Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
║Rozpočet $-miliónov║Tržby USA $6,008,677║Tržby Celosvetovo $23,570,541▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA //počet predaných kusov ║ Tržby za predaj DVD v USA //počet predaných kusov ║ zádumčivý Anthony Hopkins v podaní Hitchcocka je pôsobivý a kradne si všetkú pozornosť, príbeh sa venuje len životnému úseku okolo filmu Psycho, mierne rozoberie nejaké tie vzťahy, privodí režíserovho démona,... určite zaujalo a nabudilo opäť si pozrieť Psycho /80%/ ()
Čisto z faktografického hľadiska neoceniteľný film. I keď určite v mnohom prikrášľuje a zjednodušuje, jednoucho sleovať Hitcha akoo filmovú postavu v jeho súkromí a pri práci je pôžitok sám o sebe, Film postráda dramatičnosť, sústredí sa na psychiku svojho "pacienta", sem tam je vtipný, občas vydesí rejžovými predstavami a nijako zvlášť negraduje. Mne to osobne nevadí, len sa asi čakal ťažkotonážny oscarový náklad a tým pádom bol film sklamaním. Pravidlo, že ste tak žiadaný, ako váš posledný film, stále platí a ja tak trochu s ním aj sympatizujem, pretože zvyšuje nároky na tvorcov a tí sú nútení vydávať zo seba stále to najlepšie. Prečo bol potom Hitch jeden z mála, ktorí ho dokázali dodržať? ()
Miluju filmy z filmařského prostředí i Hitchcocka, ale tohle se moc nepovedlo. Na stopáž pouhých 98 minut se tam vlastně nic moc neděje, jako životopis to také nefunguje, protože ukazuje jen krátké období v jeho životě, a pro milovníky Psycha je tam nakonec hrozně málo záběrů z natáčení Psycha. Na druhou stranu solidně funguje retrostylizace a pár hitchcockovských vtípků, postřehů, jenže to je na film o takovém tvůrci zatraceně málo. ()
Komu se loni líbil Můj týden s Marilyn, bude spokojen. Retro z prostředí filmového studia a natáčení jednoho vizionářského díla, které rozhodně nemůže postihnout víc než zlomek ze života velkého režiséra. Milostný motiv jako alibi pro natočení je pro mě upozaděný. Hopkins předvádí samozřejmě to nejlepší a za masky, pokud se experti z Akademie uráčí vůbec film nominovat, bude Oscar. Více v mojí externí recenzi v kultu na konci ledna. ()
Drama s bulvárním nádechem, které se toho snaží říct najednou tolik, že nakonec nejenže nic neříká, ale ani nikam nesměřuje a ničím nepřekvapuje. Režisér některých z nejvybroušenějších filmových klenotů všech dob byl proměněn v bezcitného chrliče bonmotů, který má nakročeno k psychopatii. Produkce Psycha se pod Gervasiho vedením zdrcla v několik ohraných historek z natáčení a vztah mezi Hitchem a Almou prodělá za celý film jediný vývojový posun (resp. cyklický návrat). Vytváření paralel mezi Hitchcockovou tvorbou a jeho osobností je násilné a málo provázané se samotným natáčením Psycha (vyjma jedné montážně špatně ukočírované scény). Psychoanalytická setkání s Edem Geinem stejně jako většina ostatních užitých motivů jenom vyplňují prostor. Probádávání temných zákoutí duše Alfreda Hitchcocka, který své myšlenky na vraždu, měl-li nějaké, dokázal kanalizovat do tvůrčí činnosti, je jen naznačeno, ale neuskutečněno. Film předkládá často pochybná fakta, ale unikají mu souvislosti. Navíc mu chybí napětí, vtip, jehož pointu byste neodhadli s půlminutovým předstihem, i přesvědčivé herectví, protože Mirrenová hraje jen x-tou variaci příliš shovívavé manželky a Hopkins hledí hlavně na to, aby se Hitchovi podobal, ale nad úroveň vydařené karikatury se (především vinou scénáře) přehoupnout nedokáže. Stále však dostal více možností k navození dojmu jakés takés psychologické věrohodnosti než představitel Anthonyho Perkinse (ten queer týpek) nebo Very Miles (zapšklá potvora). Pár momentů k pousmání, jedna dvě narážky pro zasvěcené a nedobré tušení, že se někdo chtěl bez dlouhého rozmýšlení přiživit na slavném jménu. Není to katastrofální neúspěch, jenom - což je možná ještě horší - průměr ve všech ohledech. 55% Zajímavé komentáře: Douglas, eye candy ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Pro roli amerického scénáristy Whitfielda Cooka byl původně zvažován Nikolaj Coster-Waldau. Role se nakonec chopil Danny Huston. (ArsenalEagle)
- Herec Michael Stuhlbarg musel nosiť v scénach s Anthonym Hopkinsom topánky s masívnymi platformami. Režisér Sacha Gervasi povedal, že bez platforiem nesiahal Anthonymu ani po ramená. (Arsenal83)
- O úlohu Marion Crane (Janet Leigh), sa uchádzalo viac herečiek. Režisér Sacha Gervasi uvažoval aj o obsadení Anne Heche ktorá stvárnila Marion Crane v remake Psycho z roku 1998. Štáb sa k tomu vyjadril, že by potrebovali "novú" a mladšiu Marion. (pancoyote)
Reklama