Reklama

Reklama

Obsahy(1)

57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 580)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Komentar k Special Edition. Tohle je megalni masakr. Cameron to rozjel pekne ve velkym, strasna halda vetrelcu, jejich matka, zajimavej, ale predvidatelnej pribeh (Zvlast kdyz to clovek videl hodnekrat.), lepsi triky, lepsi kamera a lepsi hudba. Navic tu je od zacatku soustredena pozornost na Sigourney, ktera je tady jeste vostrejsi nez predtim a kdyz vezme do ruky bouchacky, rozstrily toho vic nez marinaci. I kdyz vetrelci nastoupi az zhruba po hodine filmu, dej predtim nenudi, hezky navaze na prvni dil a hezky se seznamime s posadkou a dej je zajimavej. Pak nastane 90 minut hodne napinavy rezby, zakoncene perfektnim "pestnim" soubojem. Navic se tu predstavi totalni krutak Bishop Lance Henriksen, kterej udela vychytavku s nozem a nakonec vytece. Z dalsich hercu se mi docela libil Bill Paxton, posranej az za usima a pak Michael Biehn, kterej hral taky dost dobre. A i ta mala holka byla dobra. Nejlepsi dil. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

James Cameron je velmi moudrý a chytrý muž. Způsob, jakým dokázal elegantně přemostit ze Scottova hororu (časový odstup 57 let, noční můry, kolonizace planety) na vlastní vizi setkání s mimozemšťany, je obdivuhodný. Impozantní akční jízda, která nemá široko-daleko konkurenci napříč všemi váhovými kategoriemi, postavená na důmyslné práci střihu, (dnes už legendárnímu) zvuku a samozřejmě partičce mariňáků, kteří mají po ruce krom úžasného arzenálu taktéž pořádný balík hlášek, které by se měli tesat do nejdražšího mramoru, prostě fascinuje i po více než dvaceti letech. Dodneška si říkám, jak je možné něco takového vůbec natočit… pro mě nejlepší film Jamese Camerona a myslete si o tom, co chcete, ale to je tak všechno, co zmůžete. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Když v roce 1979 natočil Ridley Scott svého Vetřelce, znamenalo to obrovské oživení žánru a rehabilitaci ošklivých kosmických příšer jako rekvizity dobrodružných sci-fi hororů. Přes to všechno trvalo dlouhých sedm let, než se produkční studio odhodlalo natočit pokračování a jeho výrobou nebyl pověřen nikdo jiný než James Cameron, který po svém triumfálním uvedení Terminátora získal punc režisérské hvězdy první třídy. Scifističtí fanoušci mezitím byli mystifikováni několika levnými béčky, které parazitovaly na jménu Vetřelce - typickým byl italský Alien 2 - sulla terra z roku 1980. Cameronovi Vetřelci doslova převálcovali kinosály ve Spojených státech i v zahraničí. Byli označeni jak fanoušky, tak i odbornou kritikou za nejlepší sci-fi snímek roku. Šel jsem na něj do kina s velkým očekáváním a můj první dojem byl spíš rozpačitý, protože ve filmu absentuje hororová atmosféra prvního dílu a jde mnohem spíš o velkoryse natočené akční válečné sci-fi drama. Je ovšem nasnímané s maximální důkladností, profesionalitou a neobyčejnou autorskou invencí. Předkládané schéma děje se sice blíží tomu, co divák zažil v jedničce, ale Cameron přidal motiv vetřelčí královny a celého společenství čítajícího na dvě stovky vetřelců. Divák se může pokochat útokem několika desítek monster najednou. Studio přistoupilo k realizaci s mimořádnou velkorysostí, rozpočet umožnil využít na tehdejší dobu špičkové technologie, což se vyplatilo. Vetřelčí královna byla ovládaná hydraulikou, ale v jejím těle se navíc skrývali dva lidé a části těla ovládali mechanicky obyčejným drátem. Pohyb netvorů měl připomínat obří hmyz ve stylu kudlanky nábožné a krtonožky zároveň. Cameron zároveň zaplnil plátno množstvím postav tvrdých řemeslných válečníků, kteří by byli ozdobou jakéhokoli akčního filmu. Scénář rafinovaně použil motiv střetnutí lidské ženy bránící dítě s vetřelčí královnou bránící své potomstvo. Scéna, kde se malá Newt obrací k Ripleyové s výkřikem "Maminko" je maximálně emotivní. Koktejl sci-fi, hororu a akčního dramatu stoprocentně zabral. Jakkoli je mi bližší styl Ridleyho Scotta, před Cameronovým dílem je nutné smeknout. Celkový dojem: 95 %. Film patří do zlatého fondu sci-fi. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Dvojka snad nemůže být odlišnější od jedničky a přesto mají oba filmy společného víc, než se na první pohled zdá - i když v menších obměnách. Partička kolem Ripleyové se znovu mění v hrstku ustrašených zoufalců, samotná Ripleyová v závěru zachraňuje malou Newt, která zdařile nahradila kocoura. Nechybí ani android (za "zlého" Ashe jen nastoupil hodný Bishop), závěrečné odpočítávání do blížící se destrukce, poslední vetřelec (tentokrát královna), jenž je znovu vypuštěn do kosmického prostoru a sladký happyend opět končí hibernačním spánkem. Jen těch vetřelců je tentokrát mnohem víc. Jak je vidět, Cameronova schopnost obměňovat Scottovo základní schéma i jeho jednotlivé motivy se vyplatila do puntíku. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“ () (méně) (více)

Galerie (128)

Zajímavosti (201)

  • Po výsadku z obrněného vozidla rekognoskuje okolí Sgt. Apone (Al Matthews) pomocí přístroje pro noční vidění BM8028 FERO D-51 ZUB Gen2+, jenž byl vyvinut pro speciální jednotky německého Bundeswehru. Zvláštností přístroje je elektromotorické ostření obou objektivů zároveň pomocí ozubeného řemenu. (8mm)
  • Herečka Jenette Goldstein (vojín Vasquez) na přání režiséra Jamese Camerona skutečně udělala několik shybů, aby její postava dostala tvrdší rysy. Herečka byla v té době na vrcholu své fyzické kondice díky dvěma letům bodybuildingu. (ShamanS1000)
  • Pistole, kterou používají koloniální mariňáci, je Heckler a Koch VP70. (Don_Salieri)

Související novinky

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

26.02.2017

Pooperační komplikace nám dnes sebraly hereckého veterána Billa Paxtona. Mladší ročníky tohohle pána možná neznají, v 80. a 90. letech ho však nešlo přehlédnout. Kdo za to může? V první řadě James… (více)

Avataří sága bude mít 5 dílů

Avataří sága bude mít 5 dílů

14.04.2016

Pamatujete si, jak se v roce 2012 vyklubaly ze dvou sequelů Avatara tři? James Cameron tehdy zvednul nejedno divácké obočí, no a teď se mu to povedlo znovu. Jeho vystoupení na CinemaConu totiž… (více)

O čem měl být pátý Vetřelec?

O čem měl být pátý Vetřelec?

30.11.2015

U 20th Century Fox nedávno zrušili dva velké filmy. Nejdřív se škrtly plány na Fantastickou čtyřku 2, protože jednička bolestivě neuspěla, a záhy jsme přišli o pátého Vetřelce. Ten je údajně jen… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno