Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Drama muže, který propadl jediné vášni. Americký film oceněný čtyřmi Oscary (1945). Klasik amerického filmu režisér Billy Wilder natočil řadu nezapomenutelných děl, jakými jsou klasické komedie Ninočka, Někdo to rád horké, Nebožtíci přejí lásce či Byt, kriminální drama Pojistka smrti, drama z prostředí hollywoodské továrny na sny Sunset Boulevard nebo strhující drama z druhé světové války Stalag 17. Mezi jeho nejlepší filmy patří také příběh o zničující síle závislosti, nazvaný Ztracený víkend. Hlavní hrdina, neúspěšný spisovatel a dlouholetý alkoholik Don Birnam, prožívá delší dobu hluboké rozčarování ze života. Cítí, že okolí ho má v lásce. Stejně dobře ví, že nedokáže ovládnout své slabosti a zlozvyky, vše utápí v láhvi alkoholu. Láska, přátelství a další hodnoty jsou pro něj zbytečnou přítěží. Právě pro skleničku oblíbeného pití se Don obratně vyhne společné cestě, kterou naplánovali jeho bratr Wick a přítelkyně Helena. Místo toho na něj čeká třídenní sebezničující flám…
Již v době vzniku měl film problémy s uvedením do kin, především pro svou neobyčejně realistickou působivost, ostatně také dodnes při sledování herecké kreace Raye Millanda v úloze Dona Birnama doslova zamrazí v zádech. Snímek, který je řazen mezi nejlepší tituly světové historie filmu, byl v roce 1945 nominován na Oscara v sedmi kategoriích, nakonec získal čtyři sošky jako nejlepší film, za režii, nejlepšího herce v hlavní roli (Ray Milland) a scénář (Charles Brackett a Billy Wilder). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (162)

NinonL 

všechny recenze uživatele

Na dobu, kdy film vznikl, je docela dobrý. Samozřejmě existují lepší filmy, které poukazují na děsivost alkoholismu a všechnu jeho špínu. Například český film z roku 1958 Dnes naposled nebo polský film Kler z roku 2018. Poslednímu jmenovanému jsem sice dala hodnocení odpad, ale alkoholismem jako takovým se zabývá na jedničku s hvězdičkou. Film Billy Wildera Ztracený víkend upozorňuje lehčí formou na problematiku alkoholismu na případě jednoho muže a jeho jednoho víkendu. Lehce nadprůměrné hodnocení. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem neviděl tak perfektní herecký výkon, který by si obdrženého Oscara bez nejmenších výhrad zasloužil. Právě představení Ray Millanda je spolu s Wilderovým scénářem opravdovou špicou a dělají ze Ztraceného víkendu na svoji dobu neuvěřitelně plastickou a realisticky působící podívanou. Celá ta cesta totální sebedestrukce je působivě bezútěšná a nebýt v kontextu doby svého vzniku očekávaného závěru (poslední desítky minut jsem přemýšlel nad tím, jestli existuje jakákoliv šance, že by to Wilder celé dotáhl až do konce), neváhal bych s plným hodnocením. Opravdu výborný film s famózním Rayem Millandem. 8,5/10 ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Billy Wilder je režisér z mojej desiatky a na každý jeho film som pochopiteľne zvedavý. Na Stratený víkend ešte o niečo viac, pretože Oscara dostal pár mesiacov pred mojim narodením. Je to mimoriadny, i keď zďaleka nie bezchybný film. Nezaoberá sa bežným popíjaním nápojov s rôznym obsahom etanolu (občas vylepšeného metanolom), ale je štúdiou o alkoholickej závislosti, ktorá má všetky znaky závislosti drogovej. To je dôvod, pre ktorý môže niekomu časť epizód a správanie sa Raya Millanda pripadať ako prehrávanie. A pritom práve jeho výkon považujem za najvýznamnejší klad filmu tak, ako správanie sa ostatných postáv a osobitne záver filmu za jeho neodpustiteľné slabiny, ktoré neospravedlňuje ani doba jeho nakrútenia. Slabšie štyri hviezdičky som dal bez toho, aby som si predtým musel dať panáka. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Perfektná štúdia alkoholického závisláka, silná a depresívna (až na ten koniec). Veľmi presvedčivý Ray Milland. A ten koniec by som až tak nezhadzoval, po tom všetkom, čím si prechádzal hlavný hrdina to chcelo nejaké svetielko na konci tunela, niečo pozitívne. Aj na ľudí s podobným problémom to lepšie zapôsobí, keď vidia, že existuje aj iná možnosť z toho marazmu než samovražda, ak sami chcú a stojí pri nich niekto, kto im chce pomôcť. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Wilderov realistický, mrazivý obraz moci alkoholu nad človekom, v mnohých smeroch prelomové dielo. Ide o prvý snímok kde sa po prvý krát použilo slovo alkoholik a kde sa alkohol dával do súvisu s chorobou (alkoholizmom). Nie je teda divu, že vtedajšej vyššej bohémsko-dekadentnej spoločnosti tento film moc nezavoňal. Avšak aj s odstupom času možno povedať, že ide o strhujúce dielo, veľmi verne popisujúce psychológiu človeka ovládaného alkoholom. Mierne ma tam iritovala naivná postava priateľky opileckého sympaťáka Millanda (Jane Wyman), ale to je len taká malá drobnosť v porovnaní s celkovým prínosom do dejín kinematografie. Len škoda tej cenzúry, keby to skončilo tak, ako pôvodne Wilder zamýšľal, bolo by to ešte lepšie. Ľudská obmedzenosť dokáže niekedy napáchať veľké škody. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (19)

  • Prvá snímka, kde bol v soundtracku použitý teremín-elektronický hudobný nástroj, ktorý vydáva zvláštne "kvílivé" zvuky, neskôr známe v sci-fi filmoch päťdesiatych rokov. (ambron)
  • Exteriéry byly natočeny v New Yorku, interiéry v Hollywoodu. (Kulmon)
  • Při přípravě na roli strávil Ray Milland jednu noc v nemocnici v Bellevue jako pacient. (Kulmon)

Související novinky

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

16.08.2014

4 dny, 4 místa, 40 projekcí... Unikátní přehlídka noirových filmů, kterou letos hostí královský hrad Křivoklát, se nezadržitelně blíží! Druhý ročník festivalu, který se zaměřuje na inspirativní… (více)

Reklama

Reklama