Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
- Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
Po velmi dlouhé době jsem se zase podíval na čacký boj českých vodníků za právo žít v domě s hodně vlhkým sklepem. Teprve dnes mi došlo, že šlo vlastně o odbojovou skupinu řízenou imperialistickým Západem, která neváhala sáhnout na život nejednomu soudruhovi. Tvůrci to sice dovedně maskovali rádoby uvědomělými ideologickými odkazy, ale dnes jsem je konečně odhalil. Ale teď vážně- nebyla to ani zdaleka jedna z nejvtipnějších československých komedií, ale pořád mě baví a rozhodně jsem se nenudil. ()
Vorlíček je prostě a jednoduše génius. Považte, jak by bylo krásné ráno místo cesty na tramvaj prostě jen hupsnout do umyvadla, a večer si pak udělat mejdan v akváriu. Vlhko ve sklepě by nebyl problém, ale výhoda, a porcelán po babičce by rázem získal na ceně. A bez krvavé tlačenky a transfúzí bych se snad nějak obejít dokázala. :) ()
Vorlíček musel mať svojho času v hlave také obrovské množstvo nápadov, že ledva stíhal natáčať. Je dobré, že to všetko postíhal, pretože sa my, česi a slováci nikdy nebudeme (na rozdiel od trebárs suchých Nemcov alebo Rakúšanov) nikdy na vianoce nudiť. Stačí iba púšťať dokolečka Vorlíčkove filmy. Je zbytočné niečo písať k deji, všetci to poznáme a nežije snáď jediný človek, ktorému by sa táto komédia, spoločne s ďalšími Vorlíčkovými klenotmi, nepáčila. ()
2,5*, protože vodníci v Čechách prohráli na celé čáře a ještě se zlehka socialisticky radovali. Ovšem v době normalizace to byl jeden z pohádkově-nepohádkových úletů, které osvěžily, ovšem daly též zapomenout (je to dobře nebo špatně?) a v podstatě funguje i dnes. Vorlíček s Macourkem mají na kontě mnohem lepší filmy (a také pár horších). ()
Jedinečná a dokonalá práce dalšího geniálního spojení československé kinematografie Macourek-Vorlíček. Triky používané v tomto snímku, by se mohly pouštět jako názorná školní pomůcka v Holywoodu. Tohle byli a jsou mistři svého oboru. Vše co dokázali vymyslet, zamotat a zase dějově rozplést, dokázali i natočit. Pomocí zrcadel, kamery, trpělivost a optického klamu dokázali vše, co je napadlo. "Copak se stalo, Karlíčku, ále Lojzik mu usek nohu, ale neni to nic vážnýho" ()
Galerie (19)
Photo © Filmové studio Barrandov / Alena Červená
Zajímavosti (62)
- Keď točili scénu pred domom Vodičkových ako sa doktor Mráček (Jaromír Hanzlík) mení na kapra, bola vedľa domu stena zo zábradlím, ktorú kamera nazberala, končila park, kde chodili mamičky s kočíkmi. Pri tejto scéne sa mamičky zbehli a pozerali na herca čo to robí, keď v podrepe otváral ústa. Herec si to všimol, išiel za režisérom Vorlíčkom a povedal mu: "Prosím ťa Vašku, nech idú tí ľudia preč, ja sa hanbím." (Raccoon.city)
- Bolo ťažké, aby filmári dosiahli toho, aby živý kapor stál vo vodorovnej polohe a ešte sa aj pohyboval. Vyriešili to tak, že zatĺkli do zeme dva veľké tesárske klince, ktoré sa zahákli za žiabre kapra, ktorý sa mohol v tejto polohe aj pohybovať. (Raccoon.city)
- Bazén který v ateliérech postavili pro podvodní scény, měl na konci volný prostor s přepadem vody a architekt postavil dekoraci sklepení tak, aby Jaromír Hanzlík (dr. Mráček) šel do vody a Miloš Kopecký (Wassermann) do sucha. Kamera vše snímala v rovině hladiny, čímž se ztratil při správném nasvícení rozdíl mezi suchou a mokrou polovinou schodiště. (Redyx1)
Reklama