Režie:
Juraj HerzKamera:
Richard ValentaHudba:
Petr HapkaHrají:
Jiří Menzel, Dagmar Havlová, Jana Břežková, Petr Čepek, Jan Schmid, Zdenka Procházková, Blanka Waleská, Zdeněk Ornest, Ilja Racek, Vít Olmer, Michal Pavlata (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Sci-fi horor o automobilu poháněném lidskou krví. Začínající automobilová závodnice Mima má možnost jezdit s mimořádně kvalitním vozem, který však funguje na neobvyklé palivo - na lidskou krev. Jen její přítel dr. Marek si uvědomuje nebezpečí hriozící každému, kdo se zaplete s automobilkou Ferat... Režisér Juraj Herz použil jako námět filmu povídku Josefa Nesvadby "Upír po dvaceti letech". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (239)
I když třeba Panna a netvor od Juraje Herze mi nesedla, tak u jeho Spalovače mrtvol jsem byl letos v transu stejně jako většina. Tady se ale rozpačitě pohybuji na rozmezí dvou až tří hvězd. Je mi líto, ale Upír z Feratu jeden z těch filmů, na kterých je zub času v mých očích už hodně vidět a když jsem si přečetl, že bylo plno momentů vystřiženo nebo seškrtáno , ani jsem se nedivil. Ocenit tedy lze (stejně jako u mnoha ostatních) určitě námět záhadného auta, které je možná poháněno na lidskou krev. Trochu se mi líbila přítomnost záhady a patrání a alespoň pár lehce stylových scén a prvků (pasáž v márnici, promítání němého filmu, krvává snová scéna) a dějový zvrat s nabídkou spolupráce. Ale ve výsledku mám pocit, že nejstrašidelnější tady byla ta svlečená Havlová, ufff.:-( ()
Závodní auto z konstrukční stáje Ferat jezdí na krev. To je z ekonomického hlediska, a při stále rostoucích cenách benzínu, nesporně výhodné, ale z etického hlediska poněkud nepřípustné. Jenže jsme v (českém) hororu. Mohl z toho být perfektně drastický horůrek, ale film byl zřejmě tehdejší velmi přísnou cenzurou natolik drasticky sestříhán, až nemá jedinou pořádnou hororovou scénu. Režisér a také autor scénáře Juraj Herz však také velmi často poukazuje, jak mu byl film zničen. Jak daleko se cenzura podepsala na výsledku, lze těžko soudit, ale nepochybně musel mít potíže při svém uvedení do kin. Je pravda, že několika scénám chybí návaznost, ale i tak je výsledkem poněkud mdlý film. Dobré herecké trio Menzel, Veškrnová a Čepek dělají co mohou, aby film zachránili od jednotvárné stagnace a nevyužitého potenciálu, který námět o upírském autě skýtal. Osobně jsem od tak proslulého filmu čekal mnohem víc, ale auto bylo pěkné. 40% ()
Chm, film funguje nejvíc jako guilty pleasure. Když pomineme ten zmatek v ději/střihu, za který může asi cenzura, tak největší trabl vidím v postavě doktora Marka, který působí jako Woody Allen ve většině filmů Woodyho Allena: zmatený trouba, na kterého se z neznámého důvodu lepí krásné ženské jedna za druhou, si hraje na detektiva a řeší magickou záhadu. Woody Allen na to ovšem chodívá přes humor, kdežto tenhle film se bere vážně a tudíž to nefunguje. Buďto měli do mixu žánrů přihodit trochu komedie, nebo do hlavní role obsadit opravdického herce. Hapka rulez jako obvykle. ()
Také nemastné-neslané, balancujúce na hrane hororu a hororovej komédie. Hororovú atmosféru vytvára iba jedna jediná scéna, ktorá ale zase je celkom dobre urobená (na rok a pôvod vzniku). Z postáv sa mi páčila iba tá herečka, ktorá účinkovala v tom krátkom čiernobielom upírskom snímku :) Hodnotenie: 45% ()
Dřevěným kolíkem přímo do srdce? Ale kdepak, miřte na pneumatiky.. Herz si hraje na Belu Lugosiho, Menzel si hraje na herce, T.Pištěk a pracovníci vývojového centra Škody MB si hrají na designéry (úprava Škoda 110 Super Sport), ale celé je to jakési bezkrevné a nedržící pohromadě. Zůstává otázkou, jak by film vypadal bez zásahů sviňsky rudých cenzorských nůžek.. ()
Galerie (8)
Zajímavosti (58)
- 19. 11. 2018 měl v Německu světovou premiéru blu-ray disk s restaurovanou verzí filmu s německou i českou zvukovou stopou, vyprávěním Juraje Herze a dokumentem o autu Vampir Ferat. (lexa.k)
- V čase 01:10:05 je možno vidět auto s logem Hella. HELLA AUTOTECHNIK se zaměřuje na výrobu předních a zadních světel do vozidel největších světových automobilek. (pornogrind)
- Blanka Waleská (majitelka závodního týmu) zde hraje lesbicky orientovanou ženu, což v době socialismu byla věc naprosto nevídaná a neobrazovaná. Pikantní tečkou pak je, že to byla opravdu její orientace. (sator)
Reklama