Reklama

Reklama

VOD (1)

Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)

Recenze (160)

Fr 

všechny recenze uživatele

,,VÍTÁM VÁS DO NAŠEHO ÚSTAVU.…“ /// Mísí se tady filmařina doby minulé s výdobytky socialismu, tedy abstrakty, který vlastně byly realitou. Chci tím říct, že je z toho cejtit ten komančsky vyčpělej svět, kterýmu ta krásná (v uvozovkách) deprimující atmosféra pasťáku, baráku, kterej je plnej mříží a musí se zamykat (ale prej si tam každej zvykne), dodá onu sílu. NIKDY SE K NIM NETOČTE ZÁDY A BUĎTE VE STŘEHU. Po obsahový stránce je zvláštní zjištění, že se dneska – krom všudypřítomný humanizace grázlů a příživníků – vůbec nic nezměnilo. Film na mně působí taky v osobní rovině, páč mi připomíná moje začátky – všude možně. A tak tu realitu vnímám asi silněji. Každopádně v rámci socialistický kinematografie, až neuvěřitelně pravdivej a drsnej snímek, kterej prostě musel skončit v trezoru. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jsem spíš na ty mladý kriminálníky. 2.) Často přemejšlím, jak by vypadal život mezi houpacíma koněma. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()

Bart 

všechny recenze uživatele

Film, který rozhodně vybočuje z řady ve filmografii Hynka Bočana. Po shlédnutí snad každému dojde proč se téma filmu schvalovatelům nelíbilo. Soudruzi nemohli připustit, aby přišel do kin film, který zobrazuje atmosféru a stav tehdejších "pasťáků". Nehledě na to, že tehdy přeci žádná problémová mládež nebyla. Film je rozhodně pozoruhodný syrovým až depresivním obrazem preventivně výchovného zařízení. Na mne zapůsobil a některé scény (obvzlášť tu závěrečnou) si budu ještě hodně dlouho pamatovat. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Marečku, podejte mi pendrek! Normalizace pěkně po kafkovsku, včetně bezvýchodnosti a tragických konců. V některých jednotlivostech působivé (úvodní exkurze nového pana učitele, defilé kérek), ale celkový dopad, či chcete-li zde tolik zmiňované depresivní vyznění, bylo rozmělňováno nevyrovnaností a nedostatkem věrohodnosti. Třeba takový Mažňák nebo Krampoul s vizáží Vinnieho Jonese už měli nejmíň dekádu trávit čas v úplně jiném nápravném zařízení.. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pasťák som videl pred pár rokmi aj to nie celý. Opakované sledovanie ma dosť sklamalo. Pozitívne je, že depresia a beznádej pozerajú na diváka z každého záberu. Je zrejmé, že takýto film mohol byť nakrútený iba počas odmäku v roku 1968 a rovnako zrejmé je aj to, že ešte nedokončený musel ísť do trezoru. Nebolo žiaduce ukázať čo všetko existovalo aj v dobách, kedy boli noviny plné budovateľských úspechov. Problém vidím vo vierohodnosti obsadenia a fungovania zariadenia. Scény, v ktorých sa Vyskočil pokúša uplatniť svoju funkčnú autoritu vyznievajú úplne inak s hercami, ktorí sú jeho rovesníkmi, ako by vyzneli s hercami v autentickom veku, teda do 18 rokov. Tiež režim chovancov bol raz väzenský, inokedy zas ako v pionierskom tábore. Musel som ísť s hviezdičkou dolu. V každom prípade zaujímavý film, ktorý sa oplatí vidieť. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pasťák je uchvacujícím filmem svým obrazovým zpracováním. Obraz je tím, co vytváří jedinečnou atmosféru sklíčenosti a zoufalství. Existencialismus zde dostává zřetelné obrysy a splňuje všechny nutné podmínky, včetně jediné jistoty tohoto světa. Jemný a ostýchavý životní pesimismus je nečekaně a nevybíravě ponechán napospas cynickému osudu v neznámém prostředí deprimující devalvace lidského společenského chování, ze kterého není úniku a jednotlivce i přes osobní přesvědčení a osamocený boj mění v poslušnou součást nemilosrdného soukolí mechanismu nadvlády hrubé síly, která nelítostně trestá každé zaváhání a nerespektování daného stavu věcí. Pravda je nestálá a proměnlivá, hodnoty jsou nepotřebné a jediným způsobem přežití je přizpůsobení se zvrácenosti absurdity. Surový existencialismus je umocněn nemožností změny pravidel her a bezbranně odevzdanou oběť pomalu a nenápadně připravuje o smysluplný pohled na život. Postupně vše proniká mezi prsty ve změti skličujícího soumraku rozvrácené duše, aby náhle vše umlklo, potemnělo a odhalilo nahotu bezvýchodné reality bez ochoty docílení účinného řešení. Hlavní postavou neutěšeného příběhu marnosti je mladý učitel (vynikající Ivan Vyskočil) v rozpolcenosti pocitů a reality. Lehkou neurovnanost je možno vnímat jako nerozhodnost a nezkušenost. Systém a osud si podávají ruku na usmířenou a s jízlivým výsměchem rozervávají srdce obětního beránka v nejistotě rozeklanosti a psychologického tápání vědomí i podvědomí. Východisko neexistuje, nepsaná pravidla nelze potlačovat natrvalo a boj s větrnými mlýny se nakonec stává jen zoufalým výkřikem marnosti. Důležitou postavou je chovanec Topol (dobrý Václav Sloup), který příkladně dokládá potvrzení neschopnosti změnit zavedený stav, který nikoho neuspokojuje, všechny svazuje a přesto zůstává natrvalo vítězem absurdity všedního dne. Výraznou postavou je chovanec Holub (zajímavý Jiří Krampol), neoficiální král území, kde nadvláda hrubé síly dovedla k dokonalosti poslušnost a hierarchický systém věrnosti. Z výraznějších chovanců pasťáku zaujme nevyzpytatelně bezelstný Štrobach (zajímavý Ivan Chocholouš), nevinně vyhlížející nově příchozí František (pozoruhodný Martin Hron), na vše připravený a přizpůsobivý malý Havránek (dobrý Zdeněk Jánský), zkratkovitý útěkář (Miloš Vognič), či poslušní ochránci krále (Rostislav Novák a René Gabzdyl). Z dalších rolí: děsivě upřímný a neoblomný ředitel výchovného ústavu (dobrý Vilém Besser), apatičtí a odevzdaně přežívající vychovatelé Kostelecký (Zdeněk Kryzánek), Helebrandt (zajímavý Jiří Smutný) a Krofta (Vladimír Krška), respektovaná autorita se stíny minulosti a pedantský zastánce přísné učitelské ruky (velmi dobrý František Kovářík), protějšek křečovitého mileneckého vztahu nezkušeného mládí Blanka (Dana Hlaváčová), v jiskrném toužení roztávající lékařka (velmi zajímavá Karolina Slunéčková), neurvalý rozdělovač práce mladistvých delikventů /zajímavý Ladislav Křiváček), či nesnášenlivě odměřený řidič (Vladimír Foukal). Bezradná bezmoc a existencialismus slaví svůj triumf vítězné filozofické téze. Je obnažena až na samotnou podstatu a neutěšenou skutečnost bez možnosti změny i optimistického pohledu na budoucnost a smysluplnost. Tíha padá plnou svou vahou a nenechává nikoho na pochybnostech o své zkázonosné síle a obětování nahraditelných částí neschopného a pevně ukotveného systému, který nenabízí řešení a možnosti, pouze problémy násilně a nedbale schovává, zatajuje a využívá. Jedinečná podívaná je podpořena hereckými výkony a jedinečně vytvořeným prostředím, které umožňuje naplno rozehrát svou tísnivou vizi. () (méně) (více)

Galerie (5)

Zajímavosti (11)

  • Ivan Vyskočil si nechal od lékaře zavést do nosní trubice skrz pusu prezervativ napuštěný filmovou krví, takže když ho udeřil Jiří Krampol pěstí, jazykem stiskl prezervativ a z nosu mu začala téct krev. [Zdroj: realfilm.cz] (pornogrind)
  • Hudbu zkomponoval Vladimír Klusák, který byl ke spolupráci přizván vlastně náhodou. Jedna z produkčních, pověřená zajištěním hudební složky, mu omylem zatelefonovala namísto jeho slavnějšímu jmenovci Janu Klusákovi. Než se záměna vysvětlila, měl už Vladimír Klusák připravenou hudbu, která na režiséra zapůsobila tak, že se rozhodl ji ve filmu použít. (raininface)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

18.08.2018

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipace nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a… (více)

Reklama

Reklama