Kamera:
Enzo BarboniHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Peter Graves, Bud Spencer, Nino Castelnuovo, Giacomo Rossi-Stuart, Daniela Giordano, Pietro Torrisi, Claudio Gora, Artemio Antonini (více)Obsahy(2)
Jeden obrněný vlak převážející půl milionu dolarů ve zlatě versus pětice zlodějů s geniálním plánem... Mexiko na vrcholu občanské války. Od pobřeží míří do hlavního města vlak s půl milionem dolarů ve zlatě, jež by generálu Huertovi umožnilo pustit se do dalších bojů s povstalci. Na naditý vlak má ovšem spadeno Holanďan (Peter Graves), ve Státech hledaný psanec, který kdysi našel azyl právě u mexických revolucionářů. Plán na přepadení obrněné lokomotivy však vyžaduje pomoc několika starých přátel z druhé strany hranice: hromotluka Mesita (Bud Spencer), mistra demolic Augusta (James Daly) a málomluvného Samuraje (Tecuró Tanba). Partu veteránů pak doplňuje „létající“ Dominguez (Nino Castelnuovo), který naopak nedokáže zavřít pusu. Nesourodá pětice má jen pár dní na přípravu a náročný plán loupeže nevyžaduje jen jejich schopnosti, ale také vzájemnou důvěru. Ale kdo by se spoléhal na zlodějovu čest... Italský zapata western natočil Don Taylor v tandemu s Italem Zingarellim, italským producentem, jenž stojí za většinou nejznámějších filmů Buda Spencera a Terence Hilla. V Armádě pěti mužů (1969) vystupuje pouze ona větší polovina slavné dvojice, už tehdy ale Spencerův Mesito předznamenává pozdějšího Bambina, Bena nebo komisaře Rizza – urostlého bručouna, který věci řeší věci ručně, s ničím se nemaže, ale v jádru jde hlavně o velké dítě. (Česká televize)
(více)Recenze (44)
Peter Graves rozjíždí s Budem Spencerem Mission Impossible na Divokém západě. Scénář jede hluboko ve vyježděných kolejích heist žánru, tj. skládání týmu-přípravy na akci-akce a stejně tak absolutně nepřekvapí typologie členů týmu plánovač-pyrotechnik-silák-vrhač-zlodějíček. Skládání týmu připomene Sedm statečných tím, že jde opět o muže-profíky, kterým ujel vlak a vydávají se na poslední sebevražednou misi. Samotná loupež - při které se nesmí střílet - není marná, ale cesta k ní nijak zvlášť zábavná není, tady se Argento-scenárista (jinak podepsaný i pod Tenkrát na západě) moc nepředvedl. Režie taky rutinní, i Morricone jede na autopilota a Graves i Spencer taky prostě hrají Gravese a Spencera. ()
Jede, jede mašinka, kouří se jí z komínka. V mašinke je samé zlato, pome chlapi, pome na to! Bud Spencer sa s tým nesere, ak sa napred dosť nažere. Výbušnín je veľký pán - prestarnutý kapitán. Samuraj, ten dobre behá, vlak on si ujsť nenehá. Mladý strieľa ako z dela - pribúdajú mŕtve telá. A kapitán z Niederlandu pevne vedie celú bandu. Osobné sny o zlata guči však skončia veľmi rýchlo v puči. Akčnej päťke neostane síce úplne holá riť, prvoradé je však revolúciu v Mexiku podporiť! Príbeh sprevádza skvelá Moricconeho muzika, hoci trocha šomrania o opajcnutosti vlastného opusu z Leoneho westernu sa ozýva z publika. ()
Taková malá, westernová nuda, kde nikdo moc neumí hrát, což mnohdy nevadí, ale pokud tu máte Buda Spencera v nejlepších filmových letech a jediné, do čeho ho necháte mlátit, je kolejnice a nikoliv armáda poskoků, tak to je nejen promarněný potenciál, ale především dost špatnej casting. A tady nehrál nikdo moc dobře. Příběh je ne zrovna originální, byť vlaková loupež docela slušně natočená, ale jinak fakt nic moc... Dokonce i božský Ennio Morricone tu vykrádal sám sebe... ()
Cítím mírné zklamání, které nedokážu přesně definovat. Možná to bylo hereckým obsazením, kde nad všechny ční pouze Bud Spencer a nemluvný Tetsuro Tamba ( díky špačku:) a zbytek ansámblu jako by patřil do jiného žánru. Zejména "Holanďan" Peter Graves mi typově nesedl vůbec, prostě uhlazený a za všech okolností kladný seladon ( tahle jeho poloha vygraduje zejména v závěru) a to prostě nemusím. Možná to bylo několika logickými kiksy, které obvykle odpouštím, ale tady mi to nějak nešlo, zejména plán přepadení vlaku spočívající ve schovce pod vagóny , ee, že by součástí bezpečnosti převozu zlata nebyla prohlídka celé soupravy před jejím odjezdem z nádraží ? A tak bylo to Mexiko asi. Chození po střeše bez povšimnutí osádky vagónů taky nebylo moc košer atd. Vypichuju blbosti, já vím, celé to přepadení bylo ale hlavním tahákem filmu, tak mě tyhle detaily trochu zklamaly. Bavila mě však překvapivě ta trochu agitka pro mexickou věc a ideály revoluce, zejména scéna popravy a chorál utlačovaných vesničanů a samozřejmě celá hudební složka, Ennio je prostě Ennio. Takže nakonec trochu se smutkem za tři. ()
Jeden z těch výrazně lepších spaghetti westernů, které nerežírovali matadoři žánru. Přímočarý děj už nemůže být přímočařejší, ale vůbec to nevadí, když je to napínavé až do konce. Herci jsou sympatičtí (Bud Spencer tu má sice poměrně seriózní roli, ale už v sobě začíná objevovat komediální talent) a závěr sice může vzbudit rozpaky, ale já ho docela uvítal. 85%. ()
Galerie (17)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Zajímavosti (2)
- Částečně natočeno na stejných místech jako film Tenkrát na Západě (1968), a to místa železnice a statek. (Zetwenka)
- Filmovými lokacemi byly Itálie a Španělsko – poušť Tabernas, která je jednou ze španělských polosuchých pouští, se nachází v jihovýchodní španělské provincii Almería. (Zetwenka)
Reklama