Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (469)
Pokud s odstupem času velkoryse přehlédnu topornost Brodského Hlaváčka (Bruknerova vrozená naivita to zkrátka není) a připočtu si dálkové řízení vozidla kulovnicí ("Já to řídím prvně"), všudypřítomné kachny ("Co to tady máte všude za ptáky?"), uzrávání podezřelých ("Šiju klobouky z pašovaného filcu"), rozdvojení Trachty s Václavem či deduktivní práci v křesle ("Jestli vás nějak rušíme, tak my odejdeme" - "My už pracujeme" - "Dobře si synek vybral"), tak dopadlo přenesení divadelní hry na filmové plátno k mé naprosté spokojenosti. ()
Tak toto sa vážne podarilo, pozeral som na to ako puk na nové vráta - ten láskavý Svěrákovský humor sa vám tu zaryje až pod kožu. Niektoré dialógy by som počúval aj do rána ďalšieho dňa. Super. Dokonca ani samotný krimi príbeh nebol zlý. Keď si k tomu pripočítam celú plejádu špičkových českých hercov tak nie je o čom, jasný plný zásah. ()
Klasickou českou komedii mám rád, stejně jako Zdeňka Svěráka a částečně i mytologii okolo Járy Cimrmana (kupříkladu hra Dlouhý, Široký a Krátkozraký). Je tedy pro mě nemilým překvapením, že tento film moji osobu nějak minul, zasmál jsem jen třikrát, což je v kontextu se zmíněnými oblíbenými prvky dost malé číslo. Jednu hvězdu dávám za dobře napsaný scénář, druhou za vtipnost filmu jako takového. ()
Největší problém tohoto filmu je, že pomalé, ospalé tempo a postava Trachty. V Cimrmanovských hrách a podání Svěráka je postava Trachty energická. Film ji ale v podání toporného Zahajského vyobrazuje jako mimořádně nudnou a zpomalenou. Cimrmanovská vtipná postava jeho pomocníka je také úspěšně zprzněna antitalentem Brodským. Film bez zápalu se od začátku do konce vleče a to mne nebavilo. Průměr. ()
Fantastické přepracování cimrmanovské hry Vražda v salonním coupé. V jistém smyslu snad nejlepší divadelní adaptace všech dob :)) Stejně zvláštní, nedefinovatelný, komicko-melancholicko-nostalgický feel jako u Járy Cimrmana, ležícího, spícího, výborný Jiří Zahajský, naprosto skvěle toporný Marek Brodský (někteří to považují za chybu castingu, ovšem znalci vědí své, že? :)) a v neposlední řadě samozřejmě báječný "soundtrack" Petra Skoumala. Zkrátka a dobře další zápis do zlatého fondu české kinematografie pro duo Svěrák+Smoljak. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Zdenek Svěrák hraje postavu průmyslového básníka Jelínka. Až později vysvětlil v jednom rozhovoru, co tahle zvláštní profese, neznějící příliš uvěřitelně, obnášela. Mělo se jednat o pracovníka, který měl na starosti reklamní verše. (sator)
- Ve scéně, kdy ujíždí drezína před lokomotivou, může divák jasně vidět mezi stromy lano, které drezínu táhne. (Chegi)
- Svěrákov a Smoljakov filmový príbeh začal ešte v čase, keď spoločne s divadlom pôsobili na Malostranskej besede, keď za nimi v roku 1971 prišiel pán Sergej Machonin, dramaturg Barrandova, či by nechceli napísať niečo pre film. Po spoločnom dohovore obaja novú životnú výzvu prijali. (Raccoon.city)
Reklama