Režie:
Fernando MeirellesScénář:
Jeffrey CaineKamera:
César CharloneHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Ralph Fiennes, Rachel Weisz, Hubert Koundé, Danny Huston, Gerard McSorley, Pete Postlethwaite, Bill Nighy, Donald Sumpter, Nick Reding, Juliet Aubrey (více)Obsahy(1)
V odlehlé části Severní Keni je nalezena brutálně zavražděná aktivistka Tessa Quayle. Její manžel Justin, člen Britského vysokého komisařství v Nairobi, se rozhodne vyšetřit smrt manželky na vlastní pěst. Důkazy ukazují na zločin z vášně. Proto se Quayle pronásledovaný výčitkami a pověstmi o nevěrách své zesnulé ženy vydává po stopách její minulosti. Bude muset riskovat vlastní život a projít tři kontinenty, aby odkryl pravdu. Díky přístupu k diplomatickým tajemstvím začne postupně odhalovat spiknutí, které je mnohem rozsáhlejší, než by si kdy dokázal představit... Nepohodlný byl natočen podle románu bývalého příslušníka britské zpravodajské služby, nyní světoznámého autora špionážních bestsellerů, Johna le Carrého. Režisérem thrilleru je Fernando Meirelles, který má na svém kontě nominaci na Oscara (za režii filmu Město bohů). Hlavní role ztvárnili Ralph Fiennes (nominovaný na Oscara za Anglického pacienta a Schindlerův seznam) a stále oblíbenější herečka Rachel Weisz. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (430)
Snímek se mi zaryl jemně pod kůži, především to zapříčinil konec, který jej absolutně podtrhl. Respektive posledních 30 minut. Nepohodlný se opírá o pravdivou situaci v Africe, která je rok od roku horší. Tolik skrytých přírodních krás, obdivuhodných tradic tamních obyvatel zůstává v pozadí díky faktu, že lidský život nic neznamená. Nejeden člověk už tuto problematiku četl, či viděl v dokumentech. Nepohodlný nejde sice až do detailů, přesto zručně vypovídá svědectví a zachovává si po celou dobu roušku napětí. Právoplatný držitel Oscara, díky Rachel Weisz. Nezbývá než smeknout, tak neamerický film se nevidí často. ()
Vůbec jsem nevěděl, co mám od Nepohodlného čekat, a popravdě řečeno jsem na to nepřišel ani po prvních třiceti minutách, kdy jsem si v kolotoči časového prolínání a skoro autentických afrických pasáží připadal trochu nepatřičně. Ovšem následně Meirelles rychle naznačil, jakým směrem se chce vydat, nechal příběh plynuleji ubíhat a v poslední třetině mi připravil jedno z nejpůsobivějších lidských dramat za hodně dlouhou dobu. Na jedné straně pohled na aktuální problém, zobrazení africké bídy a špinavosti naší společnosti, naproti tomu láska dvou lidí, jejichž kroky vedly právě tam, kde se v očích vyšší moci automaticky stávají nepohodlnými. A to všechno skloubeno tak dokonale, s velkým citem a hlavně myšlenkou, že i přes nudnější rozjezd jsem byl nakonec nejen absolutně spokojen, ale možná i trochu dojat. Rachel Weisz je opravdu výborná, možná jedna z nejlepších hereček současnosti, ale v mých očích byla přeci jen trochu zastíněna Ralphem Fiennesem, jenž opět celý film táhne výhradně na svých bedrech, a minimálně oscarová nominace by byla také na místě.. Rozhodně doporučuji každému, komu není současná africká situace vyloženě lhostejná. ()
Postavit se drzosti "vyspělého" světa, který si osobuje právo cokoli si beztrestně vůči bezmocným dovolit, je aktivita hodná chvály. Přesto, že v počínání Tessy a hlavně jejího manžela, který je tak zaujat zahradničením, že nepostřehne, jak celé dny tráví čas jeho všetečná manželka, je mnoho naivního (např.otázky jsou kladeny sice správným lidem, ale ve špatnou dobu a na špatných místech, informace nemají jen špičky, ale i malé rybky, jen manžel ne), mě blaží pocit, že Meirelles nakalkuluje a nevyhrocuje na efekt, naopak cítím upřímnost a naléhavost. A pak ještě nelze nezmínit skvělou kameru a přesvědčivý výkon Ralpha Fiennese. ()
Film, který kdyby se vzdal té trochu laciné love story (hra na to, jestli je Tessa manželovi nevěrná nebo ne je hooodně laciná), tak bude jednou z nejsilnějších výpovědích o vztahu Afriky a Západu. Záběry na vyhublé africké dětičky by sice mohl být klišé, ale zatraceně působí. Mimochodem, od Rachel Weisz nečekejte zase tak brilantní výkon, její herectví mi stále připomíná její začátky v Mumii. ()
Film, ktorý vás hneď od začiatku naštartuje svojím preskakovaným rozprávaním, aby vzápätí pochoval všetky nádeje na emocionálne dielo, pretože tie emócie tam fungujú iba posledných pár minút. Ústrední herci sú skvelí, myšlienka geniálna, ale to je asi tak všetko. Tešila som sa na delikátnu drámu so všetkým, čo k tomu patrí, so všetkými emóciámi, ktoré by sa mi vryli hlboko pod kožu a dočkala som sa iba priemerného spracovania obsiahnutého samoúčelným poukázaním svetovej nespravodlivosti. Škoda. ()
Galerie (51)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (22)
- Film bol natočený na mieste v Loiyangalani a slumoch Kibera, časti Nairobi v Keni. Okolnosti v oblasti ovplyvnili hercov a štáb do tej miery, že založili Constant Gardener Trust, aby týmto dedinám poskytli základné vzdelanie. (Arsenal83)
- Snímek měl původně režírovat Mike Newell, ale raději vzal nabídku na Harryho Pottera a Ohnivý pohár. (imro)
- Rachel Weisz o podstate filmu: "Je to súboj Dávida s Goliášom. Veľké korporácie zarábajú na malých ľuďoch. Myslím si, že lieky sú aktuálne na druhom mieste po rope; je to obrovský biznis. Zarábajú všetky tieto peniaze, no ľudia v rozvojových krajinách si nemôžu dovoliť lieky, ktoré by im mohli zachrániť život." (Arsenal83)
Reklama