Režie:
Billy WilderKamera:
John F. SeitzHudba:
Miklós RózsaHrají:
Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall, Jean Heather, Tom Powers, Richard Gaines, Fortunio Bonanova, John Philliber (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Vypočítavá Phyllis Dietrichsonová (Barbara Stanwyck) a její milenec - úlisný pojišťovací agent (Fred McMurray) donutí pana Dietrichsona uzavřít životní pojistku na dvojnásobné odškodnění. Phyllisin manžel netuší, že podpisem pojistné smlouvy na svůj život zpečetil svůj další osud. Oba spiklenci naplánují dokonalý zločin a po Dietrichsonově smrti se chystají vyinkasovat pojistku. Vražda je zdánlivě perfektní, jenže nekompromisní vyšetřovatel pojišťovny (Edward G. Robinson) cítí zradu. Napjatá atmosféra ještě zhoustne, když dosavadní milenci a komplici zjistí, že si navzájem nemohou důvěřovat.Temný thriller podle skutečné události patří k mistrovským dílům režiséra Billyho Wildera. Film získal šest nominací na Cenu Akademie včetně kategorie Nejlepší film a Nejlepší herečka pro Barbaru Stanwyck. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (275)
Geniálny scenár nabitý priehrštím slovných prestreliek, prítomnosť rozprávača a nikdy nemiznúce napätie, aspekty, ktoré divákovi nedávajú priestor na vydýchnutie, sa stretávajú v tejto klasickej snímke majstra Wildera. Prístupom k látke snímka upomína na neskorší slávny počin Sunset Blvd., za ktorým rozhodne v ničom nezaostáva. Noir ako vyšitý, ktorého atmosféru už len umocňuje výborná čiernobiela kamera a herci, odvádzajúci bravúrne party - najviac si ma získal "ten malý mužíček" - Edward G. Robinson. 9/10 ()
První polovina Pojistky smrti je vlažnější, ale naštěstí i prošpikovaná úžasnými dialogy s vtipným nadhledem. V té druhé se pak od bodu klíčového incidentu rozjíždí působivý thriller, který nechává diváka bez vydechnutí až do samotného konce a po němž zpětně ještě více musím ocenit perfektní výstavbu podaného příběhu od samého počátku. Podobně jako v Ulmerově Objížďce (1945), i zde tvoří nezbytný prvek bezcitně rafinovaná blond kráska vedle muže neochvejně chyceného do pasti a obrovským kladem se stává skvěle vybudované napětí, dotvářené též expresivním černobílým vizuálem a retrospektivním vyprávěním. Skvělá vec z ranku klasického filmu-noir, která ani po 66 letech od svého vzniku nezklame. 85% ()
Nebudu licitovat nad tím, kolikátá v pořadí nejkvalitnějších filmů noir by se v pomyslném žebříčku Pojistka smrti ocitla, ale musím konstatovat, že je to příklad vysoce profesionálního žánrového filmu, kde všechny složky od scénáře přes režii, casting, herecké výkony až po poslední technickou profesi fungují, jak mají, a výsledkem je podívaná, která je působivá i dnes a s ohledem na dobu vzniku je to jednoduše špičkový snímek. Takhle nějak si představuju žánrovou filmovou klasiku. Přitom scénář je v zásadě hodně jednoduchý, ale to zpracování, to je přímo lahůdka. Celkový dojem: 90 %. ()
Chtělo by se říct, že to je už rutina - další filmy Billyho Wildera = další plný počet. Ale když ono se na to tak krásně kouká, i po všech těch letech… Když nad tím tak přemýšlím, má to hodně podobné rysy, jako Willderův jiný a mnou dřív zhlédnutý film, Sunset Blvd. (máme vypravěče, seznámení hl. hrdinů je věcí náhody, vynikající atmosféra). Ale tohle by mu mohl zazlívat jen… no nevím kdo, ale já to nebudu. Pojistka smrti je další z řady klenotů světové kinematografie. ()
Žáner film- noir sa mi naozaj pozdáva, monológy hlavného predstaviteľa som si vychutnal, rovnako aj temnú atmosféru, no Fred MacMurray mi do role nesadol (sám neviem prečo). Stále teda čakám na nejaký dokonalý noir, ktorý by mi doslova vyrazil dych, pretože pre mňa to ešte nie je dostatočne čierne a depresívne. Možno by to chcelo viac monológov, či väčšiu neschopnosť riešenia situácie, pretože takto ma úplne uspokojilo len pár scén a posledných 15 minút. 85% ()
Galerie (91)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (47)
- Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck) byla zařazena Americkým filmovým institutem v žebříčku nejzápornějších postav amerického filmu na 8. pozici. (TheDude)
- Dom používaný vo filme ako domov postavy Barbary Stanwyck dodnes stojí na ulici 6301 Quebec Drive v Los Angeles. (westerns)
- Yvonne de Carlo bola testovaná na rolu Loly Dietrichson, ktorá nakoniec pripadla Jean Heartherovej. (westerns)
Reklama