Reklama

Reklama

Šílený Max, pronásledovaný svou pohnutou minulostí, je přesvědčen, že jediný způsob jak přežít, je vydat se na osamělou pouť. Narazí však na skupinu prchající pustinou ve vyzbrojeném obrněném vozidle, v jejímž čele stojí elitní Imperator Furiosa. Citadelu, odkud prchají, tyranizuje Immortan Joe, kterému kdosi odcizil něco nenahraditelného. Rozzuřený vojenský vůdce svolá všechny své gangy a ve vysokooktanové silniční válce nemilosrdně pronásleduje prchající rebely. (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (19)

Trailer 1

Recenze (2 433)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Klikatá honička prapodivných vehiklů pouští tam a zpět asi jen těžko mohla být natočena efektněji. Byl jsem upozorněn na to, že v kině tohle nafouklé NIC dokázalo svým obrazem a zvukem pobláznit nejednoho diváka, ale mne to u obrazovky nechalo zcela chladným. Vypnout mozek sice umím, občas se mi podaří i vyndat si ho z hlavy, ale neumím ho zamknout do trezoru a ztratit od něj klíče. Abych však jen nehaněl, tak se mi líbila ta skvělá parodie na kytaristu visícího z náklaďáku a ještě to těhotné komando si zaslouženě vybojovalo svou hvězdu. A taky jsem si vědom, že mne za tohle hodnocení nečeká věčná jízda v naleštěném chromu, ale nemohu si pomoci. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

ŠÍLENÝ MAX: ZBĚSILÁ CESTA je skoro unisimo nekriticky přijímán laickou i odbornou obcí, přičemž zaznívají nadšené výkřiky o výjimečnosti díla. Při vší adoraci je opomíjen důležitý kontext: vychází se z poetiky tzv. chase films a je patrná snaha o kvalitativní překonání westernů i ozploatací skloubená s vypravěčskými strategiemi současné hollywoodské produkce v rozvíjení příběhu napříč několika médii. Podobně se negativní ohlasy ohledně absence příběhu, spektáklu pro spektakl, neprokreslenosti postav anebo žádného přesahu zakládají povětšinou na neznalosti toho, na jaké tradice snímek navazuje, jakým způsobem je přetváří a jak vyznívá._____ ŠÍLENÝ MAX: ZBĚSILÁ CESTA je celovečerní chase movie, ve kterém psychologicky definované (potažmo jasně typizované) postavy směřují z jednoho bodu do druhého (potažmo i zpět). Vyprávění si zakládá na linearitě, kdy protagonist(k)a anebo protagonisté mají jasně stanovený cíl, a zároveň jsou do vyprávění plně začleněné atrakce v podobě různých komplikací na cestě a přibývajících antagonistů. Výtky, že čtvrtý přírůstek do madmaxovské série jenom vrší atrakce, nejsou proto zcela na místě. Příklon k této tradici, vztahující se původně ke krátkometrážním počinům z přechodných dob kinematografie mezi "předváděním" a "vyprávěním", se projevuje i na struktuře tohoto dvouhodinového putování tam a zpět. Na první pohled se výstavba může zdát konvenční, protože s výjimkou klimaxu trvá každý akt cca půl hodiny (na konci prvního se Max osamostatní, v závěru druhého se znovu-spojí s uprchlicemi...) a každých patnáct minut je dílčí bod zvratu nasměrovávající příběh dál. Nekonvenčnost ovšem tkví v tom, že s výjimkou epilogu má ŠÍLENÝ MAX: ZBĚSILÁ CESTA podobu dvanácti cca desetiminutových krátkometrážních "epizod" (tj. délku oněch chase films), které na sebe navazují příčinně rozvíjenou akcí, vývojem postav a užívající ozkoušených serializovaných postupů jako cliffhangerů, záchran na poslední chvíli apod._____ Millerův poslední režijní a scenáristický zářez ve filmografii se vedle této poetiky úspěšně snaží překonat své zjevnější předobrazy: westerny a ozploatace. Z westernů přejímá model putování krajinou s chráněnou komoditou (část "fordovek") a pozdější důraz na silné ženské postavy (TENKRÁT NA ZÁPADĚ - a později RYCHLEJŠÍ NEŽ SMRT či SEXY PISTOLS ad.). Ze subžánrově velmi rozmanité ozploatace, tj. australské brakové/žánrové produkce od 70. let dál, fetišizování aut stavěných nad lidi a upřednostňování kaskaderských výkonů před vizuálními triky (carsploitation) a nebezpečí představované přírodou (ekohorory) a samozřejmě motiv pomsty._____ Už původní trilogie ŠÍLENÝ MAX vycházela z leoneovských westernů: titulní postavu konstruovala jako "bezejmenného" hrdinu z donucení, který funguje jako průvodce (post)apokalyptickým světem. Ve ZBĚSILÉ CESTĚ tomu není jinak, liší se pouze pojetí světa, který není založen na střetu dvou kmenů (dvojka) anebo selhávajícím matriarchátu (trojka), ale na myšlenkách některých směrů třetí vlny feminismu, zejména ekofeminismu a svým vývojem vyprávění i neomarxistického feminismu. Byli to muži, kdo zničil svět, a jejich zbraně, které způsobují smrt, zatímco ženy mají plodivou sílu jak rodit, tak i vybudovat nový - zelený - svět. A především, svrhnout stávající uspořádaní světa, ve kterém se (po dvojce, kde šlo o benzín a trojce, kde šlo o elektřinu) člověk stal komoditou. Asi tolik k významové plochosti šílícího Maxe._____ To je, slovy T. S. Eliota, způsob, jakým skončí svět, jak ho známe. ŠÍLENÝ MAX: ZBĚSILÁ CESTA ale předkládá svět, který mnozí budou jistě rádi prozkoumávat v dalších rozšířeních napříč médii a platformami: ve videohře, která přímo předchází dění filmu a která nás zavede do Ropanova, a spin-off komiksech, ve kterých by se čtenáři měli dozvědět víc o "backstory" Nadsmrťase, Nuxe, Furiosy a Maxe. A proč by to někdo chtěl dělat? Protože má člověk při sledování ŠÍLENÉHO MAXE: ZBĚSILÉ CESTY chuť samým nadšením začít masturbovat, i když hrozí, že si ho sedře - a s nástupem skoro půlhodinového klimaxu možná i utrhne. () (méně) (více)

Reklama

Mertax 

všechny recenze uživatele

Motorizované akční peklíčko, kterému dodává krev Tom Hardy (a to doslova coby trasfuzák na kapotě) a hlavně jednoruká Charlize Theron coby Furiosa s drsným přístupem a zároveň sentimentem v oku. Hudbu přidá auto s bubeníky a nepříčetný heavymetalový kytarista, který z nástroje vrhá oheň. K tomu Miller připojí další desítky originálních nápadů, zábavně děsivá nomen omen pojmenování lidí i věcí (města Brokovice a Ropanov, drtikol, Rictus Erectus či tyčáci), občas zrychlenou akci evokující všudypřítomné šílenství, nabité honičky na začátku a konci, žádné směšné dialogy – jen minimum nutné konverzace, nekonečnou postapokalyptickou pustinu, témata jako rozpad civilizace, matriarchát nebo válka o ropu…a je z toho písečná road-movie desetiletí, kde nic jako bezpečnostní pásy, zdravý vzdoušek nebo vychlazené pivko neexistuje, neboť Pustině vládne zuřivost, vaši nádorovití parťáci a Aqua Cola./// Film však mohl být ještě víc nechutnější, odpornější a atmosférou zoufalejší. Navíc krev je kvůli filtrům a barevnému ladění méně konstrastní, ale vlastně není vůbec čas rány sledovat a nechat postavy fňukat, protože jde o téměř non-stop jízdu, v níž motory vytuněných aut přeřvou vše živé. [Kino, 2D s titulky, 2x] ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Jediný film, který jsem až doposud od George Millera zhlédla, byl Šílený Max 2 - Bojovník silnic. Moc si z tohoto snímku nepamatuji, ale vím, že mně příliš nebavil a přišel mi poněkud nezáživný. Doufala jsem proto, že tato "moderní renovace" by mi mohla přinést větší zážitek. Nemýlila jsem se. Mad Max: Fury Road je skutečně ku*evsky našlapaná jízda od začátku až do konce. Snad jen v pár scénách nechá diváka trochu vydechnout, než to na něj zase pořádně vybalí. Tom Hardy toho moc nenamluví, Charlize Theron je úžasná a Nicholas Hoult zase střelený. Tím hlavním kanónem tohoto filmu jsou totiž ty MEGA husté vytuněné káry. Luxusní TankoMobily:) Ty to všechno táhnou a zanechávají zcela jistě diváky v úžasu nad tím, jak to všechno někdo dokázal dát dohromady. A samozřejmě, hudební stránka je dokonalá. Byla jsem překvapena nad tím, když jsem na YouTube našla videa z natáčení a očekávala jsem plac v obklopení zeleného plátna. Vypadá to tak, že Mad Max si po celý film dokázal vystačit i bez toho. Smekám před tvůrci a režisérem, že v době, kdy je zelené plátno, kam se hneme:), se ještě najde člověk, který ho nepotřebuje, ač se jedná o tak náročný film, co se týče množství akčních scén a kaskadérských kousků. No Green Screen! Yup!:) ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Pôvodnú sériu mám rád, obzvlášť kultovú dvojku, preto som sa aj veľmi tešil na toto nové spracovanie a našťastie nesklamalo. Hlavne musím pochváliť, že je to úplne netradične pojatý veľkofilm, pri ktorom som mal konečne pocit, že tvorcovia mali voľnú ruku a tak nemuselo dochádzať k zbytočným kompromisom, ktoré by to len kazili. A takto dynamický a pritom pomerne dlhý akčný film som nevidel už poriadne dávno, tu som mal skutočne pocit, že tie dve hodiny prešli za polovicu času. Ale práve tento klad má predsa len v sebe aj svoju horšiu stránku, celý film je vlastne jedna dlhá naháňačka a tak už nezostalo času na plnohodnotný príbeh, ale aj tak tu má stále čo zaujať, či už vízia budúcnosti so zaujímavým typom spoločnosti, viacero kmeňov zabijakov, množstvo detailov, ktoré to príjemne spestria, hlavne tí duchovia minulosti prenasledujúci hlavného hrdinu a dokonca sa tu nájde aj niekoľko príjemných a fungujúcich emotívnych momentov, za čo môže aj dobrý výber hudby. Na akcii, ktorá tvorí väčšinu času filmu síce musím trochu vytknúť, že je tu všetkého možno až zbytočne moc, jednoducho tých zničených vozidiel, zabijakov letiacich vzduchom a podobne je tu tak veľa, že to časom už nepôsobí až tak úderne a tiež ten eRkový rating sa dal využiť ešte trochu viac, síce sa tu nájde niekoľko drsných momentov, ale pôsobia skôr tak nenápadne. Ale inak je to celé skvelo natočené, dynamické, špinavé, veľkolepé, pestré a nadmieru nápadité, pričom na ten výber rozmanitých vozidiel je radosť pozerať. Hlavne taká naháňačka s motorkármi a ich zostreľovanie behom skokov, sekvencia s hojdajúcimi sa zabijakmi a mnoho iného, tu ma jednoducho akcia dosť bavila. Postavy síce kvôli celkovej dynamike nemajú až tak veľa priestoru, ale aj tak ma bavili. Tom Hardy tu predstavuje typickú postavu tohto žánru, teda drsného muža, ktorý sa stará hlavne sám o seba, možno aj preto mi hlavne prvú polovicu bola sympatickejšia Charlize Theron a veľkým plusom je aj postava mladíka, ktorý spočiatku pôsobí úplne bezvýznamne, ale ten jeho postupný prerod sa mi dosť páčil. A nesklame ani pestrý výber záporákov. Takže síce k úplnej spokojnosti mi ešte trochu chýba, hlavne by som chcel viac príbehu kľudne aj na úkor akcie, ale aj tak ma George Miller nesklamal a som rád, že ani po toľkých rokoch svoje schopnosti pre tento žáner nestratil. Rád si to pozriem znovu a dúfam, že sa dočkám aj pokračovania. 82% ()

Galerie (184)

Zajímavosti (71)

  • Známy austrálsky zabávač a moderátor Bert Newton bol jeden z prvých, ktorých režisér George Miller obsadil do filmu. Natáčať sa malo v Broken Hill, kde sa nakrúcal aj Šialený Max 2: Bojovník ciest (1981). Avšak dažde úplne zmenili vzhľad púštnej krajiny, a tak sa producenti rozhodli presunúť natáčanie do nehostinných končín Namíbie. Tento fakt oddialil začiatok natáčania, a preto sa uprostred roku 2012 rozhodol Bert Newton z produkcie vycúvať a dať prednosť divadlu, presnejšie novej adaptácii hry Annie. (beso74)
  • Každé vozidlo, které se objevilo ve filmu, bylo pojízdné a řiditelné. (xseja)

Související novinky

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

včera

Vyjma hokejových komentátorů jsou v těchto dnech nejzaměstnanějšími pracovníky v celé Evropě nejspíš ti šťastlivci, kteří v Cannes drží stopky a měří, jak dlouho po skončení filmu trvají které ovace… (více)

Další Šílený Max je v přípravách

Další Šílený Max je v přípravách

02.05.2024

Již za pár týdnů nás v kinech čeká návrat do dynamického světa stvořeného vizionářem Georgem Millerem (Šílený Max). Furiosa: Sága Šíleného Maxe dorazí na plátna 23.5., tedy celých devět let poté, co… (více)

Godzilla -1.0 dostane i černobílou verzi

Godzilla -1.0 dostane i černobílou verzi

21.12.2023

Nová inkarnace nejslavnějšího monstra japonské kinematografie od studia Toho Company je nečekaným (skromným) blockbusterovým hitem letošního roku. Snímek Godzilla Minus One s odhadovaným rozpočtem… (více)

Marvel našel nového superhrdinu

Marvel našel nového superhrdinu

01.11.2022

Yahya Abdul-Mateen II (Aquaman, Ambulance) se musel kvůli nabitému diáři vzdát role v prequelu Šíleného Maxe Furiosa, jeho oceňovaná hra Topdog/Underdog na Broadwayi ale brzy končí (nebo minimálně… (více)

Reklama

Reklama