Reklama

Reklama

Hluboko v oregonských lesích se ukrývá dobře vycvičený zabiják Aaron Hallam (Benicio Del Toro), který utekl ze služby u speciální vojenské jednotky. Když brutálně zavraždí čtyři lovce, zvláštní agentka FBI Abby Durrell (Connie Nielsen) požádá o pomoc L. T. Bonhama (Tommy Lee Jones). Ten jediný jí může pomoct. Bonham je v důchodu, a tak zpočátku váhá. Roky strávené u speciálních jednotek tím, že učil ostatní vojáky, jak zabíjet, nechal daleko za sebou. Ale pak si uvědomí, že vrahem je jeden z jeho bývalých „žáků“. Musí ho zastavit, a proto se vydá do lesů úplně sám. (TV Prima)

(více)

Recenze (316)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Kolik vám dáme času ??" - "Nevrátím-li se do dvou dnů, jsem mrtvej !!" ;) Otřískaný režisér William Friedkin natočil temný thriller o učiteli a žákovi, o pocitech viny, o nočních můrách a v prvé řadě o zabíjení v jeho primární animální podstatě naprosto věrný svému trademarku a osvědčenému rukopisu v čele s výraznými rysy jako strohost a spontaneita, které dělají z jeho snímků velmi jedinečné a neopakovatelné záležitosti !! Oheň, detaily očí, tváře ve stínu, kakofonická zvuková stopa, celá ta kosovská expozice, byť tradičně hollywoodsky zjednodušující a poněkud zbytečná a nic neříkající, asociuje Coppolovu Apokalypsu stejně jako pozdější sestup do Hallamovy trýzněné duše. Vztah učitele a žáka, otce a syna, potažmo veterána a uprchlíka zase jako by vypadl z Ramba, podobně jako scény v lese. V dusném lesním tichu a špinavé všudypřítomné zeleni najdete něco z Predátora. Maskulinita a testosteron, krev, pot a špína jednoho dostane do kolen, stejně jako film o mužích bojujících s jinými muži, s přírodou i se sebou samými. Friedkinův Štvanec nabízí naprosté minimum děje, zbytečných slov zrovna tak, tradičně se soustředí zejména na atmosféru a akci s důrazem na syrovost a úspornou, leč velmi přesvědčivou, explicitu násilí.. Na atmosféru pralesa, ze kterého jsme kdysi vyšli a jehož temnotu máme pořád ještě v srdci. Na akci, kdy proti sobě stojí dva muži a jejich nože a není slyšet nic než hekání a supění. V thrillerovém žánru není v dnešní době technicky maximálně dokonalých spektáklů a urputné snahy o hrdiny, kteří jsou co nejvíc cool, nic tak osvěžujícího a působivého jako tahle oldschoolová prostota, kterou Friedkin vždy uměl fantastickým způsobem prodat. Sám, původně dokumentarista, dokáže vytvořit dojem autenticity, vtáhnout diváka přímo doprostřed souboje, zároveň za sebe však s neviditelnou precizností a rutinou skládá desítky kratičkých záběrů tak, aby se žádný z nich neopakoval, a divák tak neměl šanci se nudit.. Ve filmu jsou takové sekvence dvě, přičemž první se odehraje v lese, druhá ve velkoměstě, obě dvě dokázali tvůrci nasnímat prakticky stejně, jako v džungli. Zde je třeba se poklonit Calebu Deschanelovi, jehož dynamické kameře, která ruku v ruce se střihem Augie Hess diváka udržuje v neustálém napětí jako šelmu číhající na kořist, není absolutně co vytknout. Del Torův Hallam využívá každé možnosti setřást pronásledovatele a Jonesův L. T. zase nepropásne jedinou stopu, ať už se noha štvance obtiskuje do mechu nebo do betonu, byť uznávám, že to nakonec může působit poněkud nereálně. Vše se děje mlčky, v naprosté spjatosti s prostředím a pohrouženosti do útěku, respektive lovu. A nesmíme zapomenout na rovinu etickou, kterou Friedkin velmi umně a nepodbízivě servíruje. L. T. učí zabíjení, tedy něco, co nikdy sám nezkusil, ale přesto na každém mrtvém cítí podíl viny. Právě zde na mě však příběh, respektive postava učitele - teoretika Tommyho Lee Jonese, který za Hallamovu situaci nese vinu hned dvojnásobnou, protože neodpovídal na jeho dopisy, až příliš nevěrohodně. Příčiny Hallovy řekněme psychické proměny Friedkin naštěstí nijak zvlášť nerozvádí, přílišné psychologizování by mlčenlivou sevřenost snímku zabilo, zůstává tak u válečného traumatu, kromě toho jsem to skvělému Del Torovi prostě bezezbytku věřil. Paradoxně jeho Hallam ve Štvanci vlastně představuje eticky nejčistší postavu, protože dělá vlastně pouze to, co ho naučili, a když zabíjí, zabíjí sváteční lovce, kteří si na jeleny berou supermoderní arzenál, což samozřejmě považuje za nedůstojné, přičemž L.T. ho svým způsobem chápe. Všimněte si, že ani jeden z nich za celý film nevypálí byť jedinou kulku !! Jeden v tomto faktu cítí něco z prastaré úcty lovce vůči kořisti, zde je právě ta zmiňovaná důstojnost, která ostatně proniká celým filmem. Divák tu nenajde žádné hlášky, žádnou prvoplánovitost, žádné hraní na efekt, jen starou dobrou poctivou filmařinu !! Friedkin vždy věřil a spoléhal na své tvrzení, že dobrý casting dělá 80-90% úspěchu filmu. Oscaroví Benicio Del Toro, který zde nesnese výhrady, a famózní Tommy Lee Jones, který hraje jako nikdy, ač vypadá poněkud staře, tyto předpoklady bezesporu splňují. Samozřejmě i díky naprosto vhodnému a údernému soundtracku Briana Tylera a umírněné stopáži podporující výslednou svižnost v konečném zúčtování Štvance vnímám jako takřka dokonalý film a vrchol tvorby Williama Friedkina, který se však nedokáže vyvarovat tradičních amerických filmařských nešvarů v podobě žvástů o demokracii a křečovitého patetismu, navíc i místy doplácí i na poněkud přepáleně toporný scénář. Charakterizační scéna, v níž Tommy Lee Jones vysvobozuje vlka z pasti, aby pak následně šel dát přes držku pytlákům, i fakt, že si oba soupeři před závěrečným soubojem vyrobí nové nože, jeden z plátu železa, druhý z kamene, což sice údajně odpovídá reálnému výcviku i faktickým schopnostem speciálních jednotek, působí neskutečně přehnaně. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Úmyselne chladný (v štýle Insomnie) a pomerne surový thriller, ktorý robí osobitým hlavne použitie nenápadnej hudby v pasážach, kedy by ste čakali veľký orchester. Evidentne kvôli dosiahnutiu väčšej autenticity a naturalizmu. Prvá, pomalšia a klišovitejšia polovica je handicapovaná chabou charakteristikou postáv a miestami prihlúplymi flashbackmi do minulosti, ktoré nás s nimi oboznamujú. V druhej polovici ale začne čistá akcia a snímka naberá na slušnej dynamike a pichlavej krvavosti. Na mainstream fakt dosť surové - toľko rezných rán sa v jednom filme len tak nevidí. Herci sú fajn, ale zaslúžili by si lepšie rozpracovanú psychológiu. Connie Nielsen to opäť moc, moc sluší. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Štvanec má čas si na útěku ukout mačetu za předpokladu, že jeho pronásledovatel zatím v letu vyklepává pazourek. Formátu Benicia Del Toro i Tommy Lee Jonese nehodné! ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Perfektní ruční práce, z níž je doslova cítit živočišnost, čerstvá krev a chlapskej pot. Štvanec je surová a odosobněná akce, která naturalistickým způsobem vykresluje starý přírodní zákon o silných jedincích, kteří si museli vždycky bolestně krvavým způsobem vymezit pole působnosti. Vydeptaný zabiják Del Toro, zahnaný děsivými myšlenkami do kouta, se stáva touhle kousavou šelmou. Vysvětlovací dialogy zde nemají místo. Ale když se zpětně podívám na příběh, vidím jen jeden mistrně zpracovaný citát. Nic víc, bohužel - ale ani nic míň. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

Starodmódní chladná oldschoolová two-men show, bez triků a efektů, plíživě pomalá, psychologicky rozebírající, oku lahodící a do sedadel přibíjející. Ostře vykreslené kontury vztahu otec-syn (učitel-žák) nafukují plochou akční báchorku do třetího (perfektně mrazivě atmosferického) rozměru a povyšují ji nad všechny mainstreamové koktejlovky současné produkce. Rambo by měl určitě radost. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Taková jednička Ramba mírně postavena na palici. Syrovost a Friedkinovo zdatné ukočírování akčních scén sráží klišoidnost příběhu, kupa nevěrohodností (celá úvodní scéna z "Bosny") a kupa vyslovených dějových blbostí. Nebo byste při útěku, hnáni stovkami pronásledovatelů, taky ráčili si v poklidu ukovat nůž? ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Zkušený harcovník a režisér několika vpravdě legendárních snímků William Friedkin zavzpomínal na své lepší časy a natočil vysoce nadprůměrný thriller o duelu dvou mužů a především o mocném kouzlu a přímočarosti chladné oceli. Příběh sice neoplývá přílišnou originalitou a najdou se v něm jak logické nedostatky, tak místa přehnaná či předvídatelná, nicméně díky "akčnímu talentu" pana režiséra si po celou dobu drží vysoké tempo a co je nejdůležitější, syrovou atmosféru skutečného boje muže proti muži, bez pravidel, na život a na smrt. Nejsilnějšími místy jsou rozhodně "lesní" scény v první polovině filmu, Jonesovo plížení lesem a úžasné záběry dávající vyniknout krásám přírody jsou nezapomenutelné. Za tohle a flashbacky s výcvikem, skvěle vymytého Benicia a vinu v očích Tommy Lee Jonese dávám 80%. Promiň, Connie, ale v tomhle filmu není pro ženskou místo;) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Snad až příliš oldschoolová rambovská variace o dvou zásadových skautech, vyvedených z míry světem, který žádných zásad nedbá. Učitel a žák, jasná páka, jenže kdo je kořist a kdo lovec? Tyhle dvě role jsou střídány výrazně častěji než výrazy na tváři Benicia Del Tora (oproti Slyovi je ale stále žabař). V tomhle přímočaře nalajnovaném střetnutí dvou mužů není místo pro nýmandské poldy z města, kteří jsou jenom palivem pro Del Torovu kudlu. Ten zjišťuje, že vám sebedokonalejší zvládnutí pravidel bude houby platné, nebudou-li pravidla dodržována. Mít více scén grády té závěrečné, kdy se chlapci celkem věrohodně řežou, a méně onen punc posttraumatické retardovanosti („jsem zlej magor, protože válka“), s chutí jednu hvězdičku přisadím. 65% Zajímavé komentáře: POMO, tron, Eddard, Jordan, cheyene, JohnFarst ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Aj vďaka Jonesovi mi to prišlo ako ďalšia variácia na Utečenca. Ale veľmi dobre natočená, so snahou o maximálnu realistickosť (hrdinovia sú počas naháňačky čoraz spotenejší a špinavší, čo sa vo filmoch často nestáva). Naháňačka autom je svojou uveriteľnosťou dokonca čímsi ako predchodcom "moskovského Bournea". Prekvapivo herecky zlyháva Benicio Del Toro - jeho dialóg s dcérkou je niečo, čo som v takomto mizernom podaní naposledy videl v nejakej telenovele. Dojmy výrazne vylepšuje ultrabrutálny záverečný duel, ktorý neváham zaradiť do svojej prvej desiatky najlepších filmových súbojov vôbec. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nechápu, jak se do takové kraviny mohl upsat Benicio Del Toro a Tommy Lee Jones. Film opravdu vypadá jak levná kopie Ramba. I když je o několik technických vymožeností vepředu, pořád je svojí kvalitou daleko za zenitem. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $55miliónovTržby USA $34,244,097Tržby Celosvetovo $45,496,534║ Vojnové konflikty a hlavne život po nich, či vypäté situácie späté s vojnou, asi už nejaký ten čas mátajú Williama Friedkina a preto natáča takéto filmy. Možno príbeh vyznie ušitý podobnosťou ako u Ramba(85%), aj s ním z časti je, ale príbeh nám skôr poukazuje na konflikt záujmov armáda/občania vs roboticky sfanatizovaní vojak. Film má čo ponúknuť, či aj akciu a naháňačky ako poznáme z Utečenca (100%), ale aj gradujúci dej plný zaujímavých scén. /70%/ film som videl už niekoľko krát a aj keď je len priemerný a dohromady nič nové neponúka je zručne natočený a vždy ma vtiahne do deja natoľko, že ma nemá šancu ani po x-krát nudiť, tak aj preto dávam trošku vyššie hodnotenie než by si zaslúžil ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Štvanec je natočen pouze z jednoho důvodu. Tommy Lee Jones s vousy chtěl ukázat Benicio Del Torovi, kdo je větší zálesák a jestli žák dokáže překonat svého učitele. Film to není rozhodně špatný, pomalý děj, který není ničím krom souboje dvou mužů vylepšen často ztrácí na zajímavosti a spadá do nudy. tento stereotyp se snaží přerušovat akční/dobrodružné scény, v kterých se buď oba muži mlátí, pronásledují nebo plazí v opravdu škaredě vypadajícím sajrajtu někde v lese. William Friedkin pro mě nikdy nebyl extra kvalitním režisérem, ale na tomhle filmu neměl ze svého postu, co zkazit. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Úvod v Kosovu působí strašně levně, ale pak se to zlepší. Když Benicio Del Toro vraždí v lese a povolaj na něj Tommy Lee Jonese, tak to vypadá hodně nadějně a čekal jsem něco jako "Predator" nebo "Rambo" okořeněné osobním soubojem dvou mužů. Jenže v tom je právě kámen úrazu, režisér po solidní bitce v lese pohřbí celej film tim, že se přesune do města, přibyde nesympatická agentka a všechna atmosféra je v háji. Chvílema mi přišlo že koukám na nějakej televizní film s Lundgrenem, až takovej je to občas průšvih. Finální battle je sice docela dobrej, ale není to už ono. Všichni herci kromě těch dvou pánů v hlavní roli jsou extrémně nesympatičtí a celej "Štvanec" je film kterej měl potenciál, bohužel zůstal nevyužitý. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,vaše pušky proti mýmu noži". celková atmosféra filmu na mě působila velmi dobře (lesy, zvěř, hudba). B.D.Toro vypadá drsně. bohužel mě zklamal T.L.Jones. působil tak nějak staře. a nic na tom nemění ani fakt, že má dobrou fyzickou a zde i psychickou kondici. úvodní masakr v kosovu mi charakteristiku postavy moc nevykreslil a myslím, že v celkovém vyznění filmu byl zbytečnej. vlastně kromě atmosféry a B.D.Tora, držel film nad vodou hlavně zvuk, který je ve spoustě akčních senkvencích výbornej. hlavně díky tomu za 3. ()

Dever 

všechny recenze uživatele

Soundtrack Hans Brian Tyler: 1. Asymmetric Rhythms ,2. The Disordered Patterns ,3. The Winter Shift ,4. The Emergence ,5. The Tracking Hallam ,6. The A Transitory Sonnet ,7. The Pulse ,8. The Sweepers ,9. The Coda Con Furiosa ,10. The Reluctant Mentor ,11. The Machinations ,12. The Vapor Wall ,13. The Over the Falls ,14. The Illusory ,15. The A Vision of War ,16. The Mirror Image ,17. The Man Comes Around , ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Slušné. Plusem je určitě ústřední dvojice Del Toro a Jones a solidní vychytávky s noži, takový finální souboj je slušně brutální a obsahuje pár fajných fatalit, ale očekával jsem, že se celý film bude odehrávat v deštném pralese a ono bohužel né, přemístění do města dojem lehce kazí,ale stále fajn jednohubka. 65% ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Nudné, neoriginální a stokrát viděné je tu po sto první (pokud jsem to ovšem nepodcenil). Konfrontace dvou neuvěřitelných chlapáků... Jednomu neuvěříte, že mu ruplo kouli, dalšímu neuvěříte, že na toho prvního má, ač ani ten nehýří charismatem vojenského veterána od zvláštních jednotek. Ovšem největší WTF pocit ve mně vyvolala hned úvodní scéna, ve které banda z pekla přišlých Srbů masakruje nevinné albánské ženy a děti. Asi někdo měl potřebu vysvětlit svým americkým spoluobčanům, že vybombardovat Srbsko byl opravdu záslužný a humanitární čin... Slabé **. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Až keď zabíjate holými rukami, zabíjate dôstojne.“ Chápem nadšené, ale aj rozpačité recenzie. Scenár je úžasný. Predstavte si, čo by sa stalo, keby sa špičkový vojak (Benicio Del Toro z TRAFFICU ) zbláznil a zdrhol by do nekonečných a prekrásnych lesov Severnej Ameriky a tam by „vykonával spravodlivosť“ na ničnetušiacich poľovníkoch a pytliakoch. Brutálne by ich vraždil, vyvrhoval tak, ako oni vyvrhujú srny, rozrezával na kusy a oddeľoval im jednotlivé končatiny od tiel. To je absolútne šialený nápad! A teraz si predstavte, čo by sa stalo, keby bol naňho nasadený megatvrdý zabijak (zarastene robustný Tommy Lee Jones), ktorý šialenca kedysi vycvičil? Scenár stojí na skvelom nápade a rozhodne mu pomáha i fantastická výprava krásnych, hustých lesov, obnažená, naturalistická kamera a "starodávna" réžia veterána Friedkina (FRANCÚZSKA SPOJKA, VYHÁŇAČ DIABLA). Ten si s hercami vytrpel náročné nakrúcanie v nebezpečnej divočine, plné stresu, nervovo a dosť ťažkých zranení. A na výsledku je to vidieť,. Vrátane bravúrne surových bitiek, z ktorých doslova strieka krv tak, ako nestriekala ani v najdrsnejších filmoch Stevena Seagala. Zatiaľ v žiadnom inom filme som nevidel, aby bojujúci muž súpera oslepil špliechancom vlastnej krvi (!). Napriek tomu snímka nie je dokonalá, herci boli dobrí, ale ani jeden z nich nepatrí k mojim extra obľúbeným, presun z lesov do mesta ma moc nezaujal a celkovo film napriek vynikajúcej atmosfére obsahuje aj slabšie, nudnejšie miesta. P.S. - Bob Dylan, Johnny Cash, "Highway 61 Revisited". ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak tohle me fakt hodne prekvapilo. Krome jedny vytky musim film jen chvalit. Ta vytka je v tom, ze se zbytecne dlouho dej odehrava ve meste, misto v lese. Jinak pribeh je dobrej a naprosto dostacujici, akcni sceny jsou fakt akcni a napinavy a sceny v lese jsou naprosto paradni. K tomu tu mame naprosto famozni uvod, kdyby misto napisu Kosovo napsali peklo, tak bych jim veril. Co se tyce hercu, Benicio je fakt paradni, ale hodne me prekvapil Tommy Lee, takle dobryho jsem ho uz dlouho nevidel, navic je porad dost solidne ve forme a zaverecnej souboj je dokonalej. No a k tomu vsemu ma film jen nakejch 85 minut, takze je to po celou dobu super zabava. ()

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Reklama

Reklama