Reklama

Reklama

Charles Masson, úspěšný reklamní producent, udržuje poměr s mladou Laurou, kterou však v návalu vzteku zabije. Pak se vrací ke své manželce jakoby se nic nestalo. Zdá se, že spáchal dokonalý zločin, ale brzy se stává obětí vlastního svědomí… Film Než přijde noc patří k nejlepším psychologickým thrillerům z dílny slavného francouzského režiséra Claude Chabrola. Film se v mnohém podobá Chabrolovu staršímu filmu Nevěrná žena (také zde se jedná o vraždu vyplývající z manželské nevěry, stejné je také obsazení dvou hlavních rolí včetně jejich osobních jmen). Ve filmu Než přijde noc se ale režisér věnuje především boji s vlastním svědomím hlavního hrdiny, které je dlouho jediným žalobcem jeho zločinu. V hlavní roli příběhu plného napětí exceluje Michel Bouquet. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (32)

argenson 

všechny recenze uživatele

Řekneš ženě, že jsi zabil milenku. To neva, lásko, stane se. Řekneš nejlepšímu příteli, že jsi zabil jeho ženu. To neva, kámo, jedeme dál. Docela ujeté, že? Ale jako seznamovačku s Chabrolovou tvorbou to beru. Mimo jiné i díky opět nádherným bytovým interiérům a pár pěkným figurkám okolo hlavní trojice. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Je to už mnoho rokov, keď som naposledy videl Chabrolov film. Ani jeden z doteraz videných ma nesklamal, ale rovnako ani jeden nemôžem priradiť k vrcholným filmovým zážitkom. Rovnako je tomu aj u tohto filmu. Veľmi dobre sú v ňom vykreslené duševné pochody u človeka, ktorého zožierajú výčitky svedomia. Potiaľ dobre. Prekvapujúce, a pre mňa málo prijateľné, sú však reakcie jeho bezprostredného okolia, na ktoré prenáša svoj problém. Čo robiť? Veď tak nejako si pamätám Chabrolove filmy, ako plné zvláštneho správania sa, neobvyklých pokračovaní deja a niekedy aj s otvoreným koncom. Aj v tomto prípade koniec napraví mnohé, nemôže však napraviť všetko. Ešte môžem dodať, že chvíľami ma zaujala hudba k filmu a na celej čiare sklamala Stéphane Audran, ktorú som doteraz vídaval v lepšom svetle. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Film, který nezapře Chabrolův typický tvůrčí rukopis, k němuž mj. patří opakovaná spolupráce se stejnými herci. Děj zde působí poněkud nepravděpodobně - chladnokrevnost až lhostejnost, s níž Hélène a François přijímají Charlesovo přiznání viny, se zdají jen těžko uvěřitelné - alespoň z dnešního pohledu. Jako možné vysvětlení se mi jeví Chabrolova skrytá kritika pokrytectví vyšších vrstev, pro něž je vnější zdání spořádanosti nadevše - minimálně v případě Hélène mi to objasňuje i motivaci jejího závěrečného činu. (U Françoise se lze naopak domnívat, že mu přátelství s Charlesem bylo nadevše, a navíc jeho vztah s manželkou nebyl ke konci příliš vřelý, proto si dovedu představit, že ho její smrt zas až tak nezasáhla). Btw. přijde mi zajímavé tento film srovnat s Allenovými Zločiny a poklesky, které se rovněž zabývají otázkou svědomí vraha z lepší společnosti (a které Chabrola dle mého soudu překonávají). UPDATE 30.4.2020 - Musím říct, že na podruhé mě to už moc nebavilo, a snižuji původní hodnocení o jednu hvězdu dolů. Jednak si myslím, že obecně všechny krimi filmy, v nichž je pachatel známý od začátku, nejsou moc napínavé. A za druhé mi i to celkové zpracování přijde docela nezáživné. Celou dobu vlastně jen člověk čeká, jestli se Charles dočká nějakého trestu nebo ne, a to mi na těch 100 minut přijde poněkud málo (byť je tam ještě ta krátká vedlejší linie se zlodějem, jehož krádež firemních peněz asi má vytvářet nějaký kontrast se zločinem, který pro změnu spáchal Charles). Myslím, že ten film je celkem zaseklý ve své době a pro dnešního diváka pomalu ztrácí na zajímavosti, bohužel. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Muž, ktorý holými rukami surovo uškrtil svoju „sadomasochistickú milenku”, začne postupne trpieť akýmisi výčitkami svedomia, vyplývajúcimi z toto prostého hľadiska, že momentálne, teda počas diania tohto príbehu, väčšinou nebol vôbec (od)súdeným za svoj bohapustý čin, čo ho inakšie mimoriadne trápilo, keď s nasledovným, pribúdajúcim, iba vyslovene filmovým časom, si mimochodom začínam veľmi dôkladne všímať asi nielen len akési nelogické, správanie sa postáv, ale zároveň si snáď uvedomujem najmä i to, že sa z Chabrolovej dielne, znovu jednalo o dosť preceňovaný titul s dvomi ústrednými postavami v podobe Michela Bouqueta & Stéphane Audranovej (z jej strany som celkovo očakával oveľa strhujúcejší, herecký prejav, a to na základe jej ocenenia britskou Baftou, no nestalo sa tak), ktorí opäť stelesňujú manželský pár, čuduj sa svete, Charlesa & Hélène Massonovcov, čo už asi pomaly začína byť pre mňa akýmsi únavným, „stereotypným bremenom”, ktoré už asi ne(u)vládzem nosiť na svojej psyché! • Všetko v podstate ostáva zachované, iba sa zmenilo prostredie, ale pomery buržoáznych postáv sú zrejme rovnaké, nakoľko miesto ich trvalého pobytu, sa vyznačovalo okázalým prepychom, inými slovami, nesmrdeli peniazmi, keď si dovolili postaviť takúto modernistickú stavbu, navrhnutú architektom Françoisom Tellierom, ktorého žena bola na úvod zavraždená, a tak tým pádom vstupuje do tohto procesu i ďalší, poväčšinou totižto flegmatický charakter, aspoň tak som ho i bezprostredne vnímal. K dispozícii síce mal i niekoľko kľúčových indícií, no ostával ku nim naprosto ľahostajným. • Našťastie do deja vstúpila aj opačná línia udalostí (ak to tak mám nazvať?), teraz ju nazvime „dvojkou”, ktorá sa pomaličky pretínala s „jednotkou”, pričom mám taký všeobecne reálny dojem, že si toho taktiež všimol i tento (anti)hrdina, ktorý mal podľa mňa úplne rovnaký pocit. • A ešte z niektorých režisérových titulov vyčnievala predvídateľnosť, ako aj práve v tomto prípade, kde som opätovne odhadol samotný, finálový koniec, ktorý ani vlastne nebolo ťažké (správne) uhádnuť, čo považujem za nie dobrú vizitku pre film ako celok! ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Po pochvalném přijetí Nevěrné ženy filmovou kritikou a příznivých reakcích publika se Chabrol rozhodl vrátit k osvědčené herecké sestavě, žánru a vlastně i námětu. Michel Bouquet se snad jako vrah už narodil a pro role nesympatických chlapíků byl přímo předurčený; zde mu ale scénář předepsal psychologicky náročnější roli muže, který se nedokáže vyrovnat se špatným svědomím. Jeden nekontrolovaný výbuch emocí mu navždy změní život a odsoudí ho do role psychické trosky zmítané pochybnostmi. Tradičně chladný, psychologicky přesvědčivý Chabrol snímek tentokrát obohatil o groteskní rozměr a rafinovaně pojatou společenskou kritiku, kterou známe např. z Buňuelových snímků. Pocit viny dovede Massona až k přiznání, o které ale, jak se záhy ukáže, jeho okolí vůbec nestojí. Společenský skandál je v očích jeho blízkých zjevně méně přijatelný než vražda. Není důležité, jaké věci objektivně jsou, ale jak vypadají navenek. Tam, kde by jiný režisér natočil kriminální drama, Chabrol předvádí psychologickou studii tradičního měšťáctví lepších vrstev, kde morální dilema (anti)hrdiny narazí na tvrdý pragmatismus a až k patologickému rozměru dovedenou přetvářku. Celkový dojem: 75 %. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama