Režie:
Vladimír SlavínskýScénář:
Emil Artur LongenKamera:
Václav VíchHudba:
Josef DobešHrají:
Antonie Nedošinská, Theodor Pištěk, Emilie Nitschová, František Paul, Pavla Stolzová, Vladimír Borský, Hana Bělská, Božena Svobodová (více)Obsahy(1)
Oddychová sentimentální komedie o malém studentském penzionu, jehož svérázná a rázná majitelka slečna Klatovská mateřsky pečuje o všechny své nájemníky, nezištně jim pomáhá s jejich problémy a prožívá s nimi všechny jejich úspěchy, studentské lásky i životní zaškobrtnutí. Ať už jsou to potíže propadajícího oktavána Emana s latinou, beznadějná láska chemika Jožky Budila k medičce Magdě Bártové, nebo podvodný prodej vzácného obrazu, do kterého se zaplete medik Mirek Toman.... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (36)
"Čeněčku semhle, Čeněčku támhle, Čeněčku běž se pobavit, Čeněčku tady máš klíče od domu, tak by mě měla žena obletovat". Čeněček by si zkrátka dokázal představit zlepšení pracovních podmínek, ale Studentská máma Klatovská má důležitější věci na práci. Všichni u ní ubytovaní studenti totiž musí dostudovat v řádném termínu a přes to nejede vlak, drezína ani Čeněček. Mne by tedy taková paní svým přístupem asi vyděsila, ale jako trošku naivní prvorepublikovou moralitku tento snímek celkem beru. ()
Filmy ze studentského prostředí se těšily ve třicátých a čtyřicátých letech u diváků značné oblibě. Většinou se jednalo o veselé historky nebo o romantické příběhy, jen výjimečně se tvůrci pouštěli do vážnějších poloh. Slavínského film balancuje někde na hraně, jeho hrdinové jsou ale ještě nehotoví, nedospělí lidé s naivní představou o skutečném životě. Lehkomyslnost, uzavřenost, vytrvalost, ušlechtilost i rozpustilé kousky čtveračivých slečinek, to všechno je tu propojeno v přirozený celek se soudobým důrazem na strastiplnost studentského života se vším, co k němu náleží. Přestože mnohé herecké výkony vzaly dávno za své, postava milující bytné, dobrosrdečné a láskyplné ženy, která má pro každého laskavé slovo i pochopení, ve vynikající interpretaci Antonie Nedošinské je dodnes obdivuhodným portrétem lidské spontánnosti a lásky. A má-li za spojence člověka se stejným pohledem na věc, bývalého železničáře a správce penziónu ztvárněného nepostradatelným Theodorem Pištěkem, je snadné uvěřit, že život nedává jen rány, ale občas i pohlazení. ()
Miluju laskovost, dobrosrdečnost a zároveň ráznost herečky Antonie Nedošinské. Je nezapomenutelná a osobitá. Když má kolem sebe dobré herecké partnery, jako je třeba Theodor Pištěk, tak jsem v sedmém nebi a těším se na další starý film, kde budou oba dva hrát. Pro své studenty, kterým byla druhou maminkou, by šla třeba do pekla a postavila se samotnému Luciferovi. ()
Dobrosrdečnost Nedošínské a pospolitost jejích "dětí" nezná mezí. Neuvěřitelně machistické - muži jsou ti, kteří řeší velké a skutečné životní problémy a mají velké kariérní a životní poslání, zatímco všechny ženy jsou jen omezené naivní husičky, které se zabývají pouze tím, kdo se jim zrovna líbí a kdo je nemiluje a tím jejich funkce končí. Feministky by se Slavínským pěkně zatočily. ()
Bez ohledu na viditelné slabiny obvyklého slavínského filmového výtvoru patří MÁMA v kontextu tvorby třicátých let k lepší části produkce obstojně zvlátnutým filmovým řemeslem. Nad rámec rutiny se povznáší tradičně skvělý výkon Antonie Nedošínské, naopak do jeho močálu se propadá mladičký Svatopluk Beneš (v době natáčení se pohyboval na rozmezí sedmnáctého a osmnáctého roku svého předlouhého života), Slavínským tlačený do sentimentálního přeslazeného výrazu, který měl zaručit kýžený kasovní úspěch (nepochybně se dostavil; byla to droga, se kterou pověstný Slavínský-filmař stál i padal). Film stojí za zhlédnutí, poměrně slušně obstojí i jako vzpomínka. Nabízí to, co od něj lze čekat. Je to přiměřenost, která si nedělá nároky na přehnanou kvalitu, jak u Slavínského v celé jeho fimografii bylo až železným pravidlem. ()
Galerie (3)
Zajímavosti (4)
- Ani filmovému historikovi Čáslavskému se nepodařilo vypátrat, kdo tančil v „černošském“ vystoupení v baru. (sator)
- Svätopluka Beneša (študent) si vybral samotný režisér Slavínský, ktorý ho telegramom pozval na konkurz. (Raccoon.city)
- Svatopluk Beneš svůj patetický výkon později sváděl na režiséra, který po něm chtěl, aby takto hrál. Když se na film šel po dvaceti letech podívat, nenápadně z kina raději vycouval ... (Kulmon)
Reklama