jsou odvezeni ke svému vzdálenému příbuznému hraběti Olafovi (Jim Carrey). Olaf je však krutý a lstivý muž, který usiluje pouze o dědictví, jež má získat nejstarší Violet (Emily Browningová). Děti utečou a najdou útočiště u svérázného strýce Montyho (Billy Connolly) a následně u své úzkostlivé tety Josephine (Meryl Streep), ale Olaf je jim stále v patách. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (639)
UPDATE 2021: Trošku to ten drajv po první "nehodě" ztratí ... --- Jeden z nejlepších dětských filmů jaké jsem kdy viděl. Jim Carrey neustále zábavně přehrává a užívá si roli strýčka Olafa. Skvěle vybraní byli i představitelé nebohých dětí Baudelairovic. Naprosto úchvatná je i vizuální stránka filmu. Za tak krásně roztomile depresivní kulisy by se nemusel stydět ani Tim Burton. ()
Literární předlohu neznám a po pravdě řečeno se s ní ani po zhlédnutí Silberlingova filmu seznamovat nechci. Film měl exkluzivní obsazení s celou plejádou známých hollywoodských jmen, měl i velkolepou výpravu s řadou triků a se scénou, která dává znát, že štáb nemusel řešit nějaké kompromisy ohledně rozpočtu. Výsledek je ale z mého pohledu velmi hubený a ta jedna hvězdička je vlastně jen s ohledem na výpravu, která bez ohledu na děj někdy dělá svoje, a viktoriánská pochmurnost filmových staveb a kostýmů je účinnější než škleby hlavního padoucha v podání Jima Carreyho. Nemám problém s jeho výkonem, je to zkrátka herec, který se přizpůsobuje požadavkům scénáře a režiséra, ale ta míra stylizované nadsázky byla pro mě nefunkční a nestravitelná. I tříleté dítě by v odporném šklebu i slovníku strýce Olafa nejpozději po třech desetinách sekundy zjistilo, že něco nehraje, a tady se všichni dospělí tváří, že mu věří i tu nejméně pravděpodobnou charitu. Je to zkrátka moc přeexponované a u mě by to fungovalo, kdyby se nejméně o polovinu hercův projev umírnil. A to jsem se ještě nezmínil o takových ingrediencích, jako je nejmladší člen Baudelairovic rodiny, takový ten typicky americký nevinný andílek, který se mi zhnusí už při prvním úsměvu a kterého bych bez váhání odpravil sám.. Celkový dojem: 25 %. ()
Tak tenhle film se ze začátku tváří jako velmi dobrý film, dokonce vidíte dalšího Burtona, ale pak se to najednou začne kazit, protahovat a dokonce trochu nudit. Takže herci jsou fantastičtí, včetně skvělých dětí, výprava je překrásná, ale celý ten příběh je velmi podivný, něco mezi detektivkou, dramatem, pohádkou a komedií, ale vlastně to není nic z toho. Takže ten úžasný pocit z počátku filmu se postupně vytratí a když nakonec zjistíte, že to vlastně neskončilo nijak a že ta pointa je také nijaká, ten dobrý pocit vyprchá. Takže 3,5* ()
„Smrť milovaného človeka je zvláštna vec. Je to, ako keď idete potme po schodoch do svojej izby a jeden schod chýba.“ Po prvých minútach skvelého RADU NEŠŤASTNŹCH PRÍHOD som si uvedomil s miernym šokom jednu dôležitú vec. Brad Silberling sa doteraz veľmi, veľmi, veľmi krotil (čo samozrejme neznamená, že to bolo zle - POLNOČNÁ MÍĽA). Tie časy sú preč. V produkcii Barryho Sonnefelda (ADDAMSOVA RODINA 1-2, VEĽKÉ PROBLÉMZ) nakrútil morbídnu adaptáciu Lemonyho Snicketa. Ak si myslíte, že deťom sa nemá klamať, zabudnite na disneyovky a siahnite radšej po pôvabne morbídnom RADE NEŠŤASTNÝCH PRÍHOD. Silberling v živote veľa stratil (vražda jeho priateľky, herečky Rebeccy Schaefferovej) a odvtedy do svojich snímok (triková rozprávka CASPER, remake MESTA ANJELOV) dávkuje veľké množstvo melanchólie. Výborne napísané a smutné i veselé dialógy ("Keby ste niečo v noci potrebovali, budem spať v kresle na chodbe. Mám ľahký spánok. Vlastne takmer nespávam."), nezameniteľne burtonovský audiovizuálny štýl, presné herecké obsadenie (maniak Carrey, Hoffman, Streepová, deti, Connolly, Law) a originálne nápady (titulkovaná reč pôvabného batoľaťa, had). Aký máte vzťah k cestovinám? ()
Hlaným plusom filmu je jednoznačne jeho výtvarna stránka. Štylizované viktoriánske kulisy ako keby z oka vypadli z románov od E.A.Poea (ktorému je vo filme zdaný aj hold - menom postavy bankára) alebo Julesa Verna. Lemony snicket je obrazovou poetikou veľmi blízky "burtonovským" bizarným svetom s početnými intertextuálnymi narážkami na iné diela (napr. nástup strýka Olafa na scénu je krásnym holdom Browningovmu Draculovi, resp. jeho predstaviteľovi Belu Lugosimu, a rovnako sa dočkáme odkazu aj na ďalšieho skvelého herca nemej éry - Lona Chaneyho), lenže žiaľ bez "burtonovho" zmyslu tieto krásne príbehy aj pútavo rozprávať. Ako celok film nedrží pokope a rozpadá sa na epizódky, z ktorých niektoré sú veľmi vydarené, niektoré menej. Zbytočnú rozdrobenosť paradoxne podtrhuje aj výborný Jim Carrey, keď častokrát kradne celé scény pre seba. Z týchto sekvenciií je potom cítiť, že vo filme nie sú preto, aby podporili a pohli ďalej príbehom, ale naopak, dejové odbočky tu slúžia čisto iba pre Carreyho "one-man-show" kreáciu. Výsledkom je film, ktorý vás dokáže zabaviť v detailoch, ale celkovo mu chýba vnútorna iskra. ()
Galerie (132)
Photo © Paramount Pictures / DreamWorks Distribution LLC
Zajímavosti (22)
- Hrabě Olaf (Jim Carrey) používá ve filmu automobil značky Chrysler (konkrétně se jednalo o typ limuzíny Imperial Crown z roku 1960). (Hlavonozec)
- Ve scéně na přejezdu pan Poe (Timothy Spall) nacpe zavazadla dětí do zadního kufru auta. Jenže tam má Tatra 603 motor. (brok1)
- Finále filmu je v skutočnosti nakrútené podľa záveru úplne prvej knihy. (Macejko)
Reklama