Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh z pera bývalého mukla Jiřího Stránského a dnešního předsedy PEN-klubu je situován do 50. let a uranového lágru politických věznů na Příbramsku, kam po pádu stalinského kultu přichází na konci roku 1958 coby vězeň bývalý náčelník Hlavní správy nápravných zařízení plukovník Dobrý. Téma soužití bývalého hlavního "bachaře" a politických vězňů v bolševickém koncentráku posloužilo tvůrcům k nadčasové úvaze o možnosti (či nemožnosti) odpuštění a smyslu spravedlnosti. Snímek bohužel nesplnil očekávání - především pro svou syžetovou řídkost a nedostatečné vyklenutí dramatického oblouku včetně přirozené gradace příběhu. Příjemné jsou naopak kamera a herecké obsazení, tvořené doslova plejádou špičkových českých herců. Představitel jedné z hlavních rolí - Jiří Schmitzer byl roku 1997 oceněn Českým lvem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (154)

Stanix 

všechny recenze uživatele

České vězeňské drama, které jsem kdysi jedenkrát viděl a utkvělo mi v mysli tak, že jsem se k němu musel vrátit. Jeden z mála (bohužel) důkazů o tom, že Jura je pan herec. Vadí mi jen Heřmánek, kterého mám jinak velice rád, ale do postavy komunistického plukovníka na očistci mi moc nesedí. Bočan měl tenkrát do této pozice obsadit třeba Oldu Vlacha a nemělo by to chybu. Každopádně kdo má rád vězeňské snímky tak jako já a ještě tak neučinil, určitě nebude projekcí zklamán. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Hynek Bocan /Klauni a Vlastenci, Cest a Slava ...../ je v tomto filme o5 za kvalitu. Tematika Pracovnych Taborov 1948 - 1954 v byvalom Ceskoslovensku ma vzdy fascinovala, a este asi aj pekne dlho bude. Vysoko vyzdvihujem surovu atmosferu 50. rokov, reziu pana Bocana. Obrazky z pribramskeho uranoveho lagru su desive dodnes. Najde sa aj par znamych hercov - Leos Sucharipa /Prodavac Humoru/. 88 % ()

Reklama

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Byl jsem zvědavý na film, který měl potenciál třeba Tmavomodrého světa. Ale přes skvělé herecké výkony, dobře vykreslenou atmosféru i třeba famózní využití Beethovenovy 7. symfonie tomu chybělo to úplně základní - příběh s gradací a především důveryhodnost. Stránského popis děsivých padesátých let je didaktický (podobné je to i s nekonečným seriálem o "Maděrovi) a člověk si uvědomuje, jak nesmírně složité je napsat (protože každý film je takový, jaký scénář) příběh s uvěřitelnými osobami a jejich vývojem. Snad za nejhloupější pokládám ony titulky, které označují "mukly" a snaží se dokumentárnost, která tady nemá místo. Krátká sekvence z filmu Žert (Ludvík Jahn u PTP) je emočně mnohem silnější, než celý tenhle příběh, jenže v onom žertu je to jenom epizoda. Film končí stejně podivně, jako třeba vizuelně a herecky skoro dokonalý Ve stínu, natočený mnohem později a když to porovnám třeba s jinými filmy (Kawasakiho růže nebo německý Životy těch druhých - porovnání z důvodu zachycení irčitých mezních situací z doby komunistické totality) tenhle film se prostě nepovedl, stejně jako za mnoho nestál ani ona Zdivočelá země. Škoda. Nějak se se těm našim umělcům až na vyjímky nepodařilo se s dobou dostatečně prvadivě a přitom atraktivně v tom dobrém slova smyslu vyrovnat. Přitom Stránského Balada o pilotovi je podobně mdlá, jako tohle...k tomu, aby vznikl silný a pravdivý film prostě není potřeba takhle tlačit na pilu, vznikne pak cosi jako antipadesátková agitka. Bohužel. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších filmů devadesátých let a já jsem jej viděl až v roce 2015. Nicméně jsem si téměř jistý, že bych jej v roce 1996 nevnímal v tolika souvislostech jako nyní. Jiří Schmitzer předvádí životní výkon a obdržel svého nejzaslouženějšího Lva - scéna s propašovaným jídlem pro mě zůstane nezapomenutelnou. Zaujalo mě, že se ve filmu objeví několik vyloženě komediálních herců (Šteindler, Krampol, Vladyka) a film tím nijak neztrácí, právě naopak. A nemohu se nevyjádřit k hudební složce - Beethovenova 7. symfonie mi ještě teď zní v uších. Jen jsem ji filmově měl spojenou pouze se snímkem Ony, což je diametrálně odlišný film. Bravo, pane Bočane a pane Stránský. ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

70%. První polovina: v lágru je pěkná nuda. Film taky. Druhá polovina: Schmitzer odmítá po večerce vstát z postele, velitel tábora Šteindler za ním přijde a jejich rozhovor je to nejlepší z celého filmu. Nakonec sfárají do uranového dolu (Schmitzer, Dlouhý, Heřmánek) a zas tak moc se toho nestane. Nebýt té scény, byly by to tři. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (10)

  • Jiří Schmitzer pro svou roli odmítl trénink v posilovně, jelikož tvrdil, že svaly z posilovny vypadají jinak, než svaly z trestaneckého tábora. Jako alternativu si pro přípravu vybral rozbíjení betonových kvádrů krumpáčem, ze kterých na žádost svého švagra vysekával ocelové trubky. (Jizni Tlapa)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Reklama

Reklama