Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHudba:
Jan JirásekHrají:
Linda Rybová, Bolek Polívka, Kateřina Janečková, Klára Oltová, Karel Dobrý, Sandra Nováková, Stella Zázvorková, Jana Švandová (více)Obsahy(1)
Uvidíme sedm vypjatých příběhů o touhách, posedlostech a sobectví Inspirací filmu byla sbírka balad českého autora 19. století K. J. Erbena, jehož tvorba je paralelou k poezii E. A. Poea, plná vášní a přízraků. "Kytice" poprvé vyšla v roce 1853 a patří k základním dílům národní literární klasiky. Spoluscenárista, kameraman a režisér filmu F. A. Brabec natočil dílo vycházející z originální výtvarné stylizace a akcentující vytříbenost jeho obrazového vidění. Vedle strhující vizuální složky je další dominantou této filmové básně o básních hudba J. Jiráska. Výjimečnou kameru, hudbu a zvuk (J. Klenka) ocenila ČFTA Českým lvem. Film byl nominován ČFTA v sedmi kategoriích včetně nejprestižnější nejlepší film. Producentkou filmu a spoluautorkou scénáře, ve spolupráci s M. Macourkem, je úspěšná herečka Deana Jakubisková-Horváthová, manželka významného česko-slovenského režiséra Juraje Jakubiska. Jeho plakát ke Kytici byl oceněn jako nejlepší v roce 2000. Kytice se zařadila k divácky nejúspěšnějším domácím filmům posledních let. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (581)
Když jsem se na to teď konečně podíval na celé, proklínal jsem Brabce podobně jako poté, co udělal s mým milovaným Krysařem. Pokud hodlá i nadále brát do pazourů nejlepší díla české literatury a rozmašírovat je svou pseudovizuální masturbací, brzy ho nějaký literární vlastenec vezme Temnem po hlavě. Naprosto nevystihnul atmosféru balad a v drtivé většině z nich udělal hloupoučké vyprávěnky bez skutečných postav, kde jen mává zpomaleně kamerou a pokouší se o "umění". Nesnesitelné jsou všechny balady, ale nejhůř to odnesla Svatební košile. Navíc nechápu, co kdo na Vodníkovi vidí, co provádí ty herečky v závěru... neuvěřitelný. ()
Cože? Tohle má být Erben? TEN Erben, muž řádu, muž přísných trestů za každou vinu? Erben, muž strohých a děsivých balad? No dovolte abych se zasmál. Toto je F.A. Brabec, člověk, který si myslím, že filmová báseň rovná se barevné orgii se známými herci, kteří často recitují Erbenovy texty tak mizerně, až se mi střeva uzlí. Tam, kde je Erben děsivý, je Brabec komický, tam, kde je Erben zásadový, je Brabec chaotický a poplatný publiku (čili plitký). Pokud poruším pravidla fikčního světa přelohy, měl bych je alespoň nahradit svými, ale Kytice, toť veselá anarchie přežvýkaných erbenovských syžetů. Krom Dceřiny kletby se jedná o kolekci kýčovitých říkanek, které tu připomínají červenou knihovnu (Vodník), tu porno (Zlatý kolovrat), tu naprosto nelogickou slátaninu (Štědrý večer), tu crazy komedii (Polednice !!!! ježišmarjá !!!!, Svatební košile - ten Roden, to má být parodie na Frankensteina???). Nezaštiťovat se to jménem jedné z nejvýznamnějších českých literárních památek 19. století, neschovávat se to do škatulky filmová báseň a vyzradit to na plnou hubu: jsem barevným filmem pro celou rodinu, který chce jen ukázat, že F.A. Brabec je Pan kameraman, bral bych to... Ale takhle? Adaptace literárního díla by se měla snažit zachovat jeho smysl, event. interpretovat ho po svém a dát mu smysl nový. Brabec neudělal ani jedno, ani druhé. Prostě spojil dohromady pestré obrázky s hudbou... Je to jako číst Erbena po slovech a nehledat mezi nimi žádný smysl. ()
Tomuhle filmu malinko ublížila nevyrovnanost a nestejný prostor jednotlivých básní. Kromě tohoto nedostatku ale shledávám samé klady. Většina povídek má správnou atmosféru, která není tvořena příliš slovy, ale hlavně výtečnou Jiráskovou hudbou a mistrovskou prací s kamerou. Herci jsou vesměs působiví a takový Jiří Schmitzer v roli umrlce by mohl docela dobře strašit na hřbitově. Myslím, že i Karel Jaromír Erben by musel vyjádřit alespoň částečnou spokojenost. ()
Efektní podívaná - někdy až trochu přeplácané. Nemusím zrovna takové scény, kdy někdo padá do vody díky sto střihům půl minuty. Krásná je hudba Jana Jiráska. Docela zajímavá byla Svatební košile s hororovým nádechem, Polednice se zajímavým Polívkou a docela jde i Vodník. Ty ostatní básně mě až tak nebraly. ()
Vizuální i hudební a hlavně scénáristické hody. Karel Roden ve Svatební Košili nemá chybu, i Jiří Schmitzer působí coby umrlec velice věrohodně:). Vodník je působivý od začátku až do konce a Zlatý Kolovrat je, jak to jenom říct, úžasně dekadentní (hlavně co se postavy krále týče). A o tom zbytku není proč se rozepisovat, bylo to skvělé. Můj dojem z Kytice kazí jenom to školní představení, kde jsem (ne vlastní vinou) film sledoval z první řady:) ()
Galerie (30)
Photo © Česká televize

Zajímavosti (17)
- Sedm svíček, které postupně zhasínají, symbolizuje sedm balad ztvárněných ve filmu. (Matej.Krajci)
- F. A. Brabec se nechal v souvislosti s filmem slyšet: "Jsme si vědomi toho, že náš film není konvenčně komerční, ale rozhodně nechceme, aby nám divák utekl z kina. Nemám ambice dělat si film sám pro sebe nebo pro výlučný okruh spřízněných duší. Dali jsme si pro sebe již při psaní scénáře úkol, že chceme od začátku do konce diváka v každé minutě něčím bavit. V každé básni jsme vymýšleli, čím bych diváka zaujali." (LEGACY)
- Hřbitovní scéna z balady Svatební košile se natáčela na hřbitově řádových sester v Řepích (Praha 17). (Schneefee)
Reklama