Reklama

Reklama

Epizody(12)

Obsahy(1)

Dvanáctidílný seriál o principech a podmínkách tvorby v různých oblastech československé kinematografie v období tzv. normalizace (1969–1989) vám v prvním dílu připomene proměnu společenského a politického systému po příchodu okupačních vojsk v srpnu 1968. Jak souviselo natáčení snímku „Spalovač mrtvol“ se srpnovými dny nebo pohřbem Jana Palacha? A jak se husákovské vedení a filmoví konsolidátoři vyrovnali s kulminující érou Zlatých šedesátých? Jaká zkouška filmaře čekala při tzv. prověrkách? Vedoucí posty všech sfér kinematografie obsazují noví lidé. Jak filmaři reagovali? Kdo se přizpůsobil, kdo se vzepřel a kdo prokličkoval? Které filmy putovaly do temnoty trezoru a kterým byla naopak zcela uvolněna cesta do kin? Proč je dodnes považovaný za jeden z nejhorších československých filmů snímek „Hroch“? Nejen o tom bude první část cyklu Těžká léta československého filmu, kterou vás provede herec Tomáš Hanák. Jeho hostem ve studiu bude filmový historik Jan Bernard.
V druhé části se zaměříme na proměnu barrandovské dramaturgie a s ní související zpolitizování dramatické celovečerní tvorby. Jaké hrdiny filmů produkovali novou garniturou hýčkaní autoři? Kolikrát se na plátnech kin objevil Klement Gottwald a proč československý film přejímal poetiku i tendenčnost kinematografie 50. let? Z jakého důvodu musel Václav Vorlíček odložit scénář filmu „Což takhle dát si špenát?“ a natočil komedii „Bouřlivé víno“? Jak vzniklo volné pokračování trezorového filmu „Všichni dobří rodáci“? Proč měl Jan Kraus pocit, že odmítnout roli pohraničníka by mohlo mít zcela fatální důsledky? Druhou částí cyklu Těžká léta československého filmu vás provede herec Tomáš Hanák a jeho hostem ve studiu bude filmový lektor Aleš Říman. (Česká televize)

(více)

Diskuze

Stegman

Stegman (hodnocení, recenze)

Tak to jo. Pominu tu absurdní rovinu "co není úspěšné jako Pelíšky, je odpad", ale i tak jste mimo mísu. Nebo si lžete do kapsy. Dnes, stejně jako kdykoli v předchozích 70 letech, Česko(slovensko) dokázalo vyprodukovat ročně 5-8 nadprůměrných filmů. Ne víc. (Jen 2. polovina 60. let se tomuto pravidlu vymyká.) Jestli vidíte za posledních 15 let jen samý odpad, tak bude nejspíš problém u vás. Maucta.

Machine

Machine (hodnocení, recenze)

Jestli někdy byla těžká léta ČS filmu tak je to právě teď ! Co film to odporný odpad, od pelíšků se nenatočilo nic co by mělo větší úspěch!

Stegman

Stegman (hodnocení, recenze)

Nic proti infotainmentové podobě, ani proti Hanákovi, cyklus mě vcelku bavil. Jenže mi zároveň po celou dobu naskakovaly nepříjemné otázky: 
Proč se nevěnovali jednomu z nejkvalitnějších tehdejších žánrů, tedy pohádkám a filmům s rodinnou a dětskou tematikou (Polák, Hanibal, Plívová-Šimková, Lipský, Neúplné zatmění, Dívka s mušlí, O stříbrné jedli)? (- řekli, že o ně byl velký zájem i v zahraničí a konec?!) Proč nemluvili o životopisných filmech (když pominu film Julek), které se dnes vůbec netočí (Jireš, Vláčil, Skalský, Krejčík)? Proč nezmínili Bočanovo vzepětí v půli 80. let (S čerty, Smích se lepí, TV tvorba), narozdíl od propadu v 70. letech (Parta hic)? Proč na jedné straně ustavičně zesměšňovali ideology Purše a Tomana a na druhé dávali tolik prostoru ideologům Rejžkovi či Krausovi (kteří toho podle mě nemají zas tolik co říct)? Proč vynechali uměleckou tvorbu prorežimního Matějky či "pokleslého" Soukupa? Proč ze všech filmů prorežimního Svobody zmínili jen Skalpel z "polodemokratické" doby perestrojky? Proč mluvili o normalizačních filmech, jak byly šedivé a neoriginální a když se objevilo něco jiného, tak to ve vteřině sepsuli (Hodinářova svatební cesta)?

- Jistě, třeba to jsou všechno náhody. :) A výtka, že "všechno se tam prostě vejít nemohlo"? - To by se pak ale nesměli několikrát věnovat poplácávání po ramenou V.Chytilové nebo plivání na L.Tomana. Tento cyklus je určitě přínosný (žádný jiný o normalizaci neexistuje, pokud vím). Bohužel ho ale taky vidím jako "lehce" tendenční. Což je škoda, díly typu Animák a animáči nebo Dokument a propaganda ukazují, že to mohlo být výrazně lepší.

Bedikk

Bedikk (hodnocení, recenze)

Těžce jsem nepochopil zdejší odmítání. Tento TV cyklus je něčím, co v naší tvorbě chybí, ta katarze je u některých tvůrců velmi silná. Naprosto chápu, že prostoru je málo a obsahu hodně. Tvůrci se s tím musí nějak popasovat a ta infotainment podoba je dnes standardem a bez toho by takový projekt neměl v televizi šanci. Také moc nechápu odpor vůči Hanákovi - je charismatický, má příjemný hlas, dobře se poslouchá... podle mě dobrá volba. 

Matty

Matty (hodnocení, recenze)

Bregantova reakce na Troškův citát byla prozatím nejvýstižnější větou celého cyklu.

Stegman

Stegman (hodnocení, recenze)

Přehled dílů:

  1 Od naděje k beznaději

  2 Jiná dramata - jiní hrdinové

  3 Nová vlna v klatbě a kompromisu

  4 Principy cenzury

  5 Prominenti a rebelanti

  6 Netrapte se, bavte se!

  7 Export - import

  8 Dokumentární film a propaganda

  9 Animák a animáči

10 Mládí vpřed a vzad!

11 Emigranti, exulanti

12 Perestrojka a tání ledů

Artigas

Artigas (hodnocení, recenze)

Vydržel jsem to pár minut, ale totálně o ničem. Chudáčci komedianti, kdysi je je mlátili na potkání, dneska jsou to séreblity... v době "nesvobody" vznikla skvělá díla, které současná "demokratická produkce" nesahá ani po závěrečné titulky. Komedianti trapní...

Reklama

Reklama