Režie:
Don CoscarelliKamera:
John AlcottHudba:
Lee HoldridgeHrají:
Marc Singer, Tanya Roberts, Rip Torn, John Amos, Janet Jones, Mike Kirton, Ben Hammer, Ralph Strait, Billy Jayne, Rod Loomis, Tony Epper, Joshua Milrad (více)Obsahy(1)
Maax, nejvyšší kněz kultu boha Ara je pro svou zálibu v dětských obětech poslán králem města Aruk Zedem do vyhnanství. Pomstychtivý kněz vyšle jednu ze svých tří čarodějnic, která těhotné královně kouzlem odejme ještě nenarozené dítě. Zabít jí ho ale zabrání náhodný svědek, který je pak vychová jako vlastního syna, kterému dá jméno Dar. Během dospívání Dar zjišťuje, že má schopnost telepaticky komunikovat se zvířaty a potom, co barbarský kmen Hunů v čele s Maaxem vyvraždí Darovu vesnici, obklopen zvířecími spolubojovníky vyráží na cestu za pomstou, na níž ho čeká i odhalení tajemství jeho původu. (choze)
(více)Videa (1)
Recenze (113)
Wacíkova srdcovka sa mojou srdcovkou nestane. A ani keby som ju videl v detstve, tak by sa nestala rovnako ako druhý Conan na ktorého úrovni toto fantasy je. Aj napriek snahe o určitú brutalitu, je to detsky naivné. Na prvého Conana sa to už vôbec nechytá. Chýba tomu nekompromisná Miliusová réžia, Arnieho obrovské svaly oproti ktorým pôsobí necharizmatický Singer jak prútik, nie je tu ani poriadny hrôzu naháňajúci záporák a hlavne to nemá geniálny Poledourisov soundtrack, ktorý sám o sebe by filmu zabezpečil minimálne štyri hviezdy. Takže za mňa to na viac ako 2 nudné hviezdy nemá, ale nebudem sa hrať na experta na fantasy a okrem menšieho pohoršenia nad tým, že je niekto schopný tomu dať vyššie hodnotenie ako Conanovi, nebudem kopať do ľudí, ktorí túto rozprávku stále milujú. 4/10. ()
Možná by pomohlo, kdybych Pána šelem viděl už jako dítě, protože jediné co by mohlo tuhle fantasy zachránit, by byla nostalgie. Špatné je všecko, od herců, přes děj, lacinou výpravu, až po naivní mytologii. Z celého snímku přímo čiší kouzlo osmdesátek a v nouzi se dá obdivovat krásná Tanya Roberts, ale to je asi tak všechno. Dobrodružství svalnatého Dara z rodu Emurytů je natočené a zahrané tak špatně, že veškeré klady hravě vymaže. Druhou hvězdičku přidávám za spolupracující zvířátka. ()
Fantasy, ktorú som v detstve neuveriteľne žral. Vlastne som vďaka tomuto filmu začal tento žáner milovať (bolo to totiž moje prvé stretnutie s "mečmi a mágiou"). Dnes už samozrejme vnímam všetku tú béčkovosť, ale stále je to sympatický film vďaka tým Darovým zvieracím pomocníkom, neriedenej brutalite a lietajúcim obludám s ich "tráviacim objatím". Okrem toho, stačí si pozrieť voľaktoré pokračovanie alebo televízny seriál a človek získa dojem, že toto je oscarový film ;-). ()
Pán šelem je pro mě především nostalgická vzpomínka na vůbec jednu z prvních originálních videokazet, které jsme měli doma. Když naši koupili video, mohli jsme si vybrat také jednu videokazetu a my si vybrali tuhle. Jako dítě jsem ten příběh miloval a viděl jej mnohokrát. Jako fantasy dobrodružný příběh pro děti funguje dobře a další rozbory nejsou potřeba. Zpětně přidávám třetí nostalgickou hvězdu. ()
Dojalo mě, kolik lidí na IMDb se při hodnocení PÁNA ŠELEM nechalo přemoci nostalgií, podobně jako na ČSFD u o rok staršího SOUBOJE TITÁNů. V první polovině 80. let zareagoval Hollywood na tehdejší popularitu Dračího doupěte a dalších her na hrdiny vlnou snímků s fantasy tématikou. Po prvních vlaštovkách v roce 1981 (HAWK THE SLAYER a DRAGONSLAYER), vtrhl do kin CONAN BARBAR a tři měsíce po něm i nízkorozpočtový PÁN ŠELEM (stál necelých 5 milionů a vydělal jen 3,5) , který si v nich ale dlouho nepobyl a kultovní status získal až nesčetným reprízováním na amerických kabelových stanicích, zejména TBS. Nezávislý režisér, scenárista a producent Don Coscarelli se při psaní scenáře se svým kmenovým producentem Paulem Peppermanem jen velmi volně inspiroval stejnojmennou povídkou Andre Norton a za přispění Oscarem oceněného Kubrickova kamaramana Johna Alcotta (MECHANICKÝ POMERANČ, BARRY LYNDON, SHINNING) natočil kouzelnou fantasy pohádku, stejně vymazlenou jako jeho kultovní surrealistický horůrek PHANTASM. I tady Coscarelli zabydluje plátno pro něj typickými bizarními příšerami - meziplanetárního otrokáře Tall mana nahradil krvežíznivý kněz Maax se zálibou v dětských obětech a létající vraždící koule a zombícké trpaslíky zase hrůzní netopýří antropofágové a strážci smrti v S/M oblečcích. Stejně jako u PHANTASM, kde koule v Tall manových službách neřešily do koho se zavrtají a často tak působily spíše kontraproduktivně, i Maaxovi strážci smrti kosí všechny bez ohledu na barvy týmu a jako ve PHANTASM trpaslíky je zloduch vyrábí z obyčejných lidí. Proces jejich výroby, ve kterém hraje významnou roli pijavice umístěná uchem do mozku, je jednou z mnoha nezapomenutelných scén, které jsou Coscarelliho specialitou a kterých jsou jeho filmy plné. Film se v 90. letech dočkal dvou ultramizerných pokračování (PÁN ŠELEM 2: BRÁNOU ČASU a PÁN ŠELEM III: BRAXOVO OKO) a televizního seriálu ("PÁN ŠELEM: LEGENDA POKRAČUJE"), na kterých se ale Coscarelli nepodílel. ()
Galerie (24)
Zajímavosti (12)
- Režisér Don Coscarelli sa rozhodol zasadiť príbeh do obdobia doby bronzovej, pretože bol veľkým fanúšikom herca Stevea Reevesa, tvorcu špeciálnych efektov Raya Harryhausena a subžánru "sword and sandal". Ten dominoval v Taliansku v rokoch 1958 - 1965 a vyznačoval sa zobrazovaním historických a biblických eposov, tzv. kostýmových drám. (beso74)
- Coscarelii zkoušel do role Kiri i 18letou Demi Moore. Ačkoliv byla jeho oblíbenkyní, rozhodl se nakonec do této role obsadit Tanyu Robertsovou. (mi-ib)
- Herečka Tanya Roberts sa filmom zviditeľnila, práve vďaka role Kiri jej bolo ponúknuté stvárnenie postavy Stacey Sutton v bondovke Vyhliadka na smrt' (1985). (beso74)
Reklama