Reklama

Reklama

Sissi

Trailer

Obsahy(1)

Cesta lásky vede z rodinného sídla k císařskému dvoru. První část klasické rakouské romantické trilogie v hlavní roli s Romy Schneiderovou. Píše se rok 1853 a bezstarostná a rozverná šestnáctiletá dívka, bavorská princezna Alžběta, zvaná Sissi, si užívá dospívání na rodinném sídle, kde je coby oblíbená dcera bavorského krále Maxmiliána I. Josefa, vychovávána ke svobodomyslnosti a lásce k přírodě i umění. Když matka mladého rakouského císaře Františka Josefa, Žofie Frederika Bavorská, pojme plán na sezdání syna s Alžbětinou starší sestrou Helenou, zvanou Néné, doprovází ji na cestě do rakouského Bad Ischlu právě Sissi. Zatímco Néné se připravuje na ceremoniality seznámení s Františkem, Sissi si užívá místní přírody a rybaření. A shodou okolností se právě při té příležitosti setká s mladým císařem, kterému její krása i osobnost okamžitě učarují... Rakouský producent, scenárista a režisér specializující se na oddychové kostýmní snímky Ernst Marischka pojal plán na filmové ztvárnění mladé lásky populárního císařského páru na základě operety, kterou připravil a s velkým úspěchem před válkou uvedl jeho starší bratr Hubert. Jelikož práva na adaptaci od Huberta již ve třicátých letech odkoupilo americké studio Columbia (výsledkem byl snímek The King Steps Out od Josefa von Sternberga), koupil Ernst práva na dvojdílný román Marie Blank-Eismannové "Úděl císařovny Alžběty". Do hlavních rolí obsadil začínající herečku Romy Schneiderovou, dceru dobové hvězdy heimatfilmů Magdy Schneiderové, a mladého představitele romantických partů Karlheinze Böhma.
Během uvedení předčil snímek veškerá očekávání a stala se z něj senzace nejen v Rakousku a okolních zemích. Dodnes náleží mezi divácky nejúspěšnější německy mluvené produkce, ale navíc sehrál zásadní roli v utváření mezinárodního obrazu o Rakousku i životě samotné císařovny Alžběty. Mnohé historické nepřesnosti z filmu vstoupily do obecného povědomí chybně jako fakta, která ale na druhou stranu ze Sissi učinila komerční ikonu. Právě z ní, ale i malebných scenérií prezentovaných v tomto filmu žije rakouský turistický ruch až dodnes. Navzdory ohromné divácké popularitě se vůči filmu ohrazovala nejen dobová kritika, ale ve zpětném pohledu i samotné jeho hvězdy. Ačkoli se Sissi pro Romy Schneiderovou stala odrazovým můstkem pro velkolepou mezinárodní kariéru plnou herecky náročných rolí, nikdy se nedokázala zbavit stigmatu, které na ni vrhala role romantické princezny. Karlheinz Böhm se následující roky pokoušel vymanit ze škatulky milovníků v kostýmních filmech, až se mu to povedlo titulní rolí v legendárním psychologickém krváku Šmírák (Peeping Tom). Skandál, který jeho part vyšinutého vraha ve své době vyvolal, úspěšně ukončil nejen jeho kariéru v německých filmech, ale i reputaci doposud uznávaného režiséra Michaela Powella. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

tahit 

všechny recenze uživatele

Její skutečný život zde ulpívá na povrchu, ale romantická historka dokonale plní svůj úkol a působí úsměvně. O nic víc v tomto zábavném filmu ani nejde. Že jde o starý film, vůbec ničemu nevadí. Atmosféra rakousko-uherské doby je zde zachycena s jistou dávkou pompéznosti, ale humoru. Film mě pobavil, což mnohým dnešním komediálním filmům chybí. ()

PaRi 

všechny recenze uživatele

Průměrný rakouský režisér stvořil podprůměrnou limonádu operetního střihu pro paní a dívky. Nemohla to zachránit ani krásná Romy či velká výprava. Většina herců působí až ochotnicky. Z velkým sebezapřením jsem shlédl dva díly tohoto kýče a už nikdy více. Nechápu, že má Česká veřejnoprávní televize touhu předkládat tenhle příšerný spektákl divákům. Patří to tak na Novu, od které to ČT převzala, neboť na konci filmu nás Nova lživě informuje (jak je u ní zvykem), že prý tohle dílo vyrobila. Kde jsou ty časy, kdy se pravdivě uvádělo: české znění vyrobila ... ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Klíčová spolupráce Romy Schneiderové a Ernsta Marischky začala už jejím třetím filmem Mládí královny Viktorie a bezprostředně pokračovala Německými rytíři. Vrcholila trilogií o Sissi, která se mohla dočkat minimálně ještě čtvrtého dílu, kdyby Romy v mezičase nepracovala i na jiných projektech a nebouřily se v ní hormony dospívání. Mezi prvním a druhým dílem Sissi byla věrná alespoň svému novému párování s Karlheinz Böhmem ve filmu Kitty a velký svět. Mezi druhým a třetím dílem ovšem natočila dva filmy s Horst Buchholzem Robinson nesmí zemřít a Miláček z Paříže, které předznamenaly zlom v její kariéře a především útěk do Francie a po té ještě dál. Po třetí Sissi následovala poslední filmová setkání s vlastní matkou Romy Schneider v Poloněžné, druhá spolupráce s Lilli Palmerovou (po svém druhém filmu Ohňostroj) v remaku Děvčat v uniformách, kde vytvořila novou polohu svého herectví, jež zopakovala v dalším remaku, tentokráte v Kristýně. A po té se setkala s Alainem Delonem a zahodila svá první léta u filmu jenom proto, aby se ještě vrátila splnit staré závazky a vytvořila ještě naposledy dva romantické kostýmní velkofilmy Krásná lhářka a Káťa. Tyto nevadily, protože se jmenovaly jinak, než Sissi IV a Sissi V. Tato bilance její kariéry je tu záměrně, aby trochu osvětlila migrační zmatky kariéry Schneiderové a zároveň rozpolcenost vnímání celého fenoménu filmové Sissi, která se v očích jedněch stala příkladem toho, co musela herečka odvrhnout, aby vytvořila mimo své dvě vlasti konečně něco dobrého - a v očích druhých vrchol její kariéry, který nedokázala zvládnout a stavět na něm. Je paradoxem, že málokomu vadí její přirozený vývoj v 50. letech, kdy v 18 filmech vytvořila celou škálu dospívajících hrdinek, adekvátních svému věku, ale hodně lidí vidí jen kontrastní Sissi a některé filmy až z 60. - 80. let. Co si s tím počít? Já radím jediné, jít po zpětné lince režisérově, aby se člověk tolik nedivil tomu, proč právě jeho Sissi vzbudila takový humbuk. Tento scénárista, režisér, producent a autor hudebních textů, si během své bohaté kariéry takřka 70 let osvojil vlastní styl. Během Druhé světové války začal pravidelně své scénáře režírovat a konečně začátkem 50. let si přišel na své, když mohl filmy také ovlivňovat vlastní produkcí. Vytvořil dokonalý velkolepý svět s nádechem pohádky pro dospělé, výbornými jiskrnými dialogy a často ironickými zvraty v ději. Byl to on, kdo se nebál zužitkovat nový pár matky a dcery Schneiderových a byl to také on, kdo pozitivně ovlivnil novou identifikaci poválečného Rakouska a jeho hledání jistoty ve Starých zlatých časech. A i když mu dala Romy košem, zůstalo mu ještě dost věrných, aby se vrcholem jeho kariéry stal příběh o Franzi Schubertovi Das Dreimäderlhaus. Sissi tedy není jen pozlátkový film, ale stejně jako bonbón v celofánu potřebuje nejdříve rozbalit a teprve po tom si ho užít. "On!" "Kdo? Aha, to jsem zase já." ()

Roman Albach 

všechny recenze uživatele

Sissi, osudový film pro Romy Schneider. Na jednu stranu z ní definitivně udělal hvězdu evropského formátu, na druhou stranu jí vypálil cejch, kterého se pak celý život zbavovala. Lidé si ji začali se Sissi ztotožňovat a předpokládali, že mladá Romy je stejná i ve skutečném životě. Ještě po 20 letech, kdy natočila Ďábelskou trojici, se tato Sissi generace bouřila a nechápala, jak tato sladká princezna mohla hrát nechutnou vražedkyni Philomenu Schmidt. Nicméně tento film je řemeslně velmi dobře odvedený. Ernst Marischka dokázal 10 let po válce Rakousku nejlepším možným způsobem připomenout zlaté c. k. časy, kdy Rakousko ještě byla velmoc. Příběh mladé bavorské princezny a císaře plyne příjemně a přirozeně. Zkrátka a jednoduše, milý film, který se skvěle hodí do vánočního času... ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Takový filmek pro dívky, které se mohou alespoň na chvíli stát se pronceznou spolu se Sissi neboli princeznou Elisabeth Bavorská (šestnáctiletý špunt Romy Schneider). A jako správná princezna se stará o zvířátka, je vzdorovitá, hravá a stále ještě naivní. A potká muže svého srdce, císaře Františka Josefa (Karlheinz Böhm), kterého okamžitě balí. Sice se dává na okázalý protest, když zjistí, že se má zasnoubit s její sestrou, princeznou Helenou Bavorskou (půvabná Uta Franz). Ale je ráda, jak se to nakonec vyvrbí. Nechybí zde ženy opatrovatelky v postavách jejich matek, matka Sissi vévodkyně Ludovika Bavorská (Magda Schneider) a matka Františka arcivévodkyně Sophie (Vilma Degischer), která chtěla všechno řídit. Je tu snaha o vtip v postavách otců: otec Sissi vévoda Max Bavorský (Gustav Knuth), bodrý chlapík, a otec Františka arcivévoda Franz Karl (Erich Nikowitz), nachluchlý alkoholik. A všechno šťastně dopadne, všichni se mají rádi a slaví se velká císařská svatba. Pro princezny. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (16)

  • Už v roce 1947 zvažoval Billy Wilder a scenárista Walter Reisch natočit o Alžbětě Bavorské film jako možnost comebacku Grety Garbo. Při schůzce s Garbo téma nadhodili, ale ta nápad odmítla: „Už jsem hrála Kristýnu a nechci hrát jinou císařovnu.“ (kenny.h)
  • Sissi videlo v kinách 20 až 25 miliónov ľudí, čím je doteraz jeden z najnavštevovanejších filmov v nemeckom jazyku. (Arsenal83)

Reklama

Reklama