Reklama

Reklama

Tisíc pět set dolarů – to je odměna, již může získat taneční pár, který nejdéle zůstane na tanečním parketu, pořádaném v prostředí velkolepého zábavního pavilónu nedaleko mořské pláže. „Taneční maratón“ je senzací pro diváky, pro zúčastněné na parketu pak příležitostí zadarmo se najíst, s vidinou odměny v případě vítězství navíc. Stačí jen vyplnit přihlášku a podstoupit běžnou lékařskou prohlídku. Není divu, že do soutěže se hlásí i náhodní účastníci. Také ústřední dvojici Glorii a Roberta spojila náhoda tanečního reje. V tragickém příběhu, natočeném podle románu Horace McCoye se nehraje jen o peníze, ale doslova o všechno… Děj slavného filmu, který natočil režisér Sydney Pollack (Tři dny Kondora, Jeremiah Johnson, Vzpomínky na Afriku), se odehrává v roce 1932, v době Velké hospodářské krize. Příběh, stejně jako literární předloha, byl pojat jako hořké podobenství o absurdní existenciální situaci moderního člověka. Film – mimo jiných – získal Oscara (za vedlejší herecký výkon) pro Giga Younga v roli konferenciéra. (Česká televize)

(více)

Recenze (198)

danecek24

všechny recenze uživatele

27. Zlatý Glóbus za rok 1969 - cena (1) - *Nejlepší herec ve vedlejší roli - Gig Young + nominace (5) - Nejlepší film (drama), Nejlepší herečka (drama) - Jane Fonda, Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Susannah York, Nejlepší herec ve vedlejší roli - Red Buttons, Nejlepší režie - Sydney Pollack ()

Freemind 

všechny recenze uživatele

"Somebody screamed." "That was you, Alice". Nechápu, jak jsem mohl tak dlouho chodit po matičce Zemi, koukat na tuny brakových takyfilmů a nikdy nezakopnout o tenhle skvost. Pomalý, dlouhý rozjezd se postupně zahušťuje scénami, u kterých se tají dech a klesá čelist. Oba závody, hysterický záchvat ve sprše, nelineární dějové vsuvky a závěrečné rozuzlení stačí na to, aby se toto dílo okamžitě vyhouplo do klubu mých oblíbenců. Hluboký, nápaditý, nekompromisní a inteligentní. Opět věřím v magii a sílu filmu. ()

Reklama

Kimon 

všechny recenze uživatele

Taneční maraton, to je vlastně taková malá zahuštěná obdoba celoživotního maratonu každého z nás. V tomto případě maratonu uprostřed konzumní, bezohledné společnosti v období hospodářské krize v USA. Sydney Pollack se snažil tímto snímkem poukázat na nepřijatelné sociální problémy americké společnosti a její možné následky. Stárnoucí vysloužilý námořník oceněný za hrdinství (nebyl to ale jen takový obratný show manévr ze strany pořadatelů?), kterému stát není schopen vyplácet penzi takovou, aby vyžil, musí riskovat svůj život až do nejkrajnější hranice. Těhotná manželka s manželem riskují potrat, i všichni ti ostatní riskují smrt vysílením. Ti všichni však neví, že pravidla maratonu ve skutečnosti nejsou férová. Ostatně, nejenom v tanečním maratonu nejsou pravidla vždy férová, že? Co si budeme namlouvat. V každé krizi, finanční či morální, ať je to celospolečenská či jen ta malá rodinná, vzniká napětí, které vytváří tlaky na psychiku zainteresovaných jednotlivců. Je pak už jen na každém z nás, zda se s nelehkým životem porve a síly mu vystačí či podlehne. Krize prostě a jednoduše semílá, drtí, prověřuje morální a psychické kvality i charakter každého jednotlivce. Jedni trpí, druzí se na jejich trápení přiživují a lezou po jejich zádech nahoru. Je to horší než v přírodě mezi dravými zvířaty. Zvířata požírají okolí jen když mají hlad. To bohužel ale neplatí u tvora prý "nejdokonalejšího" - tedy člověka. ....... Zamysleme se !! V posledních letech (2007- a výše) u nás v ČR narůstá velkou měrou počet sebevražd, dokonce i velmi mladých lidí. To přece cosi naznačuje o morální a sociální kvalitě naší společnosti. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

"Koně se přece střílejí, tak proč by se nemohli střílet lidi". Silný film natočený podle útlé knížečky Horace McCoye o dívce, která si s postupujícím časem na tanečním maratonu uvědomuje únavu životem a požádá svého partnera o poslední službu prokazovanou raněnému koni, jsem viděla velmi dávno, ale jeho hutnou depresivní atmosféru a bolest, která na mě i vlivem přesvědčivého výkonu Jane Fondové padla, nezapomenu. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Zajímavý, svým způsobem dystopický námět převedl Sydney Pollack s až znepokojivou nezúčastněností. Svět venku v podstatě neexistuje, vše rámuje pouze prostředí nelidské soutěže, které samo ztělesňuje kritizovanou náturu společnosti - unavení lidé plahočící se za stereotypními povinnostmi, trpící hlady v krizí zmítané době a sloužící nabubřelé a senzacechtivé buržoazní elitě. Hůře uchopitelný než většina tehdejších hollywoodských produkcí, směřuje film k jednostranné depresi a neposkytuje žádná vodítka, která by mohla strnulého diváka duševně osvobodit. Škoda jen, že přes všechny filmařské klady tak činí stále až příliš uhlazeně a nepřekvapivě - místy tomu zkrátka schází silnější autorství a citelnější dílčí konflikty, které by svět s vnitřně rozkládanými osobnostmi průběžně lépe vyhrotily. Vyznění je však velmi silné a lví podíl má také Jane Fonda, která už přesvědčivěji možná nikdy nezahrála. Silný film do nepohody. 85% ()

Galerie (37)

Zajímavosti (7)

  • Režisér Sydney Pollack dal herečke Jane Fonda volnú ruku pri nakladaní s jej postavou. Zo začiatku úlohu odmietla, prehováral ju aj partner Roger Vadim, ktorý mal knižnú predlohu v obľube. (classic)
  • Seznámení Richarda (Michael Sarrazin) s Glorií (Jane Fonda) a jejich společný zápis do soutěže probíhá v knižní předloze jinak než ve filmu. V knize se seznámí čirou náhodou a k zápisu se společně domluví na prvním rande, ve filmu Glorie z nouze oslovuje náhodného kolemjdoucího. (Michalex)

Reklama

Reklama