Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
Hitche mám rád, i když raději nasedám s cizinci do vlaku nebo se vydávám na sever severozápadní linkou než bych se hrnul do motelu Batesových. Tady však jde o Psycho a tak tedy dobrá. Souboje s cenzory jsou fantastický, informace o vzniku snímku i jeho PR jsou fajn a sebestředně nafoukanej režisér je taky fajn, ale žárlící Hitch fajn není a ty pokusy vyfantazírovat z jeho života horor se u mne rovněž minuly účinkem. Navíc i nuda na mne občas spiklenecky vykoukla a s tou se velmi nerad potkávám. Tentokrát tedy uděluju přesně tři hvězdy a dva cípy, což je dohromady nebývalých 17 cípu. Gratuluju. ()
Hitchcock ťaží v prvom rade z toho, že sa venuje natáčaniu jedného z najkvalitnejších filmov histórie a samozrejme zároveň aj jeho tvorcovi, vďaka čomu som si viacero scén z natáčania a rôznych filmovo zameraných dialógov dosť užil, hlavne scéna v sprche na premiére bola perfektná, ale inak mi film príde až prekvapivo priemerný a to prakticky vo všetkých ohľadoch. Scenár rieši až príliš veľa výrazných prvkov, ale dosť povrchne, až som mal pocit, že tu sú len kvôli natiahnutiu dĺžky filmu, réžia je len obyčajný štandard a dokonca ani herecké výkony mi neprišli tak kvalitné, ako by som od takéhoto obsadenia čakal, teda až na postavu Anthonyho Perkinsa, ktorého James D'Arcy zvládol dokonalo. Takže ako fanúšik Psycha pozretie určite neľutujem, ale aj tak si myslím, že taký filmový génius, ako bol Alfred Hitchcock by si zaslúžil neporovnateľne kvalitnejší film, keď sa už honosí jeho menom. 61% ()
Áno, ako uvedomelý a zodpovedný prispievateľ na csfd som si najprv prečítal pár komentárov, ale len zopár, aby som nezblbol alebo nedostal krvácanie do mozgu. Nemohol som uveriť, že tento film je pre niekoho „len“ akási milá historka, ktorá sa zrejme ako parazit na niečom priživuje a preto akosi nemá morálne právo hovoriť sám za seba. Naozaj neviem, kde je napísané, že žánre retro a „making of“ sú automaticky podradné. V Biblii? Sú naozaj tak zaťažené nostalgiou, že o nič iné v nich nejde? Vyvediem z omylu. Podľa mojich skúseností filmy, ktoré reflektujú dejiny kinematografie patria k tým lepším či dokonca vôbec najlepším, pretože ide o dokonalú kulisu alegórie života (toho skutočného). Za všetky uvediem len moje najobľúbenejšie – Sunset Blvd. (1950), Deň kobyliek (1975), Purpurová ruža z Káhiry (1985) a L. A. Utajené skutočnosti (1997). Ak pri nich divák pociťuje ťažkú nostalgiu za nejakou belle époque, fajn, no tá s kvalitou nijak nesúvisí, nostalgia nie je kvalitotvorná. Za tie hviezdičky, čo udeľujeme, môže predovšetkým námet a scenár. Film Hitchcock nie je len o nakrúcaní legendárneho diela, samo osebe to nijakú katarziu nevyvolá. Je o Umelcovi, ktorý realizuje Dielo vo svete Slepých, takže sa cíti ako Alica v ríši divov. Alebo rovno ako Ed Gein. Ak pristanem na zem, tak priznám, že tu skutočne ide aj o to, ako vzniklo Psycho. Ak zároveň poviem, že mi po chrbte behali zimomriavky tak často ako pri prvom pozretí Psycha, tak zbystrite pozornosť. Kedy mávate zimomriavky vy? Keď pozeráte zlý alebo dobrý film? PS: Na rozdiel od tvorcov filmu si nemyslím, že by s obsadením Marion Crane Hitchcock tápal. Určite mal jasno, len čo si spomenul na vetu "Do amerického motelu idem kvôli pohodliu", ktorú Janet Leigh predniesla v čerstvej Wellesovej gangsterke "Dotyk zla". ()
Pro mě příjemně velké překvapení. Životopisné filmy většinou nejsou moje káva, protože jsou nudné a mají tři hodiny. Tady byla přiměřená délka, svižné tempo, skvělé herecké výkony a žádný prostor pro nudu. Pro mě teda rozhodně mnohem lepší film než zatím všechny nominované na Oscary, které jsem viděla. Vytknula bych snad jen jednu věc - tu strašnou masku. Sice chápu, že jí Anthony Hopkins musel mít, aby se přiblížil Hitchcocovi, ale byla opravdu strašná a bylo hrozně vidět, že je to jen maska. 5* ()
Takhle obyčejný film si mistr filmového napětí Alfred Hitchcock nezasoužil. Co na tom, že je film technicky kvalitní, dobře zahraný, příjemně oddechový a rychle odsýpá, když už mi po pár dnech po projekci vyšuměl z paměti. Dílo, kterému naprosto chybí jakékoli ambice a nápad. Ne že zrovna já bych vyžadoval, aby každý film byl "důležitý", ale v tomto jednom konkrétním případě mě to prostě mrzí. Jedním uchem dovnitř, druhým uchem ven. ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Pro roli amerického scénáristy Whitfielda Cooka byl původně zvažován Nikolaj Coster-Waldau. Role se nakonec chopil Danny Huston. (ArsenalEagle)
- Fotografie, kterou si filmový Alfred prohlíží po hádce s Almou, je fotografie skutečného Hitchcocka s jeho ženou. (Morien)
- Mezi herci, kteří byli zvažováni pro roli Alfreda Hitchcocka (Anthony Hopkins), byli také Oliver Platt, Richard Griffiths, Alfred Molina, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman, Bill Murray a Johnny Depp. (Morien)
Reklama