Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Oddychová sentimentální komedie o malém studentském penzionu, jehož svérázná a rázná majitelka slečna Klatovská mateřsky pečuje o všechny své nájemníky, nezištně jim pomáhá s jejich problémy a prožívá s nimi všechny jejich úspěchy, studentské lásky i životní zaškobrtnutí. Ať už jsou to potíže propadajícího oktavána Emana s latinou, beznadějná láska chemika Jožky Budila k medičce Magdě Bártové, nebo podvodný prodej vzácného obrazu, do kterého se zaplete medik Mirek Toman.... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (35)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Bez ohledu na viditelné slabiny obvyklého slavínského filmového výtvoru patří MÁMA v kontextu tvorby třicátých let k lepší části produkce obstojně zvlátnutým filmovým řemeslem. Nad rámec rutiny se povznáší tradičně skvělý výkon Antonie Nedošínské, naopak do jeho močálu se propadá mladičký Svatopluk Beneš (v době natáčení se pohyboval na rozmezí sedmnáctého a osmnáctého roku svého předlouhého života), Slavínským tlačený do sentimentálního přeslazeného výrazu, který měl zaručit kýžený kasovní úspěch (nepochybně se dostavil; byla to droga, se kterou pověstný Slavínský-filmař stál i padal). Film stojí za zhlédnutí, poměrně slušně obstojí i jako vzpomínka. Nabízí to, co od něj lze čekat. Je to přiměřenost, která si nedělá nároky na přehnanou kvalitu, jak u Slavínského v celé jeho fimografii bylo až železným pravidlem. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Miluju laskovost, dobrosrdečnost a zároveň ráznost herečky Antonie Nedošinské. Je nezapomenutelná a osobitá. Když má kolem sebe dobré herecké partnery, jako je třeba Theodor Pištěk, tak jsem v sedmém nebi a těším se na další starý film, kde budou oba dva hrát. Pro své studenty, kterým byla druhou maminkou, by šla třeba do pekla a postavila se samotnému Luciferovi. ()

Reklama

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Dobrosrdečnost Nedošínské a pospolitost jejích "dětí" nezná mezí. Neuvěřitelně machistické - muži jsou ti, kteří řeší velké a skutečné životní problémy a mají velké kariérní a životní poslání, zatímco všechny ženy jsou jen omezené naivní husičky, které se zabývají pouze tím, kdo se jim zrovna líbí a kdo je nemiluje a tím jejich funkce končí. Feministky by se Slavínským pěkně zatočily. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Filmy ze studentského prostředí se těšily ve třicátých a čtyřicátých letech u diváků značné oblibě. Většinou se jednalo o veselé historky nebo o romantické příběhy, jen výjimečně se tvůrci rozhodli zobrazit vážnější problematiku. Režisér Vladimír Slavínský ve stejném roce natočil celkem čtyři filmy a všechny se zařadily mezi komerčně úspěšné. Očima současníka náleží MÁMA k té lepší části jeho standardní tvorby a ve svém žánru představuje výrazný středobod mezi veselým a vážným tónem. Na příběhu osmi studentů jsou demonstrovány strasti studentského života a zároveň představeno osm rozdílných povah – lehkomyslnost, uzavřenost, neposednost, ale i vytrvalost a ušlechtilost. Role studentů byli svěřeny převážně mladým začínajícím hercům, vedle nichž startoval k budoucím hvězdným výšinám teprve sedmnáctiletý Svatopluk Beneš. Do hlavní role srdečné a milující bytné, kterou studenti přijímají jako svou druhou maminku, byla obsazena Antonie Nedošinská. Po jejím boku se opět objevil, výjimečně ne v manželské pozici, Theodor Pištěk. A díky jejich výkonům stojí film za shlédnutí. Neurazí a na mnoha místech srdečně pobaví. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Čeněčku semhle, Čeněčku támhle, Čeněčku běž se pobavit, Čeněčku tady máš klíče od domu, tak by mě měla žena obletovat". Čeněček by si zkrátka dokázal představit zlepšení pracovních podmínek, ale Studentská máma Klatovská má důležitější věci na práci. Všichni u ní ubytovaní studenti totiž musí dostudovat v řádném termínu a přes to nejede vlak, drezína ani Čeněček. Mne by tedy taková paní svým přístupem asi vyděsila, ale jako trošku naivní prvorepublikovou moralitku tento snímek celkem beru. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (4)

  • Po příjezdu Jožkovy maminky vstupuje z chodby do pokoje nejdříve Jožkova maminka, která bere i za kliku a až za ní studentská máma (Antonie Nedošínská). V následujícím záběru však dveřmi vstoupí nejdříve studentská máma, poté až Jožkova maminka. Přibližně v 58. minutě a 40. vteřině filmu. (velkyvezir)
  • Svatopluk Beneš svůj patetický výkon později sváděl na režiséra, který po něm chtěl, aby takto hrál. Když se na film šel po dvaceti letech podívat, nenápadně z kina raději vycouval ... (Kulmon)
  • Ani filmovému historikovi Čáslavskému se nepodařilo vypátrat, kdo tančil v „černošském“ vystoupení v baru. (sator)

Reklama

Reklama