Režie:
Sam PeckinpahKamera:
John CoquillonHudba:
Jerry FieldingHrají:
Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T.P. McKenna, David Warner, Ken Hutchison, Del Henney, Jim Norton, Donald Webster, Len Jones, Sally Thomsett (více)Obsahy(1)
Místo klidné dovolené musí bojovat o život. Americký režisér Sam Peckinpah je znám jako tvůrce řady drsných westernových příběhů Jízda vysočinou, Divoká banda, Junior Bonner či působivých dramat Útěk, Ostermanův víkend. Mezi jeho působivé snímky patří také film Strašáci (z roku 1971), k nimž si napsal scénář podle knihy spisovatele Gordona Williamse. Učitel matematiky David přijíždí z Ameriky s mladou manželkou Amy do jejího rodného městečka u pobřeží Anglie. Společně se usadí v opuštěném a poněkud zchátralém domě. Zatímco David zde chce v klidu dořešit své pracovní úkoly, Amy se nudí a hledá každou příležitost ke změně. Proto se také rozhodne pro opravu staré garáže. Mezi stavebními dělníky po letech opět potkává své bývalé nápadníky a nedokáže zcela zapřít svoji frivolnost. Jednoho dne muži pozvou Davida na lov a v jeho nepřítomnosti Amy znásilní... Režisér Sam Peckinpah nabízí zneklidňující studii násilí, skrytého někde hluboko uvnitř mírumilovného jedince, jenž je v určitý kritický okamžik nucen bojovat o holé přežití. Sílu a působivost vyprávění nenápadně dosahuje rafinovaným použitím zpomalených záběrů a rychlým střihem, zejména v divokém a drsném závěru příběhu. (Česká televize)
(více)Recenze (426)
SPOILER: Vysvobození, Hory mají oči, Strašáci... Klasické perly žánru hixploitation a všechny spojuje naprosto identické schéma. Příjezd do neznámých končin, daleko od civilizace, jejichž obyvatelé jsou nějakým způsobem degradovaní či primitivní. V první fázi jsme seznámeni s postavami a satmotným okolím. Nebezpečí je skryto a začíná se odhalovat velmi pomalu. Pudy dříve zdánlivě nevinných začnou vycházet na povrch nebo se odněkud vynoří netušené nebezpečí. Počáteční náznaky začínají pomalu dostávat znatelné obrysy a nebezpečí již začíná prosakovat na povrch. Hrdina začíná tušit, že je něco v nepořádku, ale díky své civilizovanosti se snaží strach zadusit. Poté zpravidla přijde první útok, znásilnění, se kterým ostatní nemohou nic dělat, nevědí o něm. A napětí postupně graduje až k nesnesitelným hodnotám. Následuje akt pomsty, při kterém se hrdinové postaví nebezpečí - civilizovanost jde stranou, následuje resocializace, hrdina se adaptuje podmínkám a v myšlení se spodobňuje s útočníky, které povětšinou brutálním útokem zabije. Scéna, ve kterém se postavy postaví nepřítelům je většinou nejdelší z filmu, jde v ní o hodně a celá je ponořena v intenzivním prožitku. Napětí se line ze všech stran a tvůrci nedávají divákovi možnost úniku. ___ Dustin Hoffman se ukazuje jako výtečný tahoun příběhu, jeho přerod je naprosto uvěřitelný, stejně tak jako většina situací, které tento snímek zobrazuje. Po letech sice není tak intenzivní, ale závěrečná scéna má stále 'drajv' a funguje na výbornou. ()
Podle mě se tvůrci pitvořili s celým filmem hlavně kvůli strhujícímu dobývání domu, což se odehrálo až v závěrečné fázi filmu a tady Dustin Hoffman při chránění své ženy před opilými vesničany ukázal, že má srdce opravdového herce. Zkrátka jim to jejich posmívání a podrazy celkem slušně zúčtoval. Scény byly někdy až tak nečekané a drsné až mi běhal mráz po zádech. Režisér a střih se úspěšně postarali o to, aby pro nás sledování bylo skutečně napínavé. Ovšem musím se také vrátit k části filmu předtím, která byla z mého pohledu hodně slabá. Ze začátku jsem se totiž hodně nudil, protože scény nebyly ničím zajímavé. Sečteno a podtrženo to dává ****. ()
║Rozpočet $3,251,794║Tržby Celosvetovo $11,148,828║ Remake z 2011 je citeľne dramatickejšie a rozohraný z originálu si berie len to najlepšie a zúžitkováva to narozdiel od počinu od Sama Peckinpaha, kde sa režisér opäť spolieha na svoje obľúbené veci ako šokovanie, dráždenie, či krvavé masakre a na stavbu deju a súhru medzi postavami tu akosi opomína, takže len slabší podpriemer. Zaujímavé je že originál aj remake zarobili celosvetovo skoro na chlp rovnakú sumu. /45%/ ()
Škoda pomalejšího začátku, jinak by to bylo za plný počet. Závěrečná půlhodinka je dokonale vygradovaná a svým deprimujícím účinkem velmi pozoruhodná. Straw Dogs jsou jedním z nejreprezentativnějších snímků typu vidlákov v akci a spolu s Vysvobozením posloužili jako základní kameny pro hororový subžánr hixploitation. Už jenom za to je musím mít rád. ()
Další ze zdařilých kusů Sama Peckinpaha, u nějž by prostě nenajdete slabé místo. Obzvláště nečekaný (ale realistický) vývoj obou hlavních vyčleňuje Strašáky mimo kategorie obyčejného krimi žánru. Mistrovská studie toho co se může pod vlivem extrémních prožitků vyklubat z ušlápnutého vysmívaného intelektuála a jeho primitivní, byť komplikované manželky. Oba protagonisté umně ztvárnili, jak se na povrch dostávají hluboko ukryté živočisné vlastnosti, jež vygradují v krvavém závěru. Díky hercům a umění střihu jeden z těch opravdu nadčasových filmů. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (19)
- Ve scéně, kdy Dustin Hoffman vstoupil do hospody, režisér nebyl spokojen s výkonem zahraného údivu u ostatních herců. Situaci vyřešil tak, že Hoffman při opakovaném záběru vstoupil do hospody bez kalhot. Teprve pak byl režisér s herci spokojen. (Chatterer)
- Majora Scotta si měl zahrát Trevor Howard. (Chatterer)
- Dustin Hoffman, která není příznivcem násilí, přiznal, že vzal roli jen pro peníze. (Kulmon)
Reklama