Reklama

Reklama

Veřejní nepřátelé

Trailer 1
USA / Japonsko, 2009, 140 min

Film začíná v roce 1933, kdy se po odpykání 9letého trestu dostává John Dillinger na svobodu. Má obrovské sympatie veřejnosti, navzdory tomu, že páchá ty největší zločiny. Podle státních institucí vykrádal banky. Podle lidí trestal ty, kteří zavinili hospodářskou krizi. Dillinger spolu s Johnem "Zrzkem" Hamiltonem a dalšími kumpány přepadával banky za denního světla. Během loupeží zásadně nebral peníze chudým občanům, dokonce i k rukojmím, které využíval k bezpečnému útěku z místa činu, se choval vždy zdvořile. Mezitím se Dillinger vrací do Chicaga, kde potkává napůl Francouzku, napůl Indiánku Billie, do které se zamiluje. Elegantní gangster je mistrem úniků před spravedlností, a proto se policejní prezident J. Edgar Hoover rozhodne založit úřad zaměřený na potírání nebezpečných zločinců (pozdější FBI). Na tento případ nasazuje jednoho ze svých nejlepších mužů, agenta Melvina Purvise, který se po Dillingerových stopách vydává se zuřivou zarputilostí a jejich stále napínavější hra kočky s myší vyvrcholí v legendárním strhujícím zúčtování. (TV Nova)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (1 259)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Legenda mainstreamových hollywoodských thrillerů režisér Michael Mann se pokusil zkřížit starou dobrou gangsterku s melodramatem, což je spojení sice hodně originální, ale výjimečně se, měřeno Mannovou filmografií, nadstandardní film nekoná, Mann si pohrává s filmem a dokazuje, že řemeslo zvládá dokonale, ale skloubení žánrů mu pod rukama nesrůstá v živý tvar, je příliš vykalkulované a nemá sílu ani gangsterské ságy (první polovina), ani kýženého melodramatu (druhá půle), na konci oko divákovo zůstává suché, absence slz a plochost emocionálního segmentu film potápí do hlubiny průměru. Nezachrání to ani jindy bravurní Johnny Depp... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

K Veřejným nepřátelům jsem navzdory spojení jmen Michaela Manna a Johnyho Deppa přistupoval s nedůvěrou, protože jsem měl možnost před zhlédnutím snímku číst poměrně výrazně negativní kritiku od Mirky Spáčilové. Naštěstí šlo o pouhou předpojatost, protože jsem měl tu čest s jedním nejzajímavějších kousků z žánru gangsterky za posledních 10 let. Pokud nedávám pět hvězdiček, pak jen proto, že konkurence je v této oblasti hodně vysoká, jen málokteré období a žánr je zmapované tak dobře, jako právě svět amerických gangsterů 30. let. Johny Depp hraje svého narcistního slávychtivého Dillingera s přehledem a chutí a jeho okolí představuje rovněž kolekci zajímavých figur s dobrým obsazením. Trochu pokulhává zobrazení milostného vztahu, umím si představit i charismatičtější a půvabnější herečku v hlavní roli. Svoji roli hraje i to, že Dilligerova partnerka byla jen pasivním prvkem jeho života, takové ty desperátky z filmů Bony a Clyde nebo Veřejný nepřítel č. 1, které se přímo zúčastňovaly přepadení, jsou holt pro diváka vděčnější. Kladem filmu je hudba i profesionální režie. Celkový dojem: 85 %. Nemůžu si odpustit dodatek, že vedle nedávno zhlédnutého snímku Zjizvená tvář, který má mnohem vyšší hodnocení, představují Veřejní nepřátelé z hlediska filmového řemesla o dvě třídy vyšší podívanou. Je to jako srovnávat tank vedle trabantu... ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

Základními parametry Veřejní nepřátelé sice naplňují žánr gangsterského filmu (najdeme zde zločince, dobové oblečení, rekvizity, osudovost, vzestup a pád), ale formou zpracování se film od klasických postupů značně odklání. Na různých úrovních je možné vystopovat narušenou kauzalitu, časovou diskontinuitu a neurčitost, kdy se vyprávění zaměřuje na subjektivní vnímání postavy. Scény jsou tak buď velmi krátké, dlouhé nebo časově neidentifikovatelné. Realita může působit v daný okamžik částečně zdeformovaně, a ačkoli kompozice obrazu, barevnost či vztahy mezi objekty mohou vést naši narativní aktivitu určitým směrem, skončí naše snaha identifikovat pocity postav spíše na úrovni spekulací. Do myšlenek postav se totiž příliš nenoříme (percepční subjektivita). Speciálním příkladem subjektivně vnímané situace jsou segmenty záběrů ve zpomaleném pohybu. Zde v určitém smyslu můžeme hovořit o subjektivitě mentální. Michael Mann těmito (a mnoha dalšími) ozvláštňujícími prvky netradičním způsobem naboural zažité konvence o dobovém snímku. [==] Filmovou formou a způsobem prezentace je divák pobízen k určité mentální aktivitě. V rámci rekonstruování fabule ale obvykle chápe i hlubší smysl obrazů, klade jim určité významy. Na úrovni významů implicitních, kdy je divák nucen interpretovat, můžeme Veřejné nepřátele chápat jako určitou paralelu boje proti institucionalizaci a establishmentu, kterému vládnou výhradně muži (ve filmu nefiguruje jediná ženská postava nabývající nějakého vyššího společenského postavení). Můžeme jít v této tezi ještě odvážněji dál a vztáhnout postavu Dillingera k postavě samotného režiséra Michaela Manna stojícího se svojí určitou „vizí“ proti všem hollywoodským studiím, stejně jako Dillinger stojící proti policejním či zločineckým složkám. Mann i Dillinger jsou pak vnímáni jako anachronismus. Oba ale v opačném významu – Dillinger je zastaralý a nepřizpůsobivý jako darwinistická odchylka, která v průběhu změn doby a institucí zastarala. Je ale natolik dobrý ve své činnosti, že i tak dokáže nějakou dobu přežít. Mann naopak Veřejnými nepřáteli a obecně svým dílem značně inovoval klasický hollywoodský styl. Na jeho filmovou vizi tematizující zdeformovanou mediální zkušenost vnímání světa společnost pravděpodobně ještě není úplně připravena. [==] V rámci symptomatických významů můžeme film interpretovat jako paralelu hospodářské deprese (let třicátých a té současné, respektive z let 2008 a 2009). Obecně byla třicátá léta doba velké nejistoty, život byl krátký, lidé byli bez práce a neviděli stejně jako gangsteři před sebou žádnou budoucnost. Podobným, i když ne tak drastickým způsobem, tomu tak bylo i v době vzniku filmu. V obou případech ale můžeme hovořit o ještě více se prohlubující třídní diverzitě. [==] Tématem pokračují Veřejní nepřátelé v duchu hollywoodských konvencí, svým zpracováním ale zcela proti nim. Pravděpodobně ještě nějakou dobu po natočení této mužské podívané z mužského světa nebude zaznívat spojení digitální kamery a dobového filmu příliš často, ne-li vůbec. Jenom čas ukáže, zda tato Mannem navrhnutá cesta je jen slepou uličkou, nebo směr, kterým lze dál postupovat a nalézat další inovativní způsoby vyjádření. () (méně) (více)

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Použiť digitál v dobovom gangsterskom filme je vcelku odvážny tah. V niektorých momentoch funguje, v iných pôsobí skôr ako rušivý element, v globále síce výrazné opodstatnenie nemá ale aj vďaka tomu ide o inováciu, ktorá Verejných nepriateľov neopakovateľne odlišuje od konkurencie. Presvedčivá dobová atmosféra Chicaga 40. rokov a vhodne zvolená herecká zostava však sama o sebe nestačí, naštastie Mann prechodom do druhej časti snímku a s blížiacim sa záverom čoraz častejšie spomína na svoje majstrovské kúsky. Po rozležaní sa naviac v pamäti dokáže vynorit viacero silných scén, a aj ako sprievdodca posledným Dilligerovým rokom Mannov opus funguje, hoci na pamätné máčanie vreckoviek v krvi v závere dôjsť určite mohlo. A Bale definitívne potvrdil, že vie byť aj kvalitným nahrávačom. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Nevím sice jaký má smysl pouštět divákům upoutávku na film na kterém právě jsou, ale vzhedem k tomu, že šlo o ukázku kvalitní no harm's done. Že je Mann puntičkář a natočil film přesně na těch místech, kde k událostem opravdu došlo asi nemá smysl rozvádět, ale NEPŘÁTELÉ tím získávají nepopsatelnou atmosféru, která mě pohltila už od samého začátku a nepustila až do zavření dveří, kterýmžto záběrem celý snímek končí. Digitální kamera z dobové gangsterky vymáčkla tak trochu něco odlišného než na co jsem zvyklý. Mike navíc dokáže překvapit na úplně nečekaných místech a někdy z obyčejných scén tvoří něco zapamatováníhodného. A to jsem ještě nezačal o akčních sekvencích. Dát film o vykrádačích bank do ruky chlapovi, který natočil nejdokonalejší scénu vyloupení banky byl zlatý tah. Většinou jsou sice věcné, ale provedené s naprostou virtuozitou a třešničkou na dortu je přestřelka v (zvedněte ruku patrioti ;-) Little Bohemia. Depp i Bale jsou oba skvělí, JD možná trochu víc, ale může to být i tím, že se mu příběh věnuje více. Hudba je jak už bývá u Manna zvykem dokonale zvolená a Elliot Goldenthal jako by navázal na minulou spolupráci s Mannem. Doufám i v čistě orchestrální soundtrack. Navzdory spoustě společným znakům se ale NELÍTOSNÝ SOUBOJ nakonec nekoná a to je, myslím si, jen logické. Každý dobrý film by měl být svůj. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (41)

  • Když tělo skutečného Dillingera (ve filmu Johnny Depp) leželo na chodníku, mnozí přihlížející si v jeho krvi na památku namočili kapesníky. (HellFire)
  • Ve scéně v čase 1:29:35 začne Melvin Purvis (Christian Bale) střílet ze zbraně Colt 1911 a celkem vystřelí 12 nábojů. Zbraň je však jen na 7 nábojů. (dc125)

Související novinky

Bale založí Ferrari

Bale založí Ferrari

21.08.2015

Kyberthriller Hacker neuspěl u kritiků ani u diváků a navíc jde o jeden z největších propadáků letošního roku (rozpočet 70 milionů dolarů, tržby 17). Režisér Michael Mann tak potřebuje malou domů,… (více)

Branagh jako Wallander ještě jednou a naposled

Branagh jako Wallander ještě jednou a naposled

26.11.2013

Wallander je bezesporu jeden z nejlepších detektivních seriálů současnosti. Možná i proto, že se nejedná o tradiční seriál – každá ze tří dosavadních sérií obsahovala tři devadesátiminutové epizody,… (více)

Mann verbuje Thora do kybernetického thrilleru

Mann verbuje Thora do kybernetického thrilleru

17.02.2013

Chris Hemsworth si měl zahrát hlavní roli v sci-fi Stevena Spielberga Robocalypse, jejíž natáčení už mělo v těchto dnech probíhat. Kvůli problémům s rozpočtem však bylo odsunuto na konec roku a Chris… (více)

Leonardo DiCaprio šéfuje FBI

Leonardo DiCaprio šéfuje FBI

21.06.2010

Už se o tom spekulovalo dříve, teď je to oficiální. Leonardo DiCaprio si po Franku Abagnaleovi a Howardu Hughesovi zahraje další slavnou postavu americké historie 20. století. J. Edgar Hoover založil… (více)

Reklama

Reklama