Režie:
Irena PavláskováScénář:
Irena PavláskováKamera:
F. A. BrabecHrají:
Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová, Libor Žídek, Miroslav Etzler, Eva Holubová, Vilma Cibulková, Daniela Reischlová, Petr Haničinec, Helga Čočková (více)Obsahy(1)
Její vášní se stala manipulace s lidmi... Studentka medicíny Dana (Ivana Chýlková) je navzdory svém hezkému zevnějšku zakomplexovanou staropanenskou stydlivkou. Když ji zavrhne zbožňovaný student ekonomie Marek (Miroslav Etzler), rozhodne se Dana dokázat mu, že o ni někdo stojí. Uprosí jeho spolužáka Milana (Karel Roden), aby si ji vzal za ženu. Tím muže přebere své nejlepší kamarádce Lence (Jitka Asterová). Po čase najde Dana v intrikách, pomluvách a manipulaci s lidmi zalíbení. Dokáže zneužít každou slabost a zbabělost, ale i obyčejnou lidskou slušnost. Stane se z ní noblesní domácí panička, která si zakládá na svém postavení a na manželově kariéře v podniku zahraničního obchodu. Neváhá kvůli tomu přemluvit Milana, aby v práci podrazil kolegu a nastoupil na jeho místo... Snímek Čas sluhů byl režijním debutem tehdy osmadvacetileté scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové. (Česká televize)
(více)Recenze (225)
Sametová revoluce tento film trochu zastínila. Díky za revoluci a Pavláskové díky za tento film, hercům za exceletní výkony (Chýlková, Holubová, Roden, Asterová, Etzler a v epizodce s rádiem i Polívka), díky za hudbu (Kalousek a ZOO). Film, na který se nezapomíná. V kině jsem ho viděl v roce 1990 tuším hned dvakrát. Škoda zbytečného pokračování - viz Čas dluhů. ()
Abych pravdu řekla měla jsem sto chutí při sledování praštit Jitku Asterovou krumpáčem do palice....Měla jsem štěstí, že nebyla poblíž, jelikož by mě zavřeli(a nebo za brutální vraždu krumpáčem amnestií propustili? :D). Ivana Chýlková patří s Karlem Rodenem k mojí špičce ledovce v českém velmi bahnitém a kamenitém rybníčku občas porostlém sinicemi ...Jenže ani ze začátku mi nebylo líto Ivany Chýlkové, že je z ní takové neohrabané kuře, které se zoufale zamilovalo do celera - pardon pana Etzlera(což nikdy nepochopím) ale v roli "mrchy" se mi líbila více :-). Co na to více říct? Zajímavé, ale podruhé pravděpodobně nekoukatelné. ()
O neprůbojné puťce která se stala chladnou mrchou. Trochu se divím že tohle prošlo přes tehdejší cenzuru, protože postavy nedělají hezkou vizitku ideálu socialistického člověka, a v ději se hromadí závadné společenské jevy. Ve své době to mohlo vzbudit poprask, jenže dnes je většina kouzla pryč. Z tehdy jistě působivé sžíravé kritiky odolala času jen vynikající Ivana Chýlková a perfení hudba. Zbytek nezestárl zrovna se ctí. ()
Čas sluhů je pro mne jednou z nejlepších a nejvěrohodnějších studií zvrácenosti socialismu plíživě ohýbajícího a lámajícího charaktery těch slabších. Kam se hrabou kašírované líbivé Pelíšky....TOHLE je odvrácená tvář nesmyslu, kde nesměl vyniknout nikdo, aby se mohli mít dobře všichni....Brilantní herectví (jakto, že si tady nikdo nevzpomene na Karla Rodena, který se skvělé Ivaně Chýlkové v její nejlepší roli téměř vyrovná?), skvělá kamera, scénář, střih....Tenhle již méně známý film je pro filmového fanouška silným zážitkem a velkým překvapením. ()
Dnes jsem po opravdu dlouhé době oprášil Čas sluhů a rozhodl jsem se ponechat mu své původní hodnocení. Film na mě sice nepůsobil nikterak dokonalým dojmem a hodnotil bych ho maximálně třemi kousky, čtvrtou hvězdičku jsem ale musel přidat za herecké výkony Karla Rodena a hlavně Ivany Chýlkové. Přerod ušlápnuté šedé myšky v bezskrupulózní mrchu byl v jejím podání fakt silným zážitkem. ()
Galerie (19)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (18)
- Ivana Chýlková (Dana) bola odvážna aj za cenzurovaného komunizmu. Čas sluhů bol v tom čase jej 6 filmom v poradí, kde ukázala svoje ženské "vnady". (Raccoon.city)
- V obsazení filmu nalezneme i řadu "nečinoherců". Role Danina milence Luboše se zhostil operetní sólista Libor Žídek a generálního ředitele podniku ztvárnil Miroslav Frydlewicz, sólista opery pražského Národního divadla. V jedné z dalších rolí můžeme zahlédnout i Imrana Zangiho, českého lékaře a perkusionistu íránsko-iráckého původu. (yurasch)
- Scenáristka a režisérka Irena Pavlásková komentovala skutečný předobraz hlavní ženské postavy: "Chodila k nám, byla báječná, hezká, inteligentní a strašně miloučká, než jsme zjistili, že vlastně všem včetně nás škodí. Podváděla, pomlouvala, rozeštvávala. Prostě ji to bavilo. Měla pak pocit, že je nejlepší a že všem vládne. Dodneška jsem nepochopila, jak z ubližování může mít někdo pocit radosti a zadostiučinění." Svým způsobem šlo, podle autorky, o paralelu společnosti za komunistické totality: "Té ženské všichni ustupovali. Říkali: radši se přizpůsobíme, ať to není ještě komplikovanější. A čím víc se zlu ustupuje, tím víc bobtná a roste. Chtěla jsem ukázat, jak strašně nebezpečné je přizpůsobovat se." (NIRO)
Reklama