Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V jihočeské vísce, uprostřed stříbrných rybníků a tmavých lesů, žije pohledný mládenec Jindřich, který se jednoho dne vydá do světa s pevným rozhodnutím vysvobodit zakletou princeznu. Na své cestě se dostane do strašidelného mlýna, kde žije se svým otcem, mlynářem, krásná Eliška. Mládenec se Elišce líbí, namluví mu proto, že v rybníce je zakletá princezna a on ve mlýně zůstává jako pomocník. To se nelíbí místnímu čertovi a vodníkovi, kteří si na mlynářovu dceru myslí. Snaží se, seč jim sily stačí, pomocí intrik a kouzel mládence ze mlýna vypudit. Ve mlýně se objevuje třetí ženich: starý, bohatý Knížepán, a protože Eliška všechny nápadníky odmítá, mlynář se rozzlobí. Urči lhůtu: buď si do úplňku ženicha sama vybere, nebo ji dostane ten, co si první o ruku řekne. Nastává boj mezi ženichy... (Bontonfilm)

(více)

Recenze (625)

type_B 

všechny recenze uživatele

Při prvním hodnocení jsem udělil tomuto filmu jednu zviezdičku. To proto, že jsem jej považoval - nutno dodat, že velmi naivně - za to, čím se tento snímek zdá být. Ale to je omyl. Stejně jako Kameňák je i Princezna ze mlejna při bližším pohledu dílo mnohovrstevnaté, dílo, které se dá číst způsobem zcela opačným, než jak ho čtou místní uživatelé. (Každé dílo se dá číst rozmanitými způsoby, jde jen o to, která interpretace je vzhledem ke známým faktům pravděpodobnější. Až tento komentář rozvinu, uvidíte, že PzM skrývá mnoho skrytých narážek, které mou hypotézu potvrzují.) První indicie, která mě na tuto myšlenku přivedla, představuje informace ležící mimo rámec filmu. Je vázána k samotnému Troškovi, ano jde tedy o intepretaci na základě znalosti autorovy biografie. (Na adresu zastánců tzv. "teorie smrti autora" říkám: "Nasrat!". ;-) V článku poeticky nazvaném "Poslední láska Zdeňka Trošky: ženatý blonďák s modrýma očima" režisér popisuje svou dávnou erotickou zkušenost, jež na něj (zřejmě) hluboce zapůsobila. V rozhovoru s Martinem Moravcem ze dne 25. 8. 2010 [viz http://revue.idnes.cz/posledni-laska-zdenka-trosky-zenaty-blondak-s-modryma-ocima-plf-/lidicky.asp?c=A100824_153652_lidicky_nh ] Troška popisuje pozoruhodný manželský trojúhelník slovy: "Měli obrovské letiště, leželi jsme tam všichni tři, večer jsme si dali pusu na dobrou noc, já třeba držel za ruku Sašu, ona se občas dotkla mě... Při loučení na letišti jsme pak všichni plakali a já z toho byl dlouho špatnej, protože mi scházeli." Situace je z psychologického hlediska nesmírně zajímavá, protože Troška miluje Sašu, Saša svou ženu a žena zase Trošku. Jelikož je však Troška homosexuál, nepředstavuje pro Sašu hrozbu v tom smyslu, že by chtěl předat svou genetickou informaci Sašově ženě, resp. jejich společným potomkům. (Sašovo zákonné právo na vlastní potomky není ohroženo.) Žena zase nepociťuje hrozbu vůči svému manželskému vztahu, protože její muž není zjevně homosexuál a protože ví, že s Troškou ona sama nemůže ze vztahu odejít, protože ten ji nemiluje. Rozbití rodiny tedy nehrozí. Zkušenosti z dokonale harmonického trojúhelníku vztahů Troška o třináct let později vtiskuje do kvazipohádky Princezna ze mlejna. Eliška je obklopena čtveřicí nápadníků: Jindřichem, jenž je nápadný absencí maskulinních rysů (jako jsou vousy); Čertem, jehož hraje Yvetta Blanarovičová a jehož projevy se jeví spíše jako dětinské a asexuální; podobně laděnou postavou vodníka, a naposled postavou knížete, jehož hraje zralý muž. Kníže představuje sexuálně nejagresivnější postavu, za pozornost také stojí, že je pojen s mocí, a to ve velmi negativním smyslu: zneužívá svého postavení, aby Elišku přiměl k sexuálnímu aktu. Ostatně je s podivem, že Jindřich, který se staví k Elišce skoro po celou dobu filmu chladně až odmítavě, se stává jejím mužem. Celý závěr filmu směřuje k naplnění idyly bez sexuálního podtextu, respektive vztahy se stávají téměř asexuálními, protože čert i vodník deklarují, že se stanou součástí novomanželské domácnosti. A Jindřich se ani necítí ohrožen. Jak to, že mu jako manželovi nevadí přítomnost dvou dalších příslušniků mužského pohlaví (byť mají četné ženské rysy), když pro něj představují hrozbu? Je to proto, že hrozbu buď nepředstavují, nebo proto, že Jindřich ve skutečnosti není Eliškou přitahován, přítomnost dvou potenciálních sexuálních objektů v jeho domácnosti je tedy dokonce žádoucí. Eilška přestává být cílem všech tří mužských postav, namísto ženy-milenky se stává ženou-kamarádkou. Tradiční model rodiny je nahrazen společenstvím, v němž jsou vztahy netransparentní, jsou zastřené za maskou idiotského šišlání čertovy postavy, které je s takovou radostí parafrázováno mnohými dětskými diváky. "Já jsem malej, ale šikovnej", opakuje čert ve snímku jako dvojsmyslnou mantru, která má různý smysl pro dítě i dospělého. Hledání vlastní sexuality, jež je jedním ze základních kamenů lidské identity, provází postavu čerta celým filmem společně s jejím pozitivním potvrzováním. Vidíme tedy, jak se liší tradiční pohádka, jejímž vyvrcholením bývá často získání bohatství a získání možnosti reprodukce a zajištění vlastního genofondu ("půl království a ruka princezny k tomu"), a kvazipohádka Troškova, jejímž meritem je narušení stereotypích heterosexuálních vztahů mezi postavami. Zatímco v tradiční pohádce hlavní hrdina překonává vnější překážky, hrdinové Troškova filmu musí čelit překážkám uvnitř jich samotných. Celý film je podmalován kýčovitou hudbou produkovanou dvojicí digitálních varhan, která divákovi přímo křičí do tváře výsměch tradičnímu šosáckému uspořádání společnosti, jež je založena na tradiční vazbě rodina-stát. Troškova genialita zůstává nadále širokému publika utajena. Režisérovi se podařilo skrýt sarkastické ušklíbnutí se pod maskou díla pseudo-lidové tvořivosti. Hodnocení je tedy mimo zažité stupnice. Musím dát tedy 5. () (méně) (více)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Začátek devadesátých let, doba, kdy se Troška ještě úplně neutrhl ze řetězu a i přes pitvoření (co si budeme povídat, v takové Jasněnce je taky) dokázal udržet příběh pohromadě, pohádka nepůsobí levně a celkově je opravdu na míle vzdálená tomu peklu, které Zdenda točil potom. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Hrozně střelená pohádka, která to v té době vyhrála na celé čáře také proto, že měla solidní hudební podklad. Já osobně jsem si k ní cestu nikdy nijak zvlášť nenašel. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Česká pohádka, která určitě dokáže oslovit malé děti a rodiče se u ní možná nebudou nudit tolik jako u jiných příběhů o princeznách a princích. Blanarovičová je dokonalý dáblík, kterého určitě děti budou milovat. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

At si kazdy rika co chce Princeznu ze mlejna povazuje jednoznacne za nejlepsi ceskou pohadku devadesatych let - i kdyz je zcela nezakryte namirena na nejmensi divaky a komercnost z ni cisi ze vsech stran. ()

woody odpad!

všechny recenze uživatele

Tak tuhle kravinu nemůžete řadit mezi české POHÁDKY!!. Tohle by si snad nedovolil ani Ed Wood natož Čech!Nemyslíte?A děti:Jsem malej a šikovnej BBLÉÉÉÉÉ HŮ ESD BBBŮŮŮŮŮŮŮŮ EEECHHH ASS ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Naprostý Troška to není. Jestliže se v babovřeskách a kameňácích šourkuje a erektuje, tak v pohádkovém světě pro ten nejprimitivnější lascívní humor naštěstí není místo, tady dal slovutný režisér prostor (jen) cukrkandlu, pitvoření, kýčovitosti a pastelovým barvám... ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Vrchol Troškovy tvorby z doby, kdy angažování populární osobnosti do vedlejší role nezavánělo ostudou. Dodnes nedokážu uvěřit tomu, jak je v Princezně bez většího zádrhelu ukočírovaná jak romantika, tak pohádka a stejně tak i fungující hlášky. Bez rozpačitě bodrých vesnických vsuvek by si to Jindřich s Eliškou troufale namířili až na tuzemský pohádkový trůn. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Fuj to sem se lek´!“ Sympatická Troškova rozprávka, stojaca predovšetkým na občas vtipných dialógoch a hláškach („To ´ste si zajeli, kdepak tudyhle do Hoštic.“), drevených hercoch, príjemnej atmosfére a krásnej výprave. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Podle me jedna z nejlepsich novodobejch pohadek a to hlavne diky faktu, ze spis nez pohadka to je komedie a to hlavne zasluhou vedlejsich postav. Hlavni dvojice je takova sice krapet netradicni, ale prece jen klasicka pohadkova romantika, ale postavy jako vodnik, knizepan, carodejnice a hlavne cert dodavaj filmu 90% vtipu a to vtipu na pohadku velice slusnejch. A ani se neomrzi to certovo kvikani, za coz muze hlavne Blanarovicova, ktera je fakt skvela. Moc prijemna a vtipna pohadka. ()

Melies 

všechny recenze uživatele

5 / 10 Ako malému sa mi to páčilo a sám seba by som za také nízke hodnotenie vyfackal, no nedá sa inak - Princezná ze mlejna rozhodne nie je taká strašná ako to, čo Troška vyprodukoval neskôr, ale žeby to bol nejaký zázrak, tak to teba nie. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Vousáč z Jižních Čech své sexuální preference ve filmu nezapře. Hlavně že se tam hodně piští a trylkuje, zvláště čertík v transsexuálním podání paní Blanarovičové. Jedna za Andreu Černou. ()

Související novinky

Zemřel herec Jiří Pomeje

Zemřel herec Jiří Pomeje

26.02.2019

Ve věku 54 let zemřel český herec a producent Jiří Pomeje. Příčinou smrti byla rakovina. Absolvent DAMU, který založil společnost Fronda film, byl asi nejznámější díky své práci na filmech Princezna… (více)

Reklama

Reklama