Reklama

Reklama

Cirkus Bukowsky

(seriál)
Trailer
Česko, (2013–2014), 10 h 25 min (Minutáž: 51–53 min)

Režie:

Jan Pachl

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Pavel Řezníček, Hynek Čermák, Marika Šoposká, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák, Bohumil Klepl, Predrag Bjelac, Nela Boudová, Vanda Hybnerová (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(12)

Obsahy(1)

Jakmile se sebevražda milenky začne jevit jako vražda, je tu problém. Nestor Bukowsky přišel o práci, manželku, domov, jde po něm policie. Kriminalista Kuneš, který Nestora podezírá, má také problém. Musí nastoupit protialkoholní léčbu, jinak ho vyhodí z práce. Na rozdíl od nadřízených je přesvědčen, že Edita opravdu byla zavražděna. Místo nástupu na léčení se pouští do pátrání na vlastní pěst. Přes antipatie Bukowského a Kuneše je jasné, že jen jejich spojenectví může případ objasnit. Ale kdo byla vlastně Edita Tichá? Dcera kontroverzního podnikatele, úspěšná studentka nebo labilní manipulátorka? Ukazuje se, že ji nikdo neznal. Stopy vedou hned k několika milencům, okruh podezřelých je široký. Je vrahem neznámý stalker zahlcující Editu přívaly prasáckých SMS? Editin spolužák, profesionální aktivista, který zmizel den po její vraždě? Nebo dealer Prozac? Ostatně – ani policista Kuneš, ani Nestor Bukowsky nemají ve vztahu k Editě úplně čisté svědomí. Popravdě řečeno, kdyby Edita nebyla zavražděna, život Bukowského by byl zoufale nudný...

Výbuch karavanu rozmetá vánoční idylku a Bukowského plány na klidný život s Vesnou. Vražda Edity Tiché byla jen zástěrkou skutečného cíle. Nezbývá než zjistit, kdo a proč chce zabít Nestora Bukowského.
V dalších šesti dílech oceňovaného seriálu (cena za režii pro Jana Pachla a cena za střih pro Petra Pauera na mezinárodním festivalu BAR v Černé Hoře, cena AČK pro kameramana Marka Jandu, cena Zlatý ledňáček z Finále Plzeň za nejlepší TV DRAMA) se Nestor Bukowsky v podání Pavla Řezníčka spolu s parťákem Hynkem Čermákem alias detektivem Kunešem nakonec dopátrají pravdy. Než se tak ale stane, dostanou se oba do mnoha hraničních situací. Ponurá atmosféra, množství akčních scén i napínavých zápletek si nezadá s první sérií a hrdinové se během pátrání dostanou na neobvyklé lokace. Natáčelo se mimo jiné v industriálním prostředí Mostecké hnědouhelné pánve, v Gdaňském přístavu, či na studeném poloostrovu Hel. Jak se na správnou detektivní road movie sluší, zavede pátrání Bukowského hodně daleko od domova. Klíč k případu nakonec nalezne mnohem blíž, než by čekal... (Česká televize)

(více)

Videa (9)

Trailer

Recenze (314)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

První díl je jednoduše výborně odvedená práce a to přesto, že se objevují dost laciné úvody, jako je je dědictví, nebo kolega-hajzl, které působí až moc prvoplánově, jenže to jsou věci, které se snad do budoucna vytratí a zbude jenom dobře natočená detektivka bez klasického detektiva, alespoň v to doufám. Na hony vzdálené od seriálové cz & sk tvorby posledních let, že působí lépe, než velká část kinoprodukce, obzvlášť u scén, kde je severská inspirace podle mě patrná nejvíc - letecké záběry na jedoucí auta, nebo vlak, které dokáží vykouzlit krásné a zároveň lehce depresivní záběry, u kterých věřím domácí původ snad jen díky stejnému vlaku, ve kterém jezdím... Výborný pilot. Po díle druhém: : méně klišé, haleluja, příběh se krásně rozbíhá na všech frontách (až na tu cirkusovou, která byla ku mé potěše trošku upozaděna), chemie mezi Bukowskym a zchlastalým policajtem (Čermák je super!) se začíná rýsovat, jen tak dál. I těch skvělejch záběrů na krajinu bylo v tomhle díle tak nějak víc. Po díle třetím a čtvrtém: Smrt brutálnímu množství voiceoverů! Tempo se na chvíli také trošku uvolnilo a navíc se zjevilo pár ne zrovna hezkých dějových zákoutí, ALE to je mi vlastně fuk, díky poslední půlhodince čtvrtého dílu, který šlápl na plyn a ukázal, že tohle bude ještě hodně zajímavé. A co jsem ještě nezmínil - hudba je super. Po díle pátém: Nářez! Skvělé tempo. prohloubení do zápletky, vtip ve společných scénách Bukowskyho s detektivem... Asi nejlepší díl a jasný důkaz o kvalitě. Po díle šestém: Konec série jak má být, fuck you, debilní americké tvisty. ()

type_B 

všechny recenze uživatele

Komentář po druhé řadě. Ze začátku první série jsem byl celkem nadšenej. S postupujícími díly se však původní dojem začal vytrácet. Mám za to, že scénáristům došel dech, a tak začali lepit děj pomocí hlouposti a různých selhání obou hlavních detektivů. "Bože, to je vůl," napadlo mě nesčetněkrát během sledování Nestora či por. Tupeše. (Natahování děje pomocí lapsů hlavních postav mi fakt vadí!) Mezi další věci, které mi neseděly, byla i postava Nestora, v podání Řezníčka vyzněla trochu babicovsky, "cynické" monology pak vyznívají spíše otravně. Naopak se mi líbila postava právníka, kde jsem vzal na milost Klepla, jehož jinak z celého srdce nesnáším. Zdá se mi, že v kontextu tradice českého krimi žánru vyznívají Bukowského monology falešně a příliš uměle. Kdybych si odmyslel kontext, který se váže k Česku, seriál by se mně možná líbil víc. Kdo ví, třeba by se v zahraničí mohl líbit a tenhle komentář bude moci být označen za typicky zaprděně česky maloměšťácký. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

V souvislosti s "Cirkusem Bukowsky" se hodně mluví o severské škole televizních kriminálek, ale inspirace v tomto směru je pouze vizuální. Skandinávské, především dánské televizní produkce se vyznačují v prvé řadě komplexně rozvedenými a postupně rozkrývanými vztahy mezi postavami a mnohoznačností jednotlivých figur. Počínaje "Zločinem", jenž svým úspěchem posloužil jako inspirace i šablona pro další tituly jako "Most" či "Ti, co vraždí", můžeme vytyčit několik opakujících se postupů. V prvé řadě je to situování větší části vyprávění do nočních hodin, což seriálu dává onu temnější atmosféru, ale především vyvíjející se vztah dvojice vyšetřovatelů, ženy a muže, přičemž obě postavy dostávají osobní motivace, které je pozvedají nad standardní klišé. V případě "Cirkusu Bukowski" ale ono vztahování se k současným severským kriminálkám vyznívá spíše jako propagační snaha svézt se na mezinárodním trendu. Když ponecháme stranou zdařilé využívání atmosféry nočního velkoměsta, tak se severskými krimi tu jinak žádné souvislosti nenajdeme. Naopak tu příznačně najdeme zcela zjevné stopy naprosto odlišné tradice, a sice drsné školy, nicméně nikoli té klasické americké ze čtyřicátých let, ale naopak ve stylu ikonického "Posledního skauta". Když pomineme zcela přímé citace (probuzení v autě v prvním díle, obliba ve zraňěních nosní přepážky), snahu o stylizaci postav (umolousaný Kuneš svým věčným kouřením a chlastáním i osudovou sveřepostí vyznívá až jako cosplay za Joa Hallenbecka) a samotný koncept (dva různorodí chlapíci ze zcela odlišného prostředí, které spojuje vražda ženy, kterou oba nějakým způsobem znali, jež je vede do vyšších sfér společnosti a navzdory policii) se dědictví Shanea Blacka nese v prvé řadě ve zdejší podobě mužství. Podobně jako "Poslední skaut" také "Cirkus Bukowsky" se tváří hrozně osudově a nihilisticky, ale v jeho základu je naopak ryze optimistická oslava tradičního hrdinství a chlapáctví. Seriál je stejně jako film ódou na machismus v post-feministickém, či v případě českého prostředí (post)chcípáckém světě, který pro dobu, kdy už zdánlivě mají tradiční akční hrdinové odzvoněno a můžou se jen upíjet, ukazuje, že když dojde na lámání chleba, tak "this is a man's world". Čemuž ostatně odpovídá i situování děje do světa mimo tradiční společenské struktury jednak v rovině policisty vyloučeného ze sboru, ale především pak v prostředí světských a cirkusáků, které ještě dýchá příslibem dobrodružství a nevázanosti. V souladu s tím pak v seriálu (stejně jako v Posledním skautovi) jsou všechny ženské postavy zredukované jen na sexuální objekty s různým stupněm dostupnosti či schematické megery (vrcholem schematizace je příznačně zcela nepřítomná a ani nepojmenovaná manželka policejního majora, která mu jen volá s otravnými domácími nesmysly). Ženskou postavu v ranku Sarah Lund či Sagy Norén, ale ani alespoň zdánlivě se schématům vyhýbající Katrine Reis Jensen z "Ti, co vraždí" bychom v této chlapácké extravaganci hledali opravdu stěží. A stejně tak bychom tu nenašli komplexní vztahy postav ani profilaci nad rámec schémat. Byť nutno přinejmenším pochválit žánrový nápad na dramatický oblouk titulního hrdiny, který začíná jako chcípácký intouš, jak vystřižený z "Nestydy" či jiného českého filmu posledního desetiletí, ale díky cirkusu a krimi příběhu v sobě znovu objevuje opravdového chlapa. Navzdory veškeré povrchní umolousanosti, ponurosti a vyhrocenosti v nitru seriálu prostě tepe snaha dát české televizní produkci drsňácké kriminalisty-chlapáky, již mají být protipólem plakátových figurek ala "Major Zeman", ačkoli samy o sobě jsou jen dalším naivním ideálem. Po druhém díle by se sice mohlo vyprávění "Cirkusu Bukowsky" ještě pořád stočit ledasjakým směrem, ale něco mi říká, že i když si možná Bukowského žena nekoupí psa a Kuneš nezatančí jigu, pořád tu bude v jádru skautovské finále, kde naši hrdinové starými dobrými způsoby mimo všechna ta slabošská okleštění byrokratických postupů dají všem povýšeným šupákům nafrak a v cirkusáckém karavanu odjedou do západu slunce. ______ PS: Co do řemeslné stránky formálního zpracování je "Cirkus Bukowsky" projekt na úrovni světového standardu, ale spíše než ho jen díky tomu vyzdvihovat, měl by se opakovaně zdůrazňovat tristní stav větší části domácí tvorby. ______ Update po konci první série: Tuze smutný doklad úrovně nejen české seriálové produkce, ale především zdejší společnosti - v době, kdy špičkami quality TV jsou veskrze feministické seriály jako "Orange Is the New Black" či "Scandal" i dlouho běžící série rozkrývající a podrývající niternou zvrácenost genderových stereotypů či predispozicí jako "Breaking Bad" a "Mad Men", se jako vrchol české seriálové tvorby, který má "směle konkurovat" zahraničí, vydává tato odporně šovinistická óda na machismus. Nejen v tomto ohledu, ale také z hlediska kvalit, či spíše směšné absurdity scénáře vyznívá srovnávání "Cirkusu Bukowsky" se současnou britskou a skandinávskou tvorbou v detektivním žánru (bez rozmyslu přejímaná z PR materiálů seriálu) buďto jako smutná nesoudnost nebo prostě jen nehorázná drzost.  - více v recenzi pro Cinepur () (méně) (více)

kajas 

všechny recenze uživatele

Je pravda, že samotná detektivní zápletka není tolik komplikovaná, tudíž musí být příběh uměle natahován. Přesto se po "Expozituře" český divák zase jednou dočkal kvalitního kriminálního seriálu. Řezníček je skvělý a Čermákova hvězda stále stoupá. Druhá řada je možná ještě depresivnější, kvalita některých dílů ale dost kolísá, hodnocení tedy neměním. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

Cirkus bude !! Musím se přiznat, že ze všech projektů posledních let, které vyvíjelo už nové vedení České televize, jsem se právě na Cirkus Bukowsky těšil nejvíce, cítil jsem, že bych mohl být příjemně překvapen, přičemž nyní mohu s klidným svědomím říct, že má očekávání byla naplněna více než měrou polovičatou, protože Cirkus Bukowsky lze považovat za první skutečný krok z televizních kulis k vpravdě moderní filmařině, ke způsobu vyprávění, jehož nástup jsme kurevsky zaspali, potažmo i k žánru temného thrilleru, který momentálně prostě a jednoduše vládne trhu !! Jistě, lze namítnout, že by diváka jen stěží mohl překvapit příběh jako takový pojednávající o muži štvanci, který znenadání ve vteřině přichází o veškeré jistoty, od práce přes reputaci až po rodinu, přičemž samotný kolotoč, ano, to je to správné a velmi symbolické slovo, špatných zpráv a událostí, které splývají v jednu velkou kocovinu, odstartuje smrt jeho milenky a zároveň studentky Edity !! Zprvu navzdory buldočímu policistovi v podání skvělého Hynka Čermáka, jemuž podobné role prostě neskutečně sedí, posléze společně s ním začne hledat odpovědi !! Nicméně k základní žánrové výbavě přidal scénárista a režisér v jedné osobě Jan Pachl velmi osobitý, poeticky bizarní prvek v podobě omšelého cirkusu, který sice nejednoho diváka zřejmě spíše odradí, a který hrdina s podivným jménem Nestor Bukowsky Pavla Řezníčka zdědí, a navíc režijní jistotu a vyrovnanost, kterou by jeden od debutanta samozřejmě vůbec nečekal.. Některé aspekty této krimisérie však příliš skřípou, aby mohl být severských kriminálek (pře)sycený divák plně spokojen, je však třeba říci, že inspirace právě severskou školou je vlastně pouze zdánlivá, Pachl se zhlédl spíše v té drsné hollywoodské, momentálně velmi in linka kolem korupční mafie v pozadí jinak osobního příběhu mě osobně dost rozčiluje, bez neustálého nadbytečného, byť naštěstí vhodně sarkastického, monologu hlavního hrdiny bych se jistě také obešel, a třeba ve třetí části přicházející dočasné odloučení drsně jiskřivé dvojice, Řezníčkova psance a Čermákova úsporně ironického detektiva, který je nucen podstoupit protialkoholní léčbu, sérii vysloveně podráží nohy, protože kdykoli jsou tito dva spolu, ač na dně, bojujíc vtipem proti diktátu nočních barů a kalných rán s náladou studenější než Londýn a kocovin hlubších než dívčí klíny mě Cirkus Bukowsky nesmírně bavil !! Pachl překvapuje nejen velmi zručnou akcí, překvapivě jednotnou stylizací včetně barev, četným střídáním exteriérů s věčnými stopami deště, ale i nesmírně účinným souladem městské džungle a pouťového kouzla světských včetně maringotky s obrovitou krajtou.. Zaujala mě sociologie prostředí při výpravách po falešných stopách i vytoužená přízračnost série podpořená parádním nevtíravým hudebním motivem Tadeáše Věrčáka, ani casting není příliš za co kritizovat, většina herců byla zvolena velmi dobře, byť všudypřítomné klišé lze vycítit i dík obsazení některých jmen jako Hynek Čermák či Michal Dlouhý, která se již prostě svého charakterového zaškatulkování nezbaví, i když bych jim to opravdu velmi přál.. Sledovat zpustlost tak suše glosovanou, až okouzluje, toho bych se v rámci tuzemské tvorby nenadál, navíc to neskutečné napětí pravé detektivky volající nedočkavě po dalším dílu mluví za vše, a zdá se tak, že generace vzývající vlnu severské krimi se konečně dočkala, ačkoliv ušmudlaný nátěr Cirkusu Bukowsky se nesnaží opisovat, zůstává příjemně až oddaně český, za což patří Janu Pachlovi velká poklona.. Pokud si jeden uvědomí, jaká zvěrstva naše veřejnoprávní televize v posledních letech produkuje a zaštiťuje, zdá se být Cirkus Bukowsky něčím naprosto nečekaným, takovým maličkým zázrakem, za něhož bychom mohli být vděčni.. () (méně) (více)

Galerie (374)

Zajímavosti (63)

  • Na prezentaci v 5. minutě je vidět pistole Valtro mod.85 Combat 9mm. (Winster)
  • "Jedete na lom?" ptají se ve 4. epizodě stopující děvčata Bukowského (Pavel Řezníček). "Ano," praví on, a odveze děvčata na zámek Jezeří. Na zámek se ale ve skutečnosti přes Lom nedostanete, je totiž na druhou stranu. (sator)

Reklama

Reklama