Režie:
Jules DassinScénář:
A.I. BezzeridesKamera:
Norbert BrodineHrají:
Richard Conte, Valentina Cortese, Lee J. Cobb, Barbara Lawrence, Jack Oakie, Joseph Pevney, Morris Carnovsky, Kasia Orzazewski, Hope Emerson (více)Obsahy(1)
Nico Garcos se vrací domů z války. Po radostném přivítání ale zjišťuje, že jeho otec, který vydělával peníze jako řidič nákladního auta, přišel za podivných okolností v bouračce o obě nohy a byl okraden. Nico se rozhodne vydat po stopě vedoucí až k italskému obchodníkovi v San Franciscu, kde na něj čeká nejenom drsná realita obchodu s ovocem, ale i něžná náruč nevyzpytatelné Rici. (Artran)
(více)Videa (1)
Recenze (18)
Príbeh z prostredia dovozcov jabĺk a ich vzťahu k mafiánskym praktikám talianského obchodníka, ktorý od nich vykupuje ovocie. Dej je zasadený do povojnového obdobia, keď sa hlavná postava Nico ( Richard Conte ) vrátil domov a zistil, že jeho otec - dovozca bol olúpený a prišiel o obe nohy. Jeho cesta za pomstou zmení viacerým aktérom život... Jules Dassin využíva drsnú realitu šoférov znamenite a akčná čiernobiela kamera dodáva snímku punc atraktivity. ()
Jó řidič, ten tvrdej chleba má. :) Další Dassinův parádní chlapácký noir mě příjemně překvapil v tomto žánru rozhodně ne častým, výtečně zobrazeným a náležitě drsným prostředím řidičů a obchodu. Trochu škoda jen toho náhlého happy endu, jinak naprostá spokojenost. 90% P.S. Bebáček si dá jabko a mrkne se znovu. :-P ()
„Nic z toho vám nedává oprávnění mlátit jiné. Nemůžete jen tak vzít zákon do svých rukou...“ Už potřetí za sebou u mě probíhal pozdní páteční večer ve znamení filmu-noir z dílny „Francouze ve službách Hollywoodu“ Julese Dassina a opět se konal stylový atmosférický zážitek! Přes jistou dávku humoru i romantiky na mě snímek v nejedné scéně dýchal až realistickým dojmem a to zejména díky snímání v reálných poválečných exteriérech. Příběh muže na stopě zločineckého obchodu pravidelně napíná a je výborně ztvárněn na obou stranách konfliktu, přičemž těšilo mě sledovat jak mladého Richarda Conta, tak typově přesně obsazeného Lee J. Cobba v ústřední záporní postavě, jelikož oba herce vídávám na plátně spíše svátečně. Jako bonus dostaneme i nejednu zručně natočenou akci s náklaďáky, ať už proces uvíznutí a vyváznutí spod vozidla v písku, kamionovou honičku s drsným koncem nebo i obyčejnou jízdu kamionem po noční dálnici, která už sama o sobě dotváří úžasnou atmosféru. [80%] ()
Kdyby nebylo spojení "film-noir ze života" contradictio in adjecto, tak by se mělo použít právě pro tento film. Žádní ostřílení nájemní vrazi ani tvrdí detektivové v baloňácích, ale obyčejný dělník, řidiči náklaďáků a bezskrupulózní obchodníček. A jablka. A peníze, o ty jde vždy až na prvním místě a i zde tvoří hlavní spodní proud zápletky. Další oxymorón: noirový realismus. Amerika to byla ještě nedávno země (legálních) imigrantů z celého světa - zde ožívají řečtí novodobí formani, italští podnikatelé nemající daleko k typicky italo-americkému "rodinnému" podnikání, polští pěstitelé ovoce. A všichni v nelítostném boji, jenže ne pomocí Tommy gunů, ale tvrdého vyjednávání o cenu. Zase ty peníze, kvůli nimž jsou lidé schopni všeho. P.S. ten typický americký happy-endový závěr není podle erudovaného pána, jehož komentář zní z druhé zvukové stopy na DVD od Criterionu, nic jiného, než povinná úlitba studia (zde 20th century) neslavnému hollywoodsému cenzurnímu "Hays Code". ()
I přes zábavnější poslední třetinu a adrenalinový kamioňácký sjezd mě zbytek celkem mořil a prostě, přes hodnotný sociální okénko, z patra si představím 1000 poutavějších krimů než zrovna tady ty šmelky s jablkama. Nakonec Lee J. Cobb stál za to vytřískat (teď nemyslím pěstí) mnohem víc. Za mě to bude jiný Dassin, než tady ten workin’ class “agri-noir” o chamtivosti... ()
Galerie (6)
Související novinky

Noir Film Festival 2022: Filmy na černé listině
Noir Film Festival letos slaví 10. narozeniny. Unikátní žánrová akce, která se v roce 2013 poprvé konala na hradě Kokořín a rok poté se přestěhovala na hrad Křivoklát, se již podruhé v řadě bude… (více)
Reklama