Režie:
Jan SvěrákKamera:
F. A. BrabecHrají:
Petr Forman, Edita Brychta, Zdeněk Svěrák, Bolek Polívka, Věra Křesadlová, Daniela Kolářová, Ivan Vyskočil, Marek Vašut, Ladislav Smoljak, Marián Labuda st. (více)Obsahy(1)
Jan Svěrák vás ve fantastické, žánrově těžko definovatelné podívané zve do světa za televizní obrazovkou, kde se to hemží lidskými obrazy žijícími z naší energie. Nesmělý outsider Olda je jednou z obětí. Celková ztráta energie se nedá léčit aspirinem, a tak Oldovi posílenému energií ze stromů a nečekanou první láskou nezbývá jiné východisko, než tasit ovladač, zavěšený proklatě nízko u boku. Po vzoru amerických Terminátorů, Likvidátorů a Predátorů se pouští do boje s neporazitelnou televizní hydrou. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (402)
Scénář Zdeňka Svěráka se nezapře. Spousta chuťovek, které potěší (míšenec na loďce, kabel u auta, žárovka a spousta dalších), hravost, jeho osobitý styl, který mám jednoduše rád. Když se vše spojí s režisérskou nápaditostí syna Jana, máme tu opět skvělý film. Silné čtyři hvězdičky, nebýt trochu rozvleklého konce, možná bych dal i pět. Výborná kamera, vizuálnost, hudba O. Soukupa, v tomto filmu i efekty, nejsilnější stránkou jsou ovšem dialogy. Netradiční sci-fi komedie, u které si říkám: škoda, že se takových netočí víc. A také škoda, že Zdeněk Svěrák nepíše více scénářů... Věčná škoda. ()
Akumulátor dua otec a syn je rozporuplný film - polovina lidí se nemůže nabažit jeho geniality a nadčasovosti, druhá polovina jej nechápe. Já se kloním spíš k té druhé půlce. Film má poměrně zajímavou ideu, nicméně její podání je podle mě takový nemastný a neslaný. Modelování obřích zubů, úst a já nevím čeho všeho mě taky moc nepřesvědčilo o kvalitách, i když přiznávám - u zubařky mě při drcení zubů obřím šídlem docela mrazilo. Bavil mě Bolek Polívka, který působil podobně svěže jako v Pelíškách, a navíc nám film nabízí hodně mladých kočiček - třeba Pergnerovou jsem vlastně nepoznal a je jen škoda, co za trosku z ní vyrostlo. A ještě se mi líbily kundičky, co dělaly Sněhurku a spol. To jsou však střípky, jako celek mě to nezaujalo a především úvod byl značně unylý. ()
Akumulátor 1 je dobrý film se zajímavými triky, které byly v té době v Česku naprosto převratné. Nápad s televizí, která vycucává z lidí energii je docela originální a zajímavý a kdo ví, zda není nakonec i pravdivý. Já sám se cítím v poslední době nějaký unavený a malátný a nějak mě zase bere spaní ... ()
Samozřejmě, že jsem Akumulátor viděl už tehdy v devadesátkách. A přiznám rovnou měl jsem z toho v hlavě úplný mix pocitů. Problém tohohle filmu byl, že jej psal Zdeněk Svěrák a i když né celý, jeho rukopis tam jasně poznáte. Díky tomu první část filmu docela dobře funguje jako klasická Svěrákovská komedie. Taková, jakou si Svěrák naučil své diváky předchozími filmy s jeho laskavým humorem očekávat. Jenže pak do toho vskočí ten moderní sci-fi prvek a začne se to třískat. Místy to trochu funguje, ale přiznávám, že ač to bylo originální a na svoji dobu s celkem slušnými triky (někdy schválně olschoolovými), ten moderní prvek mi tam nesedl. Skoro bych raději sledoval tu milostnou linii nezi Oldou a Annou. Třeba ta scénka an chatě u auta byla boží. Modrooká Edita Brychta byla a stále je nádherná ženská, ovšem tehdy jí to fakt seklo. Jak se mi tenkrát líbily ty účesy na krátko... Nosila je i Charlize Theronová, Anne Heche a další... Snad se ta doba ještě vrátí, současná móda polovylepaných hlav mi evokuje vězeňské filmy po zásahu holicích strojků proti záplavě vší a chybí na nich už jen prášek DDT. Ve filmu se mihne i Čágo belo Tereza, kluci z Lucie a vůbec na vás z toho dýchnou ty devadesátky... Krásná doba! Až si říkám, že si jí člověk nestihl pořádně užít. Jestli měl Honza Svěrák strach z televizí, pak chudák vůbec netušil co přinese už za pár let za morovou epidemii doba počítačová a následně tabletová a mobilová. Na to by jeden les nestačil... Je to zvláštní, ale také se někdy večer cítím bez energie po civění do modré obrazovky :-). Naštěstí i mne dokáže nabít Verdiho Nabuco a nejen to. Nedávno se nám od telky rozbil ovladač. Univerzální co jsem koupil nějak nechtěl s naším typem TV komunikovat, takže jsem musel objednat přesně ten samý přímo do výrobce. Stál mě kolem 400 Kč... Je to docela darda za kus plastu s tištákem a desítkou gumových čudlíků. Je neskutečné, že tahle věc zajišťující aby se člověk nemusel u TV už prakticky vůbec hýbat stála před 28 lety úplně stejně jako dnes. Dnes jsem film viděl znovu a bude to asi také tak po těch 28 letech. Určitě se mi líbil víc než tenkrát, ale pořád je to takový eintopf nápadů a scének, které nedrží pohromadě a netvoří nějakou pevnější linii. Originální to je, ale já mám rád pěkně vystavěné příběhy. Dávám tedy do dálkáče 3 tužkovky. * * * ()
Příběh není nový, ale je natočen tak nějak svěrákovsky, česky, s honzosvěrákovským megalomanským rozmachem a se spoustou triků. Průlet televizí je skutečně něco zvláštního a podivného, včetně reklam, ale jinak to tak nějak kupodivu drží a odněkud někam vede, a díky tomu megalomanství a trikům se na to dá i dívat. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (53)
- Ve scéně, kdy Fišárka (Zdeněk Svěrák) nachytá sestra v nemocnici, je v levém horním rohu vidět mikrofon. (gug)
- První český film využívaící počítačové triky. (Chrustyn)
- Fišárek (Zdeněk Svěrák) vlastní vo filme automobil Lada 1200 z roku 1981 a Olda Soukup (Petr Forman) starý Renault 4 z roku 1969. Zememerači zas jazdia na Jeepe ARO 240 z roku 1972. (Raccoon.city)
Reklama