Reklama

Reklama

Otevři oči a naskoč! Čeká tě jízda tvého života. Je Štědrý večer, pravý čas na dobrodružství. A tebe čeká v podobě cesty, která se kroutí nahoru a dolů horami, klouže po ledových pláních a šplhá přes závratně vysoké mosty. Vítej na palubě polárního expresu, kde je během cesty podávána horká čokoláda rozvernými číšníky a dobrodružství čeká v každém vagónu. Režisér Robert Zemeckis vytvořil s pomocí hlasu Toma Hankse opravdovou vánoční klasiku. Společně vás zavedou do světa kouzelné animace. "Vidět, znamená uvěřit", tvrdí záhadný tulák, který tě doprovází na této fantastické cestě. Uvidíš skutečné zázraky" Vlak je připraven, tak neváhej a nastup! (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (610)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Robert Zemeckis vždy vedl pomyslný souboj s jiným hollywoodským velikánem – Jamesem Cameronem. Oba natočili oscarové srdceryvné drama (Forrest Gump/Titanic), sérii tematizující cestování časem (Návrat do budoucnosti I,II,III/Terminátor, Terminátor 2) a oba vždy posouvali možnosti filmové techniky a efektů. Jejich souboj pak vyvrcholil na poli motion-capture animovaných filmů a zatímco Cameron hned se svým prvním pokusem jménem Avatar slavil v roce 2010 triumf, Zemeckis, který si technologii osahával už od roku 2004 a natočil v ní rovnou tři filmy, spíše zpochybnil své schopnosti poutavého vypravěče a donutil fanoušky žadonit o to, aby se vrátil ke klasické filmařině. Polární expres představuje velký milník ve filmografii jednoho z hollywoodských velikánů, bohužel už ne samotný milník filmový, jak by si sám autor díla nepochybně přál. Robert Zemeckis se vždy projevoval jakožto inovátor na poli filmové tvorby, a to především na poli technologickém. Většina jeho filmů oplývala těmi nemodernějšími efekty a technickými vymoženostmi a Zemeckis si vždy pochvaloval, jak se mu každým dalším filmem podařilo nastavit novou laťku, kterou bude pro následovníky nelehké zdolat. Téměř každý jeho film je považován za klasiku a když už si Zemeckis ve své tvorbě vybral slabší chvilku, vznikla z toho přinejhorším poctivá žánrová podívaná. Roku 2000 natočil dva doposud poslední hrané filmy – skvělou „robinsonku“ Trosečník a nedoceněný „hitchcockovský“ thriller Pod povrchem. Poté se na čtyři roky odmlčel. ______ Roku 2004 se stala zásadní událost, která udala nový směr tvorby režiséra oslavovaného Forresta Gumpa a kultovní série Návrat do budoucnosti – do kin byl vpuštěn Polární expres – kompletně animovaný film s užitím techniky motion-capture, který měl být zároveň jednou z prvních vlajkových lodí hollywoodských 3D filmů. Bohužel musím konstatovat, že Zemeckis „opilý“ možnostmi nových technologiíí zcela rezignoval na poutavé vyprávění složitějších příběhů a vše zjednodušil ve prospěch pouhé vizuální atrakce a technologické události. Skrze tento rodinný film vypráví příběh natolik triviální, že by běžnému vypravěči vystačil na slabou půlhodinu, avšak Zemeckis fabuli uměle natahuje všemožnými atrakcemi, které jsou povrchně efektní (zaměření na 3D efekt a neúměrné využití možností „odpoutané“ kamery v digitálním prostoru), bez trojrozměrné projekce ztrácejí polovinu svého kouzla a jejich repetetivnost začne velmi záhy nudit. Film je to neskutečně naivní a povrchně líbivý a ambiciózní pouze ve směru technologickém (z hlediska vyprávění je archaický), dětem velmi nízkého věku by se zajisté mohl zalíbit, avšak od režiséra Zemeckisova formátu bych očekával něco hodnotnějšího a z hlediska uměleckého trvanlivějšího. Na jeho starší filmy se vždy rád podívám znovu, avšak Polární expres byl již ve své druhé polovině úmornou podívanou, která je dnes vizuálně již zastaralá, což například o takové Falečné hře s králíkem Foyerem nelze říct ani po dvaceti letech. Dle dalších dvou následujících motion-capture animáků Beowulf (skvělý scénář zabitý nedokonalým zpracováním a Vánoční koleda (opět povrchní atrakce) lze nyní již s klidným vědomím říct, že rok 2004 byl pro Zemeckisovu tvorbu fatální. () (méně) (více)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Možná, že svým hodnocením Polárnímu expresu křivdím. Jenomže už nepatřím do kategorie těch nejmenších, Santa Claus je mi vcelku volný a navíc jsem jej nesledoval ve vánoční atmosféře, nýbrž pohodě letních prázdnin. Nelze mu určitě upřít to, že pro malé děti a fanatické uctívače digitální animace, bude působit jako vánoční dárek. Režisér Robert Zemeckis přesně ví co chce a výsledek tomu taky odpovídá. Vše je dotáhnuto do nejmenších detailů, ať už se jedná o vizuální stránku samotnou, tak i o dějovou jednoduchost, která v sobě skrývá mnoho mravních ponaučení pro malé caparty – a rozhodně to není jenom to, že Santa Claus existuje. Tom Hanks svých X rolí hlasově zvládnul skvěle a to je taky jeden z důvodů, proč se svým hodnocením nejdu níž. Proč to ale opravdu nedělám, je tedy, krom Hankse, špičková audiovizuální stránka. Už vzpomínaná animace, ale taky poctivě odvedená práce zvukařů, kteří se opravdu vytáhli. Duní to opravdu skvěle, sníh „křupe“ přesně jak má no, je to prostě radost poslouchat. A hudební doprovod Alana Silvestriho je zase radost poslouchat, i když ani tady (ve filmu pro děti) si Silvestri neodpustil své obvyklé „uřvané“ pasáže – ale je pravda, že se to do těch „akčních“ scén vcelku hodí. Inu, Polární expres není špatný film, rozhodně ne, ale je to můj subjektivní názor na to, že jsem se u něj nepobavil tak dobře, jak tomu bývá například u výtvorů z Pixaru nebo u (těch lepších) kusů studia DreamWorks. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Není to zlé, ale postavené pouze na technologii a příběh jde do pozadí a je zjednodušen na maximum. Některé scény jsou zde záměrně, aby se ukázala "dokonalost" motion capture technologie, která pro mě osobně není ničím tak úžasným. Tom Hanks je fajn herec, ale v každém filmu mi stačí jednou a ohánět se "My máme 8krát Toma Hankse nemusí být zrovna výhra. Robert Zemeckis měl dlouhou režisérskou pauzu a trochu se bojím, že stejně jako on dopadne i James Cameron. Škoda, že za každou cenu musel být Polární express trailer na technologii, která by (tvůrci se v to jistě modlí) jednou mohla být prohlášena za stavební kámen digitálního herectví. Digitální pohádka, nad kterou i malé děti budou možná ohrnovat nos. ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Čekáte-li od tohoto dílka jen milý film pro děti s vánoční atmosférou, tak prostě nemůžete být zklamáni. Překrásné animace (až mě napadlo, že se asi už brzy dočkáme doby, kdy nepoznáte, jestli to natočili herci nebo je to jen animovaná iluze), herecký koncert Toma Hankse v pětiroli, překrásné záběry, které až berou dech (ztracená jízdenka, vlak na ledě, jízda na lyžích na střeše vagónu), to jsou obrovské klady Zemeckisova filmu. Malý zápor je opravdu příšerný Santa a to, že jsem to neviděla ve 3D podobě. ()

Allien.9 

všechny recenze uživatele

I přes tenhle typ animace, který zrovna 2x nemusím, je "Polární expres" kouzelný, dojemný (ano, brečím) a má krásný hudební doprovod. Stoprocentní zážitek se ale nekoná a mohou za to nedotažené postavy; jedinou opravdu zdařilou postavou je Duch (tuláka? vlaku? Vánoc?), ovšem pochybuji, že jeho filosofičnost některé z dětí pochopí... ()

Galerie (58)

Zajímavosti (31)

  • Polární expres byl prvním mainstreamovým filmem, který byl uveden jak v klasické 2D verzi, tak ve 3D verzi pro kina IMAX. (imro)
  • Představitel pěti různých rolí Tom Hanks popsal svůj běžný den na place takto: "Ráno přijdu a navléknu se do obleku, který je celý pokrytý spoustou bílých teček, které pak budou snímat speciální senzory je to mnohem složitější, ale vysvětloval bych vám to až do zítřka a to ještě blbě -, a ty samé mi pak přidělají na obličej. Asi stovku. To trvá nějaké dvě hodiny a Bob mi pak řekne, kterou děláme scénu a koho v ní hraju. Podle toho si obléknu boty a jdeme na to. Když mám hrát někoho jiného, zase se přezuju... což bych asi měl vysvětlit. Když hrajete v nějakém 'normálním' filmu, hrozně vám pomáhá, že máte na sobě kostým. Díky oblečení snáze dotvoříte postavu. Když jste například v uniformě, automaticky se vám změní postoj, chůze i gesta a chováte se... víc vojensky. Na Polárním expresu jsme neměli žádné kostýmy, jen ten oblek se senzory. A já měl hrát pět různých postav, takže jsem potřeboval nějakou pomůcku, která by mi mezi nimi pomohla 'přeskakovat'. Takže kluka jsem hrál v teniskách, tuláka v galoších a tak dále." (NIRO)

Související novinky

Symfonická show Christmas in Hollywood

Symfonická show Christmas in Hollywood

02.12.2023

Orchestr Prague Pop Symphonics připravuje velkolepý koncert filmové hudby, na kterém představí oblíbené melodie z filmů, bez kterých si období nejkrásnějších svátků v roce neumíme už ani představit.… (více)

Batman a Superman digitálně animovaní

Batman a Superman digitálně animovaní

04.09.2007

Chvíli v tom byl docela slušný chaos. Když studio Warner Bros. oznámilo, že hodlá už příští rok odstartovat natáčení Justice League of America, komiksoví fanoušci začali střihat ušima. Co to, co to?… (více)

Zemeckis, Carrey a duch Vánoc

Zemeckis, Carrey a duch Vánoc

09.07.2007

Filmová veřejnost začíná být ze Zemeckisova Beowulfa pěkně nervózní. Digitálně animovaná adaptace staroanglické poémy, v níž podobně jako Tom Hanks v Polárním expresu ožijí díky technologii motion… (více)

Já se vrátim! Nebo ne?

Já se vrátim! Nebo ne?

14.11.2006

Když se Arnold Schwarzenegger, někdejší nejlépe placený herec Hollywoodu, opětovně stal guvernérem státu Kalifornie, početné zástupy fanoušků opustil i ten poslední zbytek naděje na jeho comeback.… (více)

Reklama

Reklama