Biografie
Jako všestranná umělecká osobnost patří dnes Miroslav Horníček k českým legendám divadla a televizní zábavy, a i když se sám ke svým filmovým rolím vyjadřoval s ironickým nadhledem, zařadil se i mezi významné osobnosti československé kinematografie. Miroslav Horníček pocházel z Plzně, kde se narodil krátce po skončení první světové války a ke svému rodišti se vždy hrdě hlásil. Jako student začal v Plzni s amatérským herectvím, za druhé světové války získal první profesionální angažmá v Městském divadle v Plzni, kde byl hercem a později i režisérem.
V roce 1945 odešel Miroslav Horníček do Prahy, kde začínal v divadle Větrník (1945-1946), několik let pak měl zázemí v Divadle satiry bratrů Oldřicha a Lubomíra Lipského (1946-1949). V menších rolích se tehdy také poprvé objevil před filmovou kamerou (POLIBEK ZE STADIÓNU, 1947; PAN NOVÁK, 1949). V letech 1949-1955 byl Miroslav Horníček členem činohry Národního divadla; ačkoliv na naší přední scéně strávil šest let a odehrál tu desítky velkých i menších rolí (Hadrián z Římsů, Morálka paní Dulské), v jeho profesní biografii se nejedná o nijak zásadní období, poprvé se tu ale na pozici asistenta režie seznámil i s jinými formami práce.
Několikaleté jevištní spolupráci s Janem Werichem předcházelo jejich setkání v legendární pohádce BYL JEDNOU JEDEN KRÁL (1954), v níž Horníček hrál prince Krásného. V letech 1955-1961 působil Horníček spolu s Janem Werichem na scéně Divadla ABC. Spolupráce s Werichem si Horníček považoval a po jeho boku zahájil novou etapu své umělecké dráhy, kdy se začal věnovat i psaní. Některá vystoupení ve slavných divadelních hrách byla zaznamenána i televizí (TĚŽKÁ BARBORA, 1960; BALADA Z HADRŮ, 1960). Z dalších Horníčkových rolí ve filmu připomeňme hlavní postavu doktora Průchy v dodnes svěží komedii KAM ČERT NEMŮŽE (1959), v níž byla jeho partnerkou začínající Jana Hlaváčová. Po Werichově odchodu z Divadla ABC v roce 1960 našel Horníček nového jevištního partnera v Miloši Kopeckém, s nímž slavil velké úspěchy zvláště ve vlastní hře Tvrďák. V letech 1958-1968 byl také moderátorem Festivalových minut z Karlových Varů.
Již od konce padesátých let vystupoval Horníček příležitostně v Semaforu, kde nakonec našel trvalé zázemí (1964-1967), mezitím ale prošel i Hudebním divadlem v Karlíně (1961-1963). Ve filmu mu několik dalších zajímavých příležitostí nabídl komediální žánr (TÁTO, SEŽEŇ ŠTĚNĚ!, 1964), naopak nepříliš šťastným se ukázal pokus prosadit jej i v dramatické poloze (kriminálka SMRT ZA OPONOU, 1966). V mezinárodním měřítku Miroslava Horníčka zviditelnil na svou dobu nevšední projekt KINOAUTOMAT (1967), který byl s úspěchem prezentován na výstavě Expo 67 v kanadském Montrealu.
Přelom 60. a 70. let přinesl Miroslavu Horníčkovi velké úspěchy v televizi, značné popularitě se těšila jeho talkshow HOVORY H (1969-1970), nesmrtelný pomník mu pak postavil úsměvný seriál BYLI JEDNOU DVA PÍSAŘI (1971), v němž vytvořil dvojici s Jiřím Sovákem a byl také autorem scénáře. Tento vrchol Horníčkových hereckých aktivit před kamerou zatemňuje tragická smrt jeho syna Jana, k níž došlo právě během natáčení. Jako představitel inteligentní zábavy s častými narážkami na politický režim se Miroslav Horníček znelíbil komunistické moci počátkem sedmdesátých let a jeho další seberealizace v médiích byla prakticky nulová. O to více se věnoval divadlu, jako režisér pohostinsky působil na různých scénách, často například ve Státním divadle v Brně (Můj strýček kovboj, Malá noční inventura), dále to bylo Divadlo Vítězného února v Hradci Králové, hrál a režíroval i v Praze. Absolvoval četná zájezdová představení, v nichž nejen jako herec, ale i vypravěč a konferenciér uplatňoval svůj laskavý humor.
Po roce 1989 obnovil Miroslav Horníček svůj někdejší úspěšný televizní pořad pod názvem HOVORY H JEŠTĚ PO DVACETI LETECH (1990-1991). V pořadu Dva muži někde vystupoval s Pavlem Bobkem, závěr jeho aktivit je spojen se slovenským šansoniérem Igorem Šebem. Četná vystoupení Miroslava Horníčka jsou zaznamenána na gramofonových deskách i CD, pro vydání na deskách četl také slavná literární díla (Smrt krásných srnců, Tři muži ve člunu). Umělecké aktivity rozvíjel i v jiných oborech, věnoval se fotografování a malování, jako autor surrealistických koláží se představil na několika výstavách. Kromě divadelních her napsal i řadu úspěšných knih, z těch nejznámějších připomeňme alespoň Dobře utajené housle (1967).
V rámci televizní ankety Týtý byl Miroslav Horníček v roce 1997 uveden do Síně slávy, ve stejném roce získal i Cenu Thálie za mimořádný přínos jevištnímu umění, následovalo i čestné občanství v rodné Plzni (1998). V roce 2000 pak obdržel státní vyznamenání, Medaili za zásluhy v oblasti kultury. Na konci života se Miroslav Horníček potýkal s četnými zdravotními problémy a byl několikrát hospitalizován, zemřel v nemocnici v Liberci 15. února 2003 ve věku 84 let.
Související novinky
Finále Plzeň - Grande finále domácí tvorby
Zpráva všem, kdo mají rádi český a slovenský film! V Plzni koncem dubna proběhne už 31. ročník filmového festivalu Finále Plzeň, který nabídne to nejlepší z česko-slovenské filmové, televizní i… (více)
Herec
Filmy | |
---|---|
1984 |
Barrandovské nocturno aneb Jak film zpíval a tančil |
1983 |
Muzikál pro Nelly Gaierovou (TV film) |
1975 |
Hudba kolonád |
1974 |
Musím se ti k něčemu přiznat (TV film) |
1971 |
Písně žáků darebáků (TV film) |
1970 |
880 kladívek (TV film) |
1967 |
Kinoautomat: Člověk a jeho dům |
1966 |
Smrt za oponou |
1965 |
Bez pasu v cizích postelích |
1964 |
Lov na mamuta |
Táto, sežeň štěně! |
|
1963 |
Bez svatozáře - vypravěč |
Šest žen (TV film) |
|
1962 |
Neschovávejte se, když prší |
1961 |
Každá koruna dobrá |
Půlnoc s hrdinou |
|
1959 |
Kam čert nemůže |
1955 |
Samota (TV film) |
1954 |
Byl jednou jeden král... |
1952 |
Mladá léta |
1951 |
Mikoláš Aleš |
1949 |
Pan Novák |
Výlet pana Broučka do zlatých časů |
|
1948 |
Soudný den |
1947 |
Polibek ze stadionu |
Seriály | ||
---|---|---|
1972 |
Byli jednou dva písaři |
|
Svatba (E10) |
||
Lebkozpyt (E09) |
||
Tělocvik (E08) |
||
více epizod (7) |
Hudební videoklipy | |
---|---|
1963 |
Miloš Kopecký feat. Miroslav Horníček – Francka a Johnny |
1961 |
Jiří Suchý: Marnivá sestřenice |
Yvetta Simonová: Já jsem zamilovaná |
Divadelní záznam | |
---|---|
1961 |
Člověk z půdy |
1960 |
Balada z hadrů |
Těžká Barbora |
|
1956 |
Husaři |
Krátkometrážní | |
---|---|
1980 |
Třináctá komnata prince Měděnce |
1978 |
Láááska! |
1972 |
Bakaláři (seriál) |
Zatloukat (S01E04) |
|
Kredenc (S01E03) |
|
Manželská hra (S01E01) |
|
Věra - nevěra (TV film) |
|
1969 |
Ve vlaku |
1967 |
Besuch am Abend (TV film) |
1963 |
Melouch (TV film) |
1962 |
Zhasněte lampióny (TV film) |
Žárlivost (TV film) |
|
1958 |
Jak se člověk naučil létat |
1957 |
Konec jasnovidce |
1956 |
Herecké anekdoty (TV film) |
Platit, prosím! |
|
1954 |
Psí starosti |
1948 |
Zrcadlo |
1947 |
Muži ve fraku |
Nedělní odpoledne |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1994 |
Tři Alberti a slečna Matylda (TV film) - divadelní hra |
1964 |
Táto, sežeň štěně! |
1961 |
Půlnoc s hrdinou |
Seriály | |
---|---|
1972 |
Byli jednou dva písaři |
Dokumentární | |
---|---|
1993 |
O Plzni vážně i nevážně s Miroslavem Horníčkem aneb Být Plzeňákem... |
Krátkometrážní | |
---|---|
1972 |
Věra - nevěra (TV film) |
Účinkující
Související novinky
Finále Plzeň - Grande finále domácí tvorby
Zpráva všem, kdo mají rádi český a slovenský film! V Plzni koncem dubna proběhne už 31. ročník filmového festivalu Finále Plzeň, který nabídne to nejlepší z česko-slovenské filmové, televizní i… (více)