Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (634)
Na poprvé pro mě tahle vesměs "unmissable" a novátorská neo-noir klasika s prvky od řecký tragédie až po Vietnam/ Watergate, byla bohužel jen přetaženou čmuchárnou bez větších vzrušení. Teď zvyšuji o hvězdu výš - rozhodně jsem se nenudil, Nicholson je senzační, stejně jako kamera/ vizuál a prostředí, velmi blízký je mi i reálný dějinný kontext, zápletka opřená o slavné kalifornské "water wars". Závěrečný part mi ale stále ještě hapruje, potřebuji jednu dvě další projekce abych naplno docenil :) #Noirvember ()
„Cherchez la femme.“ Žádná jiná replika ani nemůže tenhle snímek vystihnout více. Ač to nějakou dobu tak úplně nevypadá (stopáž filmu je poměrně luxusní a tempo také není z nejrychlejších), jedná se o dosti vtahující záležitost. Atmosféra je parádní, napětí (budované především výtečnou hudbou) postupně přibývá. Nechybí spousta zvratů, divák podobně jako hlavní hrdina pořád neví, na čem vlastně je. A když už jsme u postav, především ústřední pár je herecky zvládnut výborně. Dunaway si se svou „ledovou královnou“ poradila s grácií, Nicholson zase jen dokazuje, jak pestrým hereckým arzenálem disponuje. Vůbec mě jeho postava bavila, frky i triky (nadchlo mě zejména pravítko). Ke konci začíná přituhovat a závěrečný Jakeův pohled je vzhledem k naznačené minulosti tak moc výmluvný…a teď už pryč ze zmíněné čtvrti a solidní 4* na cestu. „Dnes za něj byla v Mar Vista Inn sloužena mše.“ - „Zesnul před 14 dny.“ - „Co je na tom zvláštního?“ - „Před 14 dny odešel na věčnost a před týdnem koupil pozemek. To je dost neobvyklý.“ ()
Polanski nikdy nesklame, aj v tomto prípade sa vytiahol. Čínska štvrť dosahuje po atmosferickej stránke úroveň tých najlepších noiroviek. Po celý čas zasmušilé, temné, s postupným odkrývaním jednej veľkej krimi záhady (vražda vodného inžiniera) a to všetko umocnené jedinečným mladým Nicholsonom. Ku koncu dostane divák náklad veľkej hŕby pocitov, avšak asi nie smerom, ktorý by si každý prial - nečakane depresívne, ťaživé a šokujúce, žiaľ ako vystrihnuté zo skutočného života. To som sa na Polanskom opäť raz pekne namlsal. 85/100 ()
Scénář: Robert Towne .. Na svojí dobu určitě notně působivé, no dnes už silně vyčpělé kriminální dobrodružství stavěné na zápletce, které rychle dojde dech a obaleno skvělou noir atmosférou a hereckými výkony. Jenže tohle všechno lze vidět jinde a .. prostě lepší tři*, ale víc sympatii to ze mne nedostalo. 70%. ()
Ostudné chování americké filmové akademie v praxi. Poctivé řemeslo a kouzlo čehosi víc, mnohem víc, zkrátka úžasný zážitek jako ze starých časů, kdy plášť s vyhrnutým límcem a klobouk do čela měly styl jaký už nikdy nikdo nevzkřísí. Krása nejen v podobě Faye Dunaway a k tomu mistrovské cítění mága Jerryho Goldsmithe. 90% ()
Galerie (150)
Zajímavosti (47)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu „Bezstarostní jazdci, zúriví býci“. (Zdroj: ČSFD)
- Scéna, kdy Roman Polanski v roli gangstera rozpáře Jacku Nicholsonovi (J.J. Gittes) nos, se povedla hned napoprvé. Škodolibý režisér ji ale nechal ještě sedmkrát opakovat. (hot_spot)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
Reklama