Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Pohrobek
    ***

    Maximálně výtvarně pojaté dílo. V původní Erbenově verzi jsou jistě nejsilnější prastaré, až archetypické morálně-biologické pravdy, z nichž ani přes nejzarputilejší snahu navypreparujeme ani náznak moralismu. Toto morálně-etické veledílo je dokonale doplňováno vybroušenými výrazovými prostředky, včetně zvukomalby a hláskové instrumentace. Ve filmové verzi naproti tomu zůstala pouze stránka výrazová a údajně hlubší zakompované prvky nedokážeme při nejlepší vůli uchopit. Nakonec - nikdo by je tam asi nečekal a ani necpal.(29.9.2004)

  • sportovec
    *****

    Převést do filmového děje báseň - byť epickou - je těžké. Pojednat tak celou nikoliv útlou sbírku je ještě obtížnější. Zvládnout své předsevzetí tak, aby oslovilo i jiné a vnuklo jim pocit, že čas, který tomuto nekomerčnímu filmu věnovali, nebyl zmarněn, to už přesahuje tvůrcovo nejsmělejší očekávání. Osobitá kamera, zvláštní typ prostředí dokonale dotvářející prostředí té které básně, stroze sevřená, avšak nezkreslující autorova adaptace básnických textů, to všechno jsou baterky, to všechno se nabízí potenciálním divákům. Přes určitou rozkolísanost ztvárnění některých básní se jedná o film hutný a divácky vděčný. V kontextu devadesátých let jde určitě o dílo, které je víc než vycpávka na jeden večer. Je to tak trochu také STŘÍBRNÝ VÍTR, v němž pohádka nic nepředstírá a skutečnost o to více nabízí. Precizností svého provedení i promyšleností záběrů a kreseb se obrozenskou KYTICI podařilo přiblížit i mladším divákům. Za unikátní lze označit vodní scény VODNÍKA. Přízračný svět erbenovských balad ožívá, český horor kořenící v slovanském dávnověku máme náhle před pčima. Jinak řečeno: Zážitek, který se jim naskýtá, stojí za to.(5.11.2007)

  • Faidra
    ****

    Když jsem o záměru natočit film podle Erbenovy sbírky slyšela poprvé, měla jsem to za povedený vtip. Když jsem pochopila, že je to myšleno vážně, skončilo mé obočí někde na temeni hlavy. A už jsem jen s napětím čekala, co z toho vyleze. A jen jsem žasla. Nad křehkou poetikou úvodní básně, vizuálně, hudebně i herecky strhujícím Vodníkem, děsivě politováníhodnou Polednicí, trpělivě čekající nevěstou, která se svého ženicha bohužel dočká... Až do Zlatého kolovratu, který jsem svého času uměla odrecitovat zpaměti, a mám k něm vztah nezakrytě sentimentální. Pohled na vznešeného krále připomínajícího pouličního zloděje a harcujícího na strakatém valachovi, v kterého se z neznámých důvodů změnil vraný, bujný kůň, mě však zchladil více než Aňu Geislerovou voda z lesní bystřiny. Stejně tak nepochopitelně inovovaná verze básně ("Tvůj konec přišel, to mi věř!"). Ale podzimně barevná atmosféra a podzimně krásná Aňa to přece jen poněkud napravily a přechod do času zimy, Vánoc a konce roku i životní pouti se s Dceřinou kletbou a Štědrým dnem vydařil bez klopýtnutí. Celkově to byl zážitek strhující ve své jedinečnosti. A už se moc těším na Máj.(3.8.2007)

  • DaViD´82
    ****

    Pro všechny vybrané povídky je společný skvostný vizuální háv, nádherná hudba a skvělí herci. Ovšem celková kvalita jednotlivých kusů je, bohužel, značně nevyrovnaná. Naštěstí žádná neklesne na podprůměrnou úroveň a většina si drží jednotný slušný nadstandard. Krásné, poetické a v některých povídkách i velice atmosférické, ale celkově nic více než "pouze" krásné ilustrace k předloze.(31.1.2007)

  • Anthony
    ***

    Efektní podívaná - někdy až trochu přeplácané. Nemusím zrovna takové scény, kdy někdo padá do vody díky sto střihům půl minuty. Krásná je hudba Jana Jiráska. Docela zajímavá byla Svatební košile s hororovým nádechem, Polednice se zajímavým Polívkou a docela jde i Vodník. Ty ostatní básně mě až tak nebraly.(17.7.2003)

  • - V balaďe "Vodník" má vodník (Dan Bárta) při potápění na levém uchu naušnici. (Mr.Hudson)

  • - Natáčení filmu probíhalo od jara roku 1999 do zimy roku 2000. (Paity)

  • - Balada Zlatý kolovrat se natáčela na hradě Točník. Kostelík, který se objevuje mezi jednotlivými baladami, stojí u obce Chvojínek na Benešovsku. (skudiblik)